Тествахме "акулата" Mazda 6e (вижте и колко струва у нас)

15 Юли, 2025 09:30, обновена 15 Юли, 2025 21:09 27 908 48

  • mazda-
  • 6e-
  • тест

Електрическият лифтбек със задно предаване, който заменя уважаваната Mazda6

Тествахме "акулата" Mazda 6e (вижте и колко струва у нас) - 1

Леверкузен, Германия, екип на mobile.bg от мястото на събитието.

Неведнъж сме ви разказвали за различните дизайнерски течения в автомобилостроенето, но за съжаление, с течение на времето дизайнът на автомобилите все повече се уеднаквява. в различна посока обаче са тръгнали японците от Mazda, които ни показаха най-новия си продукт Mazda 6e. Дизайнерското течение в автомобилите, характеризиращо се с обратен наклон на предницата, често е наричано "акула" или "shark nose". Този стилистичен елемент, популяризиран от някои класически модели, днс е възкресен от новата Mazda 6e. При това и отпред, и отзад. Именно този похват придава на автомобила агресивен и динамичен вид, напомнящ на хищник, готов за атака.

Вместо традиционната вертикална или леко наклонена напред решетка, при "shark nose" предната част се накланя назад, създавайки усещане за скорост и устрем, дори когато автомобилът е в покой. Този дизайн японците съчетават с дълъг преден капак и тесни фарове, което допълнително подчертава елегантността и спортния характер на превозното средство, превръщайки го в новата своеобразна икона на този автомобилен стил.

Тествахме "акулата" Mazda 6e (вижте и колко струва у нас)

Така изглежда новата Mazda 6e – електрическият лифтбек със задно предаване, който заменя уважаваната гама седани и комбита Mazda6, чието производство приключи през 2023 година. Моделът "шест" беше важен за Mazda, реализирайки над четири милиона продажби от пускането на оригинала през 2002 година.

Това последно поколение е резултат от дългогодишното съвместно сътрудничество на Mazda и китайския автомобилен гигант Changan. То ще се произвежда в Китай за европейския и британския пазар. Шасито, което е в основата на 6e, се споделя и с други местни модели на Changan и представлява хибридна система, проектирана специално за китайския пазар, за да побира бензинов двигател отпред. Mazda заявява, че всички модели 6e, предназначени за Европа, ще бъдат само електрически, но предвид новите тенденции не е изключено в бъдеще да видим у нас и вариант с бензинов range extender.

Тествахме "акулата" Mazda 6e (вижте и колко струва у нас)

Какво е новото?

Всичко, с една дума. Това е едва вторият пълноценен електромобил на Mazda и той е напълно различен от неуспешния кросоувър MX-30, дори и да се опитва да прилича на него. Както вече споменахме, за да си осигури предимство на пазара на електромобили, Mazda се възползва от дългогодишното си партньорство с Changan и разработва моделът 6e на базата на същата хибридна платформа, която е в основата на Deepal L07.

Кратък преглед на марката Changan ни показва, че това е третият по големина автомобилен гигант в Китай, с 14 производствени бази и 33 фабрики по света. Changan Mazda е създадена през 2005 година като съвместно предприятие с Ford за двигатели с вътрешно горене. През 2007-а започва производството на Mazda3 в Китай за вътрешния пазар, а пет години по-късно започва и специално производство на Mazda за китайския вътрешен пазар. Deepal е подразделението на Changan за електрически автомобили, което означава, че това не е резултат от случаен "нощен флирт" – Mazda и Changan са дългогодишни партньори.

Тествахме "акулата" Mazda 6e (вижте и колко струва у нас)

На пръв поглед Mazda 6e със сигурност изглежда като истинска Mazda, въпреки споделените си хардуерни елементи. Има мигновено разпознаваеми дизайнерски мотиви Kodo – кръгли задни светлини (RX-7 от трето поколение), изчистено изваяни странични части и пронизващи тънки фарове. Но ако я обиколите няколко пъти, ще забележите нещо странно в пропорциите ѝ, което ви кара да наклоните глава и да присвиете очи. Прилича на Mazda, проектирана от доста интелигентен изкуствен интелект. Добре е, нали. Особено с обратните наклони на задницата и предницата в стил "акула".

Инженерният екип на Mazda твърди, че е имал пълен контрол върху окачването, кормилното управление и спирачките на 6e, за да гарантира, че то притежава запазената марка на компанията – качествата на возене и управление Jinba Ittai. Защото по думите на специалистите от Mazda: „Радостта от шофирането не подлежи на обсъждане".

Тествахме "акулата" Mazda 6e (вижте и колко струва у нас)

Какви са спецификациите?

За Европа са предназначени две версии: модификация с директно име „стандартен пробег“ и вариант с удължен пробег, като се очаква и двата да използват познатите нива на оборудване Takumi (много оборудване) и Takumi Plus (още повече оборудване). Версията със стандартен пробег е оборудвана с литиево-желязна фосфатна батерия с капацитет 68.8 kWh, която в теста WLTP е достатъчна за 478 км пробег. Тя захранва електрически мотор, генериращ 254 к.с. и 320 Нм въртящ момент за ускорение от 0 до 100 км/ч от 7.6 секунди и максимална скорост от 175 км/ч. Максималната скорост на зареждане с постоянен ток е 165 kW, а заявеното време за зареждане от 10% до 80% е само 24 минути.

Моделът с дълъг пробег получава по-голяма литиево-никел-манганова-кобалтова-оксидна батерия с капацитет 80 kWh, която увеличава пробега по WLTP с допълнителни 72 километра – удобно, макар и не съвсем революционна. Батерията обаче може да се справи само с 90 kW DC зареждане, увеличавайки времето за зареждане от 10% до 80% до 47 минути. Тя захранва двигател, който е с 12 к.с. по-маломощен от модела със стандартен пробег (въртящият момент остава непроменен на 300 Нм), което води до незабележимо по-бавно време за ускорение от 0 до 100 км/ч за 7.8 секунди и същата максимална скорост от 171 км/ч. И двата модела тежат 1 962 кг.

Тествахме "акулата" Mazda 6e (вижте и колко струва у нас)

Всичко това означава, че можете да стигнете малко по-далеч по пътя с по-скъпия и по-лек Long Range, но след това ще трябва да седите в режим на презареждане доста по-дълго. Това логично може да доведе до заключението, че по-евтините модификации са по-добрият избор.

Как се кара?

Много по-добре, отколкото очаквате. Позицията на водача е типична за днешните електрически платформи – седалката на водача се усеща с пет сантиметра по-висока в най-ниската си позиция, а по същия начин регулируемият волан би могъл да има още няколко сантиметра ход в двете посоки. Но самите седалки са много удобни и осигуряват добра опора, а педалите са перфектно позиционирани.

При градски скорости 6e е впечатляващо плавна и изискана. Салонът е много добре изолиран от свистенето на вятъра и шума от пътя, като само черен път може да наруши луксозната атмосфера, подобна на пашкул. Калибрирането и тежестта на педалите са впечатляващи – има незабавен и успокояващ захват от първия сантиметър ход на спирачния педал, а дългият ход на педала на газта осигурява плавно линейно покачване на скоростта. Необходими са само няколко минути в трафик с често спиране и потегляне, за да разберете, че тази кола има най-плавното спиране и потегляне.

Тествахме "акулата" Mazda 6e (вижте и колко струва у нас)

Воланът е слабо чувствителен (но това е характерно за всеки масов електрически автомобил), но тук поне е плавен, линеен и само с 2.5 завъртания между крайните положения е приятно директен. Ускорението до 100 км/ч за под осем секунди може да изглежда донякъде бавно в тези странни времена на електрически автомобили, но 6e винаги се усеща като енергична кола, прорязвайки по-бавния трафик с пристрастяваща лекота.

Започнете ли да натискате малко по-силно по някои криволичещи селски пътища, 6e ще покаже впечатляващ контрол над каросерията. Той преминава чисто и спокойно през бързи завои и променя посоката с приятна отчетливост за двутонен семеен транспортер. А мощните спирачки – 310 мм вентилирани отпред, 306 мм плътни отзад – могат да се натискат наистина силно, чак до момента, в който антиблокиращата система се задейства.

Разходът на енергия по нашия тестов маршрут беше приличен, но не повече, като 6e генерира 15.87 киловатчаса на сто километра, което е отличен разход за петметров електромобил. Единственото нещо, което ни подразни, е много твърдото амортисьорно окачване на Mazda, което разтърсва пътниците и предизвиква тръпки в купето при преминаване през дупки. Ще трябва обаче да отложим окончателното си решение, докато не видим как се справя с неравния разбит асфалт в България.

Тествахме "акулата" Mazda 6e (вижте и колко струва у нас)

А какво ще кажете за интериора?

Карахме най-високото ниво на оборудване Takumi Plus, а неговият велур в естествен цвят и допълващата го кожа изглеждат и се усещат прекрасно, придавайки на купето мекота на допир. В комбинация с много щедрите нива на оборудване – панорамен покрив по цялата дължина, охлаждани и отопляеми седалки, климатик за пътниците отзад, отлична озвучителна система Sony – Mazda създава усещането, че е доста над нивото си в своя сектор.

Въпреки че има прилично място отпред и отзад за четирима пътници – задната седалка би била неудобна за пети пътник, седнал централно. И освен това салонът не се усеща толкова просторен, колкото очаквате, предвид дължината на 6e от 4 921 мм и удълженото ѝ междуосие от 2 895 мм. Същото важи и за багажника от 466 литра, който е изненадващо плитък. Все пак има 72-литров преден багажник (frunk) с опционална вградена кошница, идеален за кабели за зареждане и няколко меки чанти.

Тествахме "акулата" Mazda 6e (вижте и колко струва у нас)

Въпреки че стъкленият покрив гарантира, че кабината винаги е светла и отворена, видимостта назад е изненадващо лоша. Наклонът на задното стъкло означава, че водачът има ограничена гледка, наподобяваща пощенска кутия. Добре е, че камерите с висока разделителна способност на 6e осигуряват изключително ясен образ на централния екран по време на маневриране с ниска скорост.

Но може би най-големият проблем за хардкор феновете на Mazda е интерфейсът за водача. Всички онези прекрасни бутони и аналогови циферблати, на които се радват настоящите шофьори на Mazda, са изчезнали в 6e, заменени от елегантен и високотехнологичен централен екран, който на нас ни хареса. Единствено твърде многото опции за програмиране, настройване и регулиране, създават първоначална трудност, но свикнете ли с тях, всичко си идва по местата. Вграденият гласов асистент, който говори, като истински човек е перфектен помощник, но изглежда много нетипично за Mazda.

Тествахме "акулата" Mazda 6e (вижте и колко струва у нас)

Има и много други "лъскави" технологични неща, които може би са мечта за повечето шофьори, но не за всички. Разбирате какво имаме предвид. Управление с жестове – за първи път в Mazda – е налично, ако желаете, както и поредица от пейзажни режими, които да подготвят колата ви за автомивка, отварят прозорците ви за свеж въздух и много други нетолкова полезни, вероятно насочени към шофьорите, докато чакат моделът им да се презареди.

Има дори камери, които проверяват купето за деца и ще ви напомнят за тяхното присъствие, ако ги забравите. Можете да създадете множество уиджети, които да се показват на началния екран. Можете да използвате приложението Mazda, за да предоставите на трима от приятелите си достъп без ключ до вашето 6e.

Тествахме "акулата" Mazda 6e (вижте и колко струва у нас)

Преди да купите (нива на оборудване, цени и конкуренти)

С цена за България от 80 000 лева с ДДС (в момента се предлага 6 000 лева еко бонус), електромобилът 6e влиза в гнездото на сериозна конкуренция, включително Tesla Model 3, BMW i4, Polestar 2, Hyundai Ioniq 6 и наистина странната Kia EV4. Но цената е доста по-атрактивна от тази на конкуренцията, колата е по-голяма или с други думи - определено си заслужава.

Тествахме "акулата" Mazda 6e (вижте и колко струва у нас)

И това, въпреки по-твърдата возия, по-малкия багажник и досадния за някои интерфейс без бутони. Тази Mazda би трябвало да се окаже привлекателна за купувачите с комбинацията от елегантния си външен вид, приличния пробег и щедрите нива на оборудване. Как маркетинговият отдел на Mazda ще позиционира модела с по-дълъг пробег по-високо в ценовия диапазон обаче ще бъде интересно да видим. За нас по-евтиният вариант е по-добър.

Тествахме "акулата" Mazda 6e (вижте и колко струва у нас)

Присъда

Първият електромобил на Mazda, MX-30, не беше точно това, което очаквахме, и може би вторият е малко странен, но пък определено е забележителен. Партньорството с Changan позволява на Mazda да пусне 6e на пазара много по-бързо, отколкото ако разработката и инженерството бяха предприети самостоятелно. А както знаем добре, китайската връзка определено е плюс, когато говорим за електрически превозни средства.

Тествахме "акулата" Mazda 6e (вижте и колко струва у нас)


Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 25 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 456

    72 9 Отговор
    Четох до електрически. Предполагам, че са подарък ако си купиш кола
  • 2 Бай Данчо

    66 11 Отговор
    А бе важно е да има телевизия вътре та като се счупи да има с какво да се забавляваш ! Последния им модел беше 626 ....

    Коментиран от #8, #42

  • 3 Марин

    30 42 Отговор
    Уникално красива кола и това в съчетание с китайските технологии, е направо върхът. ревюто е изчерпателно, поздравление за автора

    Коментиран от #4

  • 4 456

    23 6 Отговор

    До коментар #3 от "Марин":

    На визия само.
  • 5 Роки

    91 6 Отговор
    Това, което се случва с автоиндустрията е абсолютно извращение - електрокари с некачествена пластмаса и рециклирани материали, с таблети, които разсейват вниманието на шофьора, липса на физически бутони, все по-огромни като размери и минимум два пъти по-скъпи от адекватната цена, която трябва да е между 18 и 25 хиляди евро. Карайте си старите коли хора и се радвайте колко умно и качествено са правени!
  • 6 бай Иван

    35 1 Отговор
    А тези почти 16 киловатчаса колко струват и каква е прогнозата за тяхната стойност след 2-3 години?
  • 7 тъй шъй

    41 1 Отговор
    Голямата китайска намеса е най-сериозен проблем за този електрокар. Не е ясно най-важното тези батерии самозапалими ли са-вероятно да. Е цената е като двг Мазда 6. Като падне още с 30% може да се мисли за такъв превоз. Дано да има истинска Мазда 6.
  • 8 ФАКТ

    50 5 Отговор

    До коментар #2 от "Бай Данчо":

    Като гледам снимките виждам че тук са се постарали и возещите се отзад да си имат телевизия!!!!!Яко!!!!Пък и музиката била sony ! Супер!!!!Е че пластмасата вътре е от рециклирани кофички от кисело мляко - да не ти пука !
  • 9 Име

    12 26 Отговор
    Одобрявам. Хубава кола, прилична цена (за електромобил) Браво и на автора за хубавата статия
  • 10 Хохо Бохо

    39 9 Отговор
    BYD струва 24000 евра, по-красив, с по-добри параметри, с по-добър интериор и НЕ РЪЖДЯСВАААА за разлика от Мазда
  • 11 110

    43 4 Отговор
    100 бона за китайска електрика? Колко е каското на такъв автомобил, 5 000, може би и повече понеже щета по батерията примерно тоталира колата? Тея производители се побъркаха, 99% от хората не дават толкова пари за здравето си, но за каско - няма проблем.
    В същото време се обяснява как AI ще измести много хора и ще станат безработни, кой въобще ще ползва тея продукти и услуги с космически цени?
  • 12 Трабантутник

    38 6 Отговор
    А бе на това като му изгори фар или стоп знаете ли колко ще боли??? Да не говорим за киното вътре като го напече слънцето и в колата е над 60 градуса!!!!!Ще заприлича на пет годишна джапанка!
  • 13 Хм...

    18 6 Отговор
    Добре изглежда. Не е лоша и като съотношение цена/пробег/оборудване. Но ако наистина окачването е твърдо, за мен автоматично отпада. Автомобил с такава дължина предполага междуградски пътувания. Не искам да ме боли гърба след всяко каране.

    Коментиран от #17

  • 14 Тази кола

    41 2 Отговор
    Ще бъде пълен провал за марката и скоро ще спре да съществува - пълна е с неща, от които водещите производители вече се отказаха.
  • 15 Смех Гоуем

    51 4 Отговор
    Има дори камери, които проверяват купето за деца и ще ви напомнят за тяхното присъствие, ако ги забравите.!!!!!!!!!!! А кажи не е ли правена за малоумници!!!!!!
  • 16 😎Куково лято

    36 1 Отговор
    90 хиляди! Охо, ми те на примоция! Ей, ся отивам да си взема една, само да изчисля колко стотин години трябва да спестявам.
  • 17 да ти кажа

    23 2 Отговор

    До коментар #13 от "Хм...":

    Задницата нещо не ми харесва.
  • 18 Хибрид само Тойота за агресивно

    18 13 Отговор
    карне и спортно изживяване само Хонда.За кифлите и екоджендърите таблет 2 тона .
  • 19 ООрана държава

    41 7 Отговор
    Кое му е акулестото на тоя леген?
  • 20 Ввв

    36 3 Отговор
    Тоест Мазда 6 умря 2023-та година,това недоразумение дори няма да го коментирам,щом Мазда не дава адекватен нов модел,а използва китайски донор,компанията отива на зле
  • 21 Директора👨‍✈️

    40 2 Отговор
    Карам Мазда 6, която има 2.5 атмосферен бензинов мотор и 194 к.с. Нямам ограничение от максимална скорост 170 км/ч. и още повече не се притеснявам дали мога да отида от София до Бургас, кактои да се върна без да зареждам гориво.
    Ако вкъщи нямаш зарядна станция, а това са около 5% от хората, то тогава няма смисъл да зареждам на 0.80 ст. киловат. Просто се обезсмисля.
    Иначе да, красива е отпред... отзад е спорно, но красотава е въпрос на лично предпочитание. Да не говорим за премахването на всички физически бутони и минаването на изцяло тъч.
    Да не говорим за - 50 мин. време за НЕ пълно зареждане!!!
    И т.н. и т.н.

    Коментиран от #48

  • 22 Беремджоджен

    21 1 Отговор
    На тоя леген само номера му е хубав - ЛЕВЕ
  • 23 Доволен клиент

    21 8 Отговор
    Ама тези още ли произвеждат нови коли? Аз си мислех, че ще си посипят косите с пепел след масовото производство на ръжда и счупени двигатели, но уви, още мъчат пазара.
  • 24 ДжО1984

    20 4 Отговор
    Колата е китайска и там цената е 50% по-евтина, разбира се за там има и хибрид, не само електрокар!
    Ако някой е находчив, може да ги внася пребандирани в България, като БАЛКАНКАР, стига цената да не е двойно надута!
  • 25 Опааа

    18 7 Отговор
    Боклук!
  • 26 Мартин

    5 22 Отговор
    Статията е написана много добре, колата е хубава, но ако и сложат и един рейндж екстендер ще стане ТОП. На база конкурентите цената също е ОК
  • 27 Излъган

    33 2 Отговор
    Колкото и да ни ги пробутвате електрическите кошници, това си е една голяма измама! Има да висите и да чакате за зарядни станции! Престанете да лъжете народа!

    Коментиран от #28

  • 28 така

    31 2 Отговор

    До коментар #27 от "Излъган":

    Ще се оформят едни зарядни средища. Ще им хотели, ресторанти, много зарядни, паркове за разходка, спа центрове, магазини, молове. Ще се осъществяват социални контакти, докато се зареждат елкарите. Идилия, любов и още нещо.
  • 29 Попче

    33 2 Отговор
    Акула? По-скоро надута пластмасова рибка на батерии. Всяка година ни пробутват все по-големи, по-грозни, по-скъпи и по-евтини като материали „иновативни“ недоразумения, които се разпадат след гаранцията. Това е поредният пластмасов електрически сапунерник. Имате наглостта да го наречете „акула“, а то е най-обикновена батерийна скумрия с брони от кашон и блясък за Instagram.
  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Ръкопляскам

    4 11 Отговор
    Браво на автора. Ревюто е изчерпателно и точно
  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 Искам още

    2 13 Отговор
    Радо благодаря ти статията. Толкова много научавам от теб!
  • 39 Супер

    3 9 Отговор
    Статията е супер. Благодаря ви факти
  • 40 кобрабг

    20 2 Отговор
    За тия пари по добре хибридна хонда ,тойота или нещо такова.Като сметнеш и разхода ще видиш.че на края тази така наречена екологична кола ти дава 7,8 литра на сто .По добре хибридна кола или чисто с двигател от колкото електрическа.
  • 41 Е уважаеми говори инженера

    30 2 Отговор
    Докъде стигна лудостта? Двутонната Мазда със сигурност ще чукне 20kW на магистрала, по 0.8 лв прави 16 лв на 100 км, като сложим 10% загуби зареждане и 10% температурни получаваме средно 20 лв. разход на 100 км.
    Сега да погледнем една кола от доброто старо време например Форд Фокус 1.6 бензин, оборудван и за газ. Тегло 1100 кг. за комби. Разход бензин 5.7 на 100км . Разход на газ 6.7 на 100 по 1.11лв прави 7.44 лв. на 100 км.
    И каква е файдата от загубата??? Ще карам електричка ??? Къде са 20 лв. на ток , къде са 7.44 лв. на газ. С едно зареждане бензин и газ Фокуса минава 1000км.
    Уважаеми политици, нали ви е грижа много за екологията. Или направете станциите да зареждат на цени на нощна енергия или забранете на журналята изобщо да пишат за електрички. Държавата прахосва луди пари в полза на чужди фирми, изтича огромен капитал навън и после ще сме най-бедната държава. Много ясно. Простите и неграмотните управляват и това е резултата.
  • 42 Име

    12 1 Отговор

    До коментар #2 от "Бай Данчо":

    Шофирам Мазда 6 2018 с 2.5 бензинов мотор, прекрасен автомобил на вече 7 години и над 100000 мили пробег. Очаквах да пуснат редови шест цилиндрова със задно задвижване! За съжаление май няма да се случи!
  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 44 Аззз

    9 0 Отговор
    Не бе купете си, само избягвайте да се качвате в 6GT на бмв...ще има много скочили от блока :D
  • 45 И защо цената не е в ойро?

    2 4 Отговор
    Нали вече сме в Еврозоната?
  • 46 Един не-трол

    3 1 Отговор
    За 90000 по-добре рав4 хибрид
  • 47 Мазда фен

    1 1 Отговор
    Ще си карам тройката. Ако беше хибрид щях да се замисля, но електрическа ☝️абсурд.

  • 48 Име

    0 0 Отговор

    До коментар #21 от "Директора👨‍✈️":

    Карам същата Мазда (но не в България)и съм доволен изключително много, но това което ме дразни е, че са слабо шумоизолирани.