На 11 май 1851 г. в Пловдив българският писател и езиковед Найден Геров организира официално първия празник в чест светите братя Кирил и Методий.
Празненството се състои в епархийското училище, кръстено на създателите на глаголицата.
Датата е избрана, тъй като това е общият църковен празник на двамата светии. Във възрожденските източници първите известия за празнуването на Кирил и Методий на 11 май се срещат в „Христоматия славянского язъка“ от 1852 г. на Неофит Рилски.
Пловдивското Епархийско училище, известно като Първа мъжка гимназия, е и първото в света, наречено на братята Кирил и Методий. Прелюбопитна е историята, с която то получава името си. "С д-р Стоян Чомаков бяхме събрани в къщата на чорбаджи Салча Чомаков, отвори се думата и за какво име да се даде на училището. Разказах за това какво са сторили светите братя, а чорбаджи Салчо се възхити от делото им. Така с общо съгласие нарекохме училището "Св. Кирил и Методий" и поръчахме икона с лика на светиите. Трябваше и празникът да му се празнува. Училището въведе тоя празник, който си остана да се празнува и занапред. По примера на пловдивчани на много места из България по-после захванаха да наричат своите училища по името на двамата свети братия", разказва Найден Геров през 1894 г. в спомените си.
През 1856 г. Йоаким Груев предлага денят на Кирил и Методий да бъде отбелязван като празник на българските ученици. През 1857 г. празникът е почетен в българската църква „Св. Стефан“ в Цариград заедно със служба и за св. Иван Рилски. На следващата 1858 г. този ден е отпразнуван и в Пловдив с тържествена служба в църквата „Света Богородица“, а след това учителят Йоаким Груев произнася вълнуващо слово за живота и делото на Кирил и Методий.
Самите българи също в началото смятали за необикновено да празнуват деня на Светите братя и чак на четвъртата-петата година от първото тържество започнали да идват за честванията. Впоследствие в празненствата се включват все повече хора, особено когато Пловдив се сдобива с българска църква през 1860 г.
В годините след това 11 май започва да се отбелязва тържествено в българската църква „Свети Стефан” в Цариград, пак в Пловдив в храма „Света Богородица” (със слово на Йоаким Груев), в Шумен, Лом, Скопие и София. Празникът започва редовно да се отбелязва в Шумен и Лом, от 1860 г., в Скопие от 1862 г., във Варна от 1863 г.
След въвеждането на Григорианския календар през 1916 г. празникът се чества на 24 май по официалния държавен календар, а по църковния литургичен календар този ден е на дата 11 май. През 1968 г. Българската православна църква, вече със статут на патриаршия, въвежда като литургичен календар т.нар. Новоюлиански календар, чрез който се премахва грешката на стария Юлиански календар. Така денят на Кирил и Методий се почита от Църквата на 11 май по църковния календар. Но поради вече установената гражданска традиция светското, гражданско и държавно честване остава на 24 май, припомня в. "Марица".
На 11 май 1901 г. песента „Върви, народе възродени“ е изпълнена за пръв път в Ловеч като празничен химн за възхвала на делото на Кирил и Методий и на българската просвета. През 1902 г. на Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост песента се подема и запява от всички училища в страната.
След идването на тоталитарната власт върху песента са нанесени задължителните идеологически корекции. Променени са някои стихове, премахнато е споменаването на Бога и апостолите. Цели строфи са напълно премахнати от читанките.
Едва през 90-те години на XX век, след демократичните промени в страната, е възстановена възможността за цитиране на оригиналния текст. По традиция на ученическите празници продължават да се изпълняват само първите шест от общо четиринайсетте строфи на стихотворението.
За официален празник на Народна република България 24 май е обявен с решение на Деветото народно събрание на 30 март 1990 г., а от 15 ноември 1990 г. е официален празник на Република България.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Върви,народе възродени..
05:37 11.05.2023
2 Хихихи..
Коментиран от #8
06:01 11.05.2023
3 българина
От Историческия музей в Шумен настояват да се промени учебника по история. Причината е урока за първото честване на празника на славянските първоучители Кирил и Методий. Сега децата учат, че то се е състояло през 1851 година в Пловдив. В Шумен обаче има документ, че това се е случило през 1813 година в града. както винаги се учат лъжи!!!!
Коментиран от #5, #6
06:54 11.05.2023
4 гост
06:54 11.05.2023
5 Стараеш се похвално!
До коментар #3 от "българина":
Това трябва да са ни темите,а не джуките на силиконките.Но дето е текло,пак ще тече!07:00 11.05.2023
6 Карък
До коментар #3 от "българина":
Значи да се знае. Първото честване е у Скопие. Годината е 1801г. Когато Напальон им бил нагости.Коментиран от #7
07:07 11.05.2023
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Това с латиницата си го измисли ти.
До коментар #2 от "Хихихи..":
Латиницата е част от Дунавската първописменост, нейни букви и лигатури. Братята византийци Кирилис и Методас са живи мошеници взели рунически български букви и лигатури и заменили в псевдо азбуката им с различна звукова стойност. Ето защо, няма и 50 години глаголицата отива в коша, заменена от руницата с ново име Кирилица. Византийски далавери на Борис българоубиец, Михаил пияницата и византийските братя мошеници.Коментиран от #10
07:51 11.05.2023
9 плюс минус
Там има параклис, посветен на Светите братя Кирил и Методий и с изографисани сцени от посещението им в Рим
На долните нива се намира и мястото, където е бил погребан Св. Кирил Философ.
В градчето Лорето, близо до брега на Адриатическо море се намира базиликата Casa santa, където също
има параклис, посветен на светите братя.
08:14 11.05.2023
10 копи пейст
До коментар #8 от "Това с латиницата си го измисли ти.":
За произхода на светите братя Кирил и Методий има различнимнения: гръцки, славянски, гръцко-славянски, прабългарски, прабългарскo-гръцки. Един от аргументите за не гръцкия им произход са
техните имена: Църхо/Църко, срещано също като Цръхо, Црхо,
Чърхо, Чръхо – име на Кирил и Страхота – име на Методий. Последните две имена на Кирил – Чърхо, Чръхо са записани с начална буква
С-, върху която се намира надреден знак. Мнението е, че този знак
сменя произношението ц в ч- (è-). Но не е изключено да предава
съгласната дж (ï). Имената Църхо/Църко и Страхота не са споменати нито в житията на светите братя нито в ранните гръцки и старобългарски писмени паметници. Записани са в чешки исторически
документи, правдоподобно от края на ХIII век1
и в ръкописна хроника
от XVI вeк намерена във Ватиканската библиотека.2
15:32 11.05.2023