Европейският съюз се готви да въведе нови ограничения за автомобили над десет години, позовавайки се на желанието си да намали процента на пътнотранспортните произшествия. Експертите обаче са убедени, че истинската цел на инициативата е постепенното изместване на старите дизелови превозни средства от европейските пътища, тъй като те представляват сериозна екологична заплаха и не отговарят на съвременните стандарти за емисии.
Брюкселската инициатива предвижда значително засилване на техническия контрол за милиони собственици на дизелови автомобили. В момента в повечето страни от ЕС автомобилите над десет години са задължени да преминават годишен технически преглед със задължително отчитане на пробега. В Германия такива превозни средства се проверяват на всеки две години, но по много по-строги стандарти. Същевременно Европейската комисия настоява, че именно възрастта на автомобила има пряко влияние върху нивото на безопасност на движението по пътищата, тъй като техническото състояние на старите автомобили често не отговаря на съвременните изисквания.
Критиците на тази инициатива поставят под въпрос подобни твърдения, посочвайки липсата на обективни данни, които пряко свързват възрастта на превозните средства с повишените нива на произшествия. Според тях състоянието на автомобила и редовността на поддръжката му са по-важни фактори от броя години, но ЕС се стреми да промени общия подход, като се фокусира върху възрастта на превозните средства като критичен показател.
Новите правила поставят особен акцент върху дизеловите превозни средства, които не са оборудвани с филтри за твърди частици или от които такива филтри са били премахнати. В старите дизелови автомобили процесът на регенерация на филтъра не протича правилно, особено в условия на интензивна градска експлоатация, където двигателите често работят в режими, които предотвратяват пълната регенерация. Цената за подмяна или ремонт на филтър за твърди частици може да достигне 3000 евро, което е прекомерна финансова тежест за много собственици на стари автомобили, карайки ги или да игнорират проблема, или да откажат напълно да използват подобни системи.
В момента липсата на задължително тестване на емисиите на твърди частици по време на технически прегледи позволява много дизелови превозни средства да останат извън екологичния контрол. Въпреки това, като част от нова инициатива, Европейският съюз се стреми да въведе задължителни проверки на работата на филтрите за твърди частици по време на техническия прегледи, което значително ще усложни експлоатацията на стари дизелови автомобили без подходяща система за почистване.
Трудността при прилагането на тези промени се състои в техническата сложност на проверката на изправността на филтрите за твърди частици без използване на специализирано оборудване, което ще изисква допълнителни разходи от сервизните центрове и съответно увеличение на разходите за технически преглед за собствениците на автомобили.
Ако новите изисквания бъдат приети, хиляди дизелови автомобили, които в момента се движат в Европа и респективно у нас, ще бъдат изправени пред избор: или да инсталират нови филтри, което често е икономически нецелесъобразно за стари превозни средства, или да изпратят автомобилите за рециклиране. Освен това, дори актуализираните почистващи системи не винаги гарантират съответствие със съвременните екологични стандарти поради естественото стареене на автомобилните системи и износването на двигателя.
На фона на тези промени се очаква много европейци да се стремят да се отърват от старите си автомобили възможно най-скоро, за да избегнат разходите за преустройство или изхвърляне. В резултат на това броят на старите, но все още технически годни автомобили на вторичния пазар ще се увеличи. Очаква се значителна част от тези автомобили да бъдат продадени на намалени цени на купувачи от страни извън Европейския съюз, но и немалко ще дойдат у нас.
Украйна вече е посочена сред основните дестинации за продажби на такива автомобили, където поради икономическите реалности търсенето на достъпни превозни средства остава постоянно високо. Вносът на употребявани европейски автомобили в Украйна показва положителна динамика от няколко години, а нова инициатива на ЕС може допълнително да засили този процес. Според експерти, през следващите години Украйна може да се превърне в един от основните пазари за продажба на стари европейски дизелови автомобили, които постепенно се извеждат от производство поради по-строгите екологични стандарти в ЕС.
Документ на Европейската комисия, публикуван на 24 април 2025 година, подчертава, че подобряването на безопасността на движението по пътищата и намаляването на вредните емисии е стратегически приоритет за ЕС през следващите години. Следователно държавите членки ще бъдат задължени да предприемат мерки за засилване на техническия контрол, по-специално чрез актуализиране на процедурите за проверка на превозните средства, като вземат предвид реалните условия на тяхната експлоатация и степента на износване на ключови елементи от системата за контрол на емисиите.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Чичо
Коментиран от #3, #19, #40, #41, #93, #101
09:56 30.04.2025
2 Нов внос
Коментиран от #66
09:58 30.04.2025
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 интересно КАКВО ЩЕ
10:03 30.04.2025
6 А не бе
Коментиран от #82, #102
10:06 30.04.2025
7 провинциалист
Коментиран от #11, #42, #103
10:14 30.04.2025
8 а за тротинетки нищо
10:15 30.04.2025
9 Новак
10:18 30.04.2025
10 Миризлив пор
Коментиран от #15, #17
10:27 30.04.2025
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Тези
Коментиран от #52, #92
10:29 30.04.2025
13 ....
Коментиран от #37, #104
10:30 30.04.2025
14 Селянина с колелото
Коментиран от #50, #105
10:31 30.04.2025
15 Мъжът на Урсулата
До коментар #10 от "Миризлив пор":
Е, аз потъргувах с ваксинки и други пфайзерки, мога да сменям колите като ризи, всеки ден. Работете и Вие, кой Ви спира?10:32 30.04.2025
16 ДрайвингПлежър
Коментиран от #35, #51, #77
10:32 30.04.2025
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 голем смех
Коментиран от #54
10:37 30.04.2025
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Пешо
10:45 30.04.2025
22 Някой
Коментиран от #23
10:47 30.04.2025
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 хе хе
10:51 30.04.2025
25 Някой
До коментар #23 от "тогава":
А може и обратно - вземай си баг-а и марш от България.Не си ти този, който ще каже къде да е България. Има си затова народ, референдуми. Каквото каже мнозинството.
Коментиран от #26
10:51 30.04.2025
26 тогава
До коментар #25 от "Някой":
България е казала какво иска и кой е нейния път. Като не ти изнася, се махай.Коментиран от #32, #83
10:53 30.04.2025
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 хе хе
10:56 30.04.2025
29 Стара чанта
11:19 30.04.2025
30 Нямам против,
Коментиран от #60, #106
11:19 30.04.2025
31 Буха ха
11:19 30.04.2025
32 Някой
До коментар #26 от "тогава":
Моля, припомни ми кога българския народ е определел пътя на страната? Референдуми? Нещо друго? И кой е казал, че курса на една страна не може да се променя? Ето, преди 35 години курса бе сменен. И тогава е имало хора, които са мислели като теб - че посоката е опредлена и никой няма право да я променя.Коментиран от #33, #38
11:20 30.04.2025
33 лесно е
До коментар #32 от "Някой":
Народа е определил пътя на България с десетхиляден митинг пред Парламента. не ли?Тебе ли да питаме? Или Костадинов?
Коментиран от #78, #96
11:23 30.04.2025
34 Ваня
11:29 30.04.2025
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Ей Джуджооо
11:38 30.04.2025
37 зле
До коментар #13 от "....":
прав ти път нешастник11:42 30.04.2025
38 Референдумите през 1947г. и 1971г.
До коментар #32 от "Някой":
По време на Народната власт в НР България народът имаше право на национални референдуми и сам си определяше посоката на развитие.На "кръглата" правоъчълна маса през зимата и пролетта на 1990г. беше извършен държавен преврат, като "кръглата маса" си присвои функциите на Велико Народно събрание и отмени част от Конституцията на Народната република.
Това беше повратният контрареволюционен момент.
Антикомунистите в БКП станаха седесари и бесепари, и с антикомунистическата си контрареволюция ни докараха до сегашната безизходица.
11:43 30.04.2025
39 Яяяяя
Коментиран от #71
11:49 30.04.2025
40 Старец
До коментар #1 от "Чичо":
Този е много по сташен, защото е замаскиран като "демократичен".11:50 30.04.2025
41 Гост
До коментар #1 от "Чичо":
Тоя е много по - лош от предния.11:51 30.04.2025
42 Що, пеш
До коментар #7 от "провинциалист":
Не можеш ли да ходиш или с градски транспорт??? Ако си беден, приеми го, не се напъвай да живееш като богатите!12:07 30.04.2025
43 Копейка
12:19 30.04.2025
44 Разбира се
12:48 30.04.2025
45 Анонимен
12:48 30.04.2025
46 Бръм
В договорът за покупка на автомобил аз не съм виждал/чувал за ограничение на периода му на употреба. Т.е. купуваш автомобил и може да го експлоатираш 30 години, стига да поддържаш техническата му изправност. Дали отговарял на Евро2 или Евро 20 е част от спецификацията към момента на покупка, на което купувачът не може да влияе.
Да припомня какво се случи с бензиновите автомобили миналата година и какви своеволия направиха управляващите. Идва ред на дизела.
Тъй чи, да ходят си берат лайката, всичките!
13:43 30.04.2025
47 смех
13:48 30.04.2025
48 Няма проблеми
14:15 30.04.2025
49 Имам
На кой му пречи???
15:24 30.04.2025
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Дори
До коментар #16 от "ДрайвингПлежър":
не е луксозен. Карат ни да ядем ерзац храни, да управляваме ерзац автомобили и да клатиме ерзац жени...15:30 30.04.2025
52 ганю
До коментар #12 от "Тези":
храните мафията затова15:38 30.04.2025
53 Турбодизел
15:38 30.04.2025
54 ганю
До коментар #18 от "голем смех":
това идиотски брюкселски депутатки ли го измислиха?със бензин няма нахранване
15:40 30.04.2025
55 А къде
До коментар #23 от "тогава":
Сокин сине?16:05 30.04.2025
56 Бунтата
16:20 30.04.2025
57 само питам
До коментар #23 от "тогава":
моля искам във северна корея да замина защо ме пращате във русия?16:45 30.04.2025
58 вместо да повишат контрола на горивата
16:46 30.04.2025
59 Селянина с Пежото
16:47 30.04.2025
60 с шест бона заплата
До коментар #30 от "Нямам против,":
не знам как ще сменяш колите като кърпички? предполагам ще се возиш в различни марки таксита?16:50 30.04.2025
61 Амчи
Та с едни дизелови двигатели ще се церемонят.
То пак, че още няма за хората въглеродни лицензи, че тогава си...
16:56 30.04.2025
62 Срещу
17:00 30.04.2025
63 горски
Това нещо се нарича корупция в гигантски мащаби.Концерните гушат политици и НПО,които ви обясняват че се грижат за здравето Ви и опразват джобовете Ви.Същата работа е заплафата от Русия и промяната на климата/зелената зделка.Накрая ще останете без пари и без права..
17:05 30.04.2025
64 Техно
17:22 30.04.2025
65 А в чемодана
До коментар #23 от "тогава":
ти......разпарчетясан и дълбоко замразен за не вониш........
17:52 30.04.2025
66 Коментатор
До коментар #2 от "Нов внос":
По-важното е, че бензинът замърсява или еднакво с дизела, или повече!Тая глупост с дизелгейт я измъдриха вероятно щото дизеловата фракция е доста по-малко от бензиновата, при рафинирането на петрола!
Постойте малко зад нов бензин и дизел и ги сравнете!
Аз установих стоейки зад чисто нова мазда 3, 2.0 атмосферен бензин (на приятел), че можеш спокойно да припаднеш от острата миризма на неизгоряло гориво, след като двгто запали!
Убеден съм, че дизелът НЕ замърсява повече от бензин еквивалентна година обем и мощност!
А за фактът, че можете да карате дизела си с пречистено използвано олио няма да споменавам много!
Само ще кажа, че умишлено се опитват да спрат надеждна и икономична технология като дизела, понеже целта им е всякакъв и постоянен контрол над вас и вашият живот!!!
И да допълня за ония дето ще кажат, че дизела имал NOX и сажди, пък бензина и съвременните електрички били съответно балкански въздух и модерна еко технология!
Бензина (особено докато загрее) има огромно количество неизгорели въглеводороди, които не просто са токсични за живите организми, а дори при открита среда ви призлява и може да припаднете!
Ел таблетите пък никой не говори, че рудите за батериите им идват главно от тежка минна техника на дизел?!
Крайно време е модерните нацяги и фашаги да спрат да управляват стария континент!
Коментиран от #88
18:14 30.04.2025
67 Предлагам
Така, като заковем с гвоздеи злият Урсул ще изкупим греховете му. А те са неизброими.
18:51 30.04.2025
68 Маринов
18:55 30.04.2025
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 Този коментар е премахнат от модератор.
71 Щирлиц
До коментар #39 от "Яяяяя":
Вече и германците не могат да си позволят нови автомобили!!19:12 30.04.2025
72 Абе,
19:50 30.04.2025
73 Амадор
19:53 30.04.2025
74 Политкоректен
20:30 30.04.2025
75 еми
20:42 30.04.2025
76 нещо не разбрах
Тези правила няма ли да важат и за нас?
Щом може да им теглим една на правилата, то защо не сме го направили досега по други не по-малко алтави директиви!!!
21:03 30.04.2025
77 Шопо
До коментар #16 от "ДрайвингПлежър":
Референдум за ЕС и НАТО21:03 30.04.2025
78 как ли пък не,
До коментар #33 от "лесно е":
и 100 000 да ти е митинга не може да решава от името на народа. Доколкото помня, май се скачаше точно срещу това - малка група да решава всички от името на народа.Имай предвид, че твоите десет хиляди са 0,1% от имащите право на глас, така че по всички правила на играта - нямат думата.
Да спретнат един реферндум, та да се види какво наистина искат хората.
21:10 30.04.2025
79 здравко тошков
21:15 30.04.2025
80 българина
21:26 30.04.2025
81 боико борисуф
Коментиран от #86
21:27 30.04.2025
82 Тролче
До коментар #6 от "А не бе":
Бизнес интереси стоят зад тези “новини” и “мнения”.Иначе, към 6, нека върнем високотехнологичните руски автомобили! Венсеремос!
Коментиран от #85
21:28 30.04.2025
83 Марш.бе
До коментар #26 от "тогава":
Феодал .Ние сме се борили за демокрация и равенство
и всеки който дръзне да ни подтиска, ще бъде елиминиран рамо или късно .
Пак ще ревете за някакъв цвят на нацията .
21:30 30.04.2025
84 КОЛТ
21:31 30.04.2025
85 верно бе
До коментар #82 от "Тролче":
Ама Руския автомобилен парк под 10 години , а Българския атлантически над 22 годишен !Коментиран от #100
21:33 30.04.2025
86 Радо
До коментар #81 от "боико борисуф":
След някоя и друга година ще си купуваме китайски автомобили от магазините за 1 лев !21:33 30.04.2025
87 причината е
21:35 30.04.2025
88 Този коментар е премахнат от модератор.
89 Петър Георгиев
22:52 30.04.2025
90 МАТЕЙ
01:27 01.05.2025
91 Това значи, в България да преминем
09:52 01.05.2025
92 Постоль
До коментар #12 от "Тези":
ЕС с всеки изминал ден се превръща в деспотична институция, Бетер описаното от Оруел в 1984!11:56 01.05.2025
93 Постоль
До коментар #1 от "Чичо":
Да, див капитализъм!11:57 01.05.2025
94 Иван
13:19 01.05.2025
95 Някоя
14:30 01.05.2025
96 12345
До коментар #33 от "лесно е":
Десетхиляден митинг???? Тези управлявант 6 милиона българи. Искам референдум!!!! 200 хиляди викаха срещу ББ и ДП - и какво пак те ни управляват!!!15:03 01.05.2025
97 Фашизъм
15:30 01.05.2025
98 Поредната пропаганда
Е, аз проверих всевъзможни източници, включително сайта на Евро комисията - Такова нещо НЯМА! Както и повечето лъжи и пропаганда, които се пишат като статии в сайтове като този, Новинарник, Медиамол, Аутоблиц и тн.
Не се връзвайте на тая малоумна пропаганда против Европа и тн. За толкова векове така и не го научихме тоя урок, че "съединението прави силата"...
01:42 02.05.2025
99 Ото
SUV с най големия боклук замърсител Акумулаторен съндък.
Лъжат за Филтъра на ДВГ че бил скъп и трябва скъпа проверка.
Глупости ами да го сменяват задължително на 100хил.км и ще бъде 100пъти по евтино от производство, подръжка и рециклиране на
боклучав Акумулатор.
Да но за момента Електрокарите солари перки са бързооборотни
перални на пари затова са силно желани от големия капитал.
Всички еко био климат крясъци са за изкуствена истерия криеща най мръсно производство на Акумулатори...
16:51 02.05.2025
100 Минчо
До коментар #85 от "верно бе":
Когато се испъдят наглите 240 дет не се пускат като удавници за сламки са се хванали за властта...дойдат читави на тяхно место оправят равновесието в държавата тогава може сега неможе пък и мисля статията е някакъв бъзик и днес заводите произвеждат дизели кво лъжете и бъзикате хората21:17 02.05.2025
101 Кочо Честименски
До коментар #1 от "Чичо":
Ко си махнал? Уга, ва?06:59 03.05.2025
102 Кочо Честименски
До коментар #6 от "А не бе":
Няма нужда да се махаме всички, който иска, прав му път.07:01 03.05.2025
103 Кочо Честименски
До коментар #7 от "провинциалист":
Пиши на Дядо Коледа! Ще му седнеш на коленцето, поне.07:03 03.05.2025
104 Кочо Честименски
До коментар #13 от "....":
Тръгвай!07:05 03.05.2025
105 Кочо Честименски
До коментар #14 от "Селянина с колелото":
Получава им се. Карай си колелото и си свиркай!07:06 03.05.2025
106 Кочо Честименски
До коментар #30 от "Нямам против,":
Ей сега...07:08 03.05.2025
107 Довиждане
16:29 04.05.2025
108 Довиждане
00:42 05.05.2025
109 Водомера!
14:44 05.05.2025
110 Тръмп
14:49 05.05.2025
111 Тъпи селяни
18:49 05.05.2025
112 боико борисуф
20:29 18.05.2025
113 боико борисуф
20:40 18.05.2025
114 ВОВА
Специално за дизелите с изтърбушени системи!
10:15 19.05.2025
115 Старите дизели
15:06 19.05.2025
116 Лъжлива Хибридна Чебурашка
Проверка на факти:Към юни 2025 г. няма официално потвърждение от Европейската комисия или други институции на ЕС за въвеждане на общоевропейски забрани или строги ограничения за автомобили над 10-годишна възраст. Оттичайте в септичната яма на историята, гнусни копейки!
09:54 12.06.2025