Дълго време дизеловите автомобили бяха и продължават да са любимци на шофьорите – икономични, мощни и създадени за дълъг път. Но времената се менят, и то бързо. С нарастващия натиск за по-чист въздух и преход към електрическа мобилност, дизелът изглежда върви към своя залез. Ако притежавате дизелов автомобил или обмисляте покупка на такъв, със сигурност си задавате въпроса: "Какво ще се случи с моята кола?"
Нарастващи ограничения: "Зони с ниски емисии" и забрани
Една от най-големите промени, която вече е факт в много европейски градове, са т.нар. "Зони с ниски емисии" (Low Emission Zones - LEZ). Тези зони ограничават достъпа на по-стари и замърсяващи дизелови автомобили до централните градски части. В някои градове забраните вече важат за дизели от стандарти Евро 1 до Евро 4, а скоро ще засегнат и Евро 5.
Какво означава това за вас? Ако живеете в или пътувате често до голям град, е възможно да се наложи да плащате такси за достъп, или дори да ви бъде забранено да влизате с по-стария си дизелов автомобил. В бъдеще тези ограничения вероятно ще станат още по-строги и ще обхванат повече населени места, включително и в България.
Поскъпване на поддръжката и горивото?
С намаляването на броя на дизеловите автомобили на пътя, може да се очаква и промяна в цената на поддръжката. По-малкото търсене на части и специализирани сервизи за дизелови двигатели потенциално може да доведе до по-високи цени. От друга страна, възможно е някои автосервизи да намалят предлагането на услуги за дизели, насочвайки се към електрически и хибридни превозни средства, но това ще засежне България най-накрая.
Що се отнася до горивото, вече наблюдаваме тенденция към постепенно увеличаване на акцизите върху дизела в някои страни, като част от мерките за насърчаване на екологични алтернативи. Макар и да не е драстично, това може да допринесе за намаляване на икономическите предимства на дизела. А тенденцията е нафтата да поскъпва (изкуствено), като това със сигурност ще бъде въведено и у нас.
Намаляваща остатъчна стойност и трудност при препродажба
Един от най-чувствителните въпроси за собствениците на дизели е свързан с остатъчната стойност на автомобила. С наближаването на края на десетилетието и все по-сериозните планове за отказ от двигателите с вътрешно горене, търсенето на дизелови автомобили на вторичния пазар вероятно ще намалее. Това означава, че ще ви бъде по-трудно да продадете колата си, а цената, която ще получите, може да е значително по-ниска от очакваната.
Това важи особено за по-старите дизелови модели, които не отговарят на последните екологични стандарти. Купувачите все повече ще се насочват към по-екологични алтернативи, предвиждайки бъдещи забрани и разходи.
Кога ще кажем последно сбогом?
Въпреки че не се очаква пълна забрана на дизеловите автомобили в цяла Европа в близко бъдеще, тенденцията е ясна. Много производители вече обявиха планове да спрат производството на дизелови двигатели в рамките на следващото десетилетие. Европейският съюз също има амбициозни цели за намаляване на емисиите, което неминуемо ще засегне първо дизела.
Какво да правите, ако имате дизел?
Останете информирани: Следете новините и решенията на местните власти относно зоните с ниски емисии и други ограничения.
Оценете нуждите си: Ако живеете в район, където ограниченията са строги, или планирате да пътувате много до такива места, може би е време да обмислите алтернатива.
Поддържайте автомобила си: Редовната поддръжка ще гарантира, че вашият дизелов автомобил работи оптимално и отговаря на екологичните стандарти, което може да помогне при препродажба.
В заключение ще кажем, че дизеловият двигател имаше своята златна ера, но бъдещето изглежда принадлежи на електричеството. Подготовката за тази промяна сега може да ви спести много главоболия и разходи в идните години.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Марин
Коментиран от #14, #21, #25
15:48 20.05.2025
2 Ами
Коментиран от #8, #26, #42
15:53 20.05.2025
3 Трол
Коментиран от #62
15:54 20.05.2025
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Не мога да
Коментиран от #15, #38
15:55 20.05.2025
6 ДрайвингПлежър
Коментиран от #43
15:59 20.05.2025
7 Ккллллл
16:03 20.05.2025
8 Мунчо
До коментар #2 от "Ами":
А камионите?16:04 20.05.2025
9 Стига с тези глупости
"Хорааа продавайте си дизелите, защото ще поевтинеят и няма да можете да ги продадете или ще ги продадете на загубааа".
Затова ли и Мерцедес и БМВ и Ауди и Фоксваген дадоха задна и върнаха производството на дизелови двигатели ? Електрическото лоби се чуди как да унищожи всички ДВГ, за да наложи скапаните си електрички, които с едно зареждане не могат да минат и 300 км., а да не забравяме, че се и самозапалват масово.
Тази електрическа простотия няма да се наложи колкото и да се опитват.
Дрънкат глупости за замърсяване от ДВГ, а не казват за замърсяването на околната среда и страшните отрови при производството, а след при рециклирането на батериите с колко пъти повече замърсяват всичко. Това го спестяват, защото не е удобно, нали все пак дрънкат за опазване и екология.
А след като ДВГ замърсяват, защо не спрат и самолетите, те нали също са с ДВГ ? Отделно от това колко тона гориво изгаря само при един полет на един единствен самолет и колко той замърсява околната среда? Дали не е в пъти повече от всички ДВГ-та взети заедно ?
Коментиран от #30
16:11 20.05.2025
10 Щщщщщщщ
16:13 20.05.2025
11 Въпреки че...
16:17 20.05.2025
12 А не бе
Коментиран от #65
16:28 20.05.2025
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 и как
До коментар #5 от "Не мога да":
и как ЩЕ ЩЕ ЩЕ ЩЕ стане 20 стотинки, като никой няма да го купува. По скоро дизела ще стане 20 лева. Па ти си го карай.16:55 20.05.2025
16 РЕАЛНО
16:58 20.05.2025
17 УдоМача
17:03 20.05.2025
18 защо
17:17 20.05.2025
19 664
17:18 20.05.2025
20 Справедлив
Коментиран от #74
18:09 20.05.2025
21 Мнение
До коментар #1 от "Марин":
Колкото е "верен" и анализа на оня удобния "политолог" Ганев, дето навсякъде в овладените медии го канят като удобен експерт!А какви са фактите?!
1. Дизеловите двг НЕ замърсяват повече от бензиновите!!! Дизелгейт на фона на американските огромните карбураторни хемита, бе чиста проба икономическа пропаганда (щото бензиновата фракция е повече от дизеловата при рафинирането на петрола и бензина застоява)!
2. Дизеловите автомобили имат доволно по-голям пробег с едно зареждане, в сравнение с бензиновите, издържат повече и са много по-динамични! Не ти се налага да вдигнеш 2-3 хил оборота за да изкачиш ръба на паркинга пред блока!
А също така нямат и т.нар. механизъм за промяна на фазата на сгъстяване, каквото имат повечето модерни турбинирани бензинки!
3. И не на последно място, дизеловите автомобили (поне тези до към 2014-16) имаха 2ра, 3та, че и 4та употреба ,за разлика от бензиновите модерни маслени горелки, дето започват да издишат след 250хил км!
За газта няма да споменавам много, ще кажа само, че който иска да си съсипе бенз двг, да си сложи нефабрична газ! Почва да пуши синьо след определен пробег, щото пропан-бутана изгаря при по-висока температура, което води до прецакване на клапани и др, които не са сметнати за тази цел! Но как да обясниш това на газаджиите (нефабричните), дето си мислят, че карат балкански въздух на колела?!
И за финал, вече и децата разбраха, че урсули, макарони и др слуги на дълбоката държава у фащ, работят за к
Коментиран от #22, #33, #40, #61
18:40 20.05.2025
22 Мнение
До коментар #21 от "Мнение":
...И за финал, вече и децата разбраха, че урсули, макарони и др слуги на дълбоката държава у фащ, работят за контрол над човечеството!
Финанси всички да били онлайн (е ако спре тока не се знае)?!
Автомобили всички таблети на колела дето горят между 8-12 кг въглища на 100км! Но можеш да ги спреш от разстояние с един клик!
Така, че дизела е най-близкото до еко, щото държи много дълго, останалото дето не е обосновано адекватно, е чиста проба глобалистка пропаганда и диктатура!
Коментиран от #23
18:41 20.05.2025
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Предстоят им скъпи ремонти
19:47 20.05.2025
25 мхм
До коментар #1 от "Марин":
За това дизелите на 2-3 години държат цена, а бензиновите малолитражки се сриват и никой не ги иска20:12 20.05.2025
26 Да бе да
До коментар #2 от "Ами":
Когато направят индустриалните и селскостопански машини на ток, тогава. Засега няма такава тенденция. Как си представяш комбайн който жъне хиляди декари да трябва да спира на всеки час да зарежда батериите?20:19 20.05.2025
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Пълни
Коментиран от #34
21:26 20.05.2025
29 n√Варна
Явно ти липсват базови икономически знания – "търсенето" и "предлагането" са абстрактни понятия.
Няма малко и голямо, увеличено и намалено търсене/предлагане, от които да зависи цената на дадена стока или услуга.
Количествата определят цените: увеличаването на количествата води до намаляване на цените и обратно.
Чети, преди да пишеш!
22:23 20.05.2025
30 ГУМЕН КРАДЕВ
До коментар #9 от "Стига с тези глупости":
Прав си по принцип , плюс ти сложих . Обаче самолетите са с ТРД ( турбореактивни двигатели тип турбовентилаторни ) . И ако сметнеш колко километра минават , колко човека превозват и с каква скорост - сметките ти не излизат !23:09 20.05.2025
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 7000км с едно зареждане нафтица
Коментиран от #35, #36
00:27 21.05.2025
33 Наско
До коментар #21 от "Мнение":
Не сравнявай ябълки с круши. Съвременен бензинов двигател особено с турбина превъзхожда дизелов и като екология и като динамика и като тегло. Разходът на гориво е почти еднакъв, а ако се ползва пропан бутан или метан е и много по=евтин. Дизелът е за камиони,трактории друга тежка техника и е нормално да се намалява употребата му при леки автомобили.Коментиран от #69
01:00 21.05.2025
34 такси 6
До коментар #28 от "Пълни":
Глупости,най-ефективния работен автомобил в БГ е на газ. Няма дизел който да му се опре по ниски разходи за гориво,подръжка и екология.Коментиран от #47
01:04 21.05.2025
35 ха ха ха
До коментар #32 от "7000км с едно зареждане нафтица":
Нещо си объркал нулите колега.01:06 21.05.2025
36 таксиджия 🚖
До коментар #32 от "7000км с едно зареждане нафтица":
Моята е на бензин атмосферен. Сипвам 95 и с 40 литра минавам 400км в София, основно в час пик задръстване.Коментиран от #45
01:27 21.05.2025
37 СМОГ
Азотните оксиди от дизеловите двигатели са вредни по няколко различни начина. Вдишани, предизвикват бронхити, астми, сърдечносъдови заболявания и рак.
02:06 21.05.2025
38 ФЕЦ ⚡
До коментар #5 от "Не мога да":
Да виждаш някъде нов 🛢️ кладенец?6000 мегавата ВЕИ мощности в момента, това са 6 атомни реактора от големите ВВЕР-1000
103% енергийните нужди покрити от солари на 25.04.2025
Коментиран от #68
02:19 21.05.2025
39 21 век 🌀
Досега никой в историята на Аутобана не беше вдигал 200 от място преди края на ускорителната лента 😯
02:24 21.05.2025
40 Бръм
До коментар #21 от "Мнение":
Съгласен съм с изказаното, но до някъде. И въобще не смей да сравняваш дизелов с бензинов мотор, щото кога и защо станаха масови дизелите у нас, надали знаеш. Аз знам и причината, модела, годината и всичко това не бе никак толкова отдавна.Бензин-газ, дори нефабрична, превъзхожда в екологично и икономично отношение дизела.
Но и преди съм казвал, еко/еврофашизма няма да подмине и дизела. Нашите апаратчици подгониха миналата година бензиновите двг без никаква техническа обосновка. Дай на гламавият власт и му гледай сеира. Сега дойде ред и дизеловите двг да платят своя дан.
Изводи.
Коментиран от #70
02:47 21.05.2025
41 БГР
Не исках модерен дизел а старите са с неизвестна история. Затова купих обикновен бензинов, без турбо, без хибрида и други простотии. Електричка ми се искаше защото няма никаква работа по нея обаче като гледам цените на тока тази работа няма бъдеще. Освен че някой има няколко панела да си я зарежда, но това е друга тема.
07:29 21.05.2025
42 ....кпо/ошп/
До коментар #2 от "Ами":
Пълни глупости . На дизела се крепи целия транспорт в света и така ще е поне още 20 год.07:31 21.05.2025
43 Шопо
До коментар #6 от "ДрайвингПлежър":
Референдум за ЕС и НАТО07:52 21.05.2025
44 Косто
08:16 21.05.2025
45 Водач
До коментар #36 от "таксиджия 🚖":
Моята е дизел,със 40 литра 700км.Коментиран от #55
09:19 21.05.2025
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Водач
До коментар #34 от "такси 6":
Леееко не е вярно това . Леееко газаджиите спестявате да си кажете всички разходи.09:25 21.05.2025
48 Не така
09:42 21.05.2025
49 От опит
10:30 21.05.2025
50 БгТопИдиот🇧🇬
10:46 21.05.2025
51 Киро
Преди малко оглеждах пазара за закупуване на дизелов автомобил.
10:56 21.05.2025
52 Кво му
Масла и всякакви консумативи се сменят по предписанията на производителя. Нема да тропа, нема да хлопа, нема да дими.
11:05 21.05.2025
53 Язе
11:38 21.05.2025
54 ганю
совалки самолети и ракети както и сума ти
бомби през войните пушат повече от колата ти
ала върху тях акциз няма нали?
нагъзения си обаче ти защото така е изгодно
на управляващата западняшка мафия
закокошка няма прошка а за милиони няма закони
13:00 21.05.2025
55 редник
До коментар #45 от "Водач":
И с моята е така - 6-7 л дизел градско, зимата малко повече...13:13 21.05.2025
56 Тъп Глупънсбъркър
13:22 21.05.2025
57 От чужбина
13:31 21.05.2025
58 Серсемин
13:58 21.05.2025
59 Дизелът
Коментиран от #63
14:08 21.05.2025
60 Серсемин
14:08 21.05.2025
61 От чужбина
До коментар #21 от "Мнение":
Принципно е така, но не бих се съгласил за газта. При изгарянето на газ температурата е по-висока и наистина е имало проблеми с двигателите, но това е до 80-те години. След това тези проблеми са премахнати. Става въпрос за прегаряне на лигенчета, седлата на клапаните. В по-старите автомобили са правени от чугун. При горене на газ се "изнася" графита и така чугуна става на малки порички и тази повърхност не може да уплътнява добре. През 80-те тези елементи са заменени със стоманени, съдържанието на въглерод е по-ниско и не е във вид на графит. Проблем с температурата обаче имат някои дизелни двигатели ако горят много газ. За целта газодизелите горят само частично газ плюс дизелни гориво. Така практически се "отрязва" онази част от дизелното гориво която изпушва и се заменя с газ. В същото време се възползваме от по-ниска та цена на газа, високата степен на сгъстяване, т.е ефективността е по-висока, а и емисиите са по-ниски.Коментиран от #71
14:23 21.05.2025
62 Факт
До коментар #3 от "Трол":
Ще сложат данък обувки14:46 21.05.2025
63 Тошо
До коментар #59 от "Дизелът":
Напълно прав сте. Имал съм стар дизел и го махнах защото ми беше съвестно да го карам така, без катализатор и въобще беше гадно усещане да знаеш че замърсяваш.За съжаление сега срещам много автомобили които димят страшно и веднага идва асоциацията за рак на белите дробове.Здравето е над всичко, който го разбира.14:54 21.05.2025
64 Шаран БГ
Ние имаме НАРОДНИ ръководители, а не лукови глави !!
15:27 21.05.2025
65 ганю
До коментар #12 от "А не бе":
една операция от кадировците10-15 трупа урсулианци и готово
15:40 21.05.2025
66 ДАСКАЛ ГЕНЧО
15:42 21.05.2025
67 От чужбина
производството на храна. Другото основно нещо е натуралния, природния газ метан. Те ой се ползва за производството на нитрати торове пак за производство на храна. Така човечеството като цяло е зависимо от нефта и газа.
18:10 21.05.2025
68 Бай вую
До коментар #38 от "ФЕЦ ⚡":
Не за сега,кажи за зимата моше19:39 21.05.2025
69 Мнение
До коментар #33 от "Наско":
Насе, остави лозунгите, заучените фрази и другата философия дето я караш на чувство и започни да говориш с факти!Като кажеш съвременен бензинов двигател, какво визираш?! 250 хил км и после в кофата?! Това ли е?!
Разходът бил почти еднакъв???
Тва звучи като бабата дето, ако била мъжка щяла да има ...! :D
Какво ще рече почти еднакъв???
Сравнявайки примерно 1.5 tsi 150ps с 2.0 tdi 150ps, тези ли са с еднакъв разход?!
А замисли ли се какво ще стане, ако и двата автомобила ги натовариш с хора и багаж до горе?!
Дали разхода пак ще е почти еднакъв?!
Когато си градите мнение по дадена тема, гледайте размислите и разсъжденията ви да обхващат мироглед поне малко по-надалеч от носовете ви!
Инак ще продължавате да будите квартала, опитвайки се да преодолеете ръба на паркинга пред блока с топ невероятната ви "нова" бензинка на газ!!!
23:01 22.05.2025
70 Мнение
До коментар #40 от "Бръм":
Превъзхожда в екологично и икономическо отношение дизела, щото на теб така ти се иска или, щото такъв сън сънува?!Преди време приятел си взе газова уредба на доста запазеният му пасат б5 с 1.8 атмосферка (от железните)!
В началото и той бе като теб - разправяше ми, че това било най невероятното гориво и топ сделка и топ оферта и топ екология и топ далаверка, дето бил направил!
Викам си щом казва, значи сигурно има право.
Обаче мина време, а и той бая км навъртя, когато му започнаха проблемите! Загуби мощност и започна да гори масълце, направо да го папа (много еко нали)!
Отделно разни мембрани взеха да се късат, взе да мирише в купето на газ, та се беше притеснил ходеше по майстори, а накрая реши да я махне! Що ли?!
Явно топ далаверката се оказа фантазия!
Демек, даваш голяма сума пари за уредба, изплащаш я доста време и накрая двигателя в кофата?!
Това ли е екото и топ технологията и евтинията?!
Познай сега какво кара?!
Дизеляк разбира се!
23:12 22.05.2025
71 Мнение
До коментар #61 от "От чужбина":
Кви 80те години бе баце?!Пасат б5 1.8 атмосферка от най-здравите и желаните правен къмто 2000г, даде фира само за няколко години?!
Тия теории за графита приложи ли ги и при алуминиевите блокове с чугунени гилзи, или за такива не си чувал?!
А да си чувал за последователно впръскване на бензин и газ, с цел охлаждане? Или това го имало само при дизеловите двг на газ?!
За какво им е да сложат газ на дизелите?!
Щели да увеличат пробега и екологията?!
Ами че посей си примерно рапица и ще караш гориво от ВЕИ! За какво трябва да съсипеш здрав двг примерно 1.9тди от старите, който от едно британско видео стана ясно, че е над половин милион км и още имаше хонинг по цилиндрите!
Екологията е в дълготрайността и надеждността!
Колкото по рядко сменяш дадено нещо и по рядко го поправяш, толкова по екологично е то!!!
23:34 22.05.2025
72 ДЕДО
10:44 24.05.2025
73 БгТопИдиот🇧🇬
Една дизел,една,бензин+още една (LPG+CNG).
Електричка след 3-4 години,като батериите ги напрaвят на шейна (On-OFF).
08:51 26.05.2025
74 Христо
До коментар #20 от "Справедлив":
Чул та Господ20:52 08.06.2025