6 Август, 2024 06:01 6 590 32

Как е възможно да се продават самолетни билети за 9,99 евро? Български пилот обяснява

  • авиокомпания-
  • полети-
  • марио бакалов-
  • пилот-
  • самолетни билети-
  • нискотарифни авиокомпании-
  • самолети-
  • самолет-
  • полет

Авиокомпаниите се стремят да напълнят самолетите си, но не винаги пълният самолет означава задължително печалба

Как е възможно да се продават самолетни билети за 9,99 евро? Български пилот обяснява - 1
Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Коментар на българския пилот Марио Бакалов* във Фейсбук:

Колко струва един самолетен билет?

Добре е да се знае, че цената на един билет няма нищо общо с разходите около полета. Цените на авиокомпаниите се основават на това, какво отделните клиенти са готови да платят. Цели отдели и компютърни системи се занимават със задачата да изчисляват на базата на много данни кога и на каква цена да предлагат място за съответния полет. Важна роля играят празници, ваканции, време на деня или пък големи спортни събития както европейското по футбол или олимпиадата във Франция. Още по-сложно става, когато се изчисляват цените за полети с прекачване или пък между авиокомпании. Разбира се, целта винаги е една, да се постигне най-високата цена за дадено място и полет.

Авиокомпаниите се стремят да напълнят самолетите си, но не винаги пълният самолет означава задължително печалба.

Нека разгледаме разходите от грубо 25.000€ на един примерен полет от Щутгарт до Палма де Майорка и обратно с А320 и 162 пасажери, т.е. 90% запълване. Една трета от разходите са свързани със самото транспортиране на пътниците, значи около 50€ на човек. От тях 80% са за данъци и летищни такси. Допълнително възникват разходи около теглото на пътниците, средно 3 литра на човек на час (спрямо празен самолет). В нашия пример това са още 11 евро.

Независимо дали има пътници на борда или не, когато самолетът е във въздуха той генерира разходи под формата на такси за излитане и кацане, за шум и вредни емисии, за обслужване и обработване на самолета (ground handling), за контроли за сигурност на летището и за керосин. Те са около 45% от оперативните разходи.

Освен изброените разходи има и фиксирани разходи, около 23%, които съществуват дори и самолетът въобще да не излети. Това са заплати за персонал, техническа поддръжка на самолетите, но и капиталови разходи като лихви и амортизация на авиопарка, лизинг и застраховки. Освен това поддържането на администрация също струва пари. При тези примерни разходи авиокомпанията започва да печели пари едва когато билетната цена мине средно 160€. Това може да бъде постигнато с микс от цени и действително рядко се случва пътници да са заплатили една и съща цена.

Как е възможно да се продават билети за 9.99€?

Все повече авиокомпании, особено нискотарифните, залагат на допълнителни продажби извън билетите и така успяват да финансират подобни цени. Това са услуги като резервиране на място, вземане на багаж, храна и напитки на борда и други. Дори някои от тях стават на практика принудителни за клиента. Приходите от такива услуги на американската нискобюджетна компания “Спирит” например достигат 50%. Допълнителни субсидии за използването на летища в структурно слаби региони (малки летища в отдалечени райони) допълват липсващите приходи от билети.

Общо взето авиацията е една силно конкурентна и регулирана индустрия с високи изисквания, но доста ниски маржове, печалбата за един билет варира средно между 5 и 8 евро.

*Марио Бакалов е един от най-популярните и успели български пилоти. На 16.10.2016г. той приземи за първи път най-големия пътнически самолет в света, Ербъс A-380, в София и така влиза в авиационната история на България. От края на 2022 г. Марио Бакалов лети на Ербъс А-320 и до момента остава единственият българин капитан в Луфтханза.

Освен пилот Марио е високо ценен и уважаван интернационален говорител, дългогодишен инструктор в сферата на човешкия фактор и инициатор на различни проекти в социалния и бизнес живот. Марио е и добре познато лице от телевизия, социални медии и реклами.


Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 51 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Фатално напръскани

    51 12 Отговор

    До коментар #2 от "РЕЗЕВОАРИТЕ ИМ НАПОЛОВИНА":

    Младеж човека ти обяснява колко струва да возиш пасажери на килограм гориво..ти ми обясняваш как някой харчи пари да те пръска тебе като нито те познава нито го интересуваш

    Коментиран от #22, #23, #30

  • 5 Факт

    25 28 Отговор
    Самолетите са най-големите унищожител на кислород и разпространители на болести.

    Коментиран от #7

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 затваряш 100 пасажера

    11 8 Отговор

    До коментар #7 от "Така ли":

    в малко пространство и затврена климатизация и….
  • 9 Милчо лаков

    24 3 Отговор

    До коментар #2 от "РЕЗЕВОАРИТЕ ИМ НАПОЛОВИНА":

    Сигурно чакаш трамвая на Руски паметник да му даваш сено....

    Коментиран от #12, #31

  • 10 Факт

    12 2 Отговор
    Излиза, че самолетният транспорт е по-екологичен от автомобилният!

    Коментиран от #28

  • 11 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    2 4 Отговор
    може и с 0000 , да пътувате!едно време с тжв през някой дни на седмицата имаха такива билети!летял съм с 000,и то 2 пъти през период 18-20 година!

    Коментиран от #14

  • 12 Злогош

    8 0 Отговор

    До коментар #9 от "Милчо лаков":

    .....и прерипа релсите да не го фане токо .....
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Евро Пейка

    4 1 Отговор

    До коментар #11 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    И откога TGV лети ? Нещо май съм пропуснала !
    Влез в темата !
  • 15 Пловдивчанин

    5 8 Отговор
    Летя редовно до Германия, Белгия, Франция, Испания, UK, цените са абсолютно поносими.

    Коментиран от #18, #19, #20

  • 16 комунистпедали

    9 0 Отговор
    Шиб.аняците от бг еър компенсират с 16 лв ако не ползваш закупени билети за 640 лв
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 ЕВРОНЮЗ

    14 4 Отговор

    До коментар #15 от "Пловдивчанин":

    Ти хубаво летиш но не знаеш как цял Пловдив ти плаща билета и никоя мисирка в България не посмява да разследва по дълбоко. Сметките на пилота са вярни но пропуска една подробност. КОРУПЦИЯТА...... Всички летища които се използват с договори от нискотарифните авиокомпании имат договори с местната власт ( срещу заплащане) , за всеки превозен пътник получават определена сума от бюджета на общината.. Страхотно нали.. Ликвидираха Авиокомпания Балкан защото била на загуба и трябвало да се финансира от държавата. Е сега държавата не финансира националната.. Да живее свободния пазар и капитализма.

    Коментиран от #25

  • 19 Евро Пейка

    8 1 Отговор

    До коментар #15 от "Пловдивчанин":

    Поносими са защото летиш с нискотатифни и чартърни компании . Ако летиш с редовни линии ще се озъбиш освен ако не пътуваш служебно и фирмата ти плаща билета .

    Коментиран от #32

  • 20 000013

    3 1 Отговор

    До коментар #15 от "Пловдивчанин":

    С Уиз еар , Изи джет или Раин еар ?

    Коментиран от #24, #26

  • 21 Летят като за последно но когато

    0 5 Отговор
    Се стопи леда на полюсите ще видите как земетресения развалят летища и градове и пътища
  • 22 ПЕСИМИСТ

    3 0 Отговор

    До коментар #4 от "Фатално напръскани":

    Да, но той се има за много ценен и важен...
  • 23 ПЕСИМИСТ

    3 0 Отговор

    До коментар #4 от "Фатално напръскани":

    Да, но той се има за много ценен и важен...
  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Пловдивчанин

    3 4 Отговор

    До коментар #18 от "ЕВРОНЮЗ":

    Хахахахахаха :) Плащали ми били :) хахаахаха Аз си плащам данъците, така че никой нищо не ми дава даром. Иди да пасеш пуйките :)
  • 26 Европеец от България

    8 0 Отговор

    До коментар #20 от "000013":

    Що, за 2 часа полет не можеш да издържиш без изсъхнала кифличка или мини шоколадче ли ? Ти само с луфтханза ли пътуваш ?
  • 27 123

    0 0 Отговор
    Прикриват кемтрейлса с пътнически полети. За 10 евро самолета няма гориво да излети от пистата.

    Коментиран от #29

  • 28 гост

    2 0 Отговор

    До коментар #10 от "Факт":

    Естествено , че е по-екологичен , разхода на човек на 100 км е между 1 и 1,5 литра !!! Сравни го с дори 2 в автомобил , което е не повече от 30% от автомобилите , останалите 70 са с по 1 и среден разход 5-6 литра на 100 , без да броим другите замърсявания и задръствания и разходи за поддръжка на пътищата !! Освен това самолетите съвсем скоро ще мината на устойчиви горива от ВЕИ , което е доста по-лесно контролируемо от милионите таралясници !! Само разходите и замърсяването от производство на асфалт годишно надхвърлят поне 2-3 пъти замърсяването от самолети !
  • 29 гост

    1 0 Отговор

    До коментар #27 от "123":

    Ти и дружките ти нямате никаква нужда от "кемтрейл" , по рождение , за съжаление !! Както и никой няма да похарчи и цент за такива безсмислени глупости , повече от това няма как да ви "облъчат" , пък и няма нищо за облъчване , просто празно междуушие !!
  • 30 АМИ ОТ ОБЯСНЕНИЕТО

    0 0 Отговор

    До коментар #4 от "Фатално напръскани":

    СЕ РАЗБРА ЧЕ ГУБЯТ ПО НАД СТО ДАЛАРА НА ПЪТНИК.....НИИИИИКОЙ ЗАПАДНЯК НЕ БАЧКА БЕЗ ДА СМУЧЕ ЯКО КИНТИ.НАВАКСВАТ ОТ КЕЙМТРЕЙЛСА КОЙТО ИМ КИХА ЯКО....
  • 31 ДАНО ДА СИ ДОСТЪЧНО МЛАД И ЗДРАВ

    2 0 Отговор

    До коментар #9 от "Милчо лаков":

    И ДА ТИ ДОЙДЕ АКЪЛА НАЙ НАКРАЯ КЪТ ТИЯ ТИ СЛОЖАТ И СО2 БРОЯЧ ОТЗАДЕ ТИ И СА СЕТИШ ЗА ТИЯ СИ ДУМИ....
  • 32 666

    0 0 Отговор

    До коментар #19 от "Евро Пейка":

    Пътувам с Луфтханза, ако си по-свободен откъм дати на пътуване и можеш да резервираш по-отрано цените са около 380-400лв двупосочно с 23кг. багаж.