Обсъдихме доста важни теми за двете страни. Имаме конкретни резултати по тях. България като страна-член работи за интеграцията на Западните Балкани.
Това заяви на пресконференция вицепремиерът по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев, предаде БГНЕС.
Той посочи, че заедно с министъра на строителството, транспорта и инфраструктурата на Сърбия Томислав Момирович са обсадили въпроси, свързани с енергетиката и гарантиране на енергийните ресурси и съобщи, че на първо място на Сърбия ѝ трябват достатъчно количества въглища.
От 1 юли държавната „Мини Марица-изток“ ЕАД започна да изнася въглища за Сърбия. Решението беше историческо в 70-годишната история на мината, която досега винаги е захранвала ТЕЦ-овете в Маришкия басейн.
Според договора със сръбската страна износът ще продължи до края на отоплителния сезон – 30 април 2023 г., но има клауза за удължаване. Предвижда се да бъдат продадени 1 750 000 тона лигнитни въглища на цена, по-висока от тази, на която купуват централите в комплекса „Марица-изток“.
Днес вицепремиерът по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев се срещна с министъра на строителството, транспорта и инфраструктурата на Сърбия Томислав Момирович. На брифинг след нея Алексиев съобщи, че за тези близо два месеца през границата са преминали 62 влака с над 62 000 тона въглища.
Минисър Алексиев допълни, че Сърбия ще достави техника още следващата седмица на страната ни за подпомагане на водния транспорт, тъй като самата р. Дунав е приоритетен коридор на Европа в момента предвид войната в Украйна.
Ще бъде създадена и обща работна група между България и Сърбия за съвместно изграждане на интермодален терминал на границата, като съоръжението допълнително ще увеличи трафика по железопътно направление.
Сръбският министър на строителството, транспорта и инфраструктурата Томислав Момирович изрази благодарността си към правителството на България и на всички институции за спасяването и транспортирането на пострадалите със сръбския автобус деца.
След това той раздели на спешни и на стратегически темите, които са обсъдили с българския транспортен министър.
"Енергийната криза е повод да покажем нашето единство и взаимодействие. Страните в Европа се справят по този проблем поединично, а ние сме тук да си помогнем взаимно", каза той.
"Предложихме техника, която следващата седмица ще дойде и ще подпомогне реката. Нашата обща магистралата, ако мога така да кажа, е от стратегическо значение и за двете страни", подчерта Момирович.
„Ако България в момента има криза предимно с газа, в Сърбия тази криза е с ел. енергията, т.е. на Сърбия ѝ трябват достатъчно количество въглища, за да може нейните централи да произведат и осигурят необходимата ел. енергия“, обясни министър Алексиев. България ще осигури достатъчно количества на западната си съседка, като тяхната транспортна осигуреност ще става по две главни направления – чрез железопътен транспорт, както и през р. Дунав. Той подчерта, че положението към момента с р. Дунав е доста тежко и че корабоплаването е много сериозно нарушено.
По думите на служебния министър Сърбия е поела ангажимента да осигури необходимата драгажна техника, която да подпомогне екипите при драгиране на р. Дунав и осигуряване на едно нормално корабоплаване. „Уточнихме как да стане и тяхната драгажна техника ще бъде тук налична още следващата седмица“.
Определени са и приоритетни мерки по отношение на граничните преходи – както железопътен, така и автомобилен. „Ще бъде създадена обща работна група, която да работи по този въпрос, защото престоят както на жп транспорта, така и на автомобилния е твърде голям, което поражда много високи разходи за транспорт, които ние не можем да си позволим в тази тежка криза и в тази каскада от кризи и инфлация“, съобщи Христо Алексиев.
„Другото, което договорихме е съвместно изграждане на интермодален терминал в района на Димитровград. Започваме да работим заедно двете страни по изграждането на едно такова съоръжение, което допълнително смятаме, че ще разтовари автомобилния трафик“, допълни той и даде като пример интермодалния терминал в Пловдив, който според него работи много добре и следва този модел да бъде приложен в Димитровград, Сърбия.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ЕдинОтМногото
15:58 19.08.2022
2 аха
15:58 19.08.2022
3 Шиткайте
16:03 19.08.2022
4 Буги
16:26 19.08.2022
5 ТОВА ЗА ХВАЛБА ЛИ Е
16:33 19.08.2022
6 Е то тва
17:06 19.08.2022
7 Да дааа
21:52 19.08.2022
8 Дааа
Нас неизвесноста не ни плаши,
ние можем да купуваме скъпо газ,петрол и каквото още ви дойде на ум.
Само така партиите устремили се отново към парламента ще бъдат удовлетворени.
Не ходете на избори-тая бъркотия-няма оправия.
Трябва ново начало.
Законите са създадени порочно и
отново сме роби,може би за 500 години.
19:24 23.08.2022