В този момент започва дълго обсъжданата стачка в БДЖ. Влаковете няма да се движат в продължение на осем часа - до 16.00 часа. Уверенията са, че композициите ще престояват по гарите и блокиране на пътници няма да има. Не е ясно колко от 13-те хиляди служители на железницата ще протестират, но се сочи, че около половината.
Протестно шествие със синдикални знамена потегли край пероните на Централна гара в София. Шествието се състои от служители на КНСБ и КТ „Подкрепа”. Пламен Димитров и Валентин Никифоров от КНСБ потвърдиха още веднъж, че стачката е безсрочна и няма да прекъсне, докато не се стигне до сближаване на позициите и подписване на споразумението.
Стачката е срещу планираната реформа в железниците, която предвижда съкращаване на 2000 души, на 150 от най-губещите влакове и разреждане на нерентабилните линии. До момента над 600 служители са напуснали дружеството доброволно.
Междувременно БДЖ разпространи списък на 186 влака, които няма да заминат. Автобусните превозвачи са в готовност да поемат повечето пътници.
Дълговете на компанията са за около 800 млн. лв. Ресорният министър Ивайло Московски обяви, че БДЖ не може да издържи много в условия на стачка при дневна загуба от 500 000-600 000 лева. Не е по силите на държавата да осигури алтернативен транспорт за ощетените, а и не е редно, защото става дума за пазарни отношения.
Преговорите
До последно вчера се водиха преговори дали да има стачка или не. Страните са непреклонни – ръководството на БДЖ няма намерение да отстъпи от реформата, защото в противен случай дружеството ще потъне в бездната на фалита.
Синдикатите пък не могат да приемат съкращенията и лишаването от транспорт на стотици пътници, които разчитат ежедневно на влаковете. Железницата има много важна социална функция, тъй като осигурява възможност за придвижване на най-бедните слоеве от обществото.
Обвиненията
Липса на диалог, заплахи на служителите, незаконна стачка – това са само част от обвиненията, които двете страни си размениха
Синдикатите предупредиха, че се събира подписка с имената на стачкуващите железничари, за да бъдат наказани.
Холдинг БДЖ ЕАД контрира със съобщение, че участието в стачката няма да бъде повод за уволняване. Разяснението е, стачкуващите е нужно да се подписват в съответните присъствени книги, тъй като по време на стачка на тези служители не се дължи трудово възнаграждение, както и за да може работодателят да се възползва от възможността да защити своите права.
По-късно от КНСБ пратиха нова порция данни - че генералният директор Милчо Ламбрев е разпоредил на гарите, в които ще стачкуват „ръководители-движение”, те да бъдат подменени със служители, които са „началник-гара”,
От ръководството на БДЖ отричат да са отправяли заплахи към служителите, които искат да се включат в стачката и твърдят, че акцията е незаконна. Последното синдикатите определят като манипулация.
Възможното е транспортното министерство да заведе дело след стачката.
Фалит или не
Според синдикалистите компанията не е във фалит. „Одиторският доклад не съдържа данни за фалит на БДЖ”, заяви лидерът на стачния комитет в КНСБ Петър Бунев. „И при нас информацията е същата“, подкрепи го колета му от КТ „Подкрепа” Розен Зарков. Според икономиста Георги Ангелов във финансовите отчети на БДЖ се вижда ясно, че компанията е свръх задлъжняла и има много просрочени кредити. „Миналата година се активира държавната гаранция по някои кредити, които БДЖ не плаща. Това е технически фалит“, категоричен е той. Мненията си те дадоха в ProДискусия, посветена на стачката и реформата в БДЖ.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА