Last news in Fakti

29 Август, 2021 20:20 2 402 23

По-скъпо: Склонни ли са германците да плащат повече заради климата?

  • климат-
  • германия-
  • екология-
  • глобално затопляне

Расте популярността на идеята за подкрепа на местните производители, които са готови при по-високи цени да подобрят условията за отглеждане на животните

По-скъпо: Склонни ли са германците да плащат повече заради климата? - 1
Снимка: shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

По-скъпи месо и колбаси, по-достойно заплащане на фермерския труд, по-малко пътувания с личната кола или със самолет: на какви материални жертви са готови германците в името на опазването на климата?

Твърди се, че германците са много загрижени заради промените в климата и настояват за решителни мерки в негова защита. По тази причина темата стана и една от ключовите в сегашната предизборна кампания в Германия. Но какво конкретно са готови да променят в живота си германците и колко повече биха плащали в името климата, природата и екологията? Какво повишаване на цените би било приемливо за тях? И дали са биха били склонни да пътуват по-малко с автомобил или със самолет?

Две съвсем актуални проучвания на общественото мнение дават отговорите. Те са направени от демоскопския "Институт Аленсбах" и от висшето училище „ФОМ".

Трябва да се борим за климата, смятат германците

И двете допитвания показват еднозначно: идеята за целенасочена борба срещу глобалното затопляне се ползва с широка подкрепа в германското общество. Както сочи проучването на института „Аленсбах", само 13 процента от запитаните не вярват, че промените в климата са предизвикани от човека. А от допитването на „ФОМ" се разбира, че едва според всеки пети разговорите за екологична криза са преувеличени. Същевременно 74 процента са на мнението, че ако човечеството не промени нищо в поведението си, рискува голяма екологична катастрофа.

Учените от "Аленсбах" са разделили анкетираните на три групи. Първата (27 на сто) бие тревога, определя защитата на климата като висш приоритет и настоява за незабавни действия. Втората (34 на сто) смята, че трябва да се действа балансирано и без бързане, и е сигурна, че човечеството ще се справи с проблема. Третата (17 на сто) се съмнява в сериозността на екологичната криза и предлага да се взимат мерки едва след другите държави.

Така като цяло излиза, че мнозинството - 60-75 процента - е убедено, че трябва да се действа. Но как точно? Анкетираните от „Аленсбах" са на мнението, че и всеки потребител трябва да участва в защитата на климата, но това трябва да е на първо място задача на политиците и на предприятията.

Германците са против поскъпването на горивата и отоплението

От предложените в допитванията мерки анкетираните посочват най-често залесяването, финансирането на разработки за създаването на екологични двигатели и на нови видове горива за отопление, топлоизолацията на жилищата и поставянето на слънчеви колектори, форсирането на добива на енергия от възобновяеми източници, разширяването на мрежата от велоалеи. 47 на сто подкрепят отказа от въглища като източник на енергия, а 43 на сто са съгласни да поскъпнат самолетните билети.

Същевременно само 16 на сто биха приели цените за отоплението и горивата да се повишат. На директния въпрос на института „Аленсбах" за какво запитаните биха били готови да плащат повече заради опазването на климата, само 9 процента казват, че са съгласни цените на бензина и дизела да се повишат осезаемо, а 33 на сто биха приели незначително поскъпване. Сходно е и отношението към цените на отоплението и електроенергията, а още по-малко хора биха приели увеличаването на данъка за собствениците на автомобили.

За труда на местните фермери може и трябва да се плаща повече

Все пак има немалко стоки и услуги, за които германците са готови да плащат повече в името на климата. На първо място са месото и колбасите- 34 процента са готови и на съществено увеличение на цените им, а 45 на сто - на по-малко повишение. За това вероятно роля играе и обстоятелството, че промишленото животновъдство е смятано не само за вредно за климата, но и все повече е критикувано в Германия заради нехуманното отношение към животните. Освен това расте популярността на идеята за подкрепа на местните производители, които са готови при по-високи цени да подобрят условията за отглеждане на животните.

Освен това германците са съгласни да плащат повече или малко повече за доставяните по море с висок разход на гориво екзотични плодове, за млечните продукти (което също е свързано с условията за отглеждане на животните), за самолетните билети, както и за дрехите - за да не се внасят от далечни страни с евтина работна ръка, а да се произвеждат по-наблизо.

Като цяло около една трета от жителите на Германия са готови да плащат доста повече за стоките и услугите в името на опазването на климата, докато над 50 процента от запитаните са на мнението, че тази борба не трябва да води до повишаване на материалното натоварване на потребителите.

Пестенето на енергия е станало тенденция

Същевременно обаче 57 процента казват, че в делника си се стараят да причиняват по-малко щети на климата: 66 процента икономисват електроенергия, а 59 на сто се стремят да купуват икономични електроуреди за дома. Запитаните посочват и, че зимно време поддържат по-ниска температура в жилището за намаляване на разхода на отопление, по-малко ползват автомобили, намаляват консумацията на продукти от далечни страни, избягват пътуванията със самолет и редуцират консумацията на месо.

Изводите в проучването на института „ФОМ" са сходни: готовността на германците да променят, или поне да коригират, начина си на живот заради климата е факт. Запитаните искат да намалят разхода на електричество за осветление (69 процента), да пестят вода (67 процента), да приемат по-ниски температури в дома през зимата (57 процента), да ползват повече велосипед или да ходят пеша (56 процента), да не пътуват със самолет през ваканцията, а да я прекарват в региона (38 процента) и да се откажат от месото (35 процента).

Така от двете проучвания излиза, че готовност да плаща повече за стоките и услугите заради защитата на климата проявява немалка част от германците, но все пак не основната, и очевидно по-добре обезпечената. Докато масовото пестене на енергия вече очевидно се е превърнало в общонационална тенденция.


Поставете оценка:
Оценка 2 от 4 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Раданч Татлъту

    23 1 Отговор
    Щом го пише Дойчо Велев ,значи искат да плащат!Даже мое да поискат и няколко милиона инДжинери от Афганистан!👳‍♂️👳‍♂️👳‍♂️👍
  • 2 6748

    20 0 Отговор
    ГОТОВИ СА У.....МИ ЯНКО, ТЕЗИ ДЕБЕЛИ ГЪЗЯЦИ БЕЗ КОЛА И САМОЛЕТИ УМИРГАТ!!!?????
  • 3 Айдук Кольо

    4 11 Отговор
    Христо, Слави.. Мн съм обиден... Комунистоте ни мачкаха 60-70г.... Сега си го позволи и Нинова (дори Бойко не посмя)... Кажете и да върне мандата, това нее и башиния, нито на Радев! Мутри вън!
  • 4 ????

    21 0 Отговор
    На тези дойчовци така са им промили мозъка, че на всичко са съгласни. Що паразити приеха и продължават да приемат, та по висулки цени ли няма да преглътнат.? Германия? Имало някога такава държава!
  • 5 Гост

    16 1 Отговор
    Не са склонни. Затова ще търсят начини да глобяват страни като България, че била бедна и населението не карали Тесли за по 100 000 лв.
  • 6 XXL

    12 0 Отговор
    Да бяхте питали колко са готови да се самоубият в името на опазването на планетата от глобъл-уорминга, че на тия дето им набиват мантрите у главите 7.9 милиарда население на земята много им пречи...
  • 7 пешо

    8 0 Отговор
    потресаваща е наглостта, с която се объсждат тези въпроси. дали, германците, видите ли, щели били да плащат повече!
    защо никой, който претендира, че е с всичкия си, не попита колко ще плащат териториалците. германците ще позатегнат коланите, включително и за наша сметка, а нашите колани ще ни прережат гърлата. да, именно гърлата.
  • 8 юрист

    9 0 Отговор
    ....Зaпитaнитe иcкaт дa нaмaлят рaзхoдa нa eлeктричecтвo зa ocвeтлeниe (69 прoцeнтa), дa пecтят вoдa (67 прoцeнтa), дa приeмaт пo-ниcки тeмпeрaтури в дoмa прeз зимaтa (57 прoцeнтa), дa пoлзвaт пoвeчe вeлocипeд или дa хoдят пeшa (56 прoцeнтa), дa нe пътувaт cъc caмoлeт прeз вaкaнциятa, a дa я прeкaрвaт в рeгиoнa (38 прoцeнтa) и дa ce oткaжaт oт мecoтo (35 прoцeнтa).... Мдаа- с две думи- германците СЕ ОТКАЗВАТ от нормалният начин на живот в 21 век и се връщат на ниво живот в първата половина на 20 век.. И си въобразяват, че така живеят нормално и добре... Смях и забава;0

    Коментиран от #10

  • 9 Димов

    16 0 Отговор
    Чудна работа?! Корпоративните собственици не са склонни да се простят дори с един пункт от котировките на акциите си, но пък обикновените хора били склонни да седят на студено, в името на екологията.
  • 10 Димов

    16 0 Отговор

    До коментар #8 от "юрист":

    Казано накратко: Хората са готови да мизеруват, за да може богатите да си позволяват повече охолства.
  • 11 РЕАЛИСТ

    5 0 Отговор
    Немците са откачили на тема опазване на околната среда. Паркирам на заден по учебник и идва един дъртак и ми вика" Да не паркираш повече така" Питам, да не би да е забранено паркирането тук, а той вика" Ауспуха ти е близо до храстите отзад и им вредиш" Ченето ми падна.

    Коментиран от #13, #14, #20

  • 12 БРЦК

    7 0 Отговор
    Тия картинки .. да си ги заврете. Стига с тоя климат най голям проблемсега създава електромагнитния импулс т.ест. преноса на данни. Интернетната мрежа 4 и 5 G промениха гео магнитното поле то повлия на миграцията на животните . Земната ос е променена гео магнитното поле намаля . Ако то изчезне изчезва и паметта значи душата се връща там от където е дошла....Земята е сложен организъм и тя е в постоянно движение и се променя ( израства) . Стига сте използвали страха за подтискане на ЧОВЕКА

    Коментиран от #15

  • 13 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #11 от "РЕАЛИСТ":

    Ами, кажи му да не си отваря повече устата, че вреди на озоновия слой.
    Трябва бързо да ти щрака сачмата.
  • 14 Анджело

    1 0 Отговор

    До коментар #11 от "РЕАЛИСТ":

    Прав е човекът
  • 15 Анджело

    1 0 Отговор

    До коментар #12 от "БРЦК":

    Тъй е професоре. Ще видиш, до 6 г никой няма да доживей
  • 16 социолог

    5 0 Отговор
    германците ще плашат много най-вече заради гостите на лудата им баба им меркел за да са добре гостите скоро германците ще останат и без гащи
  • 17 Сатъра на Хана

    4 0 Отговор
    А склонни ли са Българите да бъдат роби на Германците?
  • 18 Седесарят.

    2 0 Отговор
    Германия,да затвори фабрики ,заводи ,комбинати,,пристанища .Да почва да живее ,като ,Амиш,,..Ако плащаш по скъпо ,всичко,как ще се опази околната среда.йаро ,това плащане отива в джоба на номенклатурата..???Трябва задълбочен план , анализ !!
  • 19 Анонимен

    3 0 Отговор
    Промивате им мозъците целодневно и после правите социологически проучвания и "О , чудо ! Повтарят ни като папагали това което им набиваме в главите - значи сами го искат " . С тези примитивни пропаганди опитайте другаде . На нас не ни минават .
  • 20 Анонимен

    0 0 Отговор

    До коментар #11 от "РЕАЛИСТ":

    Трябваше да му кажеш че така храниш храстите с CO2 . :)
  • 21 хехехе

    0 0 Отговор
    👳‍♂️
  • 22 Проблясък

    1 0 Отговор
    Хайде сега германците да спрат цигарите да видим дали могат,за да докажат,че са загрижени за климата.
  • 23 Хмм

    1 0 Отговор
    10 лв. литър гориво,за бизнес и държавата нормални цени.Друг начин е по големи данъци и преглед,за бизнеса и държавата нормални.И така ще се почне да се ползва градски транспорт,както беше преди 30 год. А то сега какво е.В една кола се возят .... мам ка му само един човек.Като ги погледнеш на светофар и преброиш от 30 коли 31 човека вътре.Ако се намали трафика от коли една лента може да се ползва от коли и автобуси а другата от привърженици на колелото,Ел. трутинетка,ролери и тем подобни.