Законодателите на ЕС късно снощи (четвъртък 27 октомври) постигнаха споразумение, според което продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене ще бъдат прекратени до 2035 година - важно решение, докато Европа се насочва към бъдещето на предимно електрическите автомобили.
Европейският парламент, представляван от холандския евродепутат Ян Хуитема, и държавите-членки, представлявани от Чешката република, която в момента председателства Съвета на министрите, постигнаха споразумение малко преди 22 часа българско време.
Въпреки че първоначално се смяташе за едно от най-противоречивите законодателни предложения на ЕС в рамките на Зелената сделка, досието относно стандартите за CO₂ постигна бърз напредък и стана първото от климатичния пакет Fit for 55, одобрено от държавите-членки и парламента.
Текстът предвижда всички нови автомобили и микробуси, продавани в ЕС, да бъдат с нулеви емисии до 2035 г., което на практика забранява превозните средства с двигатели с вътрешно горене.
Законодателите се споразумяха и за междинна цел за намаляване на емисиите на CO₂ с 55 процента за леките автомобили и 50 процента за лекотоварните до 2030 г. в сравнение с нивата от 2021 г.
Заместник-председателят на Комисията Франс Тимерманс, отговарящ за целите на ЕС в областта на околната среда и климата, каза, че споразумението изпраща силен сигнал към индустрията и потребителите.
„Европа е на път към мобилност с нулеви емисии. Европейските производители на автомобили вече показаха, че са готови да навлязат на пазара с повече и по-достъпни електрически автомобили“, каза той.
Чешкият министър на промишлеността и търговията Йозеф Сикела каза, че споразумението ще проправи пътя за модерна и конкурентоспособна автомобилна индустрия в ЕС.
В допълнение към постепенното премахване на бензиновите и дизеловите превозни средства, споразумението предвижда и нова методология за отчитане на така наречените емисии през жизнения цикъл на превозните средства, която Комисията ще представи до 2025 г.
В съответствие с желанията на държавите-членки, Комисията също ще публикува двугодишен доклад за напредъка към пътна мобилност с нулеви емисии от 2025 г. нататък. Той също така разглежда въздействието върху работниците в автомобилната индустрия и потребителите.
Въпросът с така наречената „клауза Ferrari“ също беше изяснен: преговарящите се съгласиха производителите на превозни средства, които произвеждат до 10 000 коли годишно, да бъдат освободени от междинната цел, въпреки че трябва да постигнат нулеви емисии до края на 2035 г.
Ян Хуитема, главният преговарящ на Европейския парламент, похвали сделката, която според него „осигурява яснота за автомобилната индустрия и стимулира иновациите и инвестициите за производителите на автомобили“.
„Доволен съм, че постигнахме споразумение със Съвета за амбициозна ревизия на целите за 2030 г. и се ангажирахме със 100% намаляване на емисиите до 2035 г. Това е от решаващо значение за постигането на въглеродна неутралност до 2050 г. и за превръщането на чистото шофиране в по-достъпно за нашите граждани“, каза той.
Въпреки критиките от автомобилната индустрия и консервативните депутати, както в Европейският парламент, така и в държавите-членки преди това, в крайна сметка бе грасувана целта до 2035 г. ДВГ да бъдат спрени от производство.
Основната спорна точка беше изречение в необвързващата част от законодателството, така наречените съображения, които германското правителство първоначално предложи. В него от Европейската комисия се иска да представи предложение за разрешаване за превозни средства, които „работят изключително с CO₂-неутрални горива“ след 2035 г.
Така се създаде объркване относно това дали ще се прилага само за конкретни превозни средства като линейки например или ще позволи по-широк обхват на двигатели с вътрешно горене, задвижвани от така наречените "синтетични горива", които се генерират със зелена електроенергия.
Европейската народна партия (ЕНП), дясноцентристката група в Европейския парламент, смята, че споразумението, дори със съображението, не показва достатъчна отвореност към технологиите.
„Днешното споразумение затръшва вратата към новите технологични разработки и поставя всичко на една карта. Това е грешка“, каза Йенс Гизеке, главният преговарящ на Групата на ЕНП, в изявление след сделката.
„С днешното споразумение „ефектът от Хавана“ става по-реалистичен. След 2035 г. нашите улици може да са пълни със стари автомобили, защото новите коли няма да са налични или ще са недостъпни заради високите си цени“, предупреди Гизеке.
Зелените, от друга страна, приветстваха споразумението. „Европа ще бъде първият континент, който постепенно ще спре продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г.
Този вид амбиция показва, че ЕС може да поведе пътя към изменението на климата и ще насърчи други региони да увеличат усилията си за намаляване на емисиите от автомобилния транспорт“, каза Бас Айкхаут, преговарящ от Зелената партия.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 бмв
12:03 28.10.2022
2 Кво правим с ретро колите
12:04 28.10.2022
3 Коментар
Сумати експерти се изредиха да ни обясняват колко еко били новите ел автомобили, а след минимален анализ на добива на руда за тия т.нра. батерии, излиза че замърсяват мн повече от сегашните конвенционални автомобили!!!
Коментиран от #8, #17
12:04 28.10.2022
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 шампиона
Коментиран от #13
12:05 28.10.2022
6 ъъъ
12:05 28.10.2022
7 ЕСССР
12:07 28.10.2022
8 Урсула Бялата бродница
До коментар #3 от "Коментар":
Не "ще", Урсула вече съсипа ЕС!12:08 28.10.2022
9 Румен
12:16 28.10.2022
10 Некой си
Ваксинираните десносектанти дали могат да обяснят този парадокс?
12:17 28.10.2022
11 бла бла
12:24 28.10.2022
12 Слава на свободният свят !
12:35 28.10.2022
13 Няма да оцелее, всичко се развива и ...
До коментар #5 от "шампиона":
Модернизира...Само Азиатският рай си остана в 18 век, а ако не крадеше от Европа, заже в 15 ти12:37 28.10.2022
14 ЯКО БОЙ
Коментиран от #16, #34
12:45 28.10.2022
15 Инвеститор
12:52 28.10.2022
16 гост
До коментар #14 от "ЯКО БОЙ":
В Европа 15 години ПРЕДИ забраната вече най-продавания автомобил е ЕЛЕКТРОМОБИЛ !!! До 2035 и без забрани ще са отдавна забравили за пушилниците !!Tesla Model Y за първи път е най-продаваният автомобил в Европа ! Електрическият SUV отнесе конкуренцията на континента през септември . За първи път от излизането си на пазара Tesla Model Y е най-продаваният автомобил в Европа. Това съобщава изданието Motor1, като се позовава на статистиката за септември, според която електрическият SUV е убедителен лидер с 29 367 регистрации в страните на Стария континент. Блестящото представяне на компактния електрически SUV се дължи по-специално на голямото търсене на германския пазар, където Gigafactory Tesla в Берлин успя да компенсира спада на интереса към Tesla Model 3 с увеличение на доставките на Model Y. Ръстът на продажби при кросоувъра само за година е впечатляващ – цели 226%.
По отношение на типа задвижване на новите автомобили, продадени през септември, се отчита лек спад на дяла на бензиновите модели – от 57 на 56%, докато дизелите остават с едва 17% от пазара. Дeлът на електрическите коли и plug-in хибриди нараства до 24%, като лидер при вторите е Ford Kuga с 5049 продажби. При електромобилите, както стана ясно, първото място е за Tesla Model Y, следван от Model 3 (12 244 продажби) и VW ID.4 (6257). Ако се вземат общо всички модели на Тесла , марката е безапелационен лидер при електромобилите в Европа !
Коментиран от #24
13:13 28.10.2022
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Именно
14:07 28.10.2022
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Българин
14:36 28.10.2022
22 Българин
Нека евробюрократите да си гласуват каквото искат, няма да има формат за да се изпълнява.
Коментиран от #23
14:39 28.10.2022
23 гост
До коментар #22 от "Българин":
Бе то това го разправяте от 30 години и ЕС вместо да изчезне се РАЗШИРЯВА и то по-бързо , отколкото може да понесете !! И отдавна е ВТОРАТА ИКОНОМИКА В СВЕТА , далеч преди любимия ви Китай , а с новите членки дето се задават нищо чудно 2035 да е ПЪРВА икономика , а любимата ви Раша да е изчезнала , поне в сегашния си вид !14:49 28.10.2022
24 Калмук
До коментар #16 от "гост":
Ами още по-добре ... Тогава защо не оставят ДВГ-тата да отмрат по естествен начин ? И като направим Европата с нулеви СО2 емисии ще забраним и на вятъра да ни замърсява въздуха от другите континенти с НЕнулеви емисии ??? Като капак тоя литий е по-рядък и от петрола и със сигурност ще се внася извън ЕС - напът са да настъпят същата мотика както с газа !!! Със сигурност има много непремислени детайли, но Брюксел не е много по мисленето ... за справка - "успешната" мярка с нашенските къщи за гости .Коментиран от #27
14:52 28.10.2022
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Бай Иван
До коментар #4 от "Мехмед":
Крайно време е, да ви впрегнем поне, за това ставате! И не само каруци кораби, и влак ще теглите!15:44 28.10.2022
27 гост
До коментар #24 от "Калмук":
Защото никой не е длъжен и няма да чака на 10 процента идиоти да им уври празната тиква и да им диша боклуците , щото имали комплекси за избиване !! Демокрация е именно мнението на мнозинството , а ако се съмняваш кое е мнозинството , пак погледни класацията с продажбите !! И това е при положение , че за електромобил се чака ТРИ пъти по-дълго и цената е с 30 процента по-висока !! А след 2 години ще е същата и ще се чака по-малко , отколкото за кюмбе !! Чакай да видиш тогава какви ще са продажбите !Коментиран от #28
16:00 28.10.2022
28 гост
До коментар #27 от "гост":
Ооо,как ще чакаш мнението на 10 % ,че не е истина. Да видим тока за електричките откъде ще дойде. Това че сега има някакв мижъв ръст на продажбите на електромобили нищо не значи.Ръста е заради някои ограничения в няколко държави за достъпа до централните части на Някои градове,не на всичките. Ако това стане,но няма да стане,проблема с енергийните мощности ще огромен.От перки и вода ще има да чакаш ток....ще си гледаш сутрин лъскавата ел.кола ,ще нададеш лека въздишка и ще поемеш с бавна стъпка към градския транспорт.За него ток ще има .Айде със здраве.16:12 28.10.2022
29 Всички знаят
Коментиран от #33
16:45 28.10.2022
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 УРА!!
Прехвалените барутници са нищо повече от пушеща тенекия с кюнци отзад, изкопаеми брички с отходници (избушени гърнета), които вървят на сок от динозаври и отдавна им беше времето да ги пратят при динозаврите, където им е мястото.
Електромоторът е съвършената машина състояща се от 2 части - ротор и статор и само една движеща се част - ротор. Той се върти от силови полета и няма тpueнe
17:09 28.10.2022
32 УРА!!!
Скрийте се с тея дизелови и бензинови ф.шкии, 30-годишни немски параходи и чипосани нафталинови черни зaдници на олио оцет и пелети...
Скрийте се и се покрийте с шума!
Коментиран от #35, #43
17:16 28.10.2022
33 Е така е
До коментар #29 от "Всички знаят":
"Просто няма да стане! Други технически решения ще се наложат! Тия от ЕС живеят в някакъв друг свят!"Е така де, всички знаем, че другите технически решения със сигурност няма да включват ДВГ, а задвижването ще е електрическо. Дали електричеството ще идва от батерия, водород или микро модулен реактор са технически подробности.
