През последната година и половина имаше доста трудности, но с общите усилия на правителството и с всички, които участват активно, започваме да окомплектоваме и да имаме възможност да разгърнем потенциала на БОРКОР.
Това заяви вицепремиерът и министър на вътрешните работи Цветан Цветанов по време на днешното представяне на функциите и дейността на Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност към Министерския съвет (БОРКОР).
Цветанов, който е и председател на Консултативния съвет към Центъра, се надява, че през първата половина на 2012 г. центърът ще започне да изпълнява конкретни задачи.
„Надявам се, че всичко, което ще бъде направено, ще бъде оценено и от Европейската комисия. Целите трябва да бъдат водени от общата политика и тя да може да обхване всички сектори за реализиране на съответните задачи, които си поставя БОРКОР”, посочи още Цветан Цветанов. Той определи директорът на Центъра Румен Миланов като основен двигател на проекта.
От своя страна Румен Миланов заяви категорично, че БОРКОР не дублира функциите на подобни структури. Центъра има аналитично-контролни функции. Той не провежда разследване, не е репресивен орган, посочи Миланов. По думите му докато за простите проблеми са нужни прости решения, за сложните проблеми са необходими комплексни решения.
Миланов определи като партньори на БОРКОР, както медиите и неправителствените организации, така и международните партньори. Основна задача на БОРКОР е изработването на национална стратегия за борба с корупцията и организираната престъпност. В него се обединяват познанията на отделни министерства и тяхното ноу-хау, за да може да се направят прецизни анализи, които да доведат до създаването на превантивни мерки за ограничаване и прекратяване на корупционните практики.
Процедурите се базират на германския модел, посочи още Миланов и наблегна на доброто IT обезпечаване на проекта, което позволява по-добрата работа на центъра.
Нормативната база за функционирането на Центъра беше утвърдена през ноември 2010 г. Средства за дейността му бяха осигурени в средата на 2011 г. Оттогава са проведени обществени поръчки за офисмениджмънта и организационното развитие на Центъра, привлечени са първите 30 специалисти и е започнало обучението им. Задачите на центъра са свързани с анализ, планиране и разработване на мерки и комплексни решения за предотвратяване на възможността за създаване на корупционни практики и противодействие на корупцията като цяло. Центърът ще подпомага държавните органи и органите на местно самоуправление при разработването на политики за превенция на тези явления и за подобряване на взаимодействието и координацията между държавните органи, гражданското обществоq медиите и бизнеса.
Първият проект, по който специалистите от Центъра ще работят през тази година, е с фокус върху обществените поръчки. По думите на Румен Миланов, в страната ни ежегодно през процедури по Закона за обществените поръчки се разходват 4-4,5 млрд. лв. „Ако системата от мерки, която ще разработим, предотврати неправомерно изтичане само на 1% от тези средства, ефектът ще се равнява на 45 млн. лв.”, посочи той и допълни, че според изчисления на консултанта по проекта при въвеждане изцяло на процедура на електронни обществени поръчки, ефектът за държавата може да достигне до един милиард лева.
Конкретната задача пред Центъра е до края на календарната 2012 г. да са готови мерките, които са необходими за ефективното противодействие на корупцията в тази област чрез използване на съвременни технологии и методики. Мерките ще засегнат законодателството, организацията на процедурите и персонала, участващ в тях. Системата ще бъде напълно завършена при стартиране на електронното правителство.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА