"Реалистичното е изграждането на автомагистрален път Русе - Велико Търново да започне през 2022 г., а да се завърши през 2027 г.", това отговори служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова в рамките на днешния парламентарен контрол.
Проектът за този автомагистрален път все още не е подготвен в окончателния му вариант и не е постъпил в МРРБ за издаване на разрешение на строеж. След това се правят отчуждителни процедури по Закона за държавната собственост, добави Комитова. Тя допълни, че през март тази година е възложен още един допълнителен проект за 24 000 лв., който се нарича одит по пътна безопасност. Има класиран участник, но договорът все още не е подписан. Този проект ще бъде необходим, когато се започне строителството, но въпреки това е направен през март тази година.
По думите на служебния регионален министър това е много дълга история. Комитова посочи, че през 2015 г. Агенция "Пътна инфраструктура" възлага идеен проект по това трасе. Похарчени са 700 000 лв. и през 2016 г. е гледан на експертен съвет. През 2016 г. е разработен доклад за ОВОС, доклад за оценка за съвместимост и също така подробен устройствен план. За тези документи са били похарчени още 200 000 лв.
След това започва да се подготвя този проект да бъде финансиран по програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020. Настъпва обжалване на оценката на околната среда, има съдебни процедури през периода 2017-2018 г. ОВОС-а приключва през 2019 г. След вече влезлия в сила, с решение на съда ОВОС, работата по проекта продължава и на 16 април 2020 г. предварителната проектна разработка за това трасе е разработена.
Там вече е фиксирано, че проектът е разделен на два участъка - Русе - Бяла /40 км/ и обход на Бяла /още 35 км/, както и Бяла - Велико Търново /още 57 км./. Същевременно обаче през 2019 г., по време на теренните проучвания, е установено наличие на 37 археологически проекта, които трябва задължително да се опазят. Предстои възлагане на тяхното проучване, след отчуждаване на съответните имоти. Към днешна дата това не е направено.
В крайна сметка през декември 2020 г. има проведена обществена поръчка за определяне на проектанти на техническите проекти. Тези технически проекти са на стойност 1 млн. лв. - за всеки от тези участъци, които са споменати. Към момента се извършва оценка на технически предложения.
Същевременно се провежда процедура и за надзор по обекта, която все още не е до краен етап, тъй като регионалното министерство има забележки към процедура, наречена обществена поръчка. Ако този проект се случи, се предвижда да се финансира по програмата "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г., която очаква одобрение от Европейската комисия.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 дявола
Коментиран от #3
18:35 20.08.2021
2 Варненец
18:36 20.08.2021
3 Джамбаза
До коментар #1 от "дявола":
Как кой? Бойко!Две години се смятат за три.
18:38 20.08.2021
4 Така потъват народните пари,
18:40 20.08.2021
5 А Бургас-Варна кога ?
18:44 20.08.2021
6 Суха съчка
18:55 20.08.2021
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 както се разбира от статията
19:28 20.08.2021
9 Jacques Yves Moineau
19:28 20.08.2021
10 Jacques Yves Moineau
19:30 20.08.2021
11 Мангър
11:03 21.08.2021
12 Русенец
А колко ниви ще пресича? Колко гори? Колко баира ще трябва да се разкопаят?
Защо просто не направихте сегашният път с по две или три ленти в посока, като само заобиколите населените места на два километра встрани? Много по-евтино и ефикасно щеше да е.
Коментиран от #13, #15
14:57 21.08.2021
13 черношарено г
До коментар #12 от "Русенец":
Няма да има "вредни емисии"-докато се изгради магистралата ще сме на електрически автомобили...Коментиран от #14
19:32 21.08.2021
14 Русенец
До коментар #13 от "черношарено г":
По-скоро - на летящи или на телепорти. Тогава няма да има нужда от магистрала.20:49 21.08.2021
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Перо
07:39 23.08.2021