Last news in Fakti

10 Ноември, 2003 00:00 897 0

София може и да няма ново летище, ако договорът с "Щрабаг" бъде анулиран

  • щрабаг-
  • компания-
  • василев-
  • австрийската-
  • министър-
  • министерство-
  • които-
  • летище-
  • транспортното-
  • трябва-
  • николай-
  • летището-
  • транспорта-
  • европейската-
  • между-
  • щрабаг-
  • интернешънъл-
  • новия-
  • строежа-
  • договора-
  • компании-
  • софия-
  • договорът-
  • писта-
  • месеца-
  • фирма-
  • пр
България може да загуби 111 млн. евро, отпуснати от програма ИСПА на ЕС и от Европейската инвестиционна банка, ако австрийската компания "Щрабаг интернешънъл" бъде отстранена от изграждането на новия пътнически терминал на летище София. За това алармираха източници, близки до австрийската компания вчера. За днес е насрочена среща между вицепремиера Николай Василев и ръководството на фирмата, която спечели търга за строителството на новия летищен комплекс на стойност 110 608 242 евро.

"Поканил съм ръководството на "Щрабаг интернешънъл " на последна среща, на която ще им кажа какво смятам да предприема, ако не се съгласят с нашите условия", коментира Николай Василев в края на миналата седмица.

Къде е разковничето на спора

между транспортното министерство и "Щрабаг"?

Според източниците на "Монитор", австрийската фирма е поискала отсрочка за завършването на проекта до октомври 2005 г., докато транспортното министерство държи той да бъде довършен няколко месеца по- рано. Другият проблем са 5,6 млн. евро, които "Щрабаг" поиска да усвои, за да направи плоско фундиране на почвата под новата писта на летището, но не получи съгласието на транспортното министерство.

Откъде идва проблемът ? Проектантът - холандската компания НАКО, се е позовала на остарели геодезични проучвания на почвата под бъдещото летище. След като "Щрабаг" започна работа на площадката, се оказа, че почвата там няма да издържи товара на бъдещата писта, тъй като в продължение на десетилетие на това място е била добивана баластра, а изкопаните огромните кратери в последствие са били запълвани с боклуци.

Първоначално "Щрабаг" предложи този проблем да се реши чрез поставяне в земята на така наречените "пилоти", но се оказа, че у нас няма фирма -подизпълнител, способна да се заеме с тази дейност. През пролетта на тази година това предизвика остро недоволство сред българските фирми,които очакваха да вземат тлъсти поръчки като подизпълнители.

В същото време по настояване на бившия зам.- министър на транспорта Милчо Миланов, шефът на летище София Стоил Пашкунов е изискал от Брюксел офертата на "Щрабаг" за строежа на новата писта. По договора, сключен между транспортното министерство и фирмата изпълнител, тази оферта е конфиденциална и трябва да се пази в тайна. Офертата обаче попада в ръцете на други компании, които

започват да рекетират "Щрабаг" да ги наеме като подизпълнители

Същевременно в печата се появяват слухове, че австрийската компания е пред фалит, и че има други компании, които биха могли да построят новото летище за значително по-малко пари. Въпреки, че по официални данни чистата печалба на "Щрабаг" за 2002 г. е 78 млн. евро. И че компанията усилено строи магистрали в Полша и Унгария и ремонтира пътища в Румъния, където няма никакви проблеми с качеството на изпълнение и със сроковете за обектите.

След като през ранната есен на 2003 г. става ясно, че проектът за пилотното фундиране на терена на новото летище няма как да бъде изпълнен, НАКО променя плановете, като предлага това да стане по друг способ- чрез "дълбоко плоско фундиране". Освен че новата промяна на плановете забавя работата на "Щрабаг", се появява и нов проблем- необходими са още 5,6 млн. евро, които трябва да бъдат взети от фонд "Непредвидени разходи". Тези пари са предвидени в договора със "Щрабаг". От транспортното министерство отказват с мотива , че това ще оскъпи строежа на летището.

Това е докладвано и на новия министър на транспорта и съобщенията Николай Василев, който поставя срок до 19 септември "Щрабаг" да отговори колко ще струва строежът на летището и кога ще бъде завършен. Такъв отговор обаче не е получен в указания срок и това засилва напрежението между австрийската компания и ръководството на транспортното министерство.

За да е наясно със ситуацията, Николай Василев покани реномирана британска консултантска фирма, която да оцени ситуацията със забавения строеж на летището. Британската компания излиза с категорично становище, че договорът с "Щрабаг интернешънъл" трябва да бъде прекратен. Въпреки това министър Василев се въздържа от драстични мерки.

В Министерството на транспорта и съобщенията са наясно, че ако договорът с австрийската компания бъде прекратен, ще трябва да се проведат наново преговори с Европейската комисия и с Европейската инвестиционна банка, които финансират начинанието. Само тази процедура

може да удължи сроковете с още 6 месеца,

а и освен това трябва да се преговаря отделно с класираните на 2-о и 3-о място участници в търга за избор на строител. За това пък ще трябва отделно разрешение от Европейската комисия в Брюксел, припомнят експерти. Ако договорът бъде разтрогнат, загубите и за двете страни ще са много тежки", коментира министър Василев.

"Ако договора с "Щрабаг" бъде разтрогнат, ние няма да имаме ново летище, а те ще се простят с положителния си международен авторитет. Топката е в тяхното поле и изборът е изцяло техен. Ние не можем насила да ги накараме да построят летището", категоричен е Николай Василев.

Вероятно заплетеният казус, кой е виновен за забавянето на проект за 111 млн. евро ще бъде решен окончателно днес. Но в случая смущаващото е друго. Докато министър Василев и ресорната зам. министърка София Касидова се опитват да защити националните ни интереси в спора с реномираната австрийска компания и да спасят проекта, в края на октомври зам.- министър на транспорта, който не отговаря за строежа на летището е предизвикал несанкционирана среща с представители на "Щрабаг интернешънъл". Като е предложил да уреди възникналия спор с българската страна срещу фантастична сума, която австрийската компания да му плати, съобщиха източниците на "Монитор".

Така на министър Василев му се събира да вади не един, а два кестена от огъня днес.

Защото при евентуално разваляне на контракта, това ще е поредният лош сигнал за инвестиционния климат в България към големите западни компании. Но пък от друга страна е повече от ясно, че ако една уважаваща себе си компания е крупен инвеститор, тя едва ли би могла да си позволи да забави изграждането на обект за 120 млн. евро с осем месеца.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА