По "руската тема" в България е говорено и писано много. Особено през последните години, когато почти непрекъснато сме подложени на хибридни атаки, а Кремъл дори официално обяви страната ни за неприятелска.
Често се твърди, че целта на Москва е да дестабилизира България и в крайна сметка да я извади от "Европа", връщайки я в своята геополитическа орбита. И ако за дестабилизацията това е безспорно вярно (и важи далеч не само за България), то наистина ли крайната цел е да се върнем в "обятията на руската мечка"? И дали това е постижимо?
Въпреки активните действия на проруските сили в институциите, медиите и социалните мрежи, руската кауза у нас сякаш губи битка след битка.
България стана пълноправен член на Шенгенското пространство, напът е да влезе и в Еврозоната, даже дълго чаканите самолети F16 Block 70 започнаха да кацат на българска територия.
Всъщност, какво постигнаха българските русофили напоследък, с цялата логистична и вероятно финансова подкрепа на Москва?
Напук на цялата истерия "за мир и неутралитет", оказва се, че България се представя доста прилично по отношение на предоставяната помощ за Украйна (като дял от БВП) - по този показател до средата на 2023 година сме превъзхождали държави като САЩ, Канада, Испания, Италия и Франция, а към началото на същата година сме били дори в Топ 5.
Забавянето за Шенген и Еврозоната не е "заслуга" на "копейките" - в единия случай ни спираха други държави, а в другия - доскоро не покривахме критериите.
Изборът на Румен Радев ("Крим е руски, къв да е?") за президент на България не носи кой знае какви практически ползи на Русия - макар Радев да лобира активно за отпадане на европейските санкции към Москва, в крайна сметка се добавят нови и нови пакети (с какъв ефект, е отделен въпрос).
Дори саботирането на COVID ваксинацията не се оказа изцяло в руския дневен ред, тъй като мнозинството българи се дърпаха от всички ваксини, включително и от руската. А антиваксърските настроения вървяха в пакет и със съпротива срещу ограничителните мерки - които в Русия бяха на моменти по-сурови от нашите.
Изобщо, русофилските кучета си лаят, европейският керван си върви...
Което води до един от два възможни извода:
или вкарването на България в "руский мир" е кауза пердута, независимо какво говорят както русофобите, така и русофилите
или, ако все пак това е възможно, няма как да бъде постигнато по досегашния начин и от настоящите български "копейки".
Българската принадлежност към "Запада" е резултат от три причини.
Първата са договореностите в Малта от края на 1989 година, когато Съветският съюз се съгласи да не пречи на държавите от Източния блок да се интегрират в западните междудържавни обединения, ако пожелаят. (Това обаче важеше само за страните от СИВ и Варшавския договор плюс евентуално прибалтийските републики, ако впоследствие получат независимост. Останалите съветски републики не бяха включени в уравнението - най-малкото, защото към декември 1989 година СССР още не се беше разпаднал.)
Втората причина са усилията на българските правителства от края на ХХ и началото на ХХI век.
Кабинетът "Костов" успя да убеди западните ни партньори, че Самюъл Хънтингтън не е прав за България и тя безусловно принадлежи към европейската цивилизация, а не към някаква доминирана от Русия "православна" такава.
Кабинетът "Сакскобургготски" пък успя да добута членството ни в НАТО и ЕС да се случи съответно през 2004 и 2007 година, вместо кой знае кога в бъдещето.
Третата причина е волята на българското общество, което през последните 20-ина година на всички избори е препотвърждавало този наш "цивилизационен избор" (по президента Петър Стоянов). А гласовете за излизане от НАТО и ЕС винаги са се оказвали маргинални.
И това не е случайно. Едно евентуално излизане на България от ЕС е немислимо просто защото твърде много българи имат осъзнат финансов интерес (еврофондовете, но не само) страната ни да бъде част от Евросъюза. И ако някой политик прибегне към реални действия, ще се сблъска с тези накърнени интереси.
Между другото, една от най-големите глупости, изказвани в последните години, беше да се вменяват проруски, респективно антиевропейски настроения у земеделските производители - някои от които станаха милионери и карат "Порше" и "Майбах" буквално благодарение на ЕС.
Що се отнася до излизане от НАТО, това би означавало военните ни разходи да се увеличат в пъти, за да може територията на страната да бъде адекватно защитена. Тоест, да се реже здраво от други разходи.
Означава също и доста по-сериозна ангажираност на отделния гражданин към отбраната и сигурността - подобно на държави като Израел и Швейцария. Вие виждате ли ентусиазъм за всичко това сред българското население?
Стигаме и до външния фактор - има ли желание Русия да ни притегля към своята орбита? Вече съм споменавал, че за Кремъл е по-изгодно България да бъде негов "троянски кон" в евроатлантическия свят. Но дори и Русия да иска да ни откъсне от Запада, може ли да го осъществи? И по-точно, къде се намираме ние в московската перспектива?
За всички е ясно, че България не е Беларус, която е най-тясно свързаната с Русия европейска държава. По ред причини, макар да се появяват и някои разногласия.
България не е Украйна, която винаги е била разделена (по региони) между Европа и Русия.
България не е Молдова, където в момента е актуалната "фронтова линия" между европейската цивилизация и "руский мир" (след като ЕС и САЩ до голяма степен изоставиха Украйна).
България не е Грузия, където икономическата свързаност с Русия дава на Кремъл сериозни лостове за влияние (ако и самите грузинци да са категорично антируски и проевропейски настроени).
България не е Сърбия, където след Югославските войни антизападните настроения са толкова свирепи, че руското влияние прониква практически без усилия.
България не е дори Румъния, която по чисто географски причини се оказва на пътя на руската геополитическа доктрина. Според "географската" теория, Русия има интерес границата между "Европа" и "руский мир" да е планинска, а не равнинна, както е сега. Тоест, московското влияние да се разпростира до Карпатите и Татрите...
България се оказва твърде назад в кремълските приоритети.
Затова не е случайно, че българските проруски партии и политици (в миналото "Атака", сега "Възраждане") не се удостояват с внимание от водещи лица на кремълския режим, а контактуват с второ- и треторазредни фигури - просто България не е толкова важна за Русия.
И относителните успехи на кремълската пропаганда у нас се дължат най-вече на русофилските нагласи сред част от населението. Нагласи, които липсват сред други народи.
Така "руската карта" се оказва изключително за местна, българска консумация. Противопоставянето "за и против Русия" налива вода в мелниците на "копейки" и "евроатлантици", но от това нищо съществено не следва за България.
Просто първите създават напразни надежди у русофилската аудитория, а вторите размахват лика на Путин като плашило, за да прикрият политическата си, а нерядко и чисто лична немощ.
А руската заплаха можеше да се експлоатира в интерес на България пред западните ни партньори. Да се подчертава важността на страната ни като част от Източния фланг на НАТО.
И да се печелят дивиденти от това - например, по-изгодни условия за превъоръжаване. Стига да имахме политици с размах, които да го осъществят.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Сатана Z
Коментиран от #38, #82
23:03 17.07.2025
3 Отговор
Щото е мнооооого по-бедна.
23:04 17.07.2025
4 Хайа
23:04 17.07.2025
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 К.К.
23:07 17.07.2025
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Отрепката
23:08 17.07.2025
9 Факт
23:08 17.07.2025
10 Объркано Атлантиче
За невярващите пишете България корпорация и ще видите- Bulgaria Land Co LLC- SEC CIK 0001328041
23:09 17.07.2025
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Факти
Коментиран от #74
23:11 17.07.2025
14 Мигел де Маняра
23:11 17.07.2025
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 с. Говнягово
Коментиран от #18
23:14 17.07.2025
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 отново с Русия!
