Един български екип, наречен ElectRU от Русенския университет отново демонстрира своите инженерни способности и ни накара да се гордеем, че сме българи. Специалистите представиха ново електрическо превозно средство, наричано в крайдунавския град "Русенската Tesla", като участва с него на Shell Eco-marathon Europe and Africa 2025.
Това е много иновативен прототип на градски автомобил, който е пример за иновации в областта на енергийната ефективност и устойчивото производство. Тазгодишното участие бе белязано от изцяло нова концепция, резултат от година на усилена работа, включително практически денонощни усилия през последните месеци.
Конструкция и материали: Минимално тегло, максимална здравина
Един от основните акценти в новия прототип е постигането на минимално тегло за класа на автомобила, без компромис със сигурността и надеждността, което е ключово изискване на организаторите. За да се постигне това, отборът е заложил на комбинация от авангардни материали и производствени технологии:
Купе от карбон: Използването на карбонови влакна за купето осигурява изключителна здравина при ниско тегло. За пръв път в изработката на купето са приложени технологии с изключително нисък карбонов отпечатък и екологично чисти материали, подчертавайки ангажимента на отбора към устойчивото развитие.
Шаси и окачване от свръхлеки метални сплави: Тези материали допринасят допълнително за намаляване на общото тегло на автомобила, което е едва 95 кг.
Производствени иновации: Роботика и адитивни технологии
За минимизиране на отпадъците, повишаване на точността и ускоряване на производствения процес, отборът е интегрирал високотехнологични методи:
Роботизирана система за фрезоване (KUKA робот): Тази система, придобита по проект "Русенски изследователски университет" и инсталирана в "Научно-изследователски комплекс" на университета, играе ключова роля в изработката на купето. Тя осигурява изключителна прецизност и дава възможност за производство на детайли, които биха били невъзможни по конвенционални методи.
Адитивни технологии (3D принтери): Използването на 3D принтери за цялостната изработка допълнително намалява времето за производство и увеличава възможностите за създаване на сложни и оптимизирани детайли.
Задвижване и електроника: Инженеринг от ElectRU
В съответствие с правилата за категорията, електрониката и софтуерът за управление са изцяло разработени от отбора, специфично за нуждите на състезанието.
Безчетков електрически двигател: Автомобилът се задвижва от безчетков електромотор с пикова мощност от 2 кВ, който осигурява ефективно и надеждно движение.
Специализиран контролер: Управлението на двигателя се осъществява чрез специално създаден за целта контролер, гарантиращ оптимална производителност.
LiON батерия: Захранването е осигурено от LiON батерия с 14 клетки и капацитет от 0,8 kW/h, балансирайки между енергийна плътност и тегло.
Технически параметри и функционалност
Прототипът на ElectRU не само отговаря на изискванията за ефективност, но и включва системи, необходими за функциониране в градски условия:
Размери: Дължина от 3,00 м, височина 1,20 м и ширина 1,19 м, оптимизирани за градска среда.
Максимална скорост: До 60 км/ч, което е адекватно за градско движение и състезателни условия.
Хидравлична спирачна система: За сигурност и надеждност, автомобилът разполага с хидравлична спирачна система, изградена от 2 кръга, всеки със самостоятелна спирачна помпа, осигуряваща висока ефективност на спиране.
Градска функционалност: Интегрирани са всички необходими системи за градски условия, като светлини, звуков сигнал, чистачки и други, което го прави готов за потенциална бъдеща интеграция в реална среда.
С този си прототип отбор ElectRU не просто участва в състезание, а демонстрира високите постижения на българското инженерно образование и капацитета за създаване на иновативни и устойчиви транспортни решения, които страната ни определено има.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Име
08:29 30.06.2025
2 Хахаха
08:39 30.06.2025
3 НАСКО
08:56 30.06.2025
4 Някой
Коментиран от #8, #9
09:25 30.06.2025
5 Хехе ...
09:27 30.06.2025
6 Мерчев
Коментиран от #7
09:35 30.06.2025
7 Кокото
До коментар #6 от "Мерчев":
Кога ? В гаража ли ?10:20 30.06.2025
8 Очевидно
До коментар #4 от "Някой":
Токът в батерията не стига за фаровете и мигачите.13:37 30.06.2025
9 незнайко
До коментар #4 от "Някой":
Това е нещо като кола с китайски двигател и контролер с хидравлични спирачки от велосипед ! Китайска батерия 0,8 kW/h . 4 джанти от китайски скутер довършвет българското изобретение ! Само плестмасата е БЪЛГАРСКА заедно с тръбната рама . Това не е кола за ползване а за състезание за пробег с едно зареждане !!!08:57 01.07.2025
10 Файърфлай
19:13 01.07.2025
11 истина ти казвам
15:13 07.07.2025