Коментиран от #36
17:33 28.10.2022
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Ахъм
До коментар #32 от "УРА!!!":
Хаха мечтаеш за неща които не разбираш.Де го тоя безплатен ток и къде се скрила тая неограничена енергия?
19:52 28.10.2022
36 Ахъм
До коментар #33 от "Е така е":
Така е бъдещето е електрическо, но все още е много далечно... И то не с некви си 10-15 години а с около 500... И тия дебили еврогепейски ще го забавят поне с още 200-300. Така че радвай се на електрическите мечтиКоментиран от #37
19:56 28.10.2022
37 Само така си мислиш
До коментар #36 от "Ахъм":
Бъдещето е електрическо и дори България го доказва.Опитаха се да вдигнат цената на тока и само за тази година са се насъбрали заявки за изграждане на 24 гигавата възобновяеми мощности от частни клиенти и фирми, които искат да произвеждат евтин ток и да задоволят търсенето.
Честно казано искат първоначално да продават скъпият ток и за всеки един инвестиран милион, да изкарват по милион и нещо на година в началото заради високите цени на борсите на електрическа енергия. Може ли да ги вини човек? Само че като изградят мощностите, недостигът на ток ще се превърне в излишък и ще срине цените всеки път когато пече слънце. А този ток трябва да се съхранява някъде, когато ти го подаряват. Един power bank на колела върши перфектна работа.
Коментиран от #38
20:11 28.10.2022
38 ГОСТ
До коментар #37 от "Само така си мислиш":
Ма какви хубави локуми разтягаш, ако беше на практика така, цена нямаше да има.Кво стана с безплатното зареждане на ел.автомобили във Варна знаеш ли? Даа, не знаеш. Нищо,не е болка за умиране,стана си платено .Дотук с бонусите.Но не си мисли че като всички се обзаведем с електрокари и ще настане един рай......няма да има данък МПС,ще се паркира безплатно кой където свари, тока ще е 0.05 стотинки за квтч, удрии в контакта и газ за никакви пари.Е, имаме новина!!! Няма да стане точно така. Минимум още 25-30 години ще минат до подобна идилия.Минимум.И не защото аз го казвам,просто технически и икономически най-вече е невъзможно да разкараш 250 млн.автомобила за десетина години.Коментиран от #39
21:56 28.10.2022
39 Ето го още един
До коментар #38 от "ГОСТ":
Дето не е разбрал, че това е дългосрочен процес, а не еднократно действие.Разбира се че няма как за 10 години да подменим автопарка и инфраструктурата трупани цял век.
Ако вкараш поне малко логика в разсъжденията си, 10 години са през 2032 година, а тогава ще остават още три години за продаване на ДВГ. Ако дотогава нищо в манталитета на българина не се промени, в българия средностатистическия автомобил ще е произведен през 2012 година.
Тоест ако се доверим на статистиката, приблизително половината от автомобилите в българия ще са електромобили през 2055 година.
Още днес в Норвегия над 90% от продажбите на нови автомобили са на електромобили. Но дори там през 2032 година по пътищата все още ще се движат повече автомобили с ДВГ отколкото електромобили.
Чиста математика, която опровергава нереалистичните ти очаквания.
И това ти го казвам аз, най-големият оптимист на тема електромобили. Точно затова не можете да ги приемете и смятате, че няма как да стане.
А то ще стане.
22:22 28.10.2022
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Матей преображенски
15:33 29.10.2022
42 Кики
16:37 29.10.2022
43 Некой си
До коментар #32 от "УРА!!!":
Диего тоз безплатен ток? Че нещо сметката вместо да изтънее дебелее. Да те е,вас у джендъра кривог,з20:21 29.10.2022
44 Тони
07:46 30.10.2022
45 Дебилно
10:03 30.10.2022