23:18 17.07.2025
21 Никой
Що не си гледате работата - искате да ни изпратите децата на фронта - нещо хипофизния мозък работи ли на властта. пишат теми на тема - тръгвайте на фронта - за защита на родината.
Коментиран от #25
23:18 17.07.2025
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 мунчо в затвора!
23:22 17.07.2025
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Ту-тууу
Вярно е това, откакто Тиквуний стана православен евроатлантик, рязко спря да целува ръцете на божиите служители и вече не строи църкви.
23:39 17.07.2025
27 Не знам в кой мир ще попадне
23:42 17.07.2025
28 Един
23:43 17.07.2025
29 Наско
Мисли в не толкова далечна перспектива 5-10 г, да речем.
САЩ имат вече и ще имат в бъдеще други интереси - извън Европа. България ще бъде предадена на влиянието на Англия. А тя, от своя страна, подло ще ни предостави на Турция, както се е случвало през 14-19 век.
А сега :Спомнете си анексията на Северен Кипър.
И не забравяте завладяването на Сирия и убийствата и насилия на христяни и обезглавяването на деца и жени в Южна Сирия от Алкайда с насърчаване, помощта и съдействието на Турция.
Ами арменския геноцит. Били са убивани всички мъже и момчета.
Какво ви пиша за Сирия? Спомни си Брацигово и Батак и за кланетата на българи през 19 век. А Перущица забрави ли ?
Мислете за икономическо господство на Турция в Южна България (по диагонала Варна Благоевград) и възможна и надвисващата културна турска автономия и последващите действия и последствия за България.
И така ще трябва да избираме между Турция и Русия.
Коментиран от #79
23:43 17.07.2025
30 Коор
23:47 17.07.2025
31 Край
23:55 17.07.2025
32 Вижте кво!
Русия винаги е била и си остава наш враг!!!
Коментиран от #34, #40, #65
00:00 18.07.2025
33 Ха-ха-ха
Коментиран от #49
00:17 18.07.2025
34 Виж какво
До коментар #32 от "Вижте кво!":
Аз пък ти казвам че това лесно може до се промени. Само с един подпис или договор набучен на върха на меча. А може и просто ЕС да се разпадне. Нищо написано на хартийка не е миродавно.00:30 18.07.2025
35 Мост между европейските корени и ориента
00:31 18.07.2025
36 банкянско късокосместо говедо
00:32 18.07.2025
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Напълно вярно
До коментар #2 от "Сатана Z":
Веднъж и аз да се съгласв...—
България се оказва твърде назад в кремълските приоритети.
—-
Руснаците забравиха България, българското лечо, компотите, курортите, дружбата. Руснаците забравиха даже, че са ни осеободили.
Ако, да не дава Бог, стане някаква бъркотия на Балканите, помощ може да, чакаме само от Турция. Всички други ни мразят.
Коментиран от #42, #67
00:41 18.07.2025
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Ей го пак тоя
До коментар #32 от "Вижте кво!":
Кажи ми, че си бот00:55 18.07.2025
41 Урсулкова
01:10 18.07.2025
42 Грешиш
До коментар #38 от "Напълно вярно":
Не са забравили. Дори наскоро слушах една тъжна тяхна песен за нашата дружба. Но едва ли вече ги е грижа за нас, за трети път заставаме на страната на техните врагове. Aз лично такова нещо не бих простил.Коментиран от #61
01:11 18.07.2025
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Сульо
02:26 18.07.2025
46 Баш шоп от Банкя
02:54 18.07.2025
47 Алексбг
Коментиран от #52
02:59 18.07.2025
48 Алексбг
До коментар #25 от "АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ":
Хеййии нещо правилно да кажеш! -:)Наистина руските степи са били български 1500 години.Далу сме им азбука,книжовност и християнска вяра,на тези азиатски примитиви и фирмени деградати,с робски души.Коментиран от #55
03:08 18.07.2025
49 Алексбг
До коментар #33 от "Ха-ха-ха":
Повтаряш думите на руската посланичка Митрофанова,но това не е довод ,да сме с Русия и си остава твое мнение.Иначе не си подготвен.Коментиран от #54
03:14 18.07.2025
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Бля, бля, бля....
Абе ЦЕНТОВ залудо се хабиш...
Притяга се кранчето спряха мазалото....
Тръмп анулира над 90% от договорите на USAID за оказване на помощ в чужбина.
Край на НПО-тата и в България....
А колко сладко беше... ама беше!!!
„САЩ (по тяхна информация) са похарчили над 1 милиард долара за справяне с "руското влияние"!
Българската ПЕТА КОЛОНА е получила от ФАЩ над 47 милиона долара ($47,709,686) за анти руска и антипрезидентска пропаганда.“
03:27 18.07.2025
52 мдааа Дааа
До коментар #47 от "Алексбг":
Не е проблем че има русофили и русофоби, проблема е че има c0pосоиди като тоя шляпаторник някаква злокобна идеология която унищожава всичко добро и умно сътворено от хората. Ако не бъде преодоляна... c0pосоидната идеология ще погуби цивилизацията.03:35 18.07.2025
53 Перо
03:48 18.07.2025
54 Ха-Ха-ха
До коментар #49 от "Алексбг":
Не съм слушал изказването на Митрофанова, но и не съм този дето е “открил топлата вода”. Така ги чувствам нещата, така съм ги написал. Ако не бяха толкова много българите дето сляпо подражават на западняците , нямаше да мисля че трябва да се държим за Русия. Ние българите трябва да се държим за себеподобните си ако искаме да оцелеем като българи, а не да се стопим сред другите народи. Словаци, унгарци, сърби, руснаци, хървати, ние сме се отделили от всички тях. Събираме се с англичани, французи германци дето не са ни равни и само ни използват03:55 18.07.2025
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Инж1
05:13 18.07.2025
57 оня с коня
05:14 18.07.2025
58 Бедняшката русофилска иzzмет
Коментиран от #60, #73
05:26 18.07.2025
59 Той
06:20 18.07.2025
60 хахаха
До коментар #58 от "Бедняшката русофилска иzzмет":
След като се отказа от българския лев виждам, че се отказваш и от българския език като истински джендър евроатлантик - сега смесваш латиница с кирилица, но скоро ще минеш само на латиница:) После ще замениш българския герб с лика на Урсула, трибагреника отдавна си го сменил с шареното знаменце.08:01 18.07.2025
61 Настана време разделно
До коментар #42 от "Грешиш":
Веднъж стомна за вода, втори път стомна за вода ..Всички държави наоколо имат апетит за Български територии. Ако стане нещо непредвидено, тези път братушките няма, да дойдат на помощ08:06 18.07.2025
62 тц тц
Най много се смях на: "дълго чаканите самолети F16 Block 70 започнаха да кацат на българска територия"...но е забравил да спомене, че и двете ефки бяха лошо китосани и нескопосоно пребоядисани и след като кацнаха не можаха повече да излетят:)))
Между другото в Русия никога не е имало локдаун, да не говорим за 10 заплати глоба ако седнеш на пейка като у нас! А автора чувал ли е за Пфайзергейт? А за това, че Урсула, която натрупа милиарди от ваксините не е ваксинирана?
08:08 18.07.2025
63 Елементарно
08:13 18.07.2025
64 Та сега ли
08:44 18.07.2025
65 Ето какво!
До коментар #32 от "Вижте кво!":
Българския народ никога нищо не е избирал - нито НАТО, нито ЕС, нито мутренския и олигархичен модел, в който ни натикаха "началниците" от Вашингтон и Брюксел. Управляващите евроатлантици непрекъснато тръбят за "демокрация и защита правата на хората", а по най-безцеремонен и подъл начин забраниха Референдума за Еврото, за който се подписаха 604 000 българи. Управниците са срещу народа ни и се проявиха каквито са: и с т и н с к и д и к т а т о р и и с л у г и на чужди господари! Те заедно с ЕК и ЕЦБ искат да ограбят валутните резерви на българите чрез €- 32 млрд. за ЕЦБи ЕК, 40 млрд. за бълг. им слуги. Русия никога не е била и няма да бъде враг на българите.Тя освободи България от 5 вековно робство и ни създаде Третата българска държава.Тя освободи и цяла Европа от фашистката чума и запази България цяла, не даде територии на Гърция, както настояваше Англия. Русия винаги е помагала на България Затова българите са в мнозинството си русофили! Безродниците и предателите са малко и предимно платени!08:48 18.07.2025
66 Свободен
Отлична статия!
Не се бях залислял, но е точно така!
08:56 18.07.2025
67 Предателски внушения
До коментар #38 от "Напълно вярно":
Каква помощ ще чакаш от Турция? Ти нормален ли си? Или ти се ще още 500 г "Под игото"?Малко ти е под диктата на Ес и в концлагера на Еврозоната?! Искаш да те обязди и Ер багана.
Предатели, българопродавци! Срам и позор!
09:20 18.07.2025
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 Този коментар е премахнат от модератор.
71 Глупав лебед
09:47 18.07.2025
72 Архимандрисандрит Бибиян
10:01 18.07.2025
73 Богаташки русофобски боклук
До коментар #58 от "Бедняшката русофилска иzzмет":
Не бързай да се радваш на това, че си предал финансовия суверинитет на Родината ни на чужди Господари и корупционери! Предателството на годрия Български лев и замяната му със сатанинското € против волята на народа, няма да остане ненаказано! Дошло е време разделно, което отсява предателите и майкопродавци, чиито слуга явно си ти, от истинските българи-патриоти! България явно я чака катстрофа в дълговия концлагер на Еврозоната! Но иде време за промяна и разплата! Всички предатели ще бъдат изправени на съд за държавна измяна и ще трябва да плащат за щетите, които нанесоха на България!Коментиран от #77
10:26 18.07.2025
74 Точно така!
До коментар #13 от "Факти":
Този, който е писал статията изразява само своето собствено мнение, което няма нищо общо с действителността Неверните му доводи могат да бъда оборени пункт по пункт, но е излишно да се хаби време, за да оборваме сороската пропаганда, все едно да доказваме, че Земята не е плоска и се върти. Излишно е.На този многознайко бълващ елементарната русофобска реторика, ще напиша само едно: " Время покажет! "
10:49 18.07.2025
75 Тъп Глупънсбъркър
11:21 18.07.2025
76 Жбръц
11:42 18.07.2025
77 "горд български лев" ли?
До коментар #73 от "Богаташки русофобски боклук":
дет беше по 3000 левови единички за доларче.12:42 18.07.2025
78 ДОБРО УТРО ВИЕТНАМ
ЧЕТИ ТУБАТА
БЪЛГАРИТЕ ДЪРЖАВОТВОРЧЕСКА НАЦИЯ НА РУСКАТА ИМПЕРИЯ
СТАВА ДУМА ЗА ВОЛЖСКА БЪЛГАРИЯ
ИМА И БЕСАРАБСКА БЪЛГАРИЯ ДЕТ СИЛНО ОБИЧА БАНДЕРОВСКИТЕ НАЦИОНАЛИСТИ И ДАЖЕ СЪНУВА НА МОВАТА
Е ИМА И ДУНАВСКА
ТА ТИПИЧЕН БАНДЕРОПИТЕК
14:52 18.07.2025
79 бай Даньо
До коментар #29 от "Наско":
Истинския избор ще дойде точно тогава когато въпроса е руски или турски мир. Тогава на тоя избор дори тоя автора няма да се учуди, на тая инак рософобски но по същество доста адекватен анализ . Бългатия е европейска държава с добра краткосрочна перспектива каквито и истерии да се чуват от ляво и дясно че умираме. А днешните "Копейки" се рисуват с доста широка четка , има "копейки" които намират за абсолютно непродуктивно това дръвчене срещу Русия днес точно защото виждат малко по далеч от носа си да кажем 10-20 години напред тоя избор идващ срещу България - руски или турски мир. Тогава ставаме само копейки повече отколкто са били в ганкиното кафене...18:55 18.07.2025
80 Порно
15:40 19.07.2025
81 Шаран БГ
По горе Д.Петров започва с това ,че Русия е обявила България за неприятелска страна !? Да , така е . Ама защо, каква е причината Русия да направи това ? Наистина ли някои хора имат къса памет или така им харесва. Също като киевските управници и нашенските плюеха и ругаеха по Москва !! Зер вече станахме западняци, я !? Руснакът далго мълча, около два-три месеца и накрая каза – Бъ лгария е неприятелска страна !
Когато направиха всичко възможно да ни обявят за такава, сега пищят. Украинска работа !!
Коментиран от #85
19:16 19.07.2025
82 Няма!
До коментар #2 от "Сатана Z":
У Ойропата сме. Освен това от 01,01,2026г. ще ни нахлузят и ойрото. Цените вече ни ги нахлузиха яко нагоре и вече сме в западната месомелачка. Няма водка, няма сельодка. карай си мерцедеса, опела или фолксвагена, връщай кредити цял живот за стая с преградено кьоше за кенеф, на което му викат "двустаен" и се моли а не те изпъдят от работа и да те дадат на съдия - изпълнителя да те описва по Закона за личния фалит.11:48 23.07.2025
83 Григор
Брей-й-й-й! Малко информация за ограмотяване на авторът на пасквила Димитър Петров. Вижте какво любезни, през 1877 година руския император Александър-II обявява война на Турция и навлиза с войските си в рамките на Османската империя. За Турция и Европа той е агресор, защото е нарушил границите на суверенна държава. Българите обаче издигат на "агресора" 12 метров паметник и го поставят не къде да е, а пред Парламента си. Наричат го "Цар Освободител". Сега в България няма град в който да няма булевард или улица "Цар Освободител".Благодарение на същата тази Русия имам знаме и химн, тоест имам държава. Тия от ГЕРБ и "Продължаваме промяната" като минават покрай паметника за да влязат в Парламента си обръщат главите за да не го гледат, а тия от "Демократична България" направо си връзват очите. Ако зависеше от тях отдавна щяха да демонтират първо паметника на "Цар Освободител", а след него и този на Шипка. С това затваряме държавата!
12:24 23.07.2025
84 СВТ 40
13:25 23.07.2025
85 Впрочем,
До коментар #81 от "Шаран БГ":
Руската федерация не е обявила Р. България за вражеска държава, а за една от неприятелските държави, за каквито обяви всичките европейски държави в агресивната военно-политическа и търговска корпорация нАТО, където основният капитал принадлежи на САЩ.За самите САЩ няма информация дали са неприятелска държава, въпреки прокси войната на САЩ срещу Русия, защото САЩ не забраниха вноса на руския нефт, нито на руския уран, нито на руския алуминии...
А Кокорчо, от редките жълтопаветни разстройства, еднолично забрани вноса на руски газ; забрани на руски пътнически самолети да прелитат над България; забрани на руски търговски кораби да влизат в български пристанища.
Едва след иди отските действия на ППДБ, Руската федерация включи р. България в списъка с неприятелски държави...
А можеше да търгуваме с Русия, да не въоръжаваме юдо-фашистката и укро-нацистка хунта в Киев, и да не бъдем неприятелска държава.
11:12 24.07.2025
86 СЛАВА НА ВЕЛИКА 🇷🇺РУСИЯ !!!
16:23 24.07.2025
87 Руската грешка
Зава огромни жертви и плаща 86 млн.златни франка ,около 1000 т.злато на Султана за Румелията.
Ако ги бе прочел,мърсолът си нямашехда хвърли тук
18:17 28.07.2025
88 СВТ 40
17:32 08.08.2025
89 Сатана Z
18:59 21.08.2025