5 Февруари, 2020 14:28 4 779 5

Легендата за любовта между цар Самуил и Биляна

  • легенда-
  • мистерия-
  • история-
  • цар самуил-
  • биляна-
  • охрид-
  • македония-
  • любов-
  • билянините извори
Легендата за любовта между цар Самуил и Биляна - 1
Илюстративна снимка: Shutterstock

Днес Билянините извори са една от най-големите атракции в Охрид. Разположени са на 2 км от центъра на града. Водата на Билянините извори има лечебна сила. Според мълвата, който стъпи върху един от камъните и се завърти три пъти обратно на часовниковата стрелка, ще се подмлади с 10 години.

И до ден днешен екскурзоводите разказват за любовта на цар Самуил и девойката Биляна, на която са кръстени изворите. Те, според легендата, са се срещнали именно край изворите.

А цар Самуил е същият онзи наш цар, за когото византийският историк от XI век Йоан Скилица пише, че бил войнствен, не можел да мирува, а византийският поет от X век Йоан Геометър го сравнява с комета и страшен вихър, който гори всичко пред себе си.

Това е същият Самуил, за когото повече от хиляда години след онзи 6 октомври, ние българите не можем да преглътнем буцата в гърлото заради царя, който, кален в кървави битки, не издържа гледката от върволиците ослепени български войници и сърцето му спира.

Девойката, Биляна, героиня на Димитър Талев от романа „Цар Самуил”, е дъщерята на богомила Дамян. Легендата разказва, че със Самуил се срещат и се влюбват един в друг. Той я води в новопостроения от него град Преспа. Там Биляна живее в къща на остров. Биляна забременява и ражда момченце Давид.

По онова време цар Самуил има вече законна съпруга на име Агата. Тя е гъркиня, дъщеря на Йоан Хрисилий, византийският протевон (кмет) на град Драч. Сключването на брака ѝ със Самуил се случва към 970 – 973 г. От това съжителство се раждат Гаврил Радомир, Мирослава, Теодора-Косара и още две дъщери с неизвестни имена.

Но според други източници от първия му брак с Косара Хриселийска са дъщерите му Мирослава, Теодора-Косара и Деница.

В романа си Димитър Талев разказва за тяхната любов. Самуил се увлича по Агата едва след като ги сгодяват. Баща ѝ намалява ден след ден зестрата, която предварително обещал да даде на щерка си в пари, облекло и украси. Накрая я изпраща на жениха с любимата ѝ арфа и само с най-необходимите вещи. Агата е около 3 години по-голяма от него. Още в началото на брака си те спорели и се препирали за много неща, важни и маловажни. „Младежът се горещеше повече, а щерката на драчкия протевон му противопоставяше своята студена сдържаност, в която понякога проличаваше презрителна надменност и дори скрита враждебност.”

Агата побеснява, когато научава за изневярата на съпруга си. Тя праща братята си да убият Биляна. По-малкият брат на Агата прострелва Биляна с лък, но тя не умира. Оставайки парализирана, решава да избяга от Самуил, за да не вгорчава повече живота му. Самуил дълго време я търси, когато най-сетне я намира, вдига я и я понася на ръце, но тя умира в прегръдките му.

За написването на трилогията за Самуил Димитър Талев използва редица исторически източници с цел да защити българския произход на царя. По време на писането ѝ той се консултира със специалистите по средновековна история Димитър Ангелов и Бистра Цветкова. Талев споделя:

„Исках моят роман да има познавателно значение, да бъде щит на историческата правда и съкрушително оръжие срещу някои лъжеисторици в Скопие, които се опитват да фалшифицират историята…”

Трите книги са писани в периода 1956 – 1960 г. Оригиналното заглавие на трилогията е „Цар Самуил Български”. Безмилостната цензура обаче налага книгите да излязат под името „Самуил”, защото в романа се говори за обединени България и Македония.

Една от дъщерите на Самуил Теодора Косара взима примера на баща си – да следва повика на сърцето си и се преборва за истинската си любов. Нейната любовна история звучи като приказка, достойна за филм. Съдбата я среща с един затворник – сръбският княз Йоан Владимир, който е заловен след битка с баща ѝ в Преспа – цар Самуил.

Един ден, по време на страстната седмица, тя слязла в подземието на тъмницата. Била известна с милосърдието си, защото често навестявала пленниците и затворниците, за да се погрижи за тях и да измие нозете им, подражавайки на Христовото смирение. Този обичай бил заимстван от Византия, където всяка година, навръх Великден императорът измивал краката на седем от най-бедните просяци.

Когато в тъмницата княгинята неочаквано се натъкнала на младия мъж, сърцето ѝ трепнало. Поговорили. Тя изпитала жал за похабената младост на мъжа. Направо от затвора се втурнала към баща си и коленичила пред него с молба да я венчае за Йоан-Владимир. Умолявала го, дори заплашвала, според средновековните летописци. Самуил склонил, защото Косара била неговата любимка и той нищо не можел да ѝ откаже.

Заповядал да изведат пленника от тъмницата и след като го нахранили и облекли в княжески дрехи, той дал благословията си на двамата.

След като на 6 октомври 1014 г. Самуил умира, на българския престол се възкачва синът му Гаврил Радомир. През следващото лято той е подло убит по време на лов от братовчед си Иван Владислав. Като се качва на престола Иван Владислав започва да разчиства всички около себе си – убива жената на Гаврил Радомир и ослепява най-големия му син.

Страхувайки се от зет си, Йоан Владимир решава да отстрани и него. Поканил го на среща.

Теодора Косара предусетила, че не канят съпруга ѝ за хубаво и решила първо да отиде сама. Иван Владислав посрещнал братовчедка си с почести, но не я пуснал да си тръгне. Пак отправил покана към съпруга ѝ. Той пристигнал, но първо се отбил в църквата. Бидейки нетърпелив, Иван Владислав наредил да обградят храма. На излизане сръбският княз бил мигом посечен.

Според преданията, тогава станало чудо – мъртвецът се надигнал, взел в ръце отсечената си глава, влязъл в храма, легнал пред олтара и там издъхнал. Косара го погребала с почести, превърнала двореца в манастир, а самата тя станала монахиня.

Когато умира, дъщерята на цар Самуил е погребана до краката на любимия си.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 4 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ИМПЕРИАЛИСТ

    15 1 Отговор
    Биляна платно белеше
    …………………………………………………..
    Не ви го сакам виното,
    а най го сакам момчето
    що напред ТЕРА кервано
    .....................................................
    ТЕРА= ВОДИ, ПРЕДВОЖДА
    ТЕР = ВОДАЧ, ПРЕДВОДИТЕЛ
    ТЕР-ВЕЛ , а понеже в гръцките източници заместват Б с В в действителност е ТЕР-БАЛ = предводител голям или велик предводител , прогонил арабите от Балканите. В Зап. Европа е известен като св. княз Тривелий. Българския княз ТЕРБАЛ – 8в. е представител на владетелския род ТЕР, който е просъществувал векове.
    ТЕРес = Водителя, водача. Български княз от Тракия, а според фалшивата ни история тракийски владетел – одриски цар 6 в. пр. Р. Хр.
    ТЕР-ТЕР = Водач на водачите, аналог. с цар на царете. Български Цар-13в. , още един от владетелската династия ТЕР. Последният цар от този владетелски род е внук му, Българския цар Георги ІІ Тертер-14в.
    Copy-paste: ".....В спадащият някога в нашите владения град Дурач е намерен един особен надпис........Той е каталогизиран като Epidamnos-414, а текста намираме важно за нас име - Τηρεὺς Τρεβελλίου -Терес Тервелов, Терес син на Тервел. Оказва се, че по време на Античността на Балканите е живял човек, който е носел името на древен одриски цар, а името на баща му е идентично на това на по-късен български владетел. Кой обаче да поднесе на българския читател тази информация?"
  • 2 Анонимен

    11 2 Отговор
    Цялата ни древна история е омазана и никой не смее да каже истината публично
  • 3 Пак приказка ли...?!

    11 2 Отговор
    Цар Самуил не е бил щастлив човек, то се знае защо...!
  • 4 Ей това е

    7 2 Отговор
    Българска история се учи в часовете по литература. Уникални сме в света
  • 5 Не е заради ослепяването, нещастието му

    1 0 Отговор
    Защото е в края, четох трилогията на Талев...!!!