Last news in Fakti

26 Юли, 2023 23:00 3 181 18

Точни до секундата: как го постигат швейцарските влакове?

  • швейцария-
  • германия-
  • влакове-
  • климатични промени-
  • алпи-
  • точност-
  • влак-
  • железница

Точността има положителен ефект и върху климата

Точни до секундата: как го постигат швейцарските влакове? - 1
Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Швейцарските железници са световноизвестни със своята точност. През 2022 година 93% от всички влакове на Швейцарските федерални железници са пристигнали навреме, т.е. с по-малко от три минути закъснение. Сега швейцарските железници въвеждат нов индикатор за машинистите, който им показва закъснението до секунда. Така влаковете може да са дори още по-точни, разказва АРД.

В регионалния влак от Цюрих за Аарау машинистът следи на дисплея на таблет в предната част на кабината си колко близо е до следващата гара. "Според системата сме подранили с 34 секунди, но всъщност това е перфектно", обяснява машинистът. Малко по-рано, но не твърде рано, за да се засече с друг влак - това е златният стандарт. Тъкмо съвършенството е целта, която швейцарските железници преследват с новия високотехнологичен дисплей, който показва как се движи влакът в реално време.

Точността има положителен ефект и върху климата

Иновацията ще се отрази положително и на потреблението на енергия, обяснява Матиас Тухшмид, енергиен експерт на швейцарските железници. "Най-важно за железницата е да се движи възможно най-точно. А сега вече виждаме: колкото по-точни са влаковете, толкова по-малко енергия е необходима на цялата система." Причината: по-малкото спирания и ускорения извън графика на влаковете означава и по-малко потребление на енергия. "Колкото по-висока е скоростта, толкова по-голямо е съпротивлението на въздуха", обяснява експертът. "Така че колкото по-ниска скорост е възможна за достигане на дестинацията навреме, толкова по-добре е за потреблението на енергия."

Оптималната скорост се показва на таблета в кабината, а по време на пътуването има постоянни актуализации за текущото закъснение. На някои места машинистите знаят, че могат да минат по-бързо, обяснява Маркус Крьопфли, също машинист. Той разказва на журналистите от АРД във влака от Цюрих за Аарау как работи новата система, докато неговият колега управлява превозното средство.

"Сега той вижда, че закъсняваме с 1 минута и 23 секунди. И ще се опита да навакса по най-добрия възможен начин, като безопасността винаги е на първо място!”, уверява Крьопфли.

Може ли системата да се приложи и в Германия?

93% от влаковете в Швейцария са навреме още преди въвеждането на новата система. С нея швейцарските железници се стремят към още по-голяма прецизност. Дали това няма да е възможно и при хронично неточните германски железници - "Дойче Бан"? Според Матиас Тухшмид идеята не е лоша. "Трудно е изпълнението обаче. Може би на нас, като добре интегрира компания, ни е по-лесно, отколкото би било в Германия".

Това със сигурност се дължи и на факта, че Швейцария инвестира много повече в своите железници, отколкото Германия. Или по-конкретно пет пъти повече, изчислява германската обществено-правна медия. През 2020 г. Швейцария е инвестирала 440 евро на човек в железопътната инфраструктура - в Германия тази сума е едва 88 евро.

Автор: Катрин Хондел


Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 14 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Капитан фон Клинкерхофен

    3 3 Отговор
    S=V.t...На български...Пътят е равен на скоростта по времето...Какво толкова има да се чудите?!!!
  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Мунчо

    26 1 Отговор
    Вижте за какво се "притесняват" умните хора...?! И за какво се "притесняваме" ние, освен за "пържолите" от 650лв. в последните дни...!!! А познайте кога ще ги стигнем поне по едно нещо? Не се напрягайте да си отговаряте.... лесно е... НИКОГА... 😅

    Коментиран от #10, #17

  • 4 Пътешествие

    9 10 Отговор
    Толкова са точни че чакахме 25 минути да намерят машинист
  • 5 БДЖ

    21 1 Отговор
    Защото няма индианци да хвърлят камъни по стъклата на локомотива и няма извънредни спирания за източване на нафта от дизелите.
    Сигурно и защото служителите са повече от началниците на заплата.
  • 6 фаг мидан

    7 1 Отговор
    Влакът на снимката не е на федералните железници, нито е толкова точен, но за никой от пътниците това не е недостатък.
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 ГУМЕН КРАДЕВ

    11 0 Отговор
    И нашите железници са № 1 ! Влакът 193 % няма да пристигне навреме , не секунди , а часове !
  • 9 Защото

    10 0 Отговор
    Всички машинисти носят швейцарски часовници !
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Ксаниба

    7 2 Отговор
    От руснаците по-добри няма.Руските часовници са най-бързите часовници в Света.
  • 13 плюс минус

    6 1 Отговор
    Толкова са точни във всичко, че чак ми става неприятно и неловко.
  • 14 Кую

    4 11 Отговор
    Точност и климат! Тия нацяло са се издухали от кръвосмешение.
  • 15 Костяс копейкинов

    2 8 Отговор
    От опит - това не е вярно - въобще не са точни швейцарските влакове, но са по-добре от немските ице и региоанал със сигурност
  • 16 българина

    2 1 Отговор
    ала бала, просто не са в ЕС, ако бяха там щяха да ги подкарат с 900 ватови прахосмукачки, форма на зеленчуците, мигранти, интеграция, и за точността на влаковете никой нямаше да пита. Факт, че днес немските влакове СА НАЙ НЕТОЧНИТЕ ОТ НАЙ ТОЧНИТЕ ПРЕДИ ЕС, само им вижте автондусрията на какво прилича, краят й идва и те го знаят
  • 17 Да ти кажа ..

    3 0 Отговор

    До коментар #3 от "Мунчо":

    И какво се чудиш..с тая банда от мързеливи руски Петоколонници, дет искат само да лежат а други да работят..ми така ще е..
  • 18 Шаран БГ

    0 0 Отговор
    Какво толкова чудно има ! Възрастните хора, израснали и живеещи на големи ЖП възли навярно помнят годините на "сатрапа" Вълко Червенков. Влаковете закъсняваха с часове......Но войната бе отминала и държавата позабогатя .
    В един хубав ден всички ЖеПейцчи се оказаха с черно формено облекло, със златисти копчета и пагони. Всичко в железниците бе поставено на "военна нога". Заплатите на хората бяха увеличени чувствително....
    И..треновете започнаха да "цепят" секундата. Аз помня, как "варненския" влак пухтеше пред семафора на гара Горна Оряховица 5 - 10 минути преди точния час и чакаше "разрешение" да стъпи на първи коловоз в абсолютно точния час вече като "софийски".
    Дисциплината бе поразителна. Не продължи дълго. В.Червенков целуваше Хрушчов по голата глава, но украинеца не остави "сталиниста" на власт. И вродената нашенската анархия отново обърка разписанията....с малко , ама да НЕ Е НА ВРЕМЕ !!!