Last news in Fakti

18 Август, 2022 09:22 2 575 11

Пенсионирани машинисти спасяват графика в БДЖ

  • влак-
  • локомотив

По 15 локомотива не стигат дневно за пътническите влакове

Пенсионирани машинисти спасяват графика в БДЖ - 1
Снимка: БГНЕС

Пенсионирани машинисти спасяват графика на БДЖ и в скоро време може да няма кой да кара влаковете у нас, алармират от синдикалните организации в превозвача.

„Сигурно 15-20% от машинистите в БДЖ са пенсионери“, каза Петър Бунев, председател на синдиката към КНСБ, цитиран от вестник „Сега“.

„Изобщо проблемът с кадрите е тежък. Машинистите са много малко. Има доста незаети места и няма кой да работи. Едвам се връзва графикът, трупа се много извънреден труд. Младите не искат да идват за 1000 лв. за тежка работа. Машинистите ни са на средна възраст около и над 50 години. Ако не са пенсионерите вече да сме спрели. Заради категорията труд те са по-млади пенсионери, иначе на 65 години кой ще дойде да кара влак“, поясни той.

Според Зоринчо Йорданов, от Националния железничарски синдикат към „Подкрепа“, проблемът е от години. „Машинистите са дефицитни от много дълго време. Част от тях в момента са пенсионери и продължават да работят. Няма желаещи за тази професия. Заплащането не е атрактивно, а рискът в работата е голям. Основната заплата за начинаещ и опитен машинист е еднаква, а разликата идва от доплащането за прослужено време, по 1 на сто на година стаж. Останалите надбавки за нощен труд и изминатите километри са еднакви. В другите страни от ЕС заплатите за машинистите са в пъти по-големи. Сега обучението става само през центровете за квалификация на БДЖ. Първо се учат за помощник-машинисти и след стаж допълнително се обучават за машинист”, обясни още синдикалистът.

Проф. Симеон Ананиев от Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“ каза, че интересът да се следва специалността „Подвижен жп състав“ е много нисък. „По тази причина организираме курсове за обучение на машинисти”, поясни той. Професорът посъветва БДЖ да инвестират в кадри, на които да дават стипендии срещу договор за работа в превозвача след завършване на следването.

Другият голям проблем на държавния жп превозвач са малкото изправни локомотиви и мотриси. „Всеки ден не достигат двайсетина локомотива, за да се „върже“ програмата“, казва Петър Бунев от КНСБ. „Сред неизползваните машини са и една част от най-новите „Сименс-Смартрон“. На 8 от общо 15 трябва да им се сменят колелата. Засега е уредено само на един от тях да се направи такава подмяна в завода в Русе. Другите 7 обаче остават в депата. Машините пристигнаха от Германия през 2020 и 2021 г. Проблемът в случая не опира толкова до пари, колкото до поръчки. Когато са купени тези машини имат с тях и резервни колооси, но смяната им не може да се направи от всеки, защото локомотивите са в гаранция. Има риск тя да отпадне, ако в депото тръгнем сами да си ги подменяме. Почти 2 години не се намери решение на въпроса. Можеше например да се обучат хора от БДЖ за гаранционната поддръжка. Другото учудващо нещо е, когато са сключвали договора, защо не са включили клауза коя фирма в България ще се занимава с гаранционните ремонти на машините. Това са много важни неща“, каза още синдикалистът.

Според проф. Симеон Ананиев въпросните договори не са подписани по изискванията на немските производители с включено гаранционно поддържане. Припомняме, по че времето на управлението на ГЕРБ през пролетта на 2020 г. БДЖ "Пътнически превози" подписа първоначално договор със "Сименс Трон" за доставка на първите 10 нови магистрални електрически локомотива за 55,5 млн. лв. без ДДС. Съгласно него първите три трябваше да бъдат доставени до края на февруари 2021 г., а останалите седем - до края на май 2021 г.

„С мотрисите нещата са много по-зле. Само една от купените преди 20 години е минала основен ремонт. Останалите ги закрепват, колкото да се движат. Обаче и те издъхват“, алармира още Петър Бунев. Зоринчо Йорданов пък припомни, че на старите локомотиви в БДЖ надеждността е почти никаква. „Проблемът с дезирата (мотрисите доставени преди повече от 20 години б. а.) пък е от години. За тях имаше един договор с „Алтстом“ за основен ремонт, но досега само на една е бил направен такъв“, твърди той.

На въпроси на „Сега“ относно проблемите с подвижния състав от БДЖ отговориха, че недостигът не води до отмяна на влакове, но понякога се случва да има закъснение на тръгването от начална гара. Малкият брой локомотиви обаче води до липса на резервни машини и при авария на някоя на пътя. От превозвача уточняват още, че се подготвя процедура за възлагане извършването на смяна на колелата от външен изпълнител на 7 от новите локомотиви „Сименс-Смартрон“.

БДЖ предприема спешни мерки до 2 месеца да бъде намален броят на престояващите за ремонт локомотиви и мотриси, като по този начин да бъде преодолян всекидневния им недостиг, се казва още в отговора от пресцентъра на държавния жп превозвач.

ОНЛАЙН БИЛЕТНИ НЕВОЛИ

Горещото лято и високите цени на течните горива накараха много хора да предпочетат да пътуват с влак. Покупката на билет онлайн понякога обаче е съпроводено с доста нерви.

Интернет порталът за покупка на билети нерядко забива и тогава има риск кандидат пътникът за влак да извърши плащането, но да не получи билет. Добре е, че при обаждане в колцентъра на превозвача предупреждават клиентите за този проблем. Редно е обаче на въпросния сайт да се изписва предупреждение с големи букви за подобни сривове или рискове за клиентите в работата му.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 4 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 вижда се

    18 1 Отговор
    БДЖ е по зле и от този на Бангладеш !!!
  • 2 Дидо

    7 2 Отговор
    Вместо да пишеш измишльотини тука отивай и става машинист да видиш откъде излиза хляба
  • 3 Дори по зле

    5 0 Отговор
    Влаковете от София до Варна пътуват с по два вагона отпреди 50 години и вътре е мизерия , че не трае
  • 4 Милен

    13 0 Отговор
    Ами ка ще има машинисти в БДЖ, след като при другите превозвачи вземат двойно по-големи заплати. А и недостига на кадри в родните железници не се изчерпва само с липсата на машинисти, но и това е нормално все пак малко са мераклиите които искат да работят за под 1000 лева заплата.

    Коментиран от #8

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Сърп и чук

    8 1 Отговор
    Когато герберастите ги приватизират и тях, ще тръгнат! Особено товарни превози! Вие сега ли откривате над 30 годишната схема - ,,съсипи и приватизирай"! От предприятие, НДК, ГКПП, до цяла даржава! Затова често едни братя хвърлят камъни по влака! Като стане частен, ще спрат, а ако не спрат, мутрите ще ги разхвърлят!
  • 7 Реалност

    8 0 Отговор
    Проблемът е че всичко в БДЖ е с изтекъл срок на експлоатация ,машините се закрепяха от 20 години ,само и само да се движат основните ремонти на част от тях извършени от чужди и наши частни фирми се дооправяха от работници на БДЖ за да се прикрият едни "липси" ,базите не са ремонтирани от "зората на демокрацията" ,пенсионираните машинисти ги молят постоянно да останат ,а млади кадри изобщо не се привличат заради ниското заплащане чисто около 1000лева ,за помощник машинист и то при положение че до живот си на изпити и прегледи и е имало дадени моменти с тези аргументи по телефона да се съкращават хора които са определени "да не преминат изпита" ,полагат се и едни ваучери за храна по 2 лева на ден ,които ги изплащат със закъснение от година и половина и тн. с няколко думи ,за малко пари и голяма отговорност "шарани " не се хващат ,проблемът е че всико е на "самотек" и ако не се вземат адекватни мерки нещата ще се "срутят " от самосебе си . Нека не позволява ме да се съсипе поредното вековно предприятие в България.П.С. всички закупени локомотиви след "Демокрациата" се скапват по бързо от старите 50 годишни машини може би някои разследващ трябва да се заинтересува защо се поръчва техника неотговаряща на стандарта за работа в БДЖ.
  • 8 Блатна вещица

    11 0 Отговор

    До коментар #4 от "Милен":

    Пенсионирани лекари и сестри, пенсионирани машинисти, пенсионирани даскали, военни и полицаи, пенсионирани хидроинженери, пенсионирани грамотни - спасяват графика на пенсионирана държава. Само, че това е състояние в което вероятността за настъпване на внезапна смърт на пенсионера е много голяма, но макар да не се случи смъртта е близка. Колко ли още ще живее пенсионираната държава на абсурдите!
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Пууф ПАаф

    0 0 Отговор
    Има начин и безтуй по морето пришълци работят за по ниско заплащане от нашите работещи. Нека задължат тия дето идват в Бг и искат убежище да работят в тия отрасли, в които липсват кадри. Пришълци могат да бъдат кондуктори, стрелочници, машинисти и др. Да работят като миньори, строители, леяри има много отрасли които са свободни. Защо трябва да им се дават само помощи да чакат наготово. Дори и в любимата Америка на нашите умни глави не те оставят наготово. След 6 месец през което време си минал курсове по език и класификации ти предлагат по няколко часа на денонощие работа която може да върши и абориген. За до се впишеш в обществото. Тук неможе ли да стане същото или по заповед на господарите ще лишават Българите за сметка на пришълците.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове