1 75219

Българските медии - като българската политика

  • медии-
  • журналисти-
  • герб-
  • труд-
  • делян пеевски

Собствеността на подкрепящите Борисов и ДПС вестници и телевизии през последното десетилетие се прехвърляше между юридически и физически лица, по един или друг начин зависими от властта

Българските медии - като българската политика - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Състоянието на българските медии отдавна се е превърнало в политически проблем. То е показателно и за дълбочината, в която корупцията е проникнала в държавния организъм, пише Димитър Ганев.

Да, важно е дали издателите на вестник "Труд" са си плащали наема, режийните и кредитите. Отношенията им с бившата власт, редуцираният авторитет и спадналият тираж на изданието също би трябвало да са тема на разговор. Но е важно и, че първият брой на вестника излиза през 30-те години на миналия век. "Труд" е единственият голям всекидневник от социалистическо време, който съумя да оцелее по един или друг начин. Независимо от ангажиментите, които собствениците му са поемали през годините, в него винаги е имало журналисти, които просто са искали да си вършат работата.

А и агонията на българските медии е твърде важен проблем, за да се превръща в евтино шоу за назидание. Впрочем, тъкмо чрез вестник "Труд" Ахмед Доган за пръв път навремето усети сладостта от сериозната медийна власт, както и неприятната фрустрация при оттеглянето на редакционната любов. Останалото, както казват, е история. Кръговете около ДПС започнаха овладяването на българския печат малко преди конфликта между лидера на движението и влиятелното все още тогава издание.

През 90-те години ДПС беше галеното дете на българските медии по линия на либерализма, темата за малцинствата и прясната вина на обществото за Възродителния процес. След 2008-а година партията се превърна в инструмент за тяхното подчинение, който режеше глави. Спускаха се черни и бели списъци - на хората, които не трябва да бъдат интервюирани или цитирани, както и на такива, чиито имена изобщо не трябва да бъдат споменавани. В замяна ДПС помогна на изданията да оцелеят във времена на интернет бума и съсипващия отлив на интерес към традиционните медии.

Сделките на годината

Най-емблематичните сделки в сектора през изминалата година несъмнено са тези за Нова телевизия и печатните медии на Делян Пеевски. Около формирането на най-голямата медийна група има една добра и една лоша новина. Добрата е, че "Юнайтед груп" са най-сериозните мениджъри, на които е попадал досега телевизионно-вестникарският фронт, подкрепящ бившата власт. Всички български т. нар. собственици се провалиха в управлението им. Новият инвеститор се е учил как се правят медии от предишния си мажоритарен акционер - американската KKR, една от най-големите фирми за частни дялови инвестиции в света.

Лошата новина: изобщо не е сигурно, че бившите медийни владетели са се оттеглили, макар сделките да са факт. Собствеността на подкрепящите Борисов и ДПС вестници и телевизии през последното десетилетие се прехвърляше между юридически и физически лица, по един или друг начин зависими от властта, които бяха натоварени с временното им стопанисване.

Поредното разбъркване на медийното тесте в началото на годината бе предшествано от интересни внушения. Редица издания тиражираха твърденията, че парите, с които се реализират сделките на новия инвеститор, са западни и дори американски. KKR обаче категорично отрича да има нещо общо с покупките в България, а версията им се потвърждава и от други източници.

Валсът на санкционираните

Всъщност най-интересните сделки на "Юнайтед груп" в България са с две санкционирани от американското правителство групи. Първата е на самия Пеевски, който панически се опитваше да се раздели със свои активи месеци преди да бъде ударен от закона "Магнитски". Втората е с инвестиционното звено на руската банка ВТБ.

Свързани с Пеевски фирми и контролираната от Кремъл ВТБ вече имат една документирана сделка помежду си - за "Булгартабак" през 2014-а година. Депутатът от ДПС, бившият премиер Бойко Борисов и един от българските мениджъри на банката Милен Велчев започнаха заедно публичния си възход от НДСВ.

Бизнесменът Спас Русев, също близък до царското движение и герой от яхтения скандал от 2003-а година, стана основен акционер на най-големия български телеком, купен преди шест години със заем от руската инвестиционна банка. Той запази важна роля в управлението му и след последните трансфери на собствеността. Синергията между медиен и телекомуникационен бизнес бе потвърдена наскоро и от трансфера на висш мениджърски кадър от телевизията към телекома.

В сделките на "Юнайтед груп" Делян Пеевски и ВТБ сякаш изчезват, а всъщност активите им се сливат под една шапка. Бизнес логиката, обясняваща покупката на печатните издания на депутата от ДПС, не е публично достъпна. В правния свят съществуват договори, които водят до смяна на управлението без крайният собственик да се променя.

Одобрението на транзакциите премина бързо през ключови за управлението на Борисов институции и инструменти като КЗК, КПКОНПИ и синдиците на КТБ. И въпреки безспорно по-грамотното управление, по-цивилизования тон и това, че засега не прокарват разделителни линии в обществото, редакционният уклон на придобитите телевизии, печатни и интернет издания не се промени. Набедените за собственост на американска компания медии така и не направиха нито една разработка за санкционирания от Вашингтон депутат от ДПС.

През годината близката до бившите управляващи ТВ Европа бе ребрандирана под марката на "Евронюз". Ходът, освен показателен за упадъка на световните медийни марки, демонстрира и, че трънливият венец на липсата на свобода на словото на България е напълно заслужен. В Сърбия "Евронюз" се съюзи с държавния "Телеком", с който "Юнайтед груп" има дългогодишен конфликт и двете групи ще се конкурират. В България те ще гребат заедно в посоката на ГЕРБ.

Публичните медии - невъзможната бяла лястовица

Изминалата 2021-а година утвърди като постоянна и една доскоро озадачаваща тенденция. Оказа се, че дълго време подценяваните обществени медии разполагат с ресурса да поддържат приемливо ниво на свобода.

Оставката на генералния директор на БНР Андон Балтаков, която той подаде през август, също се нарежда сред важните медийни събития. Казусът остана неизяснен, както и един друг важен проблем. Общественото радио, макар и далеч по-независимо от БНТ, има спешна нужда от модернизация. Това се отнася както за делнични неща, засягащи работата му, така и за управлението, което е замръзнало някъде около средата на 80-те години. Същевременно, поради ред причини, БНР е изключително трудно податливо тъкмо на опитите за модернизация.

Не се изясни напълно и защо предишната власт застана зад Балтаков при избора на шеф на радиото. Но не е изключено в сметките ѝ да е влизала необходимост от личност с ясен професионален профил и по възможност западен опит, за да може да се демонстрира пред обществото контраст с овладяната БНТ.

Независимо дали това се харесва на някого или не, състоянието на българските медии отдавна се е превърнало в политически проблем. То е показателно и за дълбочината, в която корупцията е проникнала в държавния организъм. Остава крехката надежда европейски инициативи като Директивата за авторското право и други предстоящи инструменти да пораздвижат блатото поне леко. Радикални решения на хоризонта не се очертават, а лесните са гарантирано погрешни.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 11 гласа.

Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 CoV TV

    14 4 Отговор
    БТВ и Нова са гербажийски телевизии под прикритие!
  • 2 ФАКТИ

    13 2 Отговор
    И вашия собственик е неясен.

    Коментиран от #4, #14

  • 3 James 🇺🇲

    6 5 Отговор
    Българските медии са купени от германо-шведски и британски конгломерати. Това е неоспоримо. Ако бяха купени от почтен американец нещата нямаше да са такива. Липсва ни един Inside Edition и една Lisa Guerreroда им свие сърмите и да ги направи на 2 цента

    Коментиран от #6

  • 4 James 🇺🇲

    9 4 Отговор

    До коментар #2 от "ФАКТИ":

    Ясен е, Дойче Веле е щото в края на сайта им, най долу винаги линкват статии от DW

  • 5 сигурно

    10 3 Отговор
    Специално блъсков ,ще рови в кофите за боклук , за да се нахрани ,защо боко му позволяваше да яде това което е паднало под масата му ,след обилно плюскане !!
  • 6 Лудогорец 9

    9 0 Отговор

    До коментар #3 от "James 🇺🇲":

    а то защото немските не са купени от американци хахаха
  • 7 толупа

    4 3 Отговор
    В България няма корупция и никои не оказва влияние на медиите!

    Коментиран от #8

  • 8 мисирка

    1 5 Отговор

    До коментар #7 от "толупа":

    Да, така беше по времето на премира-слънце БОЙКО.
  • 9 Барек Гарелов

    10 0 Отговор
    Нищо не пише в статията за медиите на Прокопов и за гравитиращите около него сайтове, сред които сте и Вие
  • 10 За протокола

    7 0 Отговор
    Няма независими новинарски медии. Те просто не са достатъчно печеливши за да си позволят лукса да са независими и затова винаги следват политиката на спонсорите си.
  • 11 Ружа

    4 0 Отговор
    Какво се случва в медиите никой не знае. Работещите там журналисти, дори да обичат работата си понякога са подложени на доста унижения. Те също хранят семейства и плащат сметки. Малко са тези, с тлъстите хонорари и заплати. Как и защо са ги заслужили, те си знаят и тия, чийто поръчки изпълняват.
    Защо институции, като НАП, например не се заинтересовани , защо дългогодишни, способни журналисти получават и са осигурявани на минимална заплата? Кой пести - все по-богатите собственици?
    Собственици, които, дори да критикуват управляващите, пак са на една софра с тях.
    Нищо не се променя към добро.
    НАП да провери и печатните ежедневници и всеки каквото е насрочил!!!!
  • 12 MAN

    6 1 Отговор
    В БГ НИКОГА НЕ СМЕ ИМАЛИ ИСТИНСКИ МЕДИИ И ЖУРНАЛИСЪИ.ТОВА СА ПРОСТО ИЗРАЗИ ИЗПРАЗНЕНУ ОТ СЪДЪРЖАНИЕ. ПЛАЩАШ ИМ И ПИШАТ ВСИЧКО ПО ПОРЪЧКА.КОЧИНА.
  • 13 Довчера си мислех

    5 0 Отговор
    Че Афера са различни ,но като разбрах че и те получават сериозен финансов допинг от ДПС, направо ми се догади.
  • 14 Рошко

    3 0 Отговор

    До коментар #2 от "ФАКТИ":

    Ционисти, кое му е неясното само еврейска пропаганда

  • 15 Проституция

    1 1 Отговор
    Ексик да сте!
  • 16 Перо

    3 4 Отговор
    Безброй са примерите на пълен политически слугинаж и зависимост на БГ медиите: В.Труд не плаща наем на държавата срещу хвалене на толупа, Домусчиев урежда “съпорт” пред мутренската власт, рекет, чрез изпиране и разплащане на 20 млн.лв. за “реклама” в Нова ТВ, ПИК забравиха връщането на доста милиони от КТБ, по време на толупа, случаите са много и международната оценка в листата за рейтинг по критериите е 112-то място за БГ по свобода на словото!
  • 17 Павел пенев

    1 6 Отговор
    С нашите уж известни журналисти,скоро истински медии няма да имаме. Вън от БНТ Емил Кошлуков, Бойко Василев, Поли Златарева, Добрина Чешмеджиева,Мая Костадинова и Надя Обретенова като подлоги на ГЕРБ. С другите телевизии да се занимават лакеите от СЕМ, които след това също да бъдат изритани. В противен случай никаква промяна няма да има.

    Коментиран от #19

  • 18 Quo vadis

    2 3 Отговор
    Статията пропуща да спомене, че всеки завръщащ се от чужбина последните две години имаше чуството че се е върнал Тодор Живков на власт. То песни, то носталгия по социализма. Пръскаща социалистическа пропаганда. бТВ непрестанно тиражират антиправителствена информация. Президента публикува снимки от нощни шкафчета. Унизително и пошло в сталински стил. Възможно е хората които живеят в България да не забелязват и това да се прокрадва бавно и полека. Но за всеки който е отсъствал една две години беше най-малкото смущаващо.
  • 19 Прокопи

    1 0 Отговор

    До коментар #17 от "Павел пенев":

    И да бъдат заменени незабавно с подлоги на Кирчовците, като Цветанка Ризова например, която получава оргазъм като ги види или с Паунка Полева.