Малко събеседници оставят смислено впечатление в информационния потоп покрай коронавирусната пандемия. С няколко интересни публикации по темата се открои млад българин, проправящ си път в САЩ. Георги Маринов завършва Математическата гимназия в Плевен. Учи една година в СУ "Св. Климент Охридски", след което се трансферира в MIT (Massachusetts Institute of Technology), където завършва бакалавърска степен по биология. Докторска степен взима от Caltech (California Institute of Technology). В момента работи в Департамента по генетика в Станфорд. Изследванията му са основно в областта на функционалната и еволюционната геномика и регулаторната и еволюционна биология. От ФАКТИ се свързахме с него с актуални въпроси относно развитието на пандемията и какво можем да очакваме в следващите месеци.
Георги, какви са научните Ви наблюдения и заключения относно Covid-19?
- SARS-CoV-2 e коронавирус, най-вероятно произлизащ от прилепи, и поредната нова зоонотична зараза, появила се пред последните няколко десетилетия. Такива имаше множество, но те или не се предаваха добре от човек на човек, или бяха прекалено смъртоносни и поради това самоограничаващи се, или се появяваха в отдалечени слабо населени райони на света. SARS-CoV-2 обаче има "идеалните" свойства, за да създаде наистина гигантски проблем - дълъг инкубационен период, асимптоматично и пресимптоматично предаване, предаване по въздушно-капков път и дори чрез аерозоли, плюс първоначална поява в гъстонаселен град с международно летище, свързано с целия свят. В дългосрочен план беше почти гарантирано, че нещо такова ще се появи, и този момент дойде. В научната литература (а и не само) се говори за тази заплаха от много отдавна, но нужното внимание явно не беше обърнато. В още по-дългосрочен план може да се очакват още патогени, включително и такива с подобни трансмисионни характеристики, но и със значително по-висока смъртност.
Бихме ли могли да предположим какво ще казва историята след години за тази пандемия?
- Пандемията има потенциала да бъде най-значителното такова събитие след бубонната чума от средата на 14-и век, която допринася много за края на средновековния свят. Не непременно защото това се налага биологически - все още има много, което не знаем за вируса, особено що се отнася до това как ще изглеждат следващите вълни на инфекция, но все пак, ако и да е ясно, че става дума за наистина неприятен патоген, засега е много малко вероятно той да се окаже на същото ниво като наистина смъртоносните пандемии от миналото. Само че на социално ниво системата е много по-сложна и съответно крехка и чуплива, отколкото е била в миналото. Така дори един сравнително лек шок е в състояние да причини огромни поражения. Как точно събитията ще се развият няма как да се предвиди - поведението на комплексните системи е често непредсказуемо, а и много зависи от фактори, за които просто няма достоверна публична информация.
В България се прокрадват всякакви теории за незначителността на този вирус, за това, че няма нужда от извънредно положение, показват се сравнения със смъртност в други години, от други болести, изобщо се носи вода от най-различни кладенци...
- Проблемът с общественото възприятие (и това е така не само у нас) се създава от две по-общи дълбоки противоречия.
Първо, подготовката за бедствия и кризи винаги се сблъсква със следния проблем -
ако дадена голяма трагедия бъде предотвратена, повечето обикновени хора просто не забелязват, че това е станало и въобще не осъзнават каква опасност е била избегната.
Нуждата от вземане на адекватни превантивни мерки се оценява масово само когато те не се вземат и трагедията се случи. Голямо бедствие се помни от тези, които са го преживели, но след като техните поколения отмрат, всичко се забравя, и цикълът започва наново.
Единственото лекарство срещу тази естествена човешка тенденция е да си добре информиран за случилото се назад в историята и случващото се в момента по света. И тук се сблъскваме с втория проблем, който е, че българското общество е със страшно ограничен светоглед. Това не е само негов проблем, така е и по много други места, но ние сме малка държава, която зависи страшно много от случващото се извън нея и съответно просто не можем да си го позволим. Всеки път, когато съм си в България и гледам новини в реално време, се ужасявам от това, което виждам на екрана - в една типична новинарска емисия от 40-45 минути обикновено има не повече от 5 минути, посветени на външни събития, останалото е изцяло заето с вътрешни проблеми и то дори не важните такива, а основно най-битово дребнотемие. Затова се получи така, че когато в началото на февруари в Ухан крематориумите не можеха да насмогнат на труповете и вратите на блоковете бяха буквално заварени, за да не се излиза от тях, в България по-голямата част от населението в най-добрия случай имаше само мъглява идея, че някъде далеч в Китай има епидемия от някакъв си вирус, но нищо по-детайлно. А тези факти сами по себе си би трябвало да са достатъчни, за да разсеят всякакви съмнения за сериозността на положението - едва ли китайското правителство би предприело такива екстремни мерки за един "незначителен" вирус. Действията им говореха достатъчно.
Че дори и ретроспективно тези събития не влязоха в общественото съзнание е откровено плашещо. А със същия проблем продължаваме да се сблъскваме и досега - не само в Китай се стигна до ситуация, в която да е физически невъзможно да се обработят труповете, същото стана и в Италия, Испания, Иран, Ню Йорк, Еквадор, Бразилия. И въпреки това общественото мнение върви точно в обратната посока. И не само в България.
Въпреки общата заплаха и теста за хуманизъм, пред които сме изправени, немалко хора дърпат слепешката към себе си. Интересът на най-големите играчи е икономиката. Имате интересно мнение по въпроса.
- Така се очертава да стане. За да се реши кризата, трябва да се напечатат и раздадат много пари от правителствата. Но това не става с магическа пръчка и едновременно и равномерно за всички. Който е близо до източника на тези пари е в позиция първо да присвои голяма част от тях, и второ, да се възползва от предимството да ги получи първи. В момент, в който всички останали масово фалират и цената на активите пада драстично, тези, които разполагат със средства, са идеално позиционирани да изкупят всички активи на безценица. Тези процеси на консолидация и монополизация вървят от десетилетия, но сегашната криза дава възможност те да се ускорят драматично и това ще промени радикално разпределението на икономическата власт в обществото в бъдещето. Масово липсва осъзнаване, че нещо такова се случва. Но най-лошото е, че реакцията на много хора с власт и влияние беше именно в тази насока, а не ориентирана към решаване на конкретния епидемиологичния проблем.
От далечен САЩ как оценявате мерките на българското правителство?
- Оценка на реакцията на правителството може да се даде само след години. Засега положението не е излязло от контрол, но това няма никакво значение само по себе си, важното е колко жертви ще бъдат дадени в следващите години и в какво състояние държавата ще излезе от кризата след това.
В свой анализ казвате нещо ключово : "SARS-Cov-2 не е латентен вирус, т.е. ако не се предаде на друг човек в рамките на няколко седмици, той умира".
- Че вирусът не е латентен означава, че може да бъде преборен с нефармацевтични мерки, т.е. тестване, проследяване, изолация и най-вече строга карантина, стига колективно да подходим достатъчно сериозно към проблема.
Подвъпрос по темата е подготвеността на българската здравна система.
- Тя не беше подготвена преди да дойде кризата. А след това започна подготовка едва когато първите случаи бяха регистрирани, въпреки че тези, които следяха развитието на ситуацията в началото на март, не можеха да пропуснат единственото бяло петно на картата на Европа без никакви официални случаи. Никой разумен човек не можеше да си помисли, че това положение някак си магически ще продължи до безкрай. И наистина, първите случаи бяха без ясна история на пътуване и контакти с чужденци (може и да съм пропуснал, но така и не видях обяснение как точно са се заразили), което означаваше, че вирусът е циркулирал из страната много преди 8-и март. Подготовката трябваше да започне най-късно в края на януари, доколкото такава беше възможна. Но по принцип няма как да се подготвиш за такава криза за седмици, ако не си се подготвял години преди това. Способността да произвеждаш тестове и да тестваш, наличието на добре оборудвани спешни и интензивни отделения със съответния обучен и трениран персонал, нужният организационен капацитет за проследяване на контакти, и пр. се градят с десетилетия.
Мнението Ви за създаването на т.н. "стаден имунитет". Каква би била Вашата рецепта за справяне с Covid-19? Има различни практики по света. Вече влиза в действие разхлабване на мерките в много страни, заради тънкия баланс между финансовото състояние, психиката и риска от заразяване на хората. Какво може да се очаква от тези действия?
- По принцип подходът към всяка една ситуация трябва да е да се надяваме на най-доброто, но да се готвим за най-лошото. В случая е безумие да се подлага населението на гигантски биотерористичен експеримент (понеже точно за това говорим) без дори да се знае дали това ще има някакъв ефект. И да напомним - стратегията на "стаден имунитет" преведена на нормален език означава "няма да правим нищо да спрем вируса, колкото умрат, умрат, който оцелее, оцелее". Но пак казвам, въобще не е сигурно, че дори ще се изгради стаден имунитет. Към обикновените коронавируси, причиняващи настинки, траен имунитет не се развива. SARS-2/COVID-19 е много по-тежко заболяване и ако човек не развие адекватна имунна реакция към него, той умира, така че има надежда имунитетът да е по-траен, но няма никаква гаранция, че той ще е доживотен или дори по-дълъг от 2-3 години. Като съществува съвсем реална възможност само тежките случаи да развиват по-траен имунитет, докато леките, които карат COVID-19 като настинка, да могат да бъдат реинфектирани много по-скоро. Възможно е също така втората инфекция да е много по-тежка от първата, има вируси, при които това е добре характеризирано явление.
Искате ли да живеете в свят, в който на всеки 2-3 години ще изкарвате заболяване, което има 2-3% вероятност да ви убие, по-голяма вероятност да ви инвалидизира, и което ще ви прикове на легло за месец и повече? Защото стратегията на стадния имунитет води до такъв свят. И колко добре ще са икономически местата, в които се живее така? Дори от чисто икономическа гледна точка е много по-разумно да се преследва елиминация на вируса от местната популация. Държавите, които успеят да го постигнат (и да предотвратят реинтродукцията след това), ще имат огромно предимство спрямо тези, в които вирусът присъства постоянно.
Ваксини, лекарства, тестове?
- Ваксина е по-вероятно да се разработи отколкото да не се разработи, но не е сигурно, и никой не бива да се надява това да стане бързо. Няма никакви гаранции. Има вируси, срещу които успешна ваксина никога не е разработвана, дори след десетилетия сериозни усилия.
С лекарствата вероятността за успех е много по-малка. Напълно ефективно антивирусно лекарство никога не е било разработвано. В момента се тестват медикаменти, разработвани в миналото срещу други вируси, с надеждата, че те може да имат някакъв ефект срещу коронавируса, като "Ремдесивир" например и по медиите се шуми много около тях. По принцип лекарства, които не са специално насочени срещу коронавируса не може да се очаква да проработят, освен ако те не са разработени като широкоспектърни антивирусни лекарства (възможно е, но е много малко вероятно), а ако те са широкоспектърни антивирусни лекарства, то би следвало те вече да са показали ефективност към други вируси. Което не е така.
Много се шумя и около хидроксихлороквина. Не може да се изключи възможността той да има ефект, но до момента надеждни данни, на базата на които това твърдение да може да бъде отхвърлено или потвърдено, няма. С по-мащабни добре контролирани тестове нещата ще се изяснят. Но за мен лично е съмнително, тъй като няма очевиден молекулярен механизъм, който да обясни как хидроксихлороквинът би могъл да е ефективен срещу коронавируса.
Най-накрая, в момента има сериозна комуникационна криза в медиите с тестването. В началото на епидемията всички тестове бяха PCR тестове за детекция на наличие на вируса в организма. Сега започват да навлизат серологични такива и това създава сериозно объркване. PCR тестовете показват дали човек има вируса в момента, но те са трудоемки и отнемат около ден и не могат да покажат дали пациентът е бил болен в миналото. Серологичните тестове показват дали човек има антитела срещу вируса. Те са много по-бързи и евтини и по принцип те биха били начинът да се разбере колко хора в общата популацията са били изложени на вируса.
Но тук започва объркването. Първо, положителен такъв тест не означава имунитет срещу вируса. Наличието на антитела само по себе си не означава непременно имунитет. Още по-малко пък доживотен такъв. Но това не попречи на разработването на мащабни схеми за раздаване на имунизационни паспорти, лицензи за свободно придвижване и пр. на база такива тестове
Второ, нито един такъв тест не е добре характеризиран откъм чувствителност и специфичност. Възможно е тестът да дава позитивни резултати поради кросреактивност спрямо SARS-CoV-2 на антитела, продуцирани срещу други коронавируси или просто поради ниска специфичност на теста. По принцип тези тестове е трудно да се интерпретират на ниво индивид, те са по-полезни за популационни изследвания, но имаше и няколко епизода на злоупотреба с популационните изследвания в последните дни, обявяващи гръмогласно, че чрез серологични тестове е демонстрирано, че огромен брой хора са изкарали COVID-19 без дори да забележат, следователно вирусът е безобиден и няма от какво да се страхуваме.
Реалността е съвсем друга. Съжалявам, че ще трябва да прибегна до математика, но няма друг начин. Ако имаме тест със специфичност 95% и чувствителност 98%, вероятността човек да даде позитивен тест ако е наистина заразен е 0.98, и вероятността да даде позитивен тест ако не е заразен е 0.05:
P(Позитивен|Заразен) = 0.98
P(Позитивен|Незаразен) = 0.05
Ако само 0.5% от популацията са заразени, т.е. P(Заразен) = 0.005, вероятността човек наистина да е заразен ако е дал позитивен тест е:
P(Заразен|Позитивен) = P(Позитивен|Заразен)*P(Заразен) / (P(Позитивен|Заразен)*P(Заразен) + P(Позитивен|Незаразен)*P(Незаразен)). Което е класическата формула на Бейс.
В случая:
P(Заразен|Позитивен) = 0.98*0.005/(0.98*0.005 + 0.05*0.995) = 8.9%.
Т.е. за все още рядко заболяване с тези параметри на теста, над 90% от позитивните тестове са фалшиви позитивни. Очевидно конкретните числа се променят при различни параметри, но се надявам този пример да илюстрира добре общия проблем. От критично важно значение е такива тестове да са добре характеризирани и да се комуникират ясно проблемите с тях. Но вместо това до момента те са използват основно за всяване на дезинформация.
Какво се случва в САЩ, страната с най-много болни и най-много починали от коронавирус в света?
- В САЩ редица щати вече започнаха да вдигат карантинните мерки (а някои така и не въведоха такива), въпреки че по никакъв начин не може да се говори за изпълняване на нужните условия за това. В Джорджия отвориха тази седмица, започват да отварят и в Тексас, постепенно и във Флорида и т.н. Това при положение, че всеки ден умират по 2-3000 души и се обявяват нови около 30000 случая. Не знам какви точно са намеренията, но това е безумие от научна гледна точка. Вероятно всичко опира до това, че американската икономика, в по-голяма степен от всички останали, е неспособна да толерира каквато и да било пауза. И явно това налага такива отчаяни опити тя да бъде спасена. Но кой разумен човек би се качил на самолет за Дисниленд или Лас Вегас или пък би отишъл на ресторант в такъв момент? В ресторант с маска няма как да се яде. Може и да се намерят достатъчно неразумни в началото. Такива имаше непосредствено преди затварянето на ресторантите. В центъра на Пало Алто (бел. ред. град от Силициевата долина) има ресторант, пред който винаги се вие опашка от хора, чакащи маси да се освободят, и в съботата преди всичко да бъде затворено минавах покрай него и станах свидетел на невероятна гледка - опашката си беше там както винаги, даже се извиваше зад ъгъла, хората стояха на разстояние един от друг и една трета от тях бяха с маски на лицето, т.е. имаше десетки хора, които са били достатъчно наясно с епидемиологичната ситуация, за да си сложат маски, но същите тези хора се готвеха да прекарат час-два в тясно помещение с други 20-30 човека, в което тези маски няма как да не бъдат свалени. Сигурно и сега ще се намери ненулев брой ентусиасти, но не е ясно дали един ресторант въобще може да работи на 25% от предишното си ниво като се вземат предвид фиксираните разходи. Разбира се, абсолютно същото важи и за България, и за всяка друга държава.
Прогнозата Ви за това как ще живеят хората по света в един времеви период например до края на годината? След това и в по-далечен план.
- Трудно е да се направи прогноза, тъй като всичко зависи от това какви политически решения ще бъдат взети. Хората, живеещи в държави, които успешно са овладявали епидемията, ще се радват на много различен начин на живот от тези, които се намират в общества, където било поради провал на мерките, било поради умишлено преждевременно отваряне, тя продължава да бушува. Има и страшно много неизвестни относно сигурността на снабдяването с жизнено необходими продукти, функционирането на физическата инфраструктура, разпада или запазването на социалния ред, и т.н. До момента имаше множество моменти, в които неспособността да си представим наистина лоши възможности за развитие на ситуацията доведе именно до реализиране на тези неприятни сценарии. Нека да не правим такива грешки повече.
В личен план как ще ви се отрази тази криза? Много хора се прибират в България. Винаги е интересно да се чуе мнението на българин, особено живеещ в САЩ, за това как вижда нещата в нашата страна отстрани.
- Университетите и изследователската дейност са изолирани от непосредствените ефекти на кризата, тъй като финансирането им се осигурява в по-дългосрочен план от това например на един ресторант, който няма почти никакви финансови резерви и ще фалира в рамките на месец-два ако няма никакви приходи. Но този относителен комфорт е само временен, тъй като в рамките на половин до една година, ако икономическата катастрофа продължи да се задълбочава, университетите също ще изпаднат в колапс. Вече бяха прекратени всички процеси на наемане на нови професори и друг постоянен персонал, започнаха уволнения на работници по поддръжката и т.н., и оттук нататък ще става само по-зле.
Конкретно на мен ми се срина до голяма степен изследователската програма, тъй като в момента сме с отнет достъп до лабораториите като част от карантинните мерки, което не позволява да се довършат множеството проекти, които бяха в напреднала фаза. И не е ясно дали някога ще се довършат, тъй като ще отнеме поне месец да се поднови работа пълноценно по чисто технологични причини. А едва ли ще получим толкова време - преждевременното отваряне ще доведе до много бързо ново затваряне след това. Знаех, че ще се стигне дотук някъде около 1-и февруари, но наивно очаквах твърда карантина в продължение на четири до шест месеца, която да елиминира вируса, след което да се върнем към поне донякъде към нормален живот. Но явно силно съм надценил организационния капацитет на отговорните фактори и жестоко съм се излъгал - в момента вървим към много по-лошия вариант на половинчата карантина, последвана от отваряне без въобще да има условия за това, което след това налага нови затваряния, и т.н., няколко итерации на цикъла и все по-тежък икономически колапс. На колко хора това ще унищожи бъдещето предстои да се види. В момента бих казал, че е по-добре човек да е в България.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 мечо
Коментиран от #32, #47, #71, #78, #98
14:01 05.05.2020
2 Гей Билтс
Коментиран от #22, #46
14:04 05.05.2020
3 Биоинжинера
Коментиран от #72
14:05 05.05.2020
4 Абориген БГ
Доколко хората могат да издържат изолирани, кои икономически отрасли са най-важни, и др.
Готви се нова световна измама, глобална, настоящета ситуоция само ордьовъра преди основното.
Чакат ни тежки дни.
14:07 05.05.2020
5 Майна
Коментиран от #97
14:22 05.05.2020
6 Хлапе остани в САЩ не се връщай в БГ
Коментиран от #62
14:23 05.05.2020
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Бойко Борисов
Коментиран от #12
14:36 05.05.2020
9 Добре
Коментиран от #65
14:38 05.05.2020
10 Това е
14:44 05.05.2020
11 Професор
Коментиран от #21, #23, #55, #61, #64
14:45 05.05.2020
12 Смях
До коментар #8 от "Бойко Борисов":
Абе не го ли видиш, че е спал до обяд тоя тулу... Деева и тея диванни войни деева14:46 05.05.2020
13 дърта комуняга
14:49 05.05.2020
14 Критичен
14:52 05.05.2020
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 ЕТО НА
Прeмиeрът Бoйкo Бoриcoв пoдкaнвa aрхeoлoзитe дa нe cпирaт рaбoтa прeз зимaтa, зa дa прoдължи cтрoитeлcтвoтo нa aвтoмaгиcтрaлa "Cтрумa":
Oблeчeтe вaтeнки, щe cлoжитe кaлoрифeри! Имa cняг три дни. Ниe щe върнeм нaкрaя пaритe нa Брюкceл зaрaди тoвa, чe - хлaднo ви билo. Aкo трябвa Лилянa Пaвлoвa щe идвa и щe държи чaдър!"
15:13 05.05.2020
18 357
15:14 05.05.2020
19 БРАВО
Коментиран от #25, #68
15:17 05.05.2020
20 Иво
15:19 05.05.2020
21 Ауууу
До коментар #11 от "Професор":
Май си професорът по Стоманобетон. Имунитетът при ковид НЕ Е ТРАЕН. КОЕТО Е ТОЧНО КАКТО ПРИ ГРИПА. ИМА ЛИ ВАКСИНА ПРОТИВ ГРИП???? Е, ТОЧНО ТАКАВА ЩЕ Е И ВАКСИНАТА ПРОТИВ КОВИД, " ПРОФЕСОРЕ ""!!!! ХА ХА ХАКоментиран от #24
15:22 05.05.2020
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Covid
До коментар #11 от "Професор":
Антителата след преболедуване не са имунитет, за разлика от ваксината. Така е, защото тази ваксина ще е много специална. И какво в нея е толкова различно и специално ли? Ами след разпространението и, чрез корумпираните световни политици, милиардите на Джег Безос ще са вече джобни пари за Бил Гейтс.Коментиран от #26
15:42 05.05.2020
24 Професор
До коментар #21 от "Ауууу":
Против грип ИМА ваксини, ако не си чувал, и са достатъчно ефикасни за да помагат да няма бърз пик на смъртността както стана при този вирус. Верно е, че за различните щамове грип има различни ваксини, но това е друг въпрос.15:48 05.05.2020
25 Професор
До коментар #19 от "БРАВО":
Кажи едно нещо в този "анализ", което да е правилно. С изключение на сметката за специфичността, която младежът така и не интерпретира правилно, нещо друго?Коментиран от #101
15:51 05.05.2020
26 Професор
До коментар #23 от "Covid":
Не бе, сега под мъдрата директива на бат Бойко и със сто хиляди евро дадени лично от него, доайенът на европейската политика, Урсула се метна да разработва ваксината и ще сложи Бил Гейтс в малкото си джобче. Дотогава, короната ще повтаря и ще потретва, но след като се появи ваксината на Урсула, ще изчезне завинаги и то даже без да има нужда да се ваксинираме -- от страх ще изчезне!Коментиран от #30, #35
16:00 05.05.2020
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Не познахте
Коментиран от #50
16:12 05.05.2020
29 спец
ЗА СЪЖАЛЕНИЕ И ТОЗИ Е ТАКЪВ.
Коментиран от #69
16:18 05.05.2020
30 дърта комуняга
До коментар #26 от "Професор":
браво мойто момче, личиси че си школуван в нашите партийни университетчета ......Коментиран от #48
16:21 05.05.2020
31 Добрият самарянин с дебелата тояга
Другото е поезия и мечти момински.
Коментиран от #36
16:22 05.05.2020
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Така де
Иначе политиците са се заели с тази мръсна и не благодарна профисия и трябва да знаят, че винаги ще са виновни - ако не вземат мерки навреме, защо не са го направили, а ако ги вземат, защо съсипват икономиката без причина. Трябва да си носят кръста, или да станат журналисти, хроникьори, да минат в опозиция, или в краен случай преквалификация в президент. Хората са го казали отдавна - Тежка е царската корана...
16:28 05.05.2020
34 опа
16:31 05.05.2020
35 Eleonora
До коментар #26 от "Професор":
Урсула надали ще разработи ваксина, тя само събра парите за нея, за да ги сложи в малкото джобче на Бил Гейтс. Събраните вчера от ЕС 7,4 млрд.€ за развитието на ваксина за борба с корона- вируса се предвижда да бъдат предоставени именно на Глобален Ваксинен Алианс (GAVI) и на Коалиция за иновации за епидемична подготовка (CEPI)! Основател и на двете е фондацията Бил&Мелинда Гейтс, а членове и партньори и в двата алианса са СЗО, Световната банка, УНИЦЕФ, различни НПО- та....Коментиран от #67
16:46 05.05.2020
36 пешо
До коментар #31 от "Добрият самарянин с дебелата тояга":
момчето, да е живо и здраво,учи при краварите и ако желае да завърши-ще приказва това което е удобно за тях,т.е. шменти-капели!аз ще попитам защо,близо 70 годишен съм,никой цял живот с изключение на близките ми,не се загрижил за живота и здравето ми,а сега Боже Господи то грижа,то узаптяване,то голям зор!и то в световен мащаб?!а бе подозрително е аджеба,такава организация,такава пропаганда по медии,приказки,интервюта?!
не може толкоз зор без голяма лъжа!то че има вирус има,че е страшен страшен е, но не е първия,няма да бъде за съжаление и последния,то че трябва карантира трябва,маски трябват,ама мирише бе,много мирише разберете го!
още повече че от септември ни приказваха:вируса/грипа/ идва февруари?!и така лесно да се отпускат милиарди и от ес и от сащ и от всяко правителство,мирише бе мирише!
16:52 05.05.2020
37 казах
Коментиран от #43
17:24 05.05.2020
38 казах
17:40 05.05.2020
39 joro
17:43 05.05.2020
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Уса
17:53 05.05.2020
42 От Плевен
17:54 05.05.2020
43 Гкк
До коментар #37 от "казах":
На единия или два милиона българи при следващия пик ще им пуснат Бариерата.18:11 05.05.2020
44 Bjbh
18:17 05.05.2020
45 Пожарната
18:25 05.05.2020
46 Ваксината е излишна
До коментар #2 от "Гей Билтс":
Статистиката показва , че дотук починалите са само мъже или жени и нито един джендър.Т.е. за тези които се притесняват , достатъчно е само да обърнат резбата за да бъдат резистентни 100% без никакви ваксинации-))Коментиран от #66
18:36 05.05.2020
47 baihui
До коментар #1 от "мечо":
Тъп евангелист!18:37 05.05.2020
48 Професор
До коментар #30 от "дърта комуняга":
Не позна, сори.18:48 05.05.2020
49 казах
18:58 05.05.2020
50 Бакър
До коментар #28 от "Не познахте":
Всъщност, според оригиналното изследване, след 4 часа не го намират на бакър, не е секунди. За картон - 24 часа. Интересното е, че когато излезе изследването, това се игнорираше - попадал съм на статия нейде из реномираните западни новинарски сайтове, в която се говори как издържал с дни на всякакви повърхности - и в статията същата таблица от същото изследване. Скрийншот. С 4те часа. Пълен игнор. А сега - навсякъде - бакърени маски ще правят в Чили, 3D печат на бакър върху повърхности, древните били знаели за бакъра, та затова имало бакърени покриви на сгради... Египтяни древни намесват даже - тотално изперкаха на тая тема... Кво да правиш - надеждица се търси по света и у нас. По който повод леко със секундите дето ги говориш, че току-виж някой вече се е юрнал да си прави ризница от стотинки. Ама за чип бакърът не става - трябват си полупроводници, не цели проводници за тая работа.20:09 05.05.2020
51 Срам
Коментиран от #56
20:53 05.05.2020
52 Мдам
21:19 05.05.2020
53 Хайде пак
Коментиран от #57
21:22 05.05.2020
54 Фалит
Коментиран от #59
21:39 05.05.2020
55 Баш профа
До коментар #11 от "Професор":
Колега, къде видя, че е сигурен за ваксина? Само половината от първото изречение ли прочете? Не бива тъй в науката и техниката, обикновено втората част е по-важна... Ето ти остатъка, да не се мориш да го търсиш - "[...] нe e cигурнo, и никoй нe бивa дa ce нaдявa тoвa дa cтaнe бързo. Нямa никaкви гaрaнции. Имa вируcи, cрeщу кoитo уcпeшнa вaкcинa никoгa нe e рaзрaбoтвaнa, дoри cлeд дeceтилeтия ceриoзни уcилия."... Както и да е, новия buzzword /бре, как се превежда тоя феномен на български - дума/словосъчетание, дето се повтаря машинално от всякъде и от всички/ - "стаден имунитет" - добре го е разяснил.Коментиран от #76, #79, #100
21:41 05.05.2020
56 ТОЧКАТА
До коментар #51 от "Срам":
направо си я преименувай ПАНИКДЕМИЯ!!!!!!21:44 05.05.2020
57 Истината
До коментар #53 от "Хайде пак":
Намалете населението на азиатските примати.21:46 05.05.2020
58 ха ха ха
21:57 05.05.2020
59 Госあ
До коментар #54 от "Фалит":
Напротив китай обяви в края на Януари.Коментиран от #74
21:59 05.05.2020
60 Алфа Ромео
22:59 05.05.2020
61 четящ
До коментар #11 от "Професор":
Не знам дали си професор, но че нямаш и една десета от интелекта на това момче е очевадно. То е пост-докторант, да. Това е единственото правилно нещо, което си написал. И да уточня, в Станфорд е пост-докторант. Но независимо от специалността и професията му, то има много ясно разбиране за социалните и политически връзки и поведения. А ти дърдориш елементарно в стила на политическото ръководство в Бг, или на този Мангъров, който се прочу с глуавите си дрънканици.23:13 05.05.2020
62 верно е
До коментар #6 от "Хлапе остани в САЩ не се връщай в БГ":
Прав си. Това е генно модифициран екземпляр. Като Сталинка. Те са готови на всичко. Нямат родина. Нямат и личност. В главите им са само пари. Това са Homo pecunias.23:27 05.05.2020
63 HohoBoho
"В cлучaя e бeзумиe дa ce пoдлaгa нaceлeниeтo нa гигaнтcки биoтeрoриcтичeн eкcпeримeнт (пoнeжe тoчнo зa тoвa гoвoрим) бeз дoри дa ce знae дaли тoвa щe имa някaкъв eфeкт.
И дa нaпoмним - cтрaтeгиятa нa "cтaдeн имунитeт" прeвeдeнa нa нoрмaлeн eзик oзнaчaвa
"нямa дa прaвим нищo дa cпрeм вируca, кoлкoтo умрaт, умрaт, кoйтo oцeлee, oцeлee""
-
Страхувам се какво може да се случи, след като почнахме да махаме ограниченията.
Дано г-н Борисов знае какво прави.
23:27 05.05.2020
64 бай Шиле
До коментар #11 от "Професор":
Силно необосновано мнение.На това "момче" не заслужаваш краката да му измиеш.И къде видя че е спонсориран от китайците?23:28 05.05.2020
65 случайно минаващ
До коментар #9 от "Добре":
Прав си.От къде го намериха.Друго си е по три пъти да публикуват оня откачен доцент,дето мели едно и също.23:31 05.05.2020
66 Пред бога сме чада
До коментар #46 от "Ваксината е излишна":
Покрай вируса, хората забравиха за тези глупости. Сигурно и тези, които си мислят,че са нещо друго освен хора, забравиха тези глупости. На Господ в сметките не можем да се бъркаме.23:33 05.05.2020
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 бай Шиле
До коментар #19 от "БРАВО":
Напълно съм съгласен с теб.Жалко,че някакъв "професор" се е развихрил по темата.Струва ми се,че доцента.23:37 05.05.2020
69 бай Шиле
До коментар #29 от "спец":
Пич,бъди великодушен и ни разреши да има друго мнение.Коментиран от #92
23:42 05.05.2020
70 123
23:57 05.05.2020
71 El Bulgaro
До коментар #1 от "мечо":
Корекция на граматиката ти: извЪнземна цивИлизацияИначе има нещичко вярно в това, което си попрочел тук-там...
23:57 05.05.2020
72 Ел Булгаро
До коментар #3 от "Биоинжинера":
Правопис: варИянт, украИнски, заНимаватКоментиран от #73, #84
00:00 06.05.2020
73 техническа грешка
До коментар #72 от "Ел Булгаро":
Ел Булгаро,личи си ,че грешките му са технически при "украински" и "занимават",само вариАнта може би не е техническа,но в случая и ти грешно си го изписал.Не се пише вариЯнт,а се пише вариАнт.Ника му също е грешно исписан-биоинжЕнер е правилното.00:39 06.05.2020
74 нееее
До коментар #59 от "Госあ":
Китай обяви точно на 30.12.2019г В началото на януари Тръмп говореше,че няма опасност..00:53 06.05.2020
75 Алфа Ромео
00:55 06.05.2020
76 да бе да
До коментар #55 от "Баш профа":
Напротив ,обяснението е като за много ограничени хора.Ние живеем сред вируси -дали ще е тип Б,А и пр. кой оцелее...всяка година СЗО ти изнасят данни колко починали от грип -инфлуенца има..В ред на неговите мисли...трябва тогава да се скрием в землянките во век и веков...
СЗО ти изнесе и данните за първото тримесечие на 2020г ,които данни сочат;
коронавирус -50 000 починали
грип инфлуенца -93 000 починали
излишен е коментара тук.
01:01 06.05.2020
77 Правопис
01:07 06.05.2020
78 HohoBoho
До коментар #1 от "мечо":
Напълно си прав.И сътвори Бог човека по Свой образ
Това е Божие наказание.
Господ изпрати този мор на човеците, защото остават безучастни, когато корумпирани правителства ги грабят.
-
ти казваш извънземните, простено ти е чадо
...чети Библията
01:15 06.05.2020
79 Професор
До коментар #55 от "Баш профа":
Виж какво, интелигенте, неоспоримите данни са тук, и нямаме нужда някакви пишлемета от Каспичан да ни обясняват как стоят нещата. Аз съм действащ хабилитиран професор в Америка, завършил там, а не пост-докторант. Така че слушай ме внимателно: Иди на euromomo dot eu. Избери Graphs. Гледай внимателно. Понеже си инатлив и упорит, което не е лошо качество, уважавам го, ще ти обясня. НЯМА ниакво съмнение, че това е нов вирус, срещу който човечеството няма имунитет. Няма никакво съмнение, че се разпространява бързо, но и като всички подобни вируси, изглежда се самоограничава бързо, ако се вземат правилните противоепидемични мерки отрано. Тогава смъртността му е горе-долу колкото на по-сериозен грип, може и да е малко (1.5-2) пъти по-висока. НО -- ако затвориш хората в големи блокове да дишат един и същ въздух, това не е "социално дистанциране", а е точно обратното -- социално интегриране. Смъртността ти ще се увеличи. Така стана в Италия, Англия, Белгия. НО! Второ НО: Дори и така да стане, после има изненадващ и ЗНАЧИТЕЛЕН спад на смъртността, невиждан за последните 5 години. Защо? Възможен отговор -- действително минава черната косачка, но коси тежко хора намиращи се така или иначе на прага на смъртта. Ние ги обичаме, искаме те да живеят, но -- какво да се прави. Хората (все още) са смъртни. Черната косачка минава. Минава рязко, минава бързо. После бързо си и отива. Пораи нашите мерки, въпреки нашите мерки -- не знам, НО СИ ОТИВА, а докато си отива, се оказва,Коментиран от #80
02:34 06.05.2020
80 Професор
До коментар #79 от "Професор":
(продължение) Покраи нашите мерки, въпреки нашите мерки -- не знам, НО СИ ОТИВА, а докато си отива, се оказва, че не е останало вече кого да порази. И -- ето -- имаш СПАД на смъртността за известно време. Ще има ли втори и трети вълни? Корейският опит, Тайванският опит, ХонгКонгският опит казват НЕ. Отделни малки огнища може да възникват, с бърза митигация ще се потушават и се потушават. За Китай не мога да кажа нищо -- там много лъжат. Разбираш ли ме добре, или още да ти обяснявам?Коментиран от #81
02:36 06.05.2020
81 HohoBoho
До коментар #80 от "Професор":
"...НО СИ ОТИВА, а докато си отива, се оказва, че не е останало вече кого да порази"-
извинявай ...не съм спец ...не разбрах
Вирусът ще си отиди, когато всички измрем
/когато "не е останало вече кого да порази"/
Коментиран от #82
03:11 06.05.2020
82 Професор
До коментар #81 от "HohoBoho":
Не. Поразява предимно хора, които и без това са на границата между живота и смъртта. Тоест, ускорява смъртта им. Като помете мнозинство от тези хора, остават много по-малко за помитане. Това е. НО -- виж ТИ графиките, и предложи друго обяснение, ако искаш. Аз ти предложих просто едно ВЪЗМОЖНО обяснение. ДА РЕЧЕМ в един круизен кораб има зараза. 1000 пасажера. 30 са толкова стари и с хронични заболявания, че са на границата между живота и смъртта. Нормално, в един круиз със стари хора, умират 30 души на 1000 ако пътуват 3 месеца заедно. Примерно казвам. По 10 души на месец. Сега имаш 30 жертви в първия месец -- вирусът е ускорил смъртта им. Изморил е всичките, които са щели нормално да починат в рамките на 3 месеца. Поради "косенето" през първия месец, през втория и третия месец имаш значително намаляване на смъртността -- с по 10 души по-малко на месец. Сега разбра ли ме?Коментиран от #83, #88
06:19 06.05.2020
83 Де4о
До коментар #82 от "Професор":
Продължавай да коментираш професоре. Прав или не , твоето мнение се различава от това на тъпото офче стадо очевидно тръгнало с първобитен страх към заколение.08:56 06.05.2020
84 КАШКАВАЛА ША ГО ЗЕМЕШ ЛИ КАШКАВАЛА
До коментар #72 от "Ел Булгаро":
вариАнт........а не вариЯнт.......09:31 06.05.2020
85 генералопростак
10:00 06.05.2020
86 Това
10:01 06.05.2020
87 Мнение
Коментиран от #89
10:16 06.05.2020
88 кирил
До коментар #82 от "Професор":
Какво стана във Виетнам ,та няма нито един починал?10:47 06.05.2020
89 друго мнение
До коментар #87 от "Мнение":
яко те гони параноята друже.....с мотор те гони.....вируса го изпуснаха от китай,щото жълтурите плюскат супи от прилепи,стоножки,червеи и други тям подобни гадости.....
каква америка...какви 5 лева.......????
Коментиран от #93
11:13 06.05.2020
90 волен сидеров
11:18 06.05.2020
91 Ххх
- 83 годишен раково болен мъж с инсулт почина от коронавирус. Ракът и инсултът ряпа да ядат!
- преди около месец Китай добави към смъртните си случаи още 1200 човека, които не били лекувани и починаюи в къщи. Като не са ги лекували, как разбраха, че коронавируса е виновен?
- в Китай за 3 месеца починаха 3000 човека. Бас държа, че крематориумите на 10 миюионен Ухан имат по-голям капацитет.
11:20 06.05.2020
92 Опа
До коментар #69 от "бай Шиле":
Ааа, този си е (спец) не можеш ти да му казваш какво да прави. Уникум сме по цял свят няма специалисти по Covid ние си имаме байноле! Само после да не си хапе езика до кръв11:41 06.05.2020
93 Хайде бе
До коментар #89 от "друго мнение":
Китайците не ядат от вчера прилепи. До днес са изяли поне един квадрильон летящи мишки. Това са 1 000 000 000 000 000 прилепа! Ако от тях можеше да се зарази човек, щеше да е станало преди хилядолетия.11:51 06.05.2020
94 До тъпаниТе
12:06 06.05.2020
95 Платен
12:52 06.05.2020
96 Алфа Ромео
12:56 06.05.2020
97 Този коментар е премахнат от модератор.
98 Този коментар е премахнат от модератор.
99 Този коментар е премахнат от модератор.
100 Този коментар е премахнат от модератор.
101 SmSm
До коментар #25 от "Професор":
Всичко в този материал е правилно, но малцина го осъзнават. Не мога да повярвам, че се натъкнах на такова качествено интервю и то точно при Факти.Браво на момчето!
Коментиран от #102
19:36 06.05.2020
102 HohoBoho
До коментар #101 от "SmSm":
Да!Това най-много ми хареса:
"Пандемията има потенциала да бъде най-значителното такова събитие след бубонната чума от средата на 14-и век"
Браво на момчето! Такъв полет на мисълта!
...а при тоя ужас ние отваряме ресторантите
23:28 06.05.2020
103 Джоро
16:38 08.05.2020
104 Някой си от Щатите
Ами драги мой чукча, вие, които сте големите спецове в Щатите, чухте ли за тази информация:)))???
Защото, ако бяхте, нямаше да сте лидери по брой на жертвите на коронката в световен мащаб!
И едва ли щеше да ви се налага да си правите гаргара с белина, и дезинфектанти, нали:)))?!?
17:04 08.05.2020
105 Гост
10:06 09.05.2020
106 Охо Бохо
11:59 09.05.2020
107 Реалист
Поредната измислица за физическото дистанциране, блокади и маски.
Какви бяха мерките във Виетнам - те имат 0 (нула) смъртност!
До какво доведоха в България. Мерките въобще не помагат за намаляване на смъртността, дори я усилват до 10 пъти
Беларус , 9,485 милион без абсолютно никакви мерки
Потвърдени случаи
22 052
+933
Брой оздравели
6050
Смъртни случаи
126 = 0.5%
България 7,05 милиона милион с тежки ограничителни мерки
Потвърдени случаи
1911
+43
Брой оздравели
422
Смъртни случаи
88 = 4.6%
22:32 09.05.2020
108 Sorriso
Ако един тест има 95% сензитивност , това означава, че в 95% от случаите ще хване ВЯРНО човек, който Е БОЕДУВАЛ дадено заболяване, а само в 5% НЯМА да го хване и ще бъде фалшиво ОТРИЦАТЕЛЕН!
Ако тестът има чувствителност 98% -това означава, че при пациент, който НЕ е БОЛЕДУВАЛ, в 98% от случаите ще разпознае ВЯРНО, ЧЕ НЕ Е БОЛЕДУВАЛ, и в 2% ЩЕ ГО ОТЧЕТЕ ГРЕШНО, че е преболедувал - фалшиво ПОЛОЖИТЕЛЕН! / честа причина кръстосана реактивност със вируси, имащи сходни антигенни свойства, например например други коронавируси.
03:26 10.05.2020
109 Тошко Правешки
15:16 17.05.2020