Last news in Fakti

5 Декември, 2006 00:00 1 285 0

Зам.-председател на УС на "Перфект груп" aрх. Станислав Николов: Трябва да се отварят нови зони, в които да се развиват градовете

  • трябва-
  • години-
  • среда-
  • бизнес-
  • всички-
  • напред-
  • които-
  • градската-
  • други-
  • много-
  • сградите-
  • града-
  • няколко-
  • сградата-
  • сгради-
  • областта-
  • преди-
  • мебели-
  • изграждат-
  • предвидено-
  • инвеститорът-
  • бургас-
  • фирми-
  • успоредно-
  • винаги-
  • инвеститори-
  • туристически-
  • строителс

Арх. Николов, има ли презастрояване по Черноморието и в каква посока трябва да се развива строителството там?
- За разлика от широко тиражираната теза за огромно презастрояване на крайбрежието, ние приемаме този процес за нормален. Сравняваме го с други страни като Испания, Италия, Турция. Едва ли ще откриете много съществени различия.
Това, с което не съм съгласен и което е най-важната цел за нас, е, че обектите не притежават големи естетически, функционални и комуникационни достойнства. Трябва общините и държавата, успоредно с частните инвеститори, да изграждат и проектират комуникациите и средата за широк обществен достъп. Да се проектират и изграждат площади, паркова среда, буферни зелени зони и зони за рекреационни дейности. Необходимо е да се предприемат по-активни действия от страна на общините на етап градоустройствено планиране.
Не мисля, че такъв подход би се приел резервирано от частните инвеститори. Напротив, напоследък се увеличиха инициативите от страна на частния хотелиерски и туристически бизнес за осъществяване на реставрации, облекчаване на достъпа и използване като туристическа атракция на антични разкопки и запазени археологически обекти.
Необходима е нова, по-точна преценка на нуждите на туристическия пазар и съответно изграждане на много, в пъти по-големи структури със собствени увеселителни комплекси, атракциони и паркове, предлагащи по-широки възможности за гъвкавост при мениджмънта на хотелските сгради. Формулата е - пълен капацитет от развлечения, агресивна шопинг стратегия. Туристът да бъде изкушаван от всякакви провокации.Освен това, проектите трябва да осигуряват продаването на този туристически продукт 15-20 години напред.

По какво трябва да се отличават градската архитектура и дизайн от ваканционната у нас?
- Предназначението, т.е. функционалните особености дават предпоставки за търсенето на такива различия. Различни са и потребителските групи. А ние винаги изхождаме от нуждите на потребителя. От това как туроператорите ще продават тези хотелски комплекси - като място за почивка, възстановяване и релаксация. Има, разбира се, и много други особености. Почти винаги една от основните идеи е сградите да имат характерна, запомняща се визия. Което е предпоставка да се завръщате там отново. Все пак това остава като част от спомена ви за почивката. Всички тези фактори, както и много други, през погледа на инвеститори и проектанти дават това изключително разнообразие.
В градската среда факторите са други. Пак на първо място е "таргет групата" - цената, на която ще се продава, рентира, предлага сградата или части от нея. За публичните сгради е много важно тяхното предназначение, а също и хората, които трябва да се привлекат като клиенти и потребители.
Не мисля, че съществува проектантски екип, който би искал сградите му да не изглеждат добре, но факторът строителна стойност е от съществено значение. За обща радост се увеличават възможностите за реализиране на сгради с по-висока стойност и клиенти, които могат да си ги позволят. Това е начин за промяна на градската среда и силуета на градските части.
Един общ устройствен план трябва да решава съдбата на града за 50 години напред. Градоустройственото планиране трябва да оформи всички зони - промишлени, за бизнес-офиси, жилищни, за отдих. Всички организации и фирми, еколози и граждани трябва да се произнесат по този план за бъдещето на града, а след това той трябва да се превърне за тях в закон.
Сега обществеността е постоянно изненадвана от резултата на строителство. Общинският съвет в Бургас не е активен и не генерира идеи. Той не трябва да се занимава само с общинската приватизация, а да даде насоките за развитие на града. Планът в Бургас например е правен през 60-те години на миналия век, когато не е имало толкова развита търговия, а предназначението на повечето сгради е било друго. Бургас от туристически се превърна в индустриален град и това загърбване на туризма продължава. Той се изтрива и от картата на културните събития. Остава легендата за тях. Искаме нов план и концепция за развитието на града.

