Български иновации на колела или подробно за "Русенската Tesla"

30 Юни, 2025 08:21 5 900 11

  • електромобил-
  • русенски университет-
  • русе

Технологичният авангард на ElectRU в Shell Eco-marathon Europe and Africa 2025

Български иновации на колела или подробно за "Русенската Tesla" - 1

Един български екип, наречен ElectRU от Русенския университет отново демонстрира своите инженерни способности и ни накара да се гордеем, че сме българи. Специалистите представиха ново електрическо превозно средство, наричано в крайдунавския град "Русенската Tesla", като участва с него на Shell Eco-marathon Europe and Africa 2025.

Това е много иновативен прототип на градски автомобил, който е пример за иновации в областта на енергийната ефективност и устойчивото производство. Тазгодишното участие бе белязано от изцяло нова концепция, резултат от година на усилена работа, включително практически денонощни усилия през последните месеци.

Конструкция и материали: Минимално тегло, максимална здравина

Български иновации на колела или подробно за "Русенската Tesla"

Един от основните акценти в новия прототип е постигането на минимално тегло за класа на автомобила, без компромис със сигурността и надеждността, което е ключово изискване на организаторите. За да се постигне това, отборът е заложил на комбинация от авангардни материали и производствени технологии:

Купе от карбон: Използването на карбонови влакна за купето осигурява изключителна здравина при ниско тегло. За пръв път в изработката на купето са приложени технологии с изключително нисък карбонов отпечатък и екологично чисти материали, подчертавайки ангажимента на отбора към устойчивото развитие.

Шаси и окачване от свръхлеки метални сплави: Тези материали допринасят допълнително за намаляване на общото тегло на автомобила, което е едва 95 кг.

Производствени иновации: Роботика и адитивни технологии

Български иновации на колела или подробно за "Русенската Tesla"

За минимизиране на отпадъците, повишаване на точността и ускоряване на производствения процес, отборът е интегрирал високотехнологични методи:

Роботизирана система за фрезоване (KUKA робот): Тази система, придобита по проект "Русенски изследователски университет" и инсталирана в "Научно-изследователски комплекс" на университета, играе ключова роля в изработката на купето. Тя осигурява изключителна прецизност и дава възможност за производство на детайли, които биха били невъзможни по конвенционални методи.

Адитивни технологии (3D принтери): Използването на 3D принтери за цялостната изработка допълнително намалява времето за производство и увеличава възможностите за създаване на сложни и оптимизирани детайли.

Задвижване и електроника: Инженеринг от ElectRU

Български иновации на колела или подробно за "Русенската Tesla"

В съответствие с правилата за категорията, електрониката и софтуерът за управление са изцяло разработени от отбора, специфично за нуждите на състезанието.

Безчетков електрически двигател: Автомобилът се задвижва от безчетков електромотор с пикова мощност от 2 кВ, който осигурява ефективно и надеждно движение.

Специализиран контролер: Управлението на двигателя се осъществява чрез специално създаден за целта контролер, гарантиращ оптимална производителност.

LiON батерия: Захранването е осигурено от LiON батерия с 14 клетки и капацитет от 0,8 kW/h, балансирайки между енергийна плътност и тегло.

Технически параметри и функционалност

Български иновации на колела или подробно за "Русенската Tesla"

Прототипът на ElectRU не само отговаря на изискванията за ефективност, но и включва системи, необходими за функциониране в градски условия:

Размери: Дължина от 3,00 м, височина 1,20 м и ширина 1,19 м, оптимизирани за градска среда.

Максимална скорост: До 60 км/ч, което е адекватно за градско движение и състезателни условия.

Хидравлична спирачна система: За сигурност и надеждност, автомобилът разполага с хидравлична спирачна система, изградена от 2 кръга, всеки със самостоятелна спирачна помпа, осигуряваща висока ефективност на спиране.

Градска функционалност: Интегрирани са всички необходими системи за градски условия, като светлини, звуков сигнал, чистачки и други, което го прави готов за потенциална бъдеща интеграция в реална среда.

С този си прототип отбор ElectRU не просто участва в състезание, а демонстрира високите постижения на българското инженерно образование и капацитета за създаване на иновативни и устойчиви транспортни решения, които страната ни определено има.

Български иновации на колела или подробно за "Русенската Tesla"


Поставете оценка:
Оценка 4.9 от 21 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Име

    23 1 Отговор
    Браво за статията, която е повод за българска гордост. Вижда се, че имаме специалисти, политици нямаме обаче и затова нямаме автомобилно производство
  • 2 Хахаха

    20 11 Отговор
    Толкова ли не можаха да и направят нормален вънщен вид пуууууу
  • 3 НАСКО

    22 4 Отговор
    Много грозно нещо!
  • 4 Някой

    12 6 Отговор
    Къде са му фаровете и мигачите?

    Коментиран от #8, #9

  • 5 Хехе ...

    12 3 Отговор
    България след 89г... Свобода за частния бизнес... Дотука с възможностите. Справка, снимката ...Плача. И рева.
  • 6 Мерчев

    8 9 Отговор
    Алиено Арканум развива 484 км/ч в най-базовата си версия. Само няпомням.

    Коментиран от #7

  • 7 Кокото

    4 0 Отговор

    До коментар #6 от "Мерчев":

    Кога ? В гаража ли ?
  • 8 Очевидно

    11 2 Отговор

    До коментар #4 от "Някой":

    Токът в батерията не стига за фаровете и мигачите.
  • 9 незнайко

    6 2 Отговор

    До коментар #4 от "Някой":

    Това е нещо като кола с китайски двигател и контролер с хидравлични спирачки от велосипед ! Китайска батерия 0,8 kW/h . 4 джанти от китайски скутер довършвет българското изобретение ! Само плестмасата е БЪЛГАРСКА заедно с тръбната рама . Това не е кола за ползване а за състезание за пробег с едно зареждане !!!
  • 10 Файърфлай

    5 2 Отговор
    Подобни електрокари имаше стотици в българските заводи,даже някъде още работят.А това най ми прилича на "куфар с колела".Но поне е инженерно постижение,не е чалга песен или риалити шоу .
  • 11 истина ти казвам

    0 0 Отговор
    Или направете нещо свестно или не се излагайте бе! Кво е това сега????