Швейцарските железници са световноизвестни със своята точност. През 2022 година 93% от всички влакове на Швейцарските федерални железници са пристигнали навреме, т.е. с по-малко от три минути закъснение. Сега швейцарските железници въвеждат нов индикатор за машинистите, който им показва закъснението до секунда. Така влаковете може да са дори още по-точни, разказва АРД.
В регионалния влак от Цюрих за Аарау машинистът следи на дисплея на таблет в предната част на кабината си колко близо е до следващата гара. "Според системата сме подранили с 34 секунди, но всъщност това е перфектно", обяснява машинистът. Малко по-рано, но не твърде рано, за да се засече с друг влак - това е златният стандарт. Тъкмо съвършенството е целта, която швейцарските железници преследват с новия високотехнологичен дисплей, който показва как се движи влакът в реално време.
Точността има положителен ефект и върху климата
Иновацията ще се отрази положително и на потреблението на енергия, обяснява Матиас Тухшмид, енергиен експерт на швейцарските железници. "Най-важно за железницата е да се движи възможно най-точно. А сега вече виждаме: колкото по-точни са влаковете, толкова по-малко енергия е необходима на цялата система." Причината: по-малкото спирания и ускорения извън графика на влаковете означава и по-малко потребление на енергия. "Колкото по-висока е скоростта, толкова по-голямо е съпротивлението на въздуха", обяснява експертът. "Така че колкото по-ниска скорост е възможна за достигане на дестинацията навреме, толкова по-добре е за потреблението на енергия."
Оптималната скорост се показва на таблета в кабината, а по време на пътуването има постоянни актуализации за текущото закъснение. На някои места машинистите знаят, че могат да минат по-бързо, обяснява Маркус Крьопфли, също машинист. Той разказва на журналистите от АРД във влака от Цюрих за Аарау как работи новата система, докато неговият колега управлява превозното средство.
"Сега той вижда, че закъсняваме с 1 минута и 23 секунди. И ще се опита да навакса по най-добрия възможен начин, като безопасността винаги е на първо място!”, уверява Крьопфли.
Може ли системата да се приложи и в Германия?
93% от влаковете в Швейцария са навреме още преди въвеждането на новата система. С нея швейцарските железници се стремят към още по-голяма прецизност. Дали това няма да е възможно и при хронично неточните германски железници - "Дойче Бан"? Според Матиас Тухшмид идеята не е лоша. "Трудно е изпълнението обаче. Може би на нас, като добре интегрира компания, ни е по-лесно, отколкото би било в Германия".
Това със сигурност се дължи и на факта, че Швейцария инвестира много повече в своите железници, отколкото Германия. Или по-конкретно пет пъти повече, изчислява германската обществено-правна медия. През 2020 г. Швейцария е инвестирала 440 евро на човек в железопътната инфраструктура - в Германия тази сума е едва 88 евро.
Автор: Катрин Хондел
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Капитан фон Клинкерхофен
23:04 26.07.2023
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Мунчо
Коментиран от #10, #17
23:18 26.07.2023
4 Пътешествие
23:24 26.07.2023
5 БДЖ
Сигурно и защото служителите са повече от началниците на заплата.
23:35 26.07.2023
6 фаг мидан
23:48 26.07.2023
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 ГУМЕН КРАДЕВ
00:43 27.07.2023
9 Защото
00:53 27.07.2023
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Ксаниба
02:31 27.07.2023
13 плюс минус
05:28 27.07.2023
14 Кую
05:56 27.07.2023
15 Костяс копейкинов
07:28 27.07.2023
16 българина
16:21 27.07.2023
17 Да ти кажа ..
До коментар #3 от "Мунчо":
И какво се чудиш..с тая банда от мързеливи руски Петоколонници, дет искат само да лежат а други да работят..ми така ще е..19:49 27.07.2023
18 Шаран БГ
В един хубав ден всички ЖеПейцчи се оказаха с черно формено облекло, със златисти копчета и пагони. Всичко в железниците бе поставено на "военна нога". Заплатите на хората бяха увеличени чувствително....
И..треновете започнаха да "цепят" секундата. Аз помня, как "варненския" влак пухтеше пред семафора на гара Горна Оряховица 5 - 10 минути преди точния час и чакаше "разрешение" да стъпи на първи коловоз в абсолютно точния час вече като "софийски".
Дисциплината бе поразителна. Не продължи дълго. В.Червенков целуваше Хрушчов по голата глава, но украинеца не остави "сталиниста" на власт. И вродената нашенската анархия отново обърка разписанията....с малко , ама да НЕ Е НА ВРЕМЕ !!!
03:57 08.08.2023