Според наредбата имотният регистър е система от данни за недвижимите вещи, за собствениците им, както и за това има ли учредени върху тях ипотеки, възбрани и други права.
Той трябва да показва моментното състоянието на имота според тези обстоятелства, както и да позволява да се проследят хронологично промените през годините. С изграждането на регистъра е натоварена Агенцията по вписванията към Министерството на правосъдието.
Наредбата доразвива техническите параметри на реформата при регистрацията на имотите и сделките с тях, чиято основна цел е данните да се вписват не по лица, а по имоти.
Така всяка недвижима вещ ще има собствена партида, която ще съдържа всички данни за нея. Партида ще се открива едва след като имотът е получил идентификатор от службата по кадастъра. По персоналната система, която действа в България от близо 100 години, вписването става по собственици и именно това позволява един апартамент да се препродава многократно от фалшив притежател.
Целта е и след създаването на новите имотни партиди да се намали времето за справка. Друга основна промяна е обвързването на сградата със земята и данните от кадастъра с тези от имотния регистър.
Така ще се защити правният оборот и ще се даде сигурност на собствениците.
Нотариалната камара отдавна настоява за провеждането на реформата. От гилдията поискаха и онлайн достъп до данните, които в момента службите по вписванията поддържат в електронен вариант.
Така те ще могат да гарантират на гражданина, че към момента на продажбата на имота той не е обременен с тежести. В момента изваждането на подобни справки отнема време и е възможно още при получаването им данните в тях да не са актуални, защото собственикът междувременно е ипотекирал имота.
Наредбата регламентира и създаването на електронен регистър паралелно с този на хартиен носител.
В момента във всички 112 служби по вписванията в страната има инсталиран софтуер, който позволява търсене на данни за имотите, но тепърва ще се изгради пълна електронна база данни. Със започването на работа по новия регистър данните, които са на хартия, ще се преобразуват и ще се допълват, така че в електронния вариант да има възможно най-пълна информация. Освен Агенцията по вписванията по изграждането на автоматизирания имотен регистър по всяка вероятност ще работят и външни изпълнители, на които ще се плаща със средства от заем на Световната банка.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА