Служебният министър-председател на България Стефан Янев даде интервю пред най-голямото швейцарско издание Blick. В разговора си с Кристиан Дорер премиерът засегна всички най-важни теми, касаещи политическите процеси в страната, борбата с корупцията, справянето с пандемията, ваксинацията, бъдещето на ЕС и двустранните отношения между България и Швейцария.
"В армията има една по-специална организация, която има своите специфични цели. Има си строго определени правила, има своята етика, своя кодекс на поведение, които са обвързани с дадена мисия. В политиката е малко по-различно, там трябва да бъдеш настоятелен през цялото време, за да направиш това, което трябва да се изпълни. Трябва да се опиташ да получиш подкрепа сред политиците, хората, обществото, за да популяризираш дадено решение, докато в армията не е точно така'', заяви в началото на интервюто Стефан Янев.
Политиката е нещо, което трябва да бъде направено за хората, за обществения интерес. Говорим за проблеми, за разрешаването на които трябва да бъде намерен балансът измежду решенията, възможностите и фактите, допълни той.
На въпрос какви са основните приоритети на служебното правителство премиерът посочи, че най-отговорната задача е организацията на изборите на 11 юли, както и "плавното" управление на държавата до формирането на редовен кабинет.
Не беше подмината и темата с миналогодишните протести, които бяха обхванали цялата страна.
Протестите показаха, че българското общество настоява да има своята демокрация и хората най-накрая разбраха, че не само имат правото да протестират, но и правото гласът им да бъде чут. И е много важно да се каже, че в онзи момент българският народ се дистанцира и от правителството, и от законодателната власт. Хората осъзнаха, че имат власт, че могат да направляват политиците, а не да ги чакат, за да видят какво ще предприемат в своите програми. Хората започнаха да осъзнават, че те трябва да бъдат водещия фактор. Партиите трябва да следват хората, а не обратното, коментира служебният министър-председател.
По думите му е твърде вероятно в следващия парламент отново да влязат същите партии, които бяха част и от краткия живот на 45-ото Народно събрание.
"В миналия парламент имаше шест партии – едните бяха т.нар. партии на протеста, които се противопоставиха на старите партии, т.е. на партиите на статуквото. Поради това разделение диалогоът между тях не беше никак продуктивен и вероятно това бе една от причините да не бъде сформирано правителство в рамките на предишния парламент. По данни на социологическите агенции предстоящите избори едва ли ще произведат по-различен резултат и в парламента вероятно отново ще влязат 6-7 партии и тук възниква въпросът до каква степен парламентарно представените партии ще съумеят да предотвратят това разделение, което го имаше в предишното Народно събрание, защото това ще бъде от основно значение за формирането на кабинет'', обясни Янев.
Той добави, че очаква доста "шарен" парламент и подчерта, че за да бъде бъде излъчено правителство, партиите ще трябва да се коалират и да намерят баланса измежду интересите си.
По отношение на корупцията Стефан Янев потвърди пред Дорер, че за жалост България остава най-корумпираната страна в ЕС.
В началото на юни американското правителство приложи т.нар. закон "Магнитски" и наложи санкции на определени хора и компании в България, което е още едно доказателство, че нещата не седят добре. И ако за общностите и хората зад граница това е нещо изненадващо, то за българския народ не е така. Българите добре знаят, че корупцията е голям проблем от години и една от причините за него е, че законодателната власт не е особено ангажирана с този проблем. Според тях законодателната власт не е ни най-малко ефективна, разясни служебният премиер.
"Политиците ни не предприемат достатъчно законодателни промени. А пък хората, които са в съдебната система, не са достатъчно активни, за да изправят провинилите се пред правосъдието. По тази причина според мнозинството от българи нямаме и вкарани политици в затвора. Не казвам, че всеки политик е за затвора, но очевидно е, че има такива, тъй като има доста статии в пресата за злоупотреби и накрая... нищо. Това е голяма въпросителна, защото избухва скандал след скандал в публичното пространство, а прокуратурата не предприема абсолютно нищо, а замесените дори не стигат до съдебната зала'', сподели още по темата Янев.
Министър-председателят изтъкна, че за да се промени ситуацията трябва да бъдат предприети две неща. На първо място той посочи нуждата от това хората да повярват в себе си, че са носители на промяната.
"Трябва да бъде изпратено ясно послание от хората към бъдещите управници, че народът има нужда от политици, които няма да са фокусирани върху собственото си благосъстояние, а такива, които да работят за общия интерес, за обществения интерес. Това е най-важното послание, което трябва да дойде от народа, и това е моят призив към политиците. Така че когато говорим за политика, трябва да имаме предвид такива хора, които да са уверени и да работят за обществения интерес, а не такива, които се стремят да облагодетелстват собствения си интере'', обясни Стефан Янев.
Второто нещо са законодателни промени. Трябва да направим реформа, защото в продължение на толкова години говорим за реформи в законодателството и накрая реформите ни са все така неефективни. Ето защо нещо трябва да бъде направено и тази промяна трябва да започне от парламента. Той трябва да реши какви промени са нужни в отношенията между отделните власти и какви поправки трябва да бъдат нанесени, за да може съдии и прокурори да бъдат по-ефективни в работата си, добави той.
По думите му нещата могат да се променят само чрез демокрацията и в частност – гласуването.
"Протестите зададоха някаква насока, някакъв тренд, но истинската промяна идва от парламента, от същинските демократични институции – изпълнителна и законодателна власт'', напомни министър-председателят.
На въпрос за членството на страната ни в ЕС Стефан Янев подчерта, че България е влязла в Общността с "голяма надежда", но в един момент българите са останали разочаровани, виждайки, че Европа не е толкова ангажирана с корупционните практики у нас.
Всички държави в ЕС малко или много следват свой дневен ред – разбира се, има общи ценности и България е една от страните, които е фокусирана върху тези общи ценности и се опитва да ги пренесе на местна почва. И тук идват парите от Европа, за които България е благодарна, но първоначално българите си мислеха, че тези пари, които ще дойдат от Европа, бидейки пари на европейските данъкоплатци, ще бъдат следени именно от тях дали се изразходват правилно. Е, нещата не излязоха точно така. Защото всяка уважаваща себе си страна, трябва да бъде отговорна за това как се изразходват средствата. В нашия случай излезе, че механизмът ни за разпределението на тези средства не е много ефективен, в резултат на което битува общественото мнение, че в доста от случаите парите от Европа не се изразходват целесъобразно. Поради тази причина виним корупцията, виним законодателната власт, виним държавните институции, виним одитните служби, които малко или много работят с Европа, обаче в същото време продължават да липсват резултати. За добро или лошо такива са фактите. Както знаете, България е част от общия механизъм по преглед на цялата законодателна и правораздавателна система и дотук официалните становища казват ,,Справяте се добре''. В същото време обаче българските граждани не са удовлетворени и се забелязва това противоречие спрямо обществените очаквания и това, което се вижда на неформално ниво. Според последния доклад се справяме относнително добре, но хората не го усещат, коментира Янев пред швейцарското издание.
Премиерът засегна и демографската криза, която според него е едно от най-сериозните предизвикателства в страната.
"На индивидуално ниво хората искат да направят най-доброто за семействата си и за хората, които обичат. Всеки намира своя начин, по който да го направи. Един от тези начини е да заминеш в чужбина в търсене на по-добра работа, по-добри условия за живот за техните семейства и т.н. Тази тенденция е доста устойчива в последните десетилетия. Така на практика България изнася доста таланти в други държави, което е силно обезпокоително и това е една от причините за лошата демографска картина и ако тенденцията не се промени – до 30 години най-вероятно ще се стопим дори повече'', предупреди той.
Това е един доста съществен проблем, за който трябва да се говори и считам, че всяко едно правителство след нас трябва да се заеме с този въпрос изключително сериозно. Какво е решението според мен? Икономиката. Защото по-голямата част от хората търсят по-добра работа, по-добри заплати, по-добри условия за семействата си. За жалост от страната мигрират предимно младите и енергични хора. Трябва да подкрепяме българския бизнес, да подкрепяме чуждестранните инвеститори, за да създадем подходящите условия, смята още Стефан Янев.
По темата с българския туризъм служебният премиер подчерта, че този сектор е изключително важен за страната ни.
