Porsche, една от най-престижните автомобилни марки в света, официално призна, че се намира в трудна ситуация. Главният изпълнителен директор на компанията, Оливър Блуме, е заявил пред служителите: „Нашият бизнес модел, който функционираше десетилетия наред, вече не работи.“ Това откровено признание идва на фона на слаби финансови резултати, спад в глобалните доставки и засилено напрежение около електрификацията и търговските бариери. Въпросът, който остава да се зададе, е дали един от основните фактори зад този спад не е просто драстичното увеличение на цените на автомобилите Porsche през последните години?
През първата половина на 2025 година световните доставки на Porsche са спаднали с 6% спрямо същия период през 2024-а. Компанията обяви планове да съкрати 1900 работни места до 2029 г. Причините според ръководството са многопластови – от поскъпналите суровини и геополитически напрежения до натиск от регулации и прехода към електромобили. Не е ли логично да се попитаме дали така наречената ‘Porsche-такса’, онзи допълнителен марж, който клиентите с готовност плащаха за престиж, не е станала просто твърде висока?
Porsche беше сред първите премиум производители, които масово инвестираха в електрификация. Но флагманът Taycan не се оказа достатъчно искан. През 2024 година продажбите му се сринаха с 49%, а през 2025-а тенденцията продължи. Макар Macan EV да стартира с умерен интерес, той не е в състояние да компенсира цялостния спад. И тук отново възниква въпросът: Дали клиентите не се отдръпват от Porsche заради крайната цена, която надвишава тази на конкурентни автомобили?
Особено силен удар идва от китайския пазар, който е ключов за Porsche
Само за 2024 г. продажбите там падат с над 28%, а и през 2025 г. не се наблюдава стабилизиране. В комбинация с по-високи мита за износ към САЩ и нарастващи производствени разходи в Европа, това сериозно подкопава оперативния марж. Прогнозите за 2025 г. сочат печалба от едва 6.5% до 8.5%, далеч от обичайните 14–15%, а още по-далеч от амбициозната цел от 20%. Може би една по-реалистична ценова политика би задържала клиентската база и би облекчила натиска върху маржа?
В отговор на кризата Porsche прави стратегически завой. Компанията планира да засили производството на модели с двигатели с вътрешно горене и хибриди, като обмисля дори връщане на бензинови варианти за някои модели, които първоначално бяха предвидени само като електрически. Това е ясен знак, че пазарната реалност изисква гъвкавост. Но това е и ясен сигнал, че стремежът към растеж чрез агресивно повишаване на цените над темпа на инфлацията, в комбинация със спирането на бестселъра Macan с бензинов двигател, може би се оказа стратегическа грешка.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Хеми значи бензин
Коментиран от #3
10:47 27.07.2025
2 Субар
Порше не трябва да бъде масов автомобил, с надута цена.
Коментиран от #6
10:55 27.07.2025
3 Боксер значи Порше
До коментар #1 от "Хеми значи бензин":
Марката спортни автомобили с най - много шампионски титли ! Над 28000 победи от различни надпревари по целия свят !11:00 27.07.2025
4 А50
11:02 27.07.2025
5 шаоми
Коментиран от #13
11:03 27.07.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 карчи
11:08 27.07.2025
8 Толкова е масов
До коментар #6 от "ои8уйхътгрф":
Че леля Гинка си купи едно Маканче онзи ден и го паркира пред панелката си за да се похвали на съседите. Като пишете чак не се замисляте ей…11:11 27.07.2025
9 ДрайвингПлежър
Всеки Порше собственик с радост ще плати "премиум таксата" за ДВГ, но няма да я плати за ел! Ел не е премиум! Ел не е спорт!
Коментиран от #14
11:14 27.07.2025
10 Леля Гошо
11:14 27.07.2025
11 Бай той Толстой
Коментиран от #25
11:15 27.07.2025
12 Джуган
11:17 27.07.2025
13 Боксер значи Порше
До коментар #5 от "шаоми":
Тръгнахте с хендикап повече от половин век , ама къде , кога , и какво сте задминали ?11:23 27.07.2025
14 Какво значи спорт?
До коментар #9 от "ДрайвингПлежър":
"Всеки Порше собственик с радост ще плати "премиум таксата" за ДВГ, но няма да я плати за ел! Ел не е премиум! Ел не е спорт!"Ще е дефинираш ли "спорт" ? Какво означава според тебе спортен автомобил? Какво повече дава ДВГ от електродвигателя, освен ако за тебе спорт не означава шум и нищо друго?
За повечето хора спорт означава бързина и там електромобилите печелят, включително семейни електромобили които са по-бързи от което и да е porsche в реални условия.
Коментиран от #27
11:34 27.07.2025
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Ц, не позна
До коментар #16 от "Мъжа на урсулЪ":
Но качеството е в Европа. Ти като искаш карай руските и китайски боклуци. Колкото и да те избива на русофилщина, Европа е в пъти по-добре включително и евроценностите, за разлика от варварските подходи на другите две.Коментиран от #18
11:44 27.07.2025
18 Тъй ли
До коментар #17 от "Ц, не позна":
Добре, карайте още на санкции и прайдове, пък щом ви харесват минус 1900 работни места на месец - радвайте се и не мучете.Коментиран от #19
12:02 27.07.2025
19 Така е
До коментар #18 от "Тъй ли":
Скоро китайците (включително производители на телефони) ще започнат да произвеждат в Европа по-бързи автомобили от porsche и ще наемат няколко пъти по 1900 работници, така че тези хора няма да останат без работа, за разлика от porsche, които ще останат без работа заради неправилна стратегия.12:18 27.07.2025
20 Санкциите работят
12:21 27.07.2025
21 Пешо
13:07 27.07.2025
22 Порно
13:15 27.07.2025
23 Българин
Никой не иска коли на батерия. Тези транс насочени европейски политици ще погубят всички.
Коментиран от #24, #28
13:19 27.07.2025
24 Китаец
До коментар #23 от "Българин":
Заради мислене като твоето ще се провалят както porsche, така и останалите немски компании, които вместо да инвестират за настигане на китайците, връщат назад към ДВГ, защото мислят реактивно, като реагират на моментното търсене, вместо да работят проактивно, за да разработват автомобили и технологии, които ще се търсят в бъдеще.Toyota поне е праволинейна и не хвърля пари на вятъра за да гони моментното търсене и да дават разнопосочни сигнали на клиентите си. Те заложиха всичко на хибридите, а не залипнаха към електромобилите, а след това да се връщат към ДВГ и да объркват клиентите.
Само времето ще покаже дали стратегията на Toyota е била правилна, защото това може да им струва всичко, ако клиентите тръгнат към електромобилите, но може и да са най-големите печеливши, ако си прав и хората не искат електромобили. Но поне вървят в една посока за разлика от немците които вървят напред-назад.
13:32 27.07.2025
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 ои8уйхътгрф
До коментар #23 от "Българин":
Грешиш, поне 90% ИСКАТ коли на ток...Но НЕ ИСКАТ тези коли на ток (като модели, клас, визия) които им се продават у ивропътъ... Още по-малко пък ги искат на тези цени... Бонус- да зареждаш кола на ток у ивропътъ е на кантар с това да зареждаш при разход 7/100 бензин...
В Китай същевременно колите на ток са безобразно евтини (и НЕ, НЕ Е заради субсидии), колите се правят според кефа и вкуса на китайците и за финал тока там е безобразно евтин... И там електрокарите се продават с бясно темпо... И е нормално- ако и у вас ел. СУВ с размерите на бмв Х3, но забележимо по-луксозен струва €18 500 срещу повече от двойната цена на Х3 някак ми се струва, че продажбите му ще са отлични
13:53 27.07.2025
29 Йордан
14:30 27.07.2025
30 Бскдйфн
14:45 27.07.2025
31 Това спорт ли е?
До коментар #27 от "ои8уйхътгрф":
Къде е техническо еднаквото porsche? Или те произвеждат технически еднакъв електромобил, но целият им проблем според тебе е, че не могат да си намерят пилот, който да направи 6:22 минути на Нюрбургринг? Тази писта за drag racing ли е според тебе? Да си третия най-бърз автомобил за всички времена на тази писта, при положение че преди тебе по време има само два болида, няма ли да ти донесе удоволствие?Това състезание на права ли е? Електромобилите могат ли да завиват?
23:41 27.07.2025
32 джо
20:22 28.07.2025