Коя е тенденцията, която трябва да се следва, според вас?
- Трябва да се промени нагласата за обща безотговорност по темите за развитие на градската и курортната среда. Общата отговорност води до обща безотговорност. Трябва държавническо мислене на местно ниво. Трябва да се отварят нови зони, в които да се развиват градовете. Да се обновят новите устройствени планове на базата на нови концепции, отразяващи реалната нужда на градовете. Повечето от тези планове са създадени преди 40-50 години - площи за площади, паркове, рекреационни зони в монументи и фонтани, които в момента се поддържат и стопанисват лошо.
Трябва да се стимулира всеки опит на частния бизнес да инвестира в градската среда. Трябва да съществува форма на честен диалог в полза на обществеността и бъдещите поколения.

С кои други фирми си партнирате при реализирането на отделни обекти?
- Имаме изключително широк кръг от коректни партньори в работата. В областта на комплексното строителство това са фирмите "Ай-билд" и "Планекс холдинг". В областта на фасадите - "Агнесика пласт" и "Дорма". В областта на продукти и стоки за интериорите - осветление: "Итал Модалуче", "Ал Електра", "Дани лайтинг"; мебели: "Богдан мебел", "Булдекор", "Валиан"; настилки, тапети и допълнителни материали: "Домко" и естествено - почти всички фирми за маркови мебели и обзавеждане.

Интересува ли ви личността на човека, който ще обитава една сграда, или дейността на фирмата, която ще се настани в бизнес офисите, преди да изготвите цялостния проект?
- Безспорно жилището и представителната офис сграда е визитна картичка на всеки потребител. Но все пак сградата има послание, което трябва да носи и напред в годините. Трябва да възпитава и да отговаря на нови потребности и след няколко десетилетия. За това трябва да се гледа на клиента в перспектива, т.е. не сляпо да се следват неговите представи и желания, а те да са основата, върху която да се изгради естетическа концепция. Тя трябва малко да изпреварва неговите естетически критерии и разбирания, за да може да му харесва и да възпитава в някакъв период напред.Част от ангажимента на архитекта е да изгради отговорно естетиката на сградата. Инвеститорът затова се обръща към твореца, а не за техническо оформяне на собствените си виждания. Когато екипът от проектанти е голям, обектът се разпределя на подобекти и се работи успоредно. Първо около три месеца има подготвителна работа, след това се работи успоредно и целият обект се развива едновременно, докато стане един жив организъм.

Винаги ли бързината на строителството е за сметка на качеството?
- Строителството е гъвкав бизнес. Ако инвеститорът каже, че обектът трябва да се построи за три месеца, то в проекта това също трябва да е предвидено. В Дубай например правят острова, небостъргача, но в проекта е предвидено всичко. В България инвеститорът не е наясно с всички системи, проектирането е от общ характер и в крайна сметка се разчита на качеството на строителя.Сроковете трябва да са кратки. Не може да се строи три години. След три години концепцията няма да е актуална. Преди няколко години вървяха на пазара ваканционни жилища от 70 кв.м на първа линия до морето при цена 1000-1200 евро за кв.м. Сега клиентите, за които това е инвестиция с цел печалба, казват: Защо да купя един голям, а не два малки и единия евентуално да го продам? В момента се изграждат малки от 40 кв.м., големите се делят на две, но и този пазар ще се изчерпи след време.Друг е въпросът с мениджирането на сградите. Трябва да се знае каква е годишната поддръжка на сградите, и то за години напред, и това да е предвидено в цената. Инвеститорите тепърва ще изчисляват колко струва поддръжката на сградата и след няколко години за някои от тях това ще се превърне в проблем.

Какъв е дизайнът на личния ви дом, с какво искате да се отличава и какво намирате вие лично в него?
- Моят дом до голяма степен отговаря на моментната ми естетическа нагласа. Най-общо концепцията е "фюджън", като са използвани класически и модерни елементи. Той изобилства от произведения на изкуството и предмети от цял свят. Носи и традицията на моя род - голяма семейна библиотека и естествено няколко любими мебели от класически колекции на престижни италиански производители. Аз твърдо вярвам във възпитателната роля на жилищната среда и съм се опитал да създам една "картина", с която расте детето ми.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА