Какво се случва с продажбите на употребявани автомобили в България

18 Май, 2025 13:30 13 261 30

  • употребявани автомобили-
  • българия

Стабилен пазар и доминиращи тенденции

Какво се случва с продажбите на употребявани автомобили в България - 1

Пазарът на употребявани автомобили в България продължава да е значително по-голям от този на новите, запазвайки ролята си на основен двигател за автомобилния сектор. Данните за април 2025 година показват стабилни нива на регистрации, като същевременно подчертават трайните тенденции, характерни за българския вторичен пазар. Анализът е на база данни от най-големия автомобилен сайт у нас mobile.bg.

Стабилни нива на регистрации, но с лек спад на годишна база

Към април 2025 г., пазарът на употребявани автомобили в България е стабилен, но с лек спад спрямо същия период на предходната година. Въпреки че липсват точни данни за броя на всички новорегистрирани употребявани автомобили само за април 2025 г., общата европейска тенденция, която се отразява и у нас, е за лека негативна корекция на годишна база. Например, на германския пазар, който е основен източник на употребявани автомобили за България, през април 2025 г. са продадени 570 882 употребявани автомобила, което е с 2.9% повече спрямо март, но с 1.8% по-малко спрямо април 2024 г. Тези данни дават обща представа и за динамиката у нас.

Важно е да се отбележи, че въпреки относително стабилните данни за април, вносът на употребявани автомобили като цяло е обект на повишено внимание от страна на държавата. През миналата година (2024) в България са внесени около 250 000 употребявани автомобила, докато новите са под 50 000, което ясно показва огромния обем на вторичния пазар. Министерството на финансите е сигнализирало за висок фискален риск при тези сделки.

Доминиращи тенденции на пазара:

Възраст на автопарка: България продължава да поддържа един от най-старите автопаркове в Европейския съюз. Към 1 януари 2025 г., от общо 3.1 милиона регистрирани леки автомобила, около 2.8 милиона са на възраст над 20 години. Този факт определя и търсенето на вторичния пазар – достъпни и по-стари превозни средства.

Предпочитания за гориво: Бензин измества дизела: Традиционно дизеловите автомобили доминираха вторичния пазар в България, но през последните месеци се наблюдава ясно изместване в полза на бензиновите двигатели. Това е тенденция, която се засилва и в други европейски страни, повлияна от по-строгите екологични норми и нарастващите цени на дизеловото гориво.

Лидери сред марките и моделите:

Volkswagen продължава да е безспорен лидер на вторичния пазар, въпреки че през 2023 г. темпът му на ръст беше по-бавен от средния за пазара. Модели като VW Golf и VW Passat остават изключително търсени. Passat отбелязва завръщане с 12% ръст през 2025 г., изкачвайки се до второ място.

Mercedes E-Class е най-търсеният бизнес седан на старо, отчитайки 4% ръст спрямо предходната година. Audi и BMW също заемат значителен дял, като трите германски премиум марки (VW, Audi, BMW, Mercedes) формират близо 27% от пазара на употребявани автомобили в България. SUV моделите като Kia Sportage и Hyundai Tucson също отбелязват значителен ръст в регистрациите на употребявани автомобили.

Електромобили втора ръка: Пазарът на употребявани електромобили в България, макар и все още малък в сравнение с тези с двигатели с вътрешно горене, расте бавно, но сигурно. Потенциалните купувачи обаче остават предпазливи, като състоянието на батерията и липсата на "доживотна гаранция" за нея са ключови фактори, влияещи на решенията за покупка. Лизингът на употребявани електромобили също набира лека популярност, но все още е далеч от нивата при новите автомобили.

Влияние на международни фактори: Повишените мита върху вноса на автомобили от САЩ, наложени от администрацията на Доналд Тръмп, могат да повлияят на цените и предлагането на употребявани автомобили, особено тези, внасяни от американския пазар, които често са били закупувани с цел ремонт и препродажба поради ниската им цена.

