5 Август, 2014 09:00 3 949 0

Защо Висшата лига на Англия е най-доброто футболно първенство?

  • висша лига на англия-
  • футбол-
  • бизнес

Това не е просто футболен шампионат, а бизнес марка, която продава всичко и на всякъде

Много хора се питат защо Висшата лига на Англия от години е смятана за най-доброто първенство в света.  Може би това беше логично до преди 5 години, когато до полуфиналите на Шампионската лига редовно достигаха по три английски отбора, а в местния шампионат се подвизаваха почти всички световни мега звезди. Сега везните много повече клонят към Испания. Барселона и Реал Мадрид са най-големите световни футболни марки към момента, за които всички супер звезди на модерния футбол си признават, че искат да играят. В този шампионат играят най-добрите футболисти в света като Кристиано Роналдо, Лионел Меси и Неймар, а през тази година два испански отбора достигнаха до финала на Шампионската лига. Доста стабилно се движи и Германия, която в момента се очертава като най-ефективната фабрика за млади таланти, която развива най-перспективните играчи в света, а Байерн Мюнхен и Борусия Дортмунд непрестанно демонстрират огромната си класа. Тук трябва да споменем и Франция, където арабските и руските милиарди направиха от ПСЖ и Монако истински галактически отбори, които всяка година привличат супер звезди.

И въпреки всичко това Висшата лига продължава да е най-гледаното първенство в света, клубовете в него продължават да получават най-много финансови приходи, а цените за неговите телевизионни права достигат неподозирани върхове, изпреварвайки с много преките си конкуренти. И това при положение, че през последните години на английските тимове не са особено убедителни в евротурнирите, а националният отбор на Англия се срина на Световното първенство.

Истината е, че Висшата лига много отдавна надхвърли границите на обикновен шампионат и се превърна в истински световен бранд. През последните 10 години местните тимове непрестанно откриват нови територии за английския футбол, уплътнявайки летните паузи с цели турнета в Азия, Африка и най-вече в САЩ. Всичко започна от няколко демонстративни мача на Манчестър Юнайтед в Япония и Китай, за да се превърне в завладяването на един необятен пазар.

Със своята изключително ефективна маркетингова стратегия през последните няколко години, Висшата лига на Англия се превърна в една от най-конвертируемите марки в света, която прави от всеки свой отбор истински феномен. Просто това е мястото, където искаш да рекламираш своя продукт, защото знаеш, че дори мачът между последните два отбора в класирането се гледа от фенове по целия свят. Английският футбол успя да открие чисто нови територии от фенове. Висшата лига първа нахлу в САЩ, старателно печелейки вниманието на всеки потенциален американски фен. Благодарение на това и в един момент Манчестър Юнайтед се превърна и в най-елитната футболна марка в света. Просто американските фенове са готови наистина да пръскат луди пари за отбора, който харесват. Спечелиш ли тяхното внимание, те са готови да купят всеки един сувенир или екип, излязъл изпод твоя бранд.

Има още нещо интересно. Английските клубове много по-бързо се налагат като международни марки от тези, от която и да било друга страна. Най-добрият пример за това е Челси. До средата на миналото десетилетие лондончани се славиха като традиционно силен английски клуб, който обаче никога не се е докосвал до величието на големите грандове. С  вливането на парите на Роман Абрамович обаче това стана възможно. За няколко години Челси се превърна в европейски колос, но и в огромен футболен бранд. Само за няколко години от средняшки тим, „сините“ станаха футболен феномен, продаващ своята марка на всякъде по света. И това стана благодарение на това, че беше популяризиран именно от Висшата лига. През последните няколко години няколко други отбора се опитват да минат по този път, но далече не развиват подобен бизнес план. Пример за това е Малага, която през 2011 получи невероятна финансова инжекция, превръщайки се за малко в третия най-силен испанки тим, но така и не успя да се реализира като международен бранд. Просто Ла Лига има огромни проблеми в маркетингов план. Да, Барселона и Реал Мадрид са истински бизнес страшилища, но покрай тях сякаш нищо друго не вирее, дори в него да са инжектирани милиарди. Сега тепърва Атлетико Мадрид ще се опитва да се налага като световен бранд, но това ще стане доста трудно, въпреки че е действащият испански шампион.

Просто Висшата лига успява да превърне своите водещи отбори във феномени. Манчестър Юнайтед беше първата марка, която започна да завладява територии в САЩ и Азия. Примерът бе последван от Арсенал, Челси и Ливърпул, които вече имат вярна и преди всичко платежоспособна фенбаза. Испанските отбори са класически много популярни в Латинска Америка, но с изключение на Реал и Барса, няма клуб, който да успява да реализира тази популярност в нейните финансови измерения. В момента посещението на всеки един английски клуб, в която и да било точка по света, си остава истинско събитие. Дори Манчестър Сити, които се появиха на футболната карта на скоро и все още не са постигнали значими европейски успехи, жънат огромни успехи на американския пазар. През миналата година отбора изигра две приятелски срещи с Челси пред американските запалянковци, събирайки пд над 60 000 фенове по трибуните.

В момента от Сити създават собствен брандови отбор в САЩ, в лицето на Ню Йорк Сити, който събира в редиците си вече застаряващи европейски величия. Този отбор не просто ще печели нови фенове на играта зад океана, той ще популяризира и марката на Манчестър Сити. Сити далеч не са утвърдена марка като Атлетико Мадрид, но вече печелс достатъчно пари от футболните си успехи. За сравнение Борусия Дортмунд печели все повече фенове в Европа през последните няколко сезона, но германската Бундеслига сякаш не успява да популяризира достатъчно отбора в междуконтинентален план, въпреки огромните му международни успехи.

Днес футболът е бизнес повече от всякога, а англичаните са най-добрите бизнесмени в света. Те първи започнаха масово международно налагане на своя шампионат, изстисквайки всеки потенциален долар от продажба на мърчандайзинг, телевизионни права и спонсорски договори. В момента всяка една голяма фирма в света иска да се рекламира във Висшата лига на Англия, защото там има най-много утвърдени футболни марки. В Испания може да си имат Реал Мадрид и Барселона, но липсата на други емблеми на испанския футбол ограничава икономическия интерес към местния шампионат. В Англия пък си имат Арсенал, Манчестър Юнайтед, Челси, Манчестър Сити и Ливърпул. Цели пет отбора, които са се наложили като международни футболни брандове, популяризиращи английския футбол по целия свят. Място има и за още. Бъдете сигурни, че ако скромният Евертън повтори модела и успехите на германския Борусия Дортмунд, на мига ще бъде популяризиран и ще играе приятелски мачове пред десетки хиляди в САЩ или Азия. Дали английското първенство е най-силното в света е спорно, но е безспорно, че то е най-наложено и познато. И докато това е така, то ще доминира световния футбол, без значение от резултатите в европейските клубни турнири или на национално ниво.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА