На 2 април 1821 година е роден българският революционер Георги Раковски. Той е записан в църковните регистри като Съби Стойков Попович, но е известен и като Георги Сава Раковски. Той е български революционер и възрожденец. Раковски е основоположник на организираната националнореволюционна борба за освобождаването на България, демократ, публицист, журналист.
В периода 1828-1834 година Георги Раковски учи в килийното училище в родния си град, където освен български изучава и гръцки език. През 1834 година постъпва в училището в Карлово, където учител му е Райно Попович. Раковски напуска Карлово през 1836 година заради върлуваща по това време чумна епидемия.
В края на 1837 година заедно с баща си заминава за Цариград, където продължава образованието си в елитното гръцко училище в Куручушме. Там Георги Раковски изучава философия, красноречие, богословие, математика, латински език, физика, химия, френски, персийски, арабски и други предмети. По време на престоя си в Цариград, Раковски става съучредител на „Македонското дружество“, което има за цел освобождението на българите от турска власт. Под влияние най-вече на Неофит Бозвели, но също така на Иларион Макариополски и Сава Доброплодни, Раковски се включва в борбата за църковна независимост.
През лятото на 1841 година Георги Раковски напуска Цариград и заминава за Браила, където се готви за бунт. Там, с помощта на приятели от Котел, Раковски става учител по гръцки и френски език. Още с пристигането си в града Раковски успява да си издейства гръцки паспорт от гръцкия консул в града и се подвизава под името Георги Македон. За участието му в Браилския бунт от февруари 1842 година е осъден на смърт от местните власти, но като гръцки поданик е предаден на гръцките власти за изпълнение на присъдата. Подпомогнат от гръцкия посланик в Цариград Маврокордатос, Раковски успява да избяга и се установява в Марсилия, където прекарва година и половина. Установява контакт с учещите в Атина българи и създава Македонско общество и Славяно-българско ученолюбиво дружество.
След завръщането си в Котел заедно с баща си Георги Раковски участва в борбата на местните еснафи против чорбаджиите. Наклеветени пред османските власти като бунтовници, те са арестувани, осъдени на 7 години затвор и откарани в Цариград за излежаване на присъдата. В затвора Раковски престоява от 1845 до 1848 година.
Излизайки на свобода, той отново продължава своята революционна дейност. През 1851-1854 година пише няколко текста, запазени до днес в ръкопис са: „Три съня“, „Неповинен българин“ и „Дневник на четата“. След избухването на Кримската война (1853) Раковски заедно с група българи създава в Свищов Тайното общество, което има за задача да събира пари за освобождението и сведения за османските войски и да ги предава на руското военно командване. Новосъздаденото Тайно общество приема като знаме на бъдещата българска република трибагреника — бяло, зелено и червено. За осъществяването на тази задача Раковски и неговите другари постъпват като преводачи в турската армия. Тяхната дейност обаче е разкрита и той отново е арестуван. При отвеждането му в Цариград обаче успява да избяга. Членовете на Тайното общество продължават да събират средства, като под формата на дарения за читалище внасят 20 процента, а 80% отиват за въоръжение. По онова време Свищов има статут на свободна област въз основа на договора от Зигит, сключен на 4 август 1791 г. между Австрия и Турция, в който град е можело да се разпорежда само валиде ханъм – майката на султана.
През юни 1854 година Раковски организира чета от дванадесет души и броди с нея из Източна Стара планина. Тогава прави опит да се свърже и с руските войски, които по това време са преминали на юг от река Дунав. През есента, руската армия се изтегля отвъд Дунава и Раковски разпуска четата си. Известно време се укрива в Котел, където написва преживяното от него в цариградския затвор. По това време написва и първата редакция на поемата си „Горски пътник“.
В края на 1855 година Георги Раковски се установява в Букурещ, където завършва втората редакция на поемата „Горски пътник“, но още на следващата година се премества в Нови Сад, Австро-Унгария, където издава „Предвестник горскаго пътника“. Тук той започва и редактирането на вестник „Българска дневница“. Издава и пробния брой на вестник „Дунавски лебед“. През 1857 година Раковски започва печатането на поемата „Горски пътник“. През същата година по настояване на османските власти той е изгонен от Нови Сад и се прехвърля отново във Влашко. Живее известно време в Галац и Яш, където участва в подготовката за създаване на Болградската гимназия,носеща днес неговото име.