"Туризмът е доста важен, особено предвид факта, че природата в България ни позволява да развиваме целогодишен туризъм. Предлагаме възможности за ски туризъм, за морски туризъм, както и за СПА. Да не забравяме и културно-историческия туризъм. Туризмът е отрасъл, в който през последните десетилетия бяха вложени доста инвестиции. Много от българските дестинации бяха развити – някои от тях доста добре, други не чак толкова, но като цяло туристическият сектор се развива доста добре и в момента единственият проблем, който трябва да разрешим, който всъщност е и най-належащият, са последствията от пандемията'', заяви Янев.
Той добави, че ситуацията с коронавируса засега е спокойна и напомни, че България попада в т.нар. зелена зона, поради което туристите са "добре дошли" на почивка у нас.
На въпрос на Дорер относно двустранните отношения между България и Швейцария Стефан Янев посочи, че те са повече от положителни.
Развиват се в една доста добра практическа насока. Разбира се, винаги може да се желае повече в сферата на икономическото сътрудничество, но това така или иначе търпи постоянно развитие. Както споменах, имаме доста добри отношения, нямаме никакви конфликти, така че просто трябва да продължим по същия този път и да задълбочим сътрудничеството си в различните области, коментира служебният премиер на България.
Според Стефан Янев идеята, кояно продължава да се лансира за Европейски съединени щати, е по-скоро нереалистична.
"До известна степен отговорът на този въпрос бе даден преди около десет години, когато Договорът от Лисабон беше на масата за подписване. Тогава държавите-членки прецениха, че бъдещето на т.нар. Европейски съединени щати не е много реалистично. И аз разбирам това, защото, както споменах, националните държави са създали този Съюз, който се базира на общите ценности, но интересите са различни. Поради тази причина смятам, че такова ще е и бъдещето на ЕС, т.е. малко или повече какъвто го знаем днес. От друга страна, ако попитате българския народ, голяма част от него най-вероятно ще подкрепи идеята за Европейски съединени щати, защото през всички тези години обществените очаквания и доверие спаднаха доста към българския политически живот, така че хората биха искали да има някаква друга сила над българския парламент, но това едва ли ще се случи в следващите десетилетия, защото когато започнеш да говориш за федерализация на континента, трябва да започнеш с определени инструменти, които в момента липсват. Един от тях е обща армия. Така че има доста идеи и представи относно прилагането на един общ инструментариум около създаването на обща армия, обаче военните сили са си национални'', обясни Янев.
На въпрос защо има толкова силен скептицизъм в страната по отношение на ваксините премиерът изтъкна, че това се дължи най-вероятно на лошото управление на кризата от предишната власт.
По мое мнение основната причина да го има този скептицизъм е начинът, по който се разви кризата миналата година. Начинът, по който целия държавен механизъм и управлението на кризата бяха проведени, т.е. по много хаотичен начин. Разбира се, не твърдя, че имаше някакъв стриктен протокол за това как да се действа по време на кризата където и да било. Дори различните държави приложиха различни модели. Но в българския случай се появиха съмнения около двете вълни, които имахме през ноември м.г и през март т.г. Тези две вълни бяха наистина опустошителни и сега се опитваме чрез анализи да разберем за причината – дали се дължи на лошото управление на кризата от миналата година и дали въз основа на това лошо управление пациентите бяха лишени от достъп до българската здравна система – хора с хронични заболявания и такива, които се нуждаеха от операция, защотото тогава всичко се изчерпваше само с корона, корона, корона. Много болници не функционираха като обикновени болници и това е цялостната картина, която трябва да бъде анализирана и да се извлекат добри резултати, които да ни кажат каква е била причината. Смятам, че скептицизмът относно ваксинацията се основава именно на това, обясни министър-председателят.
"Хората не вярват на медицинските власти, а започнаха да вярват на т.нар. конспиративни теории, на каквито можеш да се натъкнеш с хиляди в интернет. Има и един друг проблем, за който не разполагаме с много данни, и това е колко души са преболедували вируса, колко души са израдили естествен имуниет. Това, което правим като правителство, е да се опитаме да популяризираме ваксинационната кампания и да предупредим хората да бъдат подготвени, защото не знаем каква ще бъде следващата вълна през есента'', допълни още Стефан Янев.
В заключение служебният премиер подчерта, че България е презапасена с достатъчно ваксини срещу COVID-19.
Имаме достатъчно ваксини. Дори подготвяме дарение за някои от съседните държави, за страните от Западните Балкани, защото имаме наистина предостатъчно, каза на финала Стефан Янев пред изданието Blick.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 БАЙ Х@Й ‼️
10:11 05.07.2021
2 ТаУмВзе
10:13 05.07.2021
3 БГ гражданин
Бългaрия никoгa нe e билa тaкa жecтoкo oгрaбвaнa в cъврeмeннaтa cи иcтoрия.
Нaрушeниятa oбaчe зaпoчнaхa oщe c приeмaнeтo ни в Eврoпeйcкия cъюз нa 1 януaри 2007 г., въпрeки чe нe oтгoвaряхмe нa критeриитe oт Кoпeнхaгeн.
Тoгaвaшнитe ръкoвoдитeли нa EC знaeхa, чe нe cмe гoтoви, нo ни приeхa пoрaди cтрaтeгичecкoтo ни гeoгрaфcкo пoлoжeниe cпрямo Руcия, кoятo тe cчитaт зa cвoй вeкoвeн врaг.
Зa тях бeшe вaжнo нe кaк щe живeят бългaритe в EC, a дa изтлacкaт Руcия oт рeгиoнa и дa cъздaдaт прeдмocтoвo укрeплeниe нa нaшaтa тeритoрия зa eвeнтуaлeн бъдeщ кoнфликт c Руcия.
Cъщoтo пoвтaрят и ceгa c уcилиятa cи дa привлeкaт държaвитe oт зaпaднитe бaлкaни в НAТO и в Eврoпeйcкия cъюз, кoитo ca дoри oщe пo-cлaбo пoдгoтвeни oт нac. C тoвa ce пoвишaвa coциaлнo-икoнoмичecкaтa рaзнoрoднocт нa EC и нaрacтвa нeгoвaтa нecтaбилнocт.
10:17 05.07.2021
4 Анализатор
Коментиран от #5
10:18 05.07.2021
5 Финансист
До коментар #4 от "Анализатор":
Пo нaй-груби oцeнки пoддaвaщитe ce нa кoличecтвeнo измeрвaнe пoлзи oт члeнcтвoтo ни в EC зa някoлкo дeceтилeтия възлизaт нa 45-50 млрд. лв, a зaгубитe нa 150-170 млрд. лв.Aкo включим и нeпoддaвaщитe ce нa кoличecтвeнa oцeнкa пoлoжитeлни и oтрицaтeлни eфeкти, Бългaрия щe бъдe нeтeн дoнoр нa EC прeз cлeдвaщитe 90-100 гoдини, т.e. в бeзкрaйнo дaлeчнoтo бъдeщe, кoгaтo НAТO и EC нямa дa ги имa.
Коментиран от #10
10:19 05.07.2021
6 Протестър
10:19 05.07.2021
7 Мутафчийски
10:25 05.07.2021
8 Евала
10:26 05.07.2021
9 Бългaрия
Aкo прeди 30 гoдини изocтaвaхмe oт зaпaднoeврoпeйcкитe cтрaни c 50 - 60 гoдини и бяхмe нa приблизитeлнo рaвни пoзиции c изтoчнoeврoпeйcкитe, ceгa изocтaвaмe и oт Изтoчнa Eврoпa c 10-15 гoдини.
Вече традционно у нac имa мacoви прoтecти cрeщу мaфиoтcкo-фeoдaлнaтa пoлитикa, прecтъпнocттa, бeзпaрдoннитe избoрни злoупoтрeби прeз пocлeднитe 10 гoдини, кoрупциятa в нaшaтa държaвa.
Мнoгo влиятeлни cвeтoвни мeдии вeчe cъoбщихa зa тoвa.
Бългaрия cпeчeли имeтo нa нaй-кoрумпирaнaтa държaвa в EC. Ocoбeнo прeз пocлeднитe 10-15 гoдини, oткaктo cмe члeн нa EC и нa НAТO.
Ръкoвoдитeлитe нa Eврoпeйcкия cъюз глeдaха нa cтaвaщoтo у нac cъc "ширoкo зaтвoрeни oчи“, мaкaр чe cмe члeн нa EC.
Нeщo пoвeчe, в нaчaлoтo нa прoтecтитe, кaтo нaгрaдa зa „дoбрoтo cъcтoяниe нa икoнoмикaтa“ (кoeтo нe e вярнo), зa вceoбщo учудвaнe нa cпeциaлиcтитe дoпуcнaхa Бългaрия в „чaкaлнятa„ нa Eврoзoнaтa.
10:27 05.07.2021
10 123
До коментар #5 от "Финансист":
Бъкгария е от 2007 година в ЕС, което прави 13,5 години.ЕС дава безвъзмездно на България около 3% от БВП всяка година.България е унищожена от собственните си червени политици които управляват от 1944г.След 1944г всичко е окрадено и национализирано от другарите комунисти, избит е цвета и интелигенцията на нацията.по време на Комунистическата диктатура от 1944 до 89 година България банкрутира 3 пъти. Един път през 1944 са отнесени от Рсуката Армия залтните резерви на България, след това са отнесени през 1960 и през 1964 г,През между 1983 и 89 г са взети 10 милиярда долара заем които изчезват в чуждестранниоте сметки на на ДС и БКП- това са парите направили Илия Павлов Милиадер, малко преди БКП да се раздели с Държавата България , БКП рзделя Държавата от 2 милюиарда долара държавен резерв, и банкрутира отново България.Хипер инфлацията през 1996/97 в България е държавно-правителственно организарно събите, преди което близките другари са инстурктирани да закупуват колкото искат и могат на кредит, след което всичко е платено на безценица.Така предприятия хотели и други бяха купени на безценица от правилните хора на БКП, или едно предприятие което стува 1000 000 долара е закупувано за малко над 300 долара от другарите станли вече господа.26 банки са фалирани тогава , никой не дава отчет колко милярда са отркраднали БКП тогава. Последва окраждането на България чрез нагласената приватизация на Дургаря Иван Костов- по чийто скромни сметни БългарКоментиран от #16
10:58 05.07.2021
11 Аз Негодника
Коментиран от #22
11:01 05.07.2021
12 Род
11:19 05.07.2021
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Народът
Да янев,бeз мaжoритaрнa избoрнa cиcтeмa никoгa нямa дa прoмeнитe cиcтeмaтa.Вcички кaндидaт дeпутaти oт дaдeн МИР дa ca caмo мecтни кaдри и дoбри cпeциaлиcти,бeз coфийcки пaртийни пaрaшутиcти!
Без мандатност на депутатите,които трябва да имат най-много два мандата,като депутати в Парламента промяна няма да има.
Ако не бъдат премахнати субсидиите на партиите също промяна няма да има.
11:23 05.07.2021
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Повече
До коментар #10 от "123":
от ясно е, че четеш Евангелието както дяволът.Освен това не ти достига финансова култура, а тя е необходима за една интелигентна и професионална дискусия.
Достатъчно е, че българите са наясно с реалните факти, които се опитваш да омешиш в някаква безумна алабалистика. Защото не ти изнася, че до 90-години България беше просперираща, а след демонократичните промени беше тикната стремглаво към пропастта.
Коментиран от #23
12:04 05.07.2021
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 шменти капели
Реформата трябва да започне в икономиката, да се вземат парите на олигарсите, защото при капитализма управлява капитала.
Точно това направи Бойко!
13:40 05.07.2021
19 шменти капели
13:52 05.07.2021
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 ИМПЕРИАЛИСТ
От НЕКЪДЪРНИЦИ, само промяна може да се очаква, защото е лесно, а за Европейското РАЗВИТИЕ на България трябва акъл и бачкане.
14:52 05.07.2021
22 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #11 от "Аз Негодника":
Цeлтa бeшe, чрeз прoвoкaции oт „прoтecтирaщитe“ дa ce прeдизвикa въвeждaнe нa вoeннo пoлoжeниe oт пРEЗИДEНТA. Плaн "A" нe cрaбoти, прeминaха към плaн "Б"...Нe e cлучaйнo , чe 45 НC бe eдин фaрc.14:53 05.07.2021
23 гост
До коментар #16 от "Повече":
" до 90-години България беше просперираща, а след демонократичните промени беше тикната стремглаво към пропастта." е това наистина е алабалистика и ако 90-та година си бил на 10годинки,то ние помним и промените,които баха един вътрешнопартиен преврат на БКП,която тогава докара страната до поредния фалит,и филиите които си ял тогава бяха друднодостъпни,дори и с купони.15:54 05.07.2021
24 дидо тира
00:27 11.07.2021