Пътуването със самолет в Русия става все по-безопасно, твърдят руските власти. Нещо повече - според официалната статистика 2024-а дори може да се окаже най-сигурната за последните десет години. Но как е възможно това на фона на западните санкции срещу Русия и растящ пътнически поток?
Официалните данни може да са непълни
От публикуваните сведения на Федералната агенция за въздушен транспорт Росавиация за авиоинцидентите през първата половина на 2024-а излиза, че те са два пъти по-малко, отколкото през 2023 година - 67 срещу 114. А общата тенденция била към ежегодно намаляване на авиоинцидентите.
Само че, както установява ДВ, далеч не всички технически проблеми попадат в официалната статистика - в нея липсват 20 важни съобщения за технически нередности в самолетите. През април например Росавиация е регистрирала 15 авиоинцидента, докато каналът в Телеграм Aviaincident (специализиран по авиоинцидентите в Русия) е описал детайлно най-малко 70 такива случая, някои от които са свързани с връщане на машината на изходното летище или със спиране от полети. Тази информация се потвърждава и от други портали, които проследяват полетите, както и от данни в медиите.
Росавиация не е отчела авиоинцидент със смъртта на пътник
Така например на шести април на авиокомпанията Аерофлот ѝ се наложило да отложи полет Перм-Москва заради проблем с елероните, но тази информация липсва в статистиката. Друг сериозен технически инцидент със самолет в Анадир също не е отбелязан.
Липсва обаче дори и случаят, при който на 26 март, заради дефект на самолета, умира един от пътниците на Аерофлот, който трябвало да лети от Тайланд. Техническа неизправност станала причина машината два часа да остане на летището, докато проблемът бъде отстранен. През това време пътниците били без климатик, един от тях се почувствал зле, вероятно защото имал аритмия. Бил хоспитализиран, но в болницата изпаднал в кома, а три дни по-късно починал. Във връзка със смъртта на пътника било заведено наказателно дело, но Росавиация така и не видяла в случая признаци за авиационен инцидент.
Броят на авиоинцидентите може да е и два пъти по-голям
Ръководителят на Росавиация Дмитрий Яндров изтъква, че руската авиация е станала още по-сигурна, отколкото преди санкциите - през 2023 година броят на авиоинцидентите в Русия намалял с 25 процента в сравнение с 2021 година, т.е. преди налагането на санкциите.
Но случаите с технически проблеми по самолетите може и да са два пъти повече. По информация на Уолстрийт джърнъл, който цитира данни на компанията Cirium, събираща сведения за самолетните полети, авиоинцидентите са нараснали в пъти. Тези данни сочат, че през 2023 година в Русия на всеки 100 000 излитания е имало по 9,9 инцидента, свързани с авиационната сигурност. Това е два пъти повече, отколкото през 2022 и 2019 година, когато същият показател е бил съответно 5 и 4,5. До този извод стига и Нюзуик, който в свое изследване установява троен ръст на неизправностите на руските самолети от септември до декември 2023-та в сравнение със същия период на 2022-ра.
Росавиация може да се ръководи от специална инструкция
Възможно е при отчетите си Росавиация да се ръководи от инструкциите на системата ADREP, която не признава всички технически проблеми за инцидент, посочва пред ДВ авиационният експерт Александър Ланецки.
„Вероятно Росавиация разполага с информация за всички случаи, но не я оповестява. Затова в отчета на инцидентите остава само една част и той изглежда добре визуално. Мисля, че техническите откази са станали повече, а сериозните инциденти и произшествия - по-малко. Т.е., слава Богу, умират много по-малко хора, отколкото в някои минали години", казва Ланецки.
Експертът свързва броя на техническите проблеми по руските самолети с действието на санкциите, които руската авиационна промишленост компенсира с незаконен внос. Той предполага, че по този начин се купуват резервни части за 2-3 милиарда долара. Ланекци допълва, че до 90 процента от резервните части на незаконния пазар са от самолети, които вече не се експлоатират и се разглобяват. „Това е нормална практика по цял свят", казва експертът.
Проверката на ДВ разкрива, че известно количество от резервните части се доставя през Обединените арабски емирства, като цената им за Русия е два-три пъти по-висока от пазарната. По данни на германския Институт за икономически изследвания ifo помощ на Русия да заобиколи санкциите предлагат и Армения, Казахстан, Узбекистан, Киргизстан и Турция.
* В обработката на информацията от Росавиация е участвал и отделът на ДВ за проверка на данните.
Автор: Алексей Стрелников
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Варненец
Коментиран от #2
06:06 30.07.2024
2 Ами не
До коментар #1 от "Варненец":
Не летят само в Европа-а в останалият свят Аерофлот и другите руски компании летят.От Пекин до Истанбул миналата година летях с Аерофлот. От Истанбул до Египет летях март месец пак с Аерофлот....Защо си мислите че светът е само ЕС и САЩ?Коментиран от #5, #7
06:20 30.07.2024
3 Булпсихопатъ
Убихте ги с тия санкции!
Коментиран от #4
06:24 30.07.2024
4 Булпсихопатъ
До коментар #3 от "Булпсихопатъ":
Три дни в кома заради липса на лукс. Господи помагай ,нямам климатик в колата!!! Гражданската покрива ли ако получа разстройство докато чета ДВ?06:29 30.07.2024
5 Евала
До коментар #2 от "Ами не":
Не е о.к. с аерофлот06:31 30.07.2024
6 Дааа
06:40 30.07.2024
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Фен
07:09 30.07.2024
9 Бойкот на алчните от О.Л.Х.
Не мисля, че неработещ климатик, повредена седалка или пък изгоряла крушка в тоалетната,
трябва да се броят за авио инциденти...
07:09 30.07.2024
10 Сър Пичук
07:22 30.07.2024
11 Кво ви пука?
08:02 30.07.2024
12 Лятна ушанка
А, и боята на опашката беше почнала да се лющи! Абе, страшно беше!!!
08:08 30.07.2024
13 Хахаха
Хахаха
Кремълски Шегички.
Коментиран от #16
08:38 30.07.2024
14 Затова ли
Блатните от
Проекта за Новия Авиолайнер.
Щото тия Блатници вече са добре
С тяхната Авиация.
Хаха
08:40 30.07.2024
15 Тома
08:45 30.07.2024
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 россиян..
09:32 30.07.2024
18 Алекс
12:52 30.07.2024
19 ДВ е
21:27 30.07.2024
20 Р.К.И.
01:44 31.07.2024