6 Август, 2023 11:40 20 557 56

Синята зона в София свърши

  • синя зона-
  • паркиране-
  • софия

Седем от подзоните в по-скъпата "Синя зона" са запълнени над 90%, като шест от тях дори над 96% в периода 24 април - 3 май 2023 г.

Синята зона в София свърши - 1

Идеалният център на София изглежда от години задавен от натиска на паркирани автомобили. Седем от подзоните в по-скъпата "Синя зона" са запълнени над 90%, като шест от тях дори над 96% в периода 24 април - 3 май 2023 г. Това става ясно от справка, която "Капитал" получи от Центъра за градска мобилност. От там уточниха, че мониторинг върху запълняемостта се извършва ежегодно, като се броят свободните места в дадена подзона и се изчислява на база общ брой паркоместа. Въпросният мониторинг става в часовете между 10 и 16 ч. "Рекордьор" е зоната в карето между бул. "Витоша", "Евлоги и Христо Георгиеви" и "Граф Игнатиев", където измерената запълняемост е 98.76%. Там е силно изразена и друга аномалия, допусната от общината (впрочем не само в София, но и във Варна, както се разбра скоро). Продадените винетни стикери за живеещи, даващи право да се паркира в карето, са 2355, докато общият брой на паркоместата е 1448. Това са 907 паркоместа в повече. Иначе събраните приходи само от продажбата на винетни стикери за 2022 г. възлизат на общо 3.25 млн. лв., става ясно от публикуваните отчети на ЦГМ.

"Сините" подзони между "Александър Дондуков" и "Цар Освободител" и "Евлоги Георгиев" и Графа са рекордно запълнени на 98.7%.

Повече продадени винетки от налични паркоместа има реално в 21 от общо 36-те подзони за платено паркиране в София. Разбира се, въпросните стикери не гарантират паркомясто, те дават просто възможност за паркиране в определен участък. Реално нито един законов текст, нито общинските наредби гарантират паркоместа на хората и това е, защото паркирането не е право за гражданите, нито е безплатно за общината. Но една от причините в центъра да няма място от коли е именно това, че ценатa, срещу която общината го позволява, е ниска.

"Винетният стикер за синя зона е 150 лв. на година и се пада по 12.5 лв. на месец, а за зелена - 100 лв., или малко над 8 лв. месечно. Платените паркинги варират в диапазони от 5 до 15 пъти повече на месец. Самата цена не е увеличавана от 15 години и изследванията показват, че синята зона е запълнена на 95%", коментира за "Капитал" Калоян Карамитов, урбанист в експертната организация "Екипът на София". Подобен тип запълняемост е "нездравословна" - практиките в градовете показват, че когато тя мине 85%, трябва да се мисли за увеличение на цената.

Но това със сигурност не е най-привлекателният вариант за политиците, които внимават да не си навлекат общественото недоволство. И има защо предвид сегашното положение. Нужни са добри аргументи, комплексен подход и алтернативи, които да смекчат изостряне на настроенията.

Спасителна "червена зона"

Един вариант е въвеждането на платена зона в София, съобразяваща място с цени и посетители, или т. нар. червена зона. Представете си я като малко по-рестриктивна от сегашната синя зона - с по-висока цена и максимален престой до 1 час. Тя би могла да обхваща най-представителната част от центъра, където са повечето административни и културни зони и е предвидена в Плана за устойчива градска мобилност (ПУГМ) на Столичната община.

"Аз застъпвам тезата, че ако има червена зона, там паркирането трябва да е позволено за по-малък интервал от време, както е в синята - до 2 часа, т.е. за максимум 1 час. Въвеждането ѝ обаче трябва да е свързано с реален ангажимент и крайни срокове от страна на общината, съвета, ЦГМ да построят многоетажни обществени паркинги", коментира Симеон Ставрев, общински съветник от "Демократична България", за "Капитал". Той дава като "лош пример" ремонта на площад "Македония", където е било подходящо да се направи подземен паркинг за стотици коли, но кметът Фандъкова "не свърши тази задача".


Поставете оценка:
Оценка 2.8 от 37 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Сарс

    156 10 Отговор
    Направо 100 лв на час я направете за да могат само милионерите да паркират там, а живущите в централната градска част да паркират извън града, крадлива измет нещастна

    Коментиран от #45

  • 3 Това са

    122 4 Отговор
    Просто крадци... 3.25 млн годишно къде са? В заплати, колчета и маркировка... и хам хум...
  • 4 Гошо

    105 0 Отговор
    И какво точно ще можеш да свършиш за 1ч. в "червената зона"? Че написали и за "административни и културни зони". В общината ли ще успееш, в банка ли, театър ли ще посетиш. А знам как скинарите от ЦГМ дебнат.

    Коментиран от #6

  • 5 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    94 5 Отговор
    Къде са ГАРАЖИТЕ на ВСИЧКИ ДИМОкратично построени жилища ❗
    С "вземи панелката, Трабанта...."
    нали нямаше да има такива мастодонти а само фамилни къщи и кооперации❗ Нали всяко ново жилище щеше да има собствен гараж❗
    А да Червените обещаваха
    "Светло бъдеще" и сините обещаваха "Светло бъдеще" , ама ние не сме ги разбрали - ТО било само за ТЯХ ❗
  • 6 Гошо

    66 1 Отговор

    До коментар #4 от "Гошо":

    Не скинари, а скобари. Но грешката може и да е вярна :)
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    41 0 Отговор
    Във Варна Зелената зона си е .... Синя зона ❗
    Няма събота, нама неделя, няма празник ❗
    ( разликата е от един час повече )
    😒😒😒😒
  • 9 Родолюб фон Барух Ал Сабах дьо Муажон

    46 2 Отговор
    Кот йохооо! Червена зона. Как да сия поделихме с общината? Не. Концесия. На фирма "Скоби и скинари" ЕООД. С кмета ще сме съдружници и с 3% общинско участие. Кот йохо!
  • 10 За размисъл

    74 0 Отговор
    Никъде на Запад няма паркинг за колите на депудавците. Но има места за паркиране на велосипедите им.

    Коментиран от #11

  • 11 За размисъл

    51 1 Отговор

    До коментар #10 от "За размисъл":

    Извинете за грешката. Там има депутати, а при нас са депудавците.
  • 12 Помнете историята!

    88 1 Отговор
    Навремето нали въведоха зоните, за да съберат пари и да построят обществени паркинги. Години минаха - паркинги няма и парите ги няма. Фандъчката също не отговаря.

    Коментиран от #13

  • 13 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    55 0 Отговор

    До коментар #12 от "Помнете историята!":

    Паркинги и гаражи няма,
    ама има ГАРАЖНА ПРИНЦЕСА
    ❗🤔‼️
  • 14 каквото

    49 0 Отговор
    и да ти говорят , става дума за пари. Знаете го нали.
  • 15 Крадливата Измет Вън!

    62 3 Отговор
    И със зона и без зона е все същото, само дето ни рекетират за едни пари.
    Че и малко им се виждат вече.
    Ами да я махнат изцяло!

    Коментиран от #16

  • 16 Разбирам те Сельооо...

    9 24 Отговор

    До коментар #15 от "Крадливата Измет Вън!":

    Искаш да паркирането точно до кебапчийнецата...само ти, с чанта вертикалка и по анцунг с кант

    Коментиран от #25, #31

  • 17 Русоробски фронт

    37 0 Отговор
    За един час нищо не може дда се свърши.....само чакането пред гишетата отнема 30 мин....
  • 18 Софиянски

    53 0 Отговор
    Кошмарът е пълен, минимум час се търси паркомясто а най-редовно два. Оставете другото ами половината от тези места са служебен абонамент. Реално политиката на общината е абсурдна, зоните вредят и са необходими подземни паркинги а не нови червени зони.
  • 19 ГУМЕН КРАДЕВ

    34 3 Отговор

    До коментар #1 от "Един":

    Погледни го от добрата му страна - ще те впишат безплатно в " Червената книга " ! А иначе странно защо всички честни журналисти , общинари и т.н. думичка не обелват срещу масовото строителство без паркинги и гаражи ! Та едни наши хора хубаво се облажиха , а сега риват " Синя , зелена , червена и пембяна зона " ! Ама га кри кифтетта не рва , а ?
  • 20 Троян

    27 4 Отговор
    Най хубавото на софия е околовръстното шосе.

    Коментиран от #28

  • 21 Гост

    43 10 Отговор
    София изсмуква финансите на цяла България. Заради алчността на София другите региони запустяват и обезлюдяват. София е причината за демографският срив на нацията ни. Не националният ни празник, а столицата си трябва да променим
  • 22 И ся ко

    38 3 Отговор
    Баба Фънда и крадците от СОС от къде ще лапат.

    Коментиран от #51

  • 23 Сатана Z

    39 10 Отговор

    До коментар #1 от "Един":

    Така е,всички миризливи селяндури от Пловдив и помашкия вилает дойдоха в София,включително оня мърляч със сипаничевата физиономия Киро Петков-Простия.

    Коментиран от #55

  • 24 Да.........

    35 3 Отговор
    Рекетьори! Тия улици са построени с нашите пари! Няма да ви плащаме за нещо което си е наше! Вместо разрешителни за строеж на маслодонти, издавайте вече САМО разрешителни за строеж на частни паркинги. По света е така - инвестирал си в паркинг и за 10-15 години си го изплащаш. Твой си е - печелиш от него.
    Ама тук не е така - протести за накърнени основни права, няма. Тук, ако някой плати - протест ще има и ще бъде окепиран Орлов мост.
    А за Варна - там хората по Бай Тошово време дори се "самооблагаха" - 10% от заплатата им "съвсем доброволно" беше прибирана от общината за да се благоустрои града /то пък един град..../. И сега, след целия тогавашен рекат, нов рекет!
    За да се поправят, поне малко нещата в тая държава, е необходимо гражданско недоволство. Ама истинско недоволство, не платено от заинтересовани особи с милиарди, откраднати от нас.

    Коментиран от #26, #41

  • 25 Да питам само

    15 3 Отговор

    До коментар #16 от "Разбирам те Сельооо...":

    Ти кой си? Бъдещият ни кмет ли си? И си подготвяш почвата за още по-голям тормоз и рекет?
  • 26 Русенец

    18 0 Отговор

    До коментар #24 от "Да.........":

    Общинари и кметове трябва да осъмват с тълпа протестиращи под прозорците им.
  • 27 Именно

    21 0 Отговор
    Добро проучване показващо липсата на мозъчна дейност на общините!
  • 28 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    13 4 Отговор

    До коментар #20 от "Троян":

    И табелите за Варна и Бургас❗
    Още Хемингуей го е казал :
    " Всичко далеч от морето е прованс❗"
  • 29 Фиданчо

    27 0 Отговор
    Самоковката ако я питате всички улици в София ще ги направи платени. Зет работи в градска мобилност, Та колкото повече, толкова повече.
  • 30 Таньо

    18 3 Отговор
    Богомил Бонев ще спаси София с оранжева зона, само за първенци от ЛГБТ.
  • 31 Ха-ха-ха

    14 0 Отговор

    До коментар #16 от "Разбирам те Сельооо...":

    Е, не всички са ухаещи на чесън селендури, като теб.
  • 32 Васил

    23 0 Отговор
    А къде са ви паркингите бе скапаняци???
  • 33 паси

    10 3 Отговор
    Единствено което могат и са способни това е да увеличават таксите за паркингите цените са като в Европа но заплатите са Африкански това не важно. Не могат да търсят други начини - подземни надземни , многоетажни и т.н нови паркинги- за което трябва акъл и пари те и двете ги нямат и друго което могат да обвиняват някого или миналото - имам предвид преди 50-60 години до блоковете са предвидени недостатъчно място тях години и затова ги има тези проблеми днес. .

    Коментиран от #46

  • 34 Емо

    24 0 Отговор
    Устонавявам, че и Бог не може да помогне на "умните" ни управници, които нищо не могат на оправят, освен рушвети да вземат и пари да смъкват от зони. Очавкайте пембяна, розова , жълта , и каква ли не зона. А още 90-те години се очерта тенденцията и се очертаха и решенията. Верно, че трябваше малко пари да се вложат. Но за метрото се вложиха десет пъти повече пари и то не разтовари въобще трафика в София, вярво пътува се относително бързо но не е пълното решение това. Освонвното е да се вдигне големия трафик в града да не минава през центъра , а върху естакади, които да минават над него и да свързват кварталите. Така от единия край на града до другия ще се пътува по естакада, с 90 км/ч, 20 км ще се минават за 14 мин. Под естакадите и около тях - вместо толкова застрояване все можеха да се построят 20-30 многоетажни паркинги, с подземни етажи. Как моловете могат да си строят няколкоетажни паркинги? И това решава като цяло много проблеми. А в центъра не е проблем да се походи и 10 мин пеша, а ако е повече, за там вече е електротранспорта - трамваи и тролейбуси. А Фандъкова се тупа в гърдите за един триетажен паркинг в Надежда-1 ч. Чудо страшно. А подземния платен паркинг при метростанцията на Ломско шосе - Надежда-5 ч е празен заради високите такси.
  • 35 Безобразно

    17 1 Отговор
    Добре , ако не се даваха тези стикери е така на всеки, нямаше да е така , цял живот живея в центъра ,в карето на граф игнатиев и все пак плащам 200лв на месец за паркинг , защото няма места.
  • 36 Вуте

    12 7 Отговор
    Така е като София се управлява от селяни + селяните които непрекъснато пълнят София
  • 37 ийанеса

    17 4 Отговор
    Това са на разбойниците от ГЕРБ схемите. За това че живееш в центъра. те карат да плащаш. А тези мръсници без да са дали и стотинка само прибират пари. И къде отиват тези пари? Не стига че плащаш по високи данъци, не стига че като си купувал имот е предвидено и паркомясто, ами и да им плащаш. Че и за вдигане мислели некадърниците. Държавен рекет. Безобразие. И поне един паркинг да бяха направили. Нищо, само да прибират искат.
  • 38 мнение

    8 14 Отговор
    1-2 часа е нищо, никаква работа не може да се свърши. Цената трябва да се вдига, не да се скъсява престоя. И тези винетки за живущите по 100-200 лв също са на символична цена. Таксата за час трябва да е 3лв синя, 2лв зелена, годишния стикер 500/300лв синя/зелена и престой до 3 часа поне. В момента местата са масово заети от живущи с по 2-3 коли, които дори не мърдат освен през уикенда
  • 39 Мутата

    7 19 Отговор
    Всеки, който паркира на улицата трябва да плаща, независимо дали е в центъра или Люлин. Така е по белия свят. Стига с този социализъм. Нали за това подскачахте.

    Коментиран от #40, #49

  • 40 Ха-ха-ха

    14 1 Отговор

    До коментар #39 от "Мутата":

    А ти що мислиш, че сего не си плащаме!? Плащаме си двойно и тройто, за всичко, дори и за да пием чиста вода.
    Ти като искаш да плащаш, дари едни пари на общината, като благодарност да добрите условия за живот, които ти осигуряват.
  • 41 Много точно казано!

    9 1 Отговор

    До коментар #24 от "Да.........":

    Много точно казано! Докато сме стадо, ще ни стрижат.
  • 42 Румен Американеца

    4 3 Отговор
    Цяла България е кафява зона, ха ха
  • 43 сДвеДуми

    9 0 Отговор
    С две думи източихме млн. левове и не си мръднахме пари за да решим и грам проблема, искаме да има проблем - за да ни изхранва докато свят светува....
  • 44 ...

    8 2 Отговор
    много обичам когато им пишат именцата на партийките и организациите на разни "урбанисти" (да се чете обикновени грантояди), та да знаем за кого ДА НЕ гласуваме на изборите. Не че пплгдб+-!@ имат някакъв шанс изобщо...
  • 45 ТУЗАРА

    2 6 Отговор

    До коментар #2 от "Сарс":

    Тия въпроси ми аз къде да паркирам да си ги беше задавал преди покупката на МПС.
    НЯМА държава в света, чиито общини ти гарантират безплатна общинска земя за тенекията ти, която се кара 2 часа и виси 22.

    Коментиран от #47

  • 46 Ракета Пейтриът

    10 7 Отговор

    До коментар #33 от "паси":

    Нищо подобно! Десетилетия анализ са доказали: колкото повече разширяваш пътища и булеварди, колкото повече паркоместа има, колкото повече улесняваш семселето с коли, толкова повече задръствания има и автомобилна окупация. В семейството дори кучетата почват да се разкарват със собствена кола, позволиш ли на всеки да си вее байрака. Диша се само в онези скандинавски страни, където подлезите се закриват и се слагат пешеходни пътеки на всеки 50 м., ограничава се скоростта до 5, данъците х5 и гледаш как зaдницитe слизат от колите и почват да се движат, вследствие на което и нацията става по-здрава и много по-богата!

    Коментиран от #48

  • 47 Бат Жоро

    8 1 Отговор

    До коментар #45 от "ТУЗАРА":

    Тузар, а ти на кон ли се предвижваш? А, да в махалата може и на кон. Нооооо, в града не става така. Пък за това, че по света било еди-какси, не го коментирай, защото от село навън не си излизал.
  • 48 Бат Жоро

    5 2 Отговор

    До коментар #46 от "Ракета Пейтриът":

    Пази боже от мал о.умници като теб. Ти за 5 стотинки акъл няваш, ама го раздаваш наляво и надясно. На село, наистина, и пеш можеш да ходиш, но в голевите градове, динамиката и разстоянията са различни. Преди малко те посъветвах да излезиш от махалата и да видиш, че светът е по-различен от твоето село.
  • 49 Некой

    5 2 Отговор

    До коментар #39 от "Мутата":

    Само не разбрах тези данъци в общината защо ги плащаме?
    Той автомобила да не е ядрена подводница да кръжи непрестанно, нали от време на време и спира, че даже и паркира.
    Общината като взема данък не трябва ли да ти гарантира ,че може да спреш ако не пред вас то поне около вас.
    Инче просто финансово ти ограничават конституционното право на свободно придвижване....
  • 50 Омлет дьо Фромаж

    6 2 Отговор
    Живея в центъра на София. Положението е следното - прибираш се до 18:00 часа и въртиш за място около 20-30 минути, прибираш се след 19:30 и вече въртележката ти е 1 час. Добре че има синя зона, иначе не знам... Хората, които са по административна работа в центъра нямат работа с кола тук - има градски транспорт, метро и т. н. Неделя когато няма зона паркирането е мисия невъзможна - целите Младост и Обеля са на разходка "по Витошка" или в НДК. Пред нашата кооперация от 10 места 2 са за инвалиди, до скоро бяха дори 3. Всеки ден гледам някакви тъпи физиономии с модерни джипове как си слагат стикер за инвалид, а са здрави като крикове. Ние не сме виновни, че живеем в центъра - плащаме по-високи данъци, синя зона и т. н, да ни изградят паркинги, като не могат - още по-рестриктивно паркиране за неживущи!

    Коментиран от #56

  • 51 СоСаджия

    0 0 Отговор

    До коментар #22 от "И ся ко":

    Ще си вееме Укро-знамето !
  • 52 Ооо

    3 1 Отговор
    Всички следващи строежи в тия зони се правят със 200% паркоместа и проблемът е решен, поне временно!
    Освен това е крайно време да има размер на паркоместата дефиниран като хората… не може да се строят паркоместа - 2м на 4.50, и всяка втора кола да е по-дълга от това и мястото между 2 коли да не стига да излезеш от тях!
  • 53 Ооо

    5 0 Отговор
    Махат абонамента за синя и зелена зона и проблема е решен! Като им трябват хора на абонамент - да строят паркинги и там да паркират. А зоните се ползват за престой някой да свърши работа и да си замине. Как ще решат проблема с вдигане на цената, като са продали повече места на абонамент спрямо това което има в зоната???
  • 54 Колло

    0 0 Отговор
    Въведете "кафява зона" - да обхваща цялата територия на гетото софия.
  • 55 ароматен

    0 0 Отговор

    До коментар #23 от "Сатана Z":

    да,твоето л@йн⁰ да не мирише на шанел,а?!?
  • 56 Съвет

    1 0 Отговор

    До коментар #50 от "Омлет дьо Фромаж":

    Огиваш на село и си решаващ проблема.
    Тия от Люлин и Младост да не би да не плащат данъци? Рекетът е за всички. Общината да изгради паркинзи за хилядите коли или да позноли на инвеститори да направят частни поркинзи.
    Останалото е: Люлин и Младост - срещу Център "разделяй и владей".
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове