6 Декември, 2018 11:13 11 702 12

Най-дългият Ikarus

  • ikarus-
  • 293.k1-
  • иран

Историята на унгарския производител на автобуси Ikarus помни доста интересни разработки, но малко от тях могат да се мерят с модела 293. С дължина 22.7 метра и вместимост 229 пътници този исполин надхвърля всичко, създавано някога от будапещенската компания.

Дълги години единственият произведен Ikarus-293.K1 се смята за безвъзвратно изгубен. Двусъчлененият трисекционен автобус е създаден по поръчка от Иран за обслужване на високоскоростна линия в столицата Техеран, където след години в неизвестност е открит наскоро.

Тестовете на свръхдългия рейс започват през 1988 г. в Будапеща. Тогава машината се задвижва от дизел Raba D2156 като огромна част от останалата продукция на Ikarus, но форсиран до 250 к.с., а скоростната кутия е автоматик от германския производител Voith.

Твърде скоро обаче става ясно, че мощността не достига, а възникват проблеми и с прегряването. През 1991 г. е монтиран нов шестцилиндров двигател MAN D2866 TUH01 с 280 коня.

Единствената задвижваща ос на цялата композиция е задният мост на първата секция. Тя е напълно аналогична с основния модул на добре познатия Ikarus-280, но заради двигателя втората му врата е изместена напред.

Двете задни секции не са свързани по никакъв начин с механиката на "влекача". Съчленяващите възли обаче са подсилени, а колелата на най-задния сегмент завиват пасивно, благодарение на което радиусът на завой е едва 24 метра срещу 22.5 за модела 280.

Преди доставката в Иран е преразгледана компоновката на салона. Седалките са разместени в съответствие с нуждите на клиента. Последният щрих в индивидуализацията на автобуса е пребоядисването на каросерията в ярки жълто-розови цветове.

Тъй като свръхдългият рейс не може да бъде превозен с камион или влак, Ikarus-293.K1 поема към Иран на собствен ход през Югославия, България и Турция. След половин година за изпитания по техеранските улици, унгарският гигант започва да обслужва 7-километрова линия, превозвайки по около 3 000 пътници за седемчасова смяна.

Иранците остават доволни от автобуса и проявяват желание да купят още няколко, но сделката така и не се осъществява. Единственият Ikarus-293.K1 се труди усърдно от 1992 до 2009 г., след което изчезва.

От този период извън пределите на Иран е известна само една снимка от 2005 г. Съдбата на автобуса остава неизвестна заради затвореността на държавата и езиковата бариера, но според слуховете уникатът просто е бракуван.

Неотдавна обаче се оказва, че Tehran Bus Company е съхранила автобуса, за да го изложи в бъдещия си музей. Той дори изглежда реставриран в сравнение със състоянието му на снимката от 2005-а.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Мимо

    85 0 Отговор
    Поздравления за автора. Интересна статия наистина...
  • 2 Само Дъстър

    3 39 Отговор
    Като си спра в бус лентата на аварийки да го видиме от къде ще минава тоя влак.

    Коментиран от #6, #7, #12

  • 3 AUDI

    5 0 Отговор
    Тва да не е 120 ?
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 оригинал

    4 0 Отговор
    ето я и цялата статия в оригинал https://www.drive2.ru/b/518262228529447611/
  • 6 Bubbles

    19 1 Отговор

    До коментар #2 от "Само Дъстър":

    Ако съм на шофьора на тоя ВЛАК, ще мина директно през тебе без да ми мигне окото.
  • 7 Хайл

    11 1 Отговор

    До коментар #2 от "Само Дъстър":

    Пеш ли ще спреш,на аварийки
  • 8 Тролейбусни жици

    3 0 Отговор
    Обаче ми е интересно как има по четири редици тролейбусни жици, защо има толкова много тролейбусни жици ? За какво са им тези толкова много тролейбусни жици ? Да не се движат случайно и тролейбуси по тази линия ?

    Коментиран от #9

  • 9 Име

    8 0 Отговор

    До коментар #8 от "Тролейбусни жици":

    По този булевард се движат обикновени и експресни тролейбусни линии. Експресните линии, които пропускат спирки, имат отделни жици, за да не се налага да изчакват обикновените линии, които спират на всички спирки.
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 никси

    1 0 Отговор

    До коментар #2 от "Само Дъстър":

    ще мине през дрьстера кво се чудиш кво тьрсиш маикати там в бус лентата ти правилник а за движение по пьтишата не знаеш ли кои трябва да се движат в това платно или мама ти купи книжката а тате дрьстера да ти наветрим у акьлио ; автомобили с специален режим на движение , автобуси на градски транспорт , маршрутки , и таксита ; по твоита логика акосе запали хотел плиска на цариградско ,от кьде ще мине пожарната тьпако тьп да те иебем и тебе и твоио скапан дрьстер , тоя румьнски боклук