7470

Московски: ЕК иска качество от строителите

  • ивайло московски-
  • строителство-
  • инфраструктура-
  • европейска комисия
Московски: ЕК иска качество от строителите - 1
Снимка: БГНЕС

Факт е, че България е единствената държава с пет транспортни коридора в Европа. Река Дунав, разбира се, е един от тях. Сериозен ангажимент на държавата е да изгради адекватна инфраструктура по тези пет коридора. Това заяви министърът на транспорта Ивайло Московски по време на форум „Строителство през 2012 година – перспективи и предизвикателства”, организиран от КСБ и в. „Строител”.

Това, което успяхме да вкараме в релси, в една посока, е ясна политика за тези пет коридора, както и ясен ангажимент в преговорите за следващия програмен период. Това ни дава сериозно основание да искаме повече средства, както и да носим тежестта, и отговорността за това как се справяме сега, каза министър Московски.

Сигналите, които идват категорично и ясно от Европейската комисия и касаят пряко строителите, са, че от тук нататък ще се отделя много сериозен акцент на качеството на изпълнение на проектите, което пряко ще рефлектира и върху критериите и условията за Закона за обществени поръчки.

Според Московски Оперативна програма „Транспорт” е най-силният инструмент на нашето правителство , на Министерство на транспорта и информационните технологии и на Министерство на регионалното развитие да проведат и да наложат политиката, която следва правителството . Министърът съобщи, че към края на август тази година Оперативна програма „Транспорт” е сключила договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на обща стойност почти 1,4 милиарда евро , което представлява около 70% от бюджета на програмата, който е малко над 2 милиарда евро. Реално разплатените към бенефициенти средства са 990 милиона евро, което прави около 14% от бюджета на програмата. „Това е проблем, с който на практика ние имаме голямо предизвикателство да се справим. Договорените средства са повече от реално разплатените и това е функция на процеса на изпълнение на един проект. Но нашата основна цел е колкото се може по-бързо да се преодолее да не бъде толкова голяма разликата между темпа на разплащане и темпа на договаряне”, коментира Московски.

По приоритетни оси процентните отношения на договорените средства показват следното: над 90% от средствата, предвидени за железопътни проекти вече са договорени, над 60% са договорените средства за пътните проекти. При подобряване на интермоделността процентното съотношение е почти 90%  договорени средства.

За съжаление в четвърта ос, която подобрява корабоплаването все още няма одобрен проект, каза Московски. Според него причината е, че проектите, които са заварили там са с изключително лошо качество и е било необходимо те да бъдат рестартирани на ново и да започне подготовката им от начало. „За това загубихме толкова време. Почти половината от средствата предвидени от техническа помощ са договорени. По темп на договаряне вземаме челно място”, каза Московски и предпочете да направи анализ на резултатите към края на програмата.

Той даде информация за конкретните проекти.

Тези, които се реализират по първа приоритетна ос, са за железопътна инфраструктура. Това са реконструкция и електрификация на жп-линията Свиленград-турска граница, инвестицията е от 44 милиона евро. Проектът за строителство и електрификация е за около 20 км жп-участък , със скоростно движение 160-200 км в час. Той е част от големия проект за реконструкция и електрификация на жп линията Пловдив – Свиленград.

Рехабилитация на жп инфраструктура по линията Пловдив-Бургас . Общата инвестиция е за над 300 милиона евро. Включва подновяване на железния път и съоръжения в определени участъци от жп линията, подновяване на системите за сигнализация и комуникация.

Модернизация на железопътен участък Септември-Пловдив. Общата инвестиция е над 320 милиона евро. Проектът включва изпълнение на договори, свързани със строителни работи, сигнализация и телекомуникации и информационни системи.

Другият проект е Димитровград-Свиленград, който е част от стария ИСПА проект Пловдив – Свиленград. За съжаление, по този проект по ИСПА нашата държава се лиши от възможността за около 70 милиона евро да бъдат използвани, тъй като този проект не получи удължение по програма ИСПА и ние загубихме тези средства. Единственият начин да довършим този проект бе да го прехвърлим в оперативна програма „Транспорт” .

Проектите, които се реализират в момента, са част от направленията Драгоман-София, Пловдив – Свиленград и Пловдив-Бургас. Това са част от общоевропейските транспортни коридори 4 и 8. По група В са Видин-София, Радомир-Кулата от общоевропейски коридор №4 . За периода до 2020 година е планирано да бъде изцяло завършено строителството по група А и В, както и да бъдат подготвени за строителство проектите от група В и да бъдат изградени отделни участъци от тях.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА