24 Май, 2020 10:14 15 218 46

Гриша Ганчев: Експериментите не са лошо нещо, стига някой да плаща сметката

  • гриша ганчев-
  • държавна петролна компания-
  • държавни бензиностанции-
  • бензиностанции

Бизнесменът в интервю пред вестник "Банкеръ" по темата за създаването на верига държавни бензиностанции

Гриша Ганчев: Експериментите не са лошо нещо, стига някой да плаща сметката - 1
Снимка: БГНЕС

Интервю на вестник "Банкеръ" с Гриша Ганчев, бизнесмен и собственик на верига бензиностанции "Петрол"

Господин Ганчев, една от най-обсъжданите теми през тази седмица е анонсираната от правителството идея да създаде Държавна петролна компания. Основният аргумент за това решение, посочен от министъра на финансите Владислав Горанов и министъра на икономиката Емил Караниколов беше концентрираната собственост при данъчните складове и високите цени на горивата. Заговори се дори за изграждането на нови данъчни складове, до които да имат достъп всички малки вносители и собственици на бензиностанции. Как оценявате това решение?

- Приветствам ентусиазма на правителството и тази негова уникална идея. Живеем в свободна страна, в която всеки има право да се впуска в избран от него бизнес и да се опита да го реализира по най-добрия според него начин. А ако и сметката излезе, всичко ще бъде наред...

Що се отнася до намерението за изграждане на нови бази, които да станат данъчни складове, по информацията, която аз имам, в момента в страната има 20 с капацитет 1.2 хил. тона, които не работят и стоят празни. А други 10 вече са нарязани на скрап. Това поне на мен ми говори, че необходимост от нови липсва.

Ако все пак анализаторите в този проект преценят, че трябва да построят нови складове, колко би струвало изграждането на 2-3 такива, например?

Като се има в предвид, че цената за 1000 тона е един милион евро, и ако се прецени, че има необходимост от нови складове за 50 хил.тона например, това означава 50 млн. евро. На кого му трябва такъв харч обаче за мен не е ясно.

Амбицията на управляващите е освен базите е да бъде разширена и мрежата от бензиностанции. Анонсът беше и за 100 нови обекта, които да покрият цялата страна. Има ли такава необходимост? И колко пари ще отидат за това?

- Щом така са преценили... В момента в страната има 3300 бензиностанции, всички те вързани към Националната агенция по приходите. Част от тях, особено в малките населени места, и днес трудно оцеляват финансово. Да предположим, че новата държавна петролна компания изгради тези 100 нови бензиностанции. За да могат те наистина да приличат на бензиностанции, а не да са просто колонки с маркуч, трябва да бъдат похарчени поне 100 млн. евро.

От думите Ви става ясно, че иде реч за доста мащабна инвестиция. В какъв период би могла да бъде възвърната?

- Такава инвестиция в най-добрия случай може да се върне в рамките на 25-30 години. Но тъй като държавата има мощ и може да си го позволи, сигурно не би било лошо да помисли и за нова рафинерия, която може да не е с капацитета на "Лукойл" - 12 млн. тона, а наполовина - 6-7 млн. тона. Това също би било интересна инвестиция.

Шегувате се, нали?

- Не, защо? Като имаме предвид добрите контакти на нашите висши държавни ръководители с арабския свят, особена със Саудитска Арабия, могат да бъдат договорени дори концесии за добив на нефт. Пък не се знае дали и в Черно море няма да открият петролни залежи. Нали вече десет години ги търсят? Ако помечтаем още малко, може пък да видим превръщането ни в петролния тигър на Балканите. Знае ли човек?

Разговорът ни потегли в доста забавна посока, но все пак нека да се върнем към темата на деня и да ми отговорите колко се печели от петролния бизнес и заслужава ли си държавата да се ангажира с инвестиции в тази посока?

- Както вече казах, тя има финансовата мощ и правото да взема такива решения. Но, за да бъда конкретен по въпроса с печалбите в петролния бизнес, ще направя една елементарна сметка. А вие си правете изводите сами. В момента продажбите на петролни продукти у нас годишно достигат общо 3 млрд. литра. Два млрд. от тях са от дизелово гориво, 500 млн. - бензин, и 500 млн. газ – пропан бутан и метан. През 3300-те бензиностанции за година минават 2.5 млрд. литра. Тази цифра, разделена на 12 месеца, показва, че месечно в една бензиностанция се реализират средно по около 63 000 литра.

И сега идва ред на сметките: 63 000 по 1.60 лв. средна цена е равно на 100 800 лева. От тук насетне започва изваждането – 63 000 лева са акциза и ДДС. Остават 37 800 лева. Във всеки обект трябва да работят поне четирима човека, т.е. за работна заплата се отделят минимум 3600 лева. Останаха 34 200 лева. От нея изваждаме цената на самото гориво, която е 31 500 лв., т. е. остават 2700 лева. Но това не е всичко - всяка бензиностанция плаща по 380 лв. за интернет и инкасо, плюс още 760 лв. за ток вода, данък сгради и такса на Агенция пътна инфраструктура, защото обектите са до техните пътища. И какво остана накрая? Едни нищо и никакви 1560 лева. И то, ако няма финансови разходи, като кредити за инвестиции и т.н. Как ви звучат тези числа?

Какво казвате, че всъщност от бензиностанция не се печели?

- При всички тези разходи, сами разбирате, че пряко сили една бензиностанция може да направи печалба от 20 000 лв. годишно. И то, ако не се смята първоначалната инвестиция.

В такъв случай, дали пък харчовете на държавата за новата ѝ структура, няма да се окажат с доста негативен резултат?

- Не е моя работа да правя сметките на държавата. Затова има много и умни хора, които са впрегнали сили да правят разчети и анализи. Аз само казвам как стоят нещата в този бизнес, когато аз го управлявам. А както знаете, аз съм най-старият в този занаят. Инак експериментите не са лошо нещо, стига да има кой да плаща сметката.

Един от лайтмотивите на министрите, които представиха това решение на кабинета беше, че цените на горивата ще намалеят с навлизането на държавното дружество на пазара. Колко приемлив според Вас ще бъде този натиск върху конкуренцията от частния сектор в една държава с пазарна икономика?

- Аз не отричам, че някъде цените могат да бъдат малко по-ниски, но това е свързано с вида на търговските обекти, в които се предлагат горивата. Нали ви казвам, не е едно и също да инвестираш в бензиностанция или в барака с две бензинови колонки. В крайна сметка потребителят сам избира къде да спре. Място под слънцето има за всички. Важното е накрая да излезе и сметката.

И накрая, за това, което се говори, че горивата във веригите били скъпи, искам да кажа, че за някои и ракията е скъпа. И предлагам държавата да помисли да създаде и алкохолен холдинг...


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 59 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Тъй де

    55 68 Отговор
    Твоите сметки , десетилетия наред ги плаща цял един народ , кухарен бизнесменино !

    Коментиран от #8, #40

  • 2 Дидо

    57 42 Отговор
    Ами то щом е така , защо не си затвориш бензиностанциите ми още работят ??
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Обективно

    85 17 Отговор
    Абе много е прав човекът.Това е само още един начин за крадене от хунтата.

    Коментиран от #20, #32

  • 7 Справедлив

    88 15 Отговор
    Този човек е от умните и предприемчиви българи, на когото много мисирки завиждат. Говори кратко с точни изчисления! За разлика от лъжливия мутрагеньо, стремящ се да хвърли прах в очите на простите си, по неговите думи, избиратели! Проследете как е развивал видовете свой бизнес и ще се убедите в способността му да анализира безпристрастно и да се оттегля в нужния момент. Затова все още просперира и той и неговите служители. Да сте чували да не си плаща заплатите навреме? Но и да сте чували да угажда на мутренските запалянковци?

    Коментиран от #19

  • 8 Рико

    17 12 Отговор

    До коментар #1 от "Тъй де":

    А ти си пък много умен говедо.
  • 9 Аве Адолф Хайлллл

    42 40 Отговор
    Този куфарен бизнесмен, от поусенчестия бизнес ,в момента не може да сдържа паниката си , че някой може да му намали неоправданите цени на горивата , които продава . Интересно , защо Марешки може да продава и печели на доста по-ниски цени, а Гриша с " коловете " и " доматите " не може ??? Да не би Марешки да работи на загуба, или ли е решел да става дарител на всеки ,който кара автомобил ??? Нека "великия" биснесмен да отговори първо на тези въпроси , а след това да се опитва да се прави на комик .....

    Коментиран от #10, #11

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Рико

    32 21 Отговор

    До коментар #9 от "Аве Адолф Хайлллл":

    На марешки му е толкова хубаво горивото че два двигателя смених.

    Коментиран от #14

  • 12 Горанов е шефа

    28 10 Отговор
    Прав е Гришата, на шефа на НАП ,да му се увият , червата около ,вратът.
  • 13 джоджен

    23 18 Отговор
    Затварайте Петрол и готово,след като печалба няма.

    Коментиран от #22

  • 14 Аве Адолф Хайлллл

    36 11 Отговор

    До коментар #11 от "Рико":

    От глупостите , които пишеш излиза , че всички ,които зареждат при Марешки сменят минимум по два двигателя след това ............ Хайде първо прочети какво си написал , а след това публикувай глупотевици .

    Коментиран от #23

  • 15 JEFF

    27 5 Отговор
    Всичките ни бизнесмени са хора, които са се облажили по някакъв начин от съответната власт. Няма нито един реален човек, който е решил да прави какъвто и да е бизнес и да е успял.
  • 16 Behemoth

    19 6 Отговор
    Тоя колко къщички за птици е направил.....
  • 17 Жоро

    32 3 Отговор
    Тоя докато си плаща на партията ще е добре като спре с рушветите и ще му пратят поръчковата прокуратура
  • 18 4567890

    10 1 Отговор
    навремето гьоринг строи най-големия стоманолеярен завод и сички клякат-тисен круп.наще кво чакат още?

    Коментиран от #21

  • 19 Ива

    19 8 Отговор

    До коментар #7 от "Справедлив":

    Проследяваме бизнеса и гледаме първите му стъпки , като съдружници с Крушата , застрелян вероятно от професионален снайперист заради проблеми с незаконен бизнес с цигари , по-късно и с не плащано ДДС свързано със захарния бизнес ? Още нужни ли е ?
  • 20 Хелиос

    3 5 Отговор

    До коментар #6 от "Обективно":

    В Гърция Много трудно можеш са намериш бензиностанция на самата магистрала 2+2 километра отбивка до населеното място, да почерпят опит от Гърция Румъния Австрия ГЕРМАНИЯ,защо да дават 500 мил.за всичко това Шиши да им продава горивото скъпо а ре са го продават евтино, загубите са усвояват от държавата, Петрол не е много печеливша аз лично не зареждам там,Метана в София беше 1,28 в Бургас1,40,в Пловдив 1,60,сега е паднал сигорно,но не много,не е лошо Шиши да има верига от складове и бензиностанции,така контрола върху тези,които се изживяват на десните бъде много силен,а те са всички в парламента без Бсп ,които не крият левичарстяоти си!

    Коментиран от #33

  • 21 А Ти....О!

    9 0 Отговор

    До коментар #18 от "4567890":

    Кои ти ги говори тези глупости, по време на национал социализма в Германия всички работят по поръчка на Райха за военното производство,няма конкуренция цялата промишленост се контролира от нацистите,Нацистите увеличават няколко кратно производството си на метали след превземането на Норвегия,там са едни от най големите находища на желязна руда, така че не говори каквото ти падне.
  • 22 Случайно му хрумна

    13 1 Отговор

    До коментар #13 от "джоджен":

    Те закупят Петрол ще го източат и след това ще бъде продадена на Шиши а той на някой от големите вериги, голямата част от герберите или са много прости или са комунисти.
  • 23 Гост

    1 1 Отговор

    До коментар #14 от "Аве Адолф Хайлллл":

    И ако следваме тази логика масово до сега трябваше да излезнат на бунт срещу него.
  • 24 Разбрал съм едно

    11 4 Отговор
    Почнат ли да се прескачат,подбни бизнесмени,крибчовци по всички ТВ, с едно и също мнение свързано с някакъв проектозакон,автоматично означава,че виждат опасност за затваряне на кранчето! Не докрай,но струята от медец изтънява.А медеца е много и ежедневно!
  • 25 Пешо