На 7 март 1858 година Раковски преминава от Молдова в Руската империя, тъй като османското правителство оказва силен натиск за екстрадирането му върху молдовския княз Никола Богориди, представител на видния котелски род Богориди. След кратък престой в Кишинев, в края на март той пристига в Одеса, където е приет в дома на видния български търговец Никола Тошков. Със съдействието на Николай Палаузов е назначен за надзирател на българските ученици в Одеската семинария, но радикалните му възгледи предизвикват недоволство и по настояване на Стефан Тошкович е уволнен.
Със съдействието на Одеското българско настоятелство Раковски прави неуспешни опити да започне издаването на български вестник в Одеса, а през 1859 година публикува етнографската книга „Показалец или ръководство как да се изискват и издирят най-стари чьрти нашего бытиа, языка, народопоколениа, стараго ни правлениа, славнаго ни прошествиа и проч.“, която посвещава на Никола Тошков.
През есента на 1860 г. Раковски се премества в столицата на Сръбското Княжество – Белград, където продължава своите исторически изследвания. Тук започва и издаването на вестник „Дунавски лебед“, в който засягат теми от политическо, просветно и стопанско естество, но и такива, свързани с църковно-националната борба, единството на българския народ и др.
По това време започва последното значително преселване на българи в Украйна, инициирано от руските дипломатически представителства и засегнало главно Видинско, Белоградчишко и Ломско. Раковски започва енергична кампания срещу обезбългаряването на региона и през 1861 година издава брошурата „Преселение в Русия или руската убийствена политика за българите“, в която остро критикува руската политика. Освен това той води оживена кореспонденция по въпроса с общественици, като Пандели Кисимов и Кръстьо Пишурка, и публикува в своя вестник „Дунавски лебед“ десетки статии срещу преселването, както и кореспонденции за тежките условия, при които са поставени преселниците в Руската империя.В резултат и на кампанията на Раковски бежанската вълна бързо затихва, в Ломско руски агенти са прогонвани от българските села, а във Видин тълпи от селяни обсаждат руското консулство, настоявайки да получат обратно паспортите си.
През 1861 година Раковски изготвя „План за освобождението на България“ и „Статут за едно Привременно българско началство в Белград“. Тези две съчинения бележат нов етап на идейното развитие на Раковски. В тях той за пръв път излиза с идеята за създаване на „ръководен център на борбата“, както и организирането на територията на Сръбското Княжество на една армия, която да премине в България и да вдигне на въстание българското население. За ръководство на въстанието Раковски предвижда едно Привременно българско правителство, което е създадено през юни 1862 година в Белград под негово председателство.
На него се възлагало управлението на всички дела, отнасящи се до „всеобщото българско въстание“. В духа на тези разбирания Раковски се заема и с организирането на революционната армия и такава е създадена през 1862 година в лицето на Първата българска легия в Белград. През юни 1862 година Легията участва в боевете с турския гарнизон на белградската крепост Калемегдан. Нейното разтурване (след нормализиране на отношенията между Сърбия и Османската империя) показа слабата страна в плана на Раковски. Поставянето на ръководния център вън от пределите на страната, както и изграждането на революционна армия на чужда територия поставяли национал-революционното движение в зависимост от политиката и целта на други държави. В същото време напрегнатите отношения между Османската империя и балканските държави давали основание на Раковски да вярва, че е възможно изграждането на един балкански съюз, в който да бъде отредено място и на българския народ.
През пролетта на 1863 година, със съгласието на сръбското правителство, Георги Раковски предприема разговори в тази насока в Атина и Цетина с видни обществени и политически дейци. След неуспеха на мисията си в края на 1863 година Георги Раковски се установява отново в Букурещ, където се надява да намери по-добри условия за осъществяването на своите идеи. Там от март 1864 г. започва издаването на вестник „Бъдущност“. След спирането на вестника на 19 юли 1864 година Раковски издава на български и румънски език и единствения брой на вестник „Бранител“ с цел създаване на българско-румънски съюз. Същевременно успява да довърши и през 1865 година да издаде подготвеното още в Одеса списание „Българска старина“.
В края на 1866 година Георги Раковски образува „Върховно народно българско гражданско началство“ в лицето на Тайния централен български комитет (ТЦБК). Според Христо Македонски ТЦБК е създаден без знанието и одобрението на Георги Раковски. Ръководството на новата организация се състои от седмина членове: председател, подпредседател и още петима членове. Неговата задача е да координира, организира и да изпраща чети в поробената България, като по такъв начин да бъде сложен край на безразборното прехвърляне на такива чети в българските земи.
През 1866 година Георги Раковски отново посещава Руската империя, прекарва известно време в Кишинев, Киприяновския манастир и Одеса и преминава през българските колонии в Южна Бесарабия. Целта му е да събере пари за организиране на въоръжени чети, както и да подготви участието в тях на бесарабски българи. Той не постига голям успех с намирането на пари, заради натиска на руската полиция върху българската общност в Одеса.
На 1 януари 1867 година новата организация издава „Привременен закон за народните горски чети за 1867-о лято“, в който са записвани организационния принцип на изграждането на четите и правата и задълженията на самите четници. Раковски твърдо вярва, че със създаването на добре организирани чети ще може да се вдигне народа на борба и ще се постигне освобождението му.
През пролетта на 1867 година са прехвърлени четите на Панайот Хитов и на Филип Тотю. На 9 октомври същата година Георги Раковски почива от туберкулоза.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Това е наистина
Коментиран от #10, #14
03:28 02.04.2024
2 Георги Стайков
Коментиран от #3, #16, #22
06:13 02.04.2024
3 Пешо
До коментар #2 от "Георги Стайков":
Виждаме, че и Русия ни е пречила.... имало е дебългаризация под нейно ръководство. Изводът е , че всеки си гони интересите.... затова българите трябва да определим интересите си. Първо дългосрочни, второ средносрочни и трето краткосрочни... няма партньори, няма саш, няма русия няма ЕС. Всяко действие или бездействие трябва да е породоне единствено от българския национален интерес. Не на Саш, не на Русия... това е !Коментиран от #6
06:41 02.04.2024
4 Един
06:43 02.04.2024
5 Раковски
Българите са ги най-напред покръстили, дали са им писменост, Свещеното писание и първото образование.
Всякога проклета Русия, когато е имала бой с Турция, лъгала е бедните простодушни българи, че уж тях иде да освободи! Но нейната цел всякога е била да им разори милото Отечество и да ги преселва малко по малко в земите си. Нейната злобна политика се познава твърде отдавна и от това, щото тя ни в един си договор с Турция нищо добро не е споменала за Българи, ако и да е имала най-добри удобства за това. Тя всякога е само своята политика гледала, а собствено за завладетелните си планове е имала грижи, как по-добре да ги приложи в действие.
Откъс от "Преселение в Русия или руската убийствена политика за българите"
07:18 02.04.2024
6 фскти
До коментар #3 от "Пешо":
През 1861 пише за не доброто положение на българите в Бесарабия, а ориз 1866 отива там да събира пари от тях и да органузира чети. Явно се объркал човека, очевидно, че хората са живеели по-добре отколкото в поробена БългарияКоментиран от #9
07:33 02.04.2024
7 Пецата
07:38 02.04.2024
8 Миро
07:38 02.04.2024
9 Пешо
До коментар #6 от "фскти":
Затова руските войски се хващат за главата като идват да ни "освобождават", виждайки колко добре си живеем,а не сме крепостни селяниКоментиран от #17
07:48 02.04.2024
10 ГЕРБЕР
До коментар #1 от "Това е наистина":
БИЛ Е ПРЕСТЪПНИК КАТО ВСИЧКИ ОСТАНАЛИ, БОРЕЩИ СЕ СРЕЩУ ЗАКОННАТА ВЛАСТ08:02 02.04.2024
11 Сфиянски
08:08 02.04.2024
12 бандера
08:15 02.04.2024
13 Анджо
08:33 02.04.2024
14 Дебелогъзо ченге от 6-то в стъклена къща
До коментар #1 от "Това е наистина":
Тоя е никой пред Маргина и Пашата.Коментиран от #21
08:41 02.04.2024
15 Анджо
08:43 02.04.2024
16 провинциалист
До коментар #2 от "Георги Стайков":
"Интересен живот за един роб....." - не е бъхтил в американска памукова плантация и няма как да е роб ли?08:43 02.04.2024
17 провинциалист
До коментар #9 от "Пешо":
Джон Бърбъри, посетил родните територии през 1664г, дава описание на архитерктурните особености в Османската империя. Англичанинът успява да направи много точна преценка на публичната показност от страна на държавната власт и цялата пищност на строежите й и за начина на живот на обикновените хора. Къщите на българите получават доста неприятни оценки, но пък отговарят на заключенията на учените за недоимъка и беднотията, в коята са живели.08:59 02.04.2024
18 Димитър Петканов
Коментиран от #19
09:13 02.04.2024
19 Петкан Димитров
До коментар #18 от "Димитър Петканов":
Не се напрягай толкова, с днешните тенденции в образованието след две поколения тук ще са забравили, че са българи.09:20 02.04.2024
20 Раковски
09:32 02.04.2024
21 Маргина и Пашата ...
До коментар #14 от "Дебелогъзо ченге от 6-то в стъклена къща":
са никой, без "Чекмеджето"!!09:51 02.04.2024
22 Герен
До коментар #2 от "Георги Стайков":
А ТИ КО НАПРАВИ В ЖИВОТА СИ БРЕ ГЕРГЕ. ... И СЛЕД 135 ГОД ПА СИ РОБ НО НА ХАМЕРИКАНЦИТЕ. А РАКОВСКИ СЕ Е ТРУДИЛ ЗА ОСВОБОЖДЕНИЕТО НИ ОТ ТЮРКИТЕ. И ПОМОГНА ЗА ТОВА ОСВОБОЖДЕНИЕ ДА ДОЙДАТ РУСИ ФИНЛАНДЦИ ОКРАНЯНО И ДА НИ ОСВОБОДЯТ. ХВАЛА НА НЕГО И ДРУГИТЕ НАШИ КОМИТИ.Коментиран от #23
10:20 02.04.2024
23 гост
До коментар #22 от "Герен":
Роби бяхме при Живков, държани насила в България,както сега са севернокорейците. Сега какви роби може да сме, свободни сме като птичките. Виж даже Раковски е бил по свободен от нас под турско робство,, отколкото ние под комунистическо робствоКоментиран от #24, #25
11:27 02.04.2024
24 Верно ли ????
До коментар #23 от "гост":
Кръвен данък кога имаше- през комунистическо или турско робство ??Република на кой съюз станахме - СССР или ЕССР, а ??
Коментиран от #32
12:26 02.04.2024
25 Герен
До коментар #23 от "гост":
"РОБИ" ПРИ ЖИВКОВ СЪС НАЙ ДОБРИ КАЧЕСТВЕНИ ХРАНИ ПИТИЕТА И ЖЕНИ. КОИТО ЖЕНИ РАЖДАХА ПО 2-3-4 ДЕЦА.А СЕГА ДЕЦАТА НАВЪН А РОДИТЕЛИ БАБИ ДЕДОВЦИ ТУК И САМИ. ТОГАВА БЯХМЕ БЛИЗО 10 МИЛИОНА СЕГА СМЕ 6,5 МИЛИОНА.
13:03 02.04.2024
26 ШПИОНИН НА СИНЕДРИОНА
Коментиран от #35
13:06 02.04.2024
27 НО ШПИОНИРА
13:07 02.04.2024
28 КАЗАЛИ СА МУ
13:10 02.04.2024
29 ЗАСЛУГИ ИМА
13:13 02.04.2024
30 НАГЛЕДЕН ПРИМЕР
13:18 02.04.2024
31 ЗЛАТНИТЕ ПАВЕТА
13:19 02.04.2024
32 гост
До коментар #24 от "Верно ли ????":
Десетките хиляди убити по лагерите на смъртта, политическите затворници,...... тези жертви са повече от кръвен данък комунягоКоментиран от #33
13:28 02.04.2024
33 провинциалист
До коментар #32 от "гост":
Я ги сравни сега с 2-3 милиона невъзвращенци, евакуирали се от прекрасната ни демокрация.13:50 02.04.2024
34 Б.Б
17:49 02.04.2024
35 Йо Несбьо
До коментар #26 от "ШПИОНИН НА СИНЕДРИОНА":
Раковски не е гъркоман. Напротив, има описания как той прави за смях гръцките учители и други гръцки интелигенти, доказвайки им, че някоя гръцка дума идва от българска такава.Лежал е многократно в затвора заради България.
18:53 02.04.2024