Last news in Fakti

14 Април, 2014 11:47 3 792 11

Превозвачите против старите таксита

  • превозвачите-
  • против-
  • старите-
  • таксита

Те искат дискусия по въпроса

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Завишаването на допустимите години за експлоатация на таксиметровите автомобили с още пет години ще доведе до влошаване на качеството на услугата, защото тя ще се предлага от амотризирани коли. Това заявява председателят на Националния съюз на превозвачите /НСП/ Румен Крумов.

Ето и пълният текст на становището:

Националният съюз на превозвачите е съсловна организация, в която членуват юридически лица, регистрирани от Министерството на транспорта като превозвачи, които на практика осъществяват близо 90 % от таксиметровия превоз на пътници на територията на Столична община. Всички дружества са с дългогодишен опит в осъществяването на дейността и смеем да претендираме, че познаваме в детайли проблемите й.

На 11.04.2014 г. в средствата за масово осведомяване беше публикувана информация за внесени от народни представители, между които и бивш министър на транспорта, предложения  за изменения и допълнения в Закона за автомобилните превози, с които да бъдат променени изискванията за пределната „възраст” на леките таксиметрови автомобили.

По този повод бихме искали да изразим следното наше общо становище и предложения.

На първо място считаме, че поставеният за разглеждане въпрос не е маловажен и касае интересите както на представители на бранша, така и на широк кръг граждани, ползващи услугата, най-малкото защото в големите градове таксиметровият превоз на пътници е неразривна част от градския транспорт. Това налага по наше мнение една по-обстойна дискусия, в която да се потърси становището и на съсловните организации и дори на самите потребители - траждани и граждански организации. И до момента не сме имали възможност да изразим нашето становище, а то е следното.

Предложението за законодателни промени предвижда първоначалното вписване на таксиметров автомобил в регистъра да е за коли на не повече от осем години от датата на първата им регистрация /при досегашно изискване от пет години/ и максимални години за експлоатация – 15 /при сега допустими – 10/.
Спецификата на таксиметровия транпорт на територията на столицата говори за следното. Територията на общината обхваща освен жилищните квартали, отдалечени на 15-20 и повече километри от центъра на града, така също и околни селища със статут на квартали. Тук са съсредоточени основните звена на държавната администрация, разположени по правило в централната част, така и множество бизнес сгради и големи търговски комплекси, изградени в крайните части – напр. „Бизнес парк „София“ в ж.к. „Младост-4“, ТЦ „Илиянци“, множеството обекти по т.нар. южна дъга и др.
По подобен начин стоят нещата и в останалите големи градове, в които е съсредоточен основно регистрирания в страната таксиметров антопарк.
При ежедневна заетост на един таксиметров автомобил от по почти 24 часа на смени и съобразено и с пътникопотока и дължината на пробега, нормално той изминава почти 100 хил. километра на година. За десет години период на експлоатация това прави между 700 хил. и 1 млн. километра. Извън всякакво съмнение е, че това МПС е напълно амортизирано физически и технически и никакви твърдения, че при една добра сервизна поддръжка може да продължи да служи за платен превоз на пътници не могат да разсеят  основателните съмнения за безопасността на водача и пътниците.
Завишаването на допустимите години за експлоатация с още пет ще доведе до влошаване на качеството на услугата, защото тя ще се предлага от амотризирани автомобили. По-сериозни са и опасенията за безопасността на превозите, защото с годините и увеличаване на пробега техническото състояние неминуемо ще се влошава, а средствата, необходими за техническа поддръжка ще се увеличават, което е несъмнено нерентабилно за собственика. Уговорката, че ще бъде максимално засилен контрола за проверка на техническото състояние звучи не особено убедително, като се има предвид начина на организация и практическото му извършване и към настоящия момент.

Идеята за допускане на първоначално вписване в регистъра на автомобили до осем години от първата им регистрация би довело до възможност на пазара да се въведат при минимални инвестиции изначално амортизирани антомобили. И това е така, защото критерият за възрастта е чисто формален и не е задължително обвързан и с техническото състояние на МПС.

Ето защо считаме направените предложения в този смисъл за неудачни.                 

Същевременно сме съгласни отчасти и с обратното становище на превозвачите от по-малките населени места. Аргумент за това е обстоятелството, че на територията на една по-малка община, предвид пътникопотока и разстоянията един автомобил на 10 години от първата си регистрация може да има и пробег от 200 000 километра и да бъде напълно годен да продължи да работи като такси.
В тази връзка би могло да се помисли за наистина диференциран подход при решаване на този проблем, но решаването „генерално” чрез предлаганите промени в Закона за автомобилния превоз едва ли е удачен, като се има предвид общото разширяване по чисто формален признак на възможностите да се осъществява този вид дейност.
Евентуалното приемане на промени в този им вид и смисъл би било и много сериозно отстъпление от разработваната от дълги години политика за обновяване на таксиметровия автопарк и повишаване на качеството на услугата и безопасността й. 
Многократно тиражираните аргументи, че сегашните ограничения на „възрастта” на автомобилите дискриминира някои от упражняващите дейността, карайки ги без нужда да инвестират в по-нови коли са очевидно несъстоятелни. Целта на всяка икономическа дейност е да се развива и подобрява, включително и чрез подобяването на условията за практикуването и потреблението й. Занижаването на изискванията неминуемо води до опасност професията да девалвира.   
 

Споделяме предложението за евентуалното въвеждане и на минимална стойност на услугата от общините.
Съображенията ни са, че както с въвеждането на пределна стойност на превозите се ограничи възможността за злоупотреби и увреждане интередите на потрелбителя, така с фиксиране на минимална стойност пък ще се ограничи нелоялната търговска практика на дъмпинг, при това в някои случаи съпровождан с други паралелни некоректни действия спрямо клиентите за компенсирането на по-ниската цена.

Становището е изпратено до председателя и заместник-председателя на Народното събрание Михаил Миков и Мая Манолова, както и до парламентарно представените партии.

Факти.бг приканва читателите си да изразят мнението си в коментарите.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Стефан Милков

    5 0 Отговор
    ПРЕВОЗВАЧИТЕ??? ПРЕВОЗВАЧИТЕ??? КОИ СА ТЕЗИ ПРЕВОЗВАЧИ? МОЖЕ БИ Е ПО-ДОБРЕ ДА СЕ ФОРМУЛИРА 'ЛИЗИНГОДАТЕЛИТЕ СА СРЕЩУ ПО-СТАРИТЕ ТАКСИТА", ЗАЩОТО ЩЕ ИМ СЕКНЕ ДАЛАВЕРАТА! КОЯ ОТ Т.НАР. "ТАКСИМЕТРОВИ ФИРМИ" Е НАЗНАЧИЛА НА ТРУДОВ ДОГОВОР СВОИТЕ ШОФЬОРИ, ЗА ДА СЕ НАРИЧА "ПРЕВОЗВАЧ"??? ТЕЗИ ФИРМИ СА САМО СУБЛИЗИНГОДАТЕЛИ И САМО ПРИБИРАТ ЛИЗИНГОВИ ВНОСКИ, ВСИЧКИ АНГАЖИМЕНТИ ПО ПОДДРЪЖКА, СМЯНА НА КОНСУМАТИВИ И ТЕХНИЧЕСКА ИЗПРАВНОСТ НА АВТОМОБИЛИТЕ СИ Е АНГАЖИМЕНТ НА САМИТЕ ШОФЬОРИ... НЯМА ТАКСИМЕТРОВА ФИРМА "ПРЕВОЗВАЧю, КОЯТО ДА Е БИЛА ЕФЕКТИВНО ПРИВЛЕЧЕНА, КАТО ОТГОВОРНА ПРИ НАСТЪПИЛО ПТП С ТЕХНИЧЕСКО НЕИЗПРАВНО МПС, ТОВА Е ОТДАВНА ИЗВЕСТНАТА "ПОТОСМУКАЧНА СИСТЕМА" И САМО ШОФЬОР, КОЙТО СЕ Е ХВАЩАЛ НА ХОРОТО МОЖЕ ДА РАЗБЕРЕ ЗА КАКВО СТАВА ДУМА... АМИН!
  • 2 марито марито

    6 0 Отговор
    Как може 30 год. автобуси които возят по 50 човека да се движат по пътищата, а едно такси което вози рядко по четири пътника да му налагат 10 год. граница! Кога ще го изплатиш,че и да печелиш? ГОДИНИТЕ НЕ ОПРЕДЕЛЯТ КАЧЕСТВОТО НА УСЛУГАТА!!! Има 3-4 годишни коли които са пълни барутници! Затова се правят технически прегледи на които се констатира колата дали е годна за превоз на пътници,а не някакви си там "превозвачи"да си изказват некомпетентното си мнение!
  • 3 марито марито

    3 0 Отговор
    ДОКАТО ИМА АГНЕТА ЩЕ ИМА И КАСАПИ!!!
  • 4 ivaylo mihaylov

    5 0 Отговор
    Много грубо се бъркат техническа изправност и амортизация поради възраст на автомобила. Важен е контрола над МПС-то , а не възраст, марка или др. Всеки се е возил,всеки знае що за мизерни таксита има и то на по няколко години. А ако е бюджетен модел каквито са повечето,то няма място за сравнение между 10 г. Е-класа и ново Шевролет Авео. Когато се премахнат пияните и вмирисани шофьори, мръсните и неизправни таксита, тогава да мислят за възрастови ограничения на автомобилите.
  • 5 Georgi Enchev

    6 0 Отговор
    Аз практикувам тази професия от 24год. В момента таксито ми е на седем години и е на 167500км. Карам само лятото на морето.Как може да се сравняват години с километри,тук не е София и няма толкова много работа,че да ги сменяме на десет год.Искам да попитам господата къде в ЕС има ограничения на годините,къде са жълти,и със шахматни ленти освен в Румъния и България??
  • 6 Бай Иван

    2 0 Отговор
    Аз смятам,че е правилно такситата да се допускат за експлоатация според техническото си състояние а не според годините.Предпочитам да се возя в един 30 годишен Мерцедес който е в добро състояние отколкото в някой чупен и смешен Хюндай гол като пушка без нито една екстра пък бил той и на два месеца ако ще! След като колата е поддържана и технически годна не виждам на онези мишки от ДАИ какво им пречи?
  • 7 Fyurkan Reyhan

    0 3 Отговор
    НЕ ИСКАМЕ ДА СЕ ВОЗИМ НА СТАРИ КОЛИ.Да рецем,4е приеха закона,ако в един среден град досега има6е 1000 таксита те ще станат 1500 и няма да има работа за вси4ки и ще се влоши качеството на услугата
  • 8 Ани Василева

    0 3 Отговор
    Като знам как минават технически преглед... няма нужда. Никой не иска да се вози на стари коли!!!! Недопустимо е просто да се приема такова нещо.
  • 9 Mimi Dimi

    0 3 Отговор
    Искам да не се притеснявам като се кача в такси, че се ще се разпадне! Наистина трябва колите да са по-нови и по-читави, а не да треперим дали имат спирачки
  • 10 васил димчев

    3 0 Отговор
    Автобусните линии са раздадени на противоконституционната партия дпс и за това законите са направени против Българите.

    Возят хората в 30+ годишни автобуси а от обикновеният Българин искат невъзможното.

    Не се наядоха тези хиени анадолски.
  • 11 Stone Kold

    0 0 Отговор
    Ми аз съм за не 10 годишни коли ами за 5 годишни ама от ндк до брилянтин ще ви струва 40 пари....ако можете да си го позволите вие тея дето дават 300лв за пиене и после ревете пред вас майка ви да ви пусне 4лв щото ни стигат за таксито ок