    16 1 Отговор
    Ей какъв хитрец само. Казва по 1,60 а то е 1,60 от две седмици. А години беше над два лева даже удари и над два и шестдесет. Голям умник.Само за алкохола е прав.
  • 26 asd

    6 10 Отговор
    Пак ли ръсиш мозък, дето нямаш бе, мутробизнесмен недорасъл?
  • 27 Епидем

    16 1 Отговор
    Гриша не се бъзикай с тези семпли и неграмотни политици от мнозинството. Щи си помислят, че наистина си съгласен с техните глупости. Те са такива примитиви, че няма да схваната иронията
  • 28 Газ 66

    16 3 Отговор
    Гришата взе много да се бъзика с управляващите и ми се струва че ако не престане скоро може да дават по новините че Гешев му е посетил офисите и му е събрал компютрите. Иначе е прав. Няма как цената в една нова и чиста бензиностанция, със заведение и тоалетни, на главен път, в която работят 4-5 човека, да е еднаква с цената на една бензиностанция която е с 2 колонки в някое бивше ТКЗС и има 1 човек персонал.
  • 29 Misho

    14 0 Отговор
    Абе , за ракията е прав , трябва да се помисли по този въпрос
  • 30 Бамбука

    6 4 Отговор
    Има ли поне един негов печеливш бизнес без политическа подкрепа и лобистки кръгове ? Дори и при тази помощ не виждам в какво е успял.
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 Хохохо

    3 8 Отговор

    До коментар #6 от "Обективно":

    До снощи, въобще не бях убеден,че има нужда от нови складове и бензиностанции, но след като прочетох словоизлиянията на Микрето, сега съм на противоположното мнение.
  • 33 Бабун

    1 1 Отговор

    До коментар #20 от "Хелиос":

    Какъв е тоя тюрлю гювеч бе?
  • 34 Порно

    7 6 Отговор
    Що не каже как стана собственик на Петрол със заем от КТБ , който не плати?
  • 35 uuuuu

    8 5 Отговор
    Тоя що не хваща пътя за Дубай? Сигурно е подсигурил някаква къща вече в готовност.
  • 36 Обикновена Пунта Мара

    5 3 Отговор
    "Другарю", "бизнесмен" Ганчев, КАК станахте СОБСТВЕНИК на фирма "Петрол"? КАК? И, ще продължавате ли, да стоите още на "АРМИЯТА", ако направят отново "Петрол" ДЪРЖАВНА????
  • 37 Анализаторр

    4 0 Отговор
    Много точно обяснено! Само дето Рафинерията в Бургас не е 12 млн т преработка а по–скоро 6–7 млн тона и то с мазута от внос. Има малки рафинерии с капацитет 2 млн тона, без дълбочинна преработка. Друг е въпроса доколко са ефективни и какво ще правиш мазута след това.
  • 38 Иван

    7 3 Отговор
    Да слушат Гришата, че той говори рядко, но винаги точно!
  • 39 Поли от Симитли

    7 0 Отговор
    Корав е Гришата-не си подари автобизнеса на Бойка Ханъма....
  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Ацо

    2 0 Отговор
    Тъкмо мислех да спретна една малка бензиностанцийка и Гришата със тези сметки ме разби! Е защо тогава беше тая война за "Петрол" бе Ганчев?!?
  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 44 ДОКО

    5 0 Отговор
    АМИ ГЕНЕРАЛА БОКО ПЛАЩА АМА ОТ НАРОДНОТО ДЖОБ..И ОСВЕН ТОВА ТОЙ Е ВЕЛИК УЧЕН И ПРАИ ЕКСПЕРИМЕНТИ..ТЪРСИ СУРОГАТНА БЕНЗИНОСТАНЦИЯ ДА МУ УМНОЖИ ОТКРАДНАТА ПАРА..ОПИ..МУУ
  • 45 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 46 чудо

    0 0 Отговор
    БЕШЕ ПОЧТИ ФАЛИРАЛ , НО БАНКАТА НА ЦВЕТАНОВ ИНЖЕКТИРА РАЗБОЙНИЦИТЕ И СЕГА ПАК СА НА МОДА . КОГА И С КАКВИ ПАРИ СТАНА СОБСТВЕНИК НА ПЕТРОЛ .