Пазарът на употребявани автомобили в България остава сложен и многопластов, отразявайки както икономическите условия, така и предпочитанията на потребителите. Въпреки предизвикателствата, той продължава да е жизненоважен за българския автомобилен сектор.


Поставете оценка:
Оценка 2.6 от 26 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 А от нап

    26 6 Отговор
    знаят ли?
  • 3 Мдаа!

    27 6 Отговор

    До коментар #1 от "КО, КО, КО ,КО":

    Ти май няма да успееш да вземеш книжка!

    Коментиран от #8

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Гост

    56 7 Отговор
    Кво да са случва, само наредени бракми... После ти се подиграват наглите майстори по сервизите . И аз искам да карам 10тина годишен премиум на Мерцедес за 30 бона примерно, ама като се сетя ,че иска ремонти ,а от наглите майстори нищо не става и гледат само как да те окрадат и отиваш и новата дачия или ситрото, даваш 15-20 напред и 300-500 всеки месец и караш котургата ама поне нямаш ядове. Тва е.
  • 6 Логично е!

    57 11 Отговор
    "България продължава да поддържа един от най-старите автопаркове в Европейския съюз."

    Когато си с най-ниските доходи в Европейския съюз е съвсем логично да си с най-старият автопарк. Какво да карат хората? Бентлита? Ще карат, ама от де пари? Осигурете доходите на нормалните европейци и елате ни вижте.😁

    Коментиран от #16

  • 7 До СТАРО ЧИИИКИДЖИИЧЕ

    20 3 Отговор
    Ти май си взел ЖЪЛТА книжка,
  • 8 Ха ха ха

    13 1 Отговор

    До коментар #3 от "Мдаа!":

    Прав си на малоумници претендиращи за оригиналност книжки не се дават
  • 9 Българин

    22 48 Отговор
    За 50-60 хилки човек може да си вземе нормална кола, поне 500 коня. Иначе за тия пари трябва да се возиш в някоя шккода, като пълен загубеняк!

    Коментиран от #10, #11

  • 10 факт

    35 3 Отговор

    До коментар #9 от "Българин":

    Зависи какви са ти приоритетите и на какъв етап от живота си.

    Коментиран от #18

  • 11 Скк

    42 4 Отговор

    До коментар #9 от "Българин":

    Ти дай някой лев за психолог, че комплексите не водят до нищо хубаво!
  • 12 КАЖУВУВАЙ БРЕ 7 НУМБЪР ПУСЛЕДЕН

    2 13 Отговор
    НЕЩО ИСКУВЪЪШ ДА МИ КЪЖУВАШ ЛИ ЧИКИДЖИЮЮЮ РАЗКУПАН!!!???
  • 13 Дебиле.бг

    26 3 Отговор
    Освен кенеф и кофа за боклук, индианската територия на Винету отдавна се е превърнала в автоморга и депо за разфасоване на крадени автомобили.
  • 14 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    33 3 Отговор
    🤔"През миналата година (2024) в България са внесени около 250 000 употребявани автомобила, докато новите са под 50 000,"🤔
    🚘 Поне 200 000 от внесените секъндхенд лежат по автокъщите🚘
    А дилърите ги разместват, като дините през лятото 🤣
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 кй87ъ6трхуй

    40 19 Отговор

    До коментар #6 от "Логично е!":

    " Осигурете доходите на нормалните европейци и елате ни вижте."

    Няма проблеми- получаваш техните доходи, ама те вървят в комплект с техните данъци, осигуровки, такси, лицензи и т.н., и т.н.
    Жокер: онези "нормални европейци" имат удръжки от над 45% от заплатата си под формата на данъци и осигуровки... От €5000 заплата взимаш към €2700... Наем от €500 ти осигурява кучешка колибка в която и куче не ще да живее... Ток, вода, телефон- под €400 трудна работа... Горива- 50% по-скъпи от вашите... Цигари- 3 ПЪТИ по-скъпи... Алкохол в магазина- 3 ПЪТИ по-скъп... Заведенията ги забрави- в ресторант средна хубост 2-ма човека оставят минимум €250 и това БЕЗ твърд алкохол, а само с 1 чаша вино на калпак... Аз съм оставял и €2100 за 2-ма в добър ресторант и това БЕЗ някакви фантастични ястия или пък бутилка пълнолетно уиски...

    Вие искате техните заплати, но да си ги харчите у вас- НЯМА КАК ДА СТАНЕ...

    Коментиран от #19, #24

  • 17 Тойота важи

    21 5 Отговор

    До коментар #15 от "Автомонтъор супер разбирач":

    Имаме 3 служебни за трансгранични пътувания: 2 Турана, 1 Тойота. Фауветата са счупени - едното хвърли скорости (DSG), другото хвърли мотор (TSI), Королата отказва да се предаде.
  • 18 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #10 от "факт":

    На етап ръчен е , като гледам..., че и в Енергото иска да работи!
  • 19 Гост

    6 4 Отговор

    До коментар #16 от "кй87ъ6трхуй":

    Със всичко съгласен, без цените в ресторанта!
    Ама ти пък може на ходиш на хай тек места....

    Коментиран от #23

  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Това са фалш данни

    8 0 Отговор
    "Анализът е на база данни от най-големия автомобилен сайт у нас mobile bg."

    ??

    Сайтът ви Мобиле може да има само данни от търсения и публикации в сайта, но не и данни за продажби и регистрации

    С данни за регистрации разполагат само мвр и нап , а продажбите са в СРС (нотариална камара)
  • 22 Хъ пък, хъ...

    7 2 Отговор
    Аз па карам кола със шпици! Нека ви!!!
  • 23 кй87ъ6трхуй

    4 9 Отговор

    До коментар #19 от "Гост":

    Става на въпрос за Ресторант, а не кварталната кръчма с кебапчета на скара или Макдоналдс! Освен това производителността, прочутия мързел, тарикатлък, служебни кярове и омраза към шефа допълнително обясняват цялата картинка! Така че мрънкайте в България понеже само за тук ставате!
  • 24 Баща ти

    3 2 Отговор

    До коментар #16 от "кй87ъ6трхуй":

    И като се събуди,а да чаршафът пак мокър и жълт!!!
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Принципно съгласен, но

    5 0 Отговор
    Първо, мобилето и фактите са с един и същи собственик, т.е. са свързани лица. Нищо лошо, нека. Второ, ако към 01.01.2025г. са регистрирани 3.1 млн. л.а., от които 2.8 млн. са на възраст над 20г., а през 2024г. са внесени 250 000 л.а., при горното съотношение, предполагам, това прави , приблизително по 1 млн. стари коли на всеки 4 години при население от 5.5-6 млн. души. Това означава, че колите, които внасяме и караме имат експлоатационен живот - 4 години. Това означава, че приблизително на около 4 год. около 1 млн. л.а. , или отиват за скраб, или се настаняват завинаги на някоя улица.
  • 28 И какво излиза

    5 0 Отговор
    Случайно или нарочно, всичко е направено така, че ние да се трепем по улиците. И това, без да отчитаме културата на шофиране и пътната настилка, а те са си допълнителни фактори в насока - трепане. Сега говорим само за МПС-тата.
  • 29 Малко повече пари

    5 7 Отговор
    Дай малко повече пари и си купи нова кола, макар и от по-нискък клас, вместо да даваш за кола втора употреба, ама "маркова"!
  • 30 Ванчосан

    2 0 Отговор
    В Румъния също заплатите не са като в запада, но в техният автопарк по стари от 15 годишни коли няма. Тук всякакви данни са неверни, 90% сива икономика. Всичко ни е наопаки и по зле става .