Разрастващият се пейзаж на електрическата мобилност в Испания току-що получи мощен иновационен тласък след сътрудничество между автомобилния гигант Stellantis, чрез неговото подразделение за решения за мобилност Free2move, и базирания в Сан Франциско стартъп Ample. Партньорството обещава да предефинира ефективността на споделянето на електрически автомобили, а за целта 100 електрически автомобила Fiat 500e скоро ще могат да се зареждат напълно за удивителните пет минути благодарение на пионерската модулна технология за смяна на батерии на Ample.
Инциативата започна миналата година, когато Free2move пусна пилотен парк от 40 автомобила в Мадрид. Една година по-късно, автомобилите са получили пълна хомологация и работят безупречно. Този триумф проправи пътя за значително разширяване, като автопаркът ще нарасне до 100 автомобила до средата на 2025 година, затвърждавайки Мадрид като тиган за това променящо играта решение.
Подходът на Ample към технологията за подмяна на батериите прави паралели с китайската Nio, но въвежда съществена разлика. Вместо да проектира фиксирани, монолитни акумулаторни пакети за множество модели електрически превозни средства, Ample находчиво е избрала модулна концепция за акумулатори. Всеки компактен модул е с размерите на ръчен куфар, което дава възможност за висока степен на персонализация на капацитета на батерията, съобразена с конкретните нужди.
Тези модулни батерии са проектирани като заместители на оригиналните захранващи блокове на електромобилите. Това открива широк хоризонт от възможности за съвместимост в широк спектър от съществуващи електрически превозни средства. Разбира се, бързият напредък в скоростта на зареждане на съвременните електромобили превръща „безпокойството за обхвата“ в реплика от миналото за мнозина. А за типичния собственик на електромобил, който удобно зарежда у дома през нощта, смяната на батерията може да не изглежда актуална.
За търговските операции обаче, като например парковете за споделяне на електрически автомобили, където всяка минута, в която превозното средство не е в движение, се превръща директно в загуба на приходи, тази технология е изключително полезна. Технологията за подмяна на батерии на Ample излиза за първи път по улиците на Калифорния през 2021 година, като първоначалните станции са в състояние да подменят модернизираните модули за около десет минути. До 2023 година се появява второто поколение на тези станции, които драстично намаляватвремето за подмяна наполовина и дори позволяват на пътниците да останат в превозното средство по време на бързата подмяна.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 1488
резервоар на бензин = 600 км, пълен за 2 мин
резервоар на газ = 250 км, пълен за 3 мин
???
Коментиран от #2
19:31 12.06.2025
2 И направо си в космоса
До коментар #1 от "1488":
Еййй селооо, селоооКоментиран от #3
19:46 12.06.2025
3 Селтак калтак
До коментар #2 от "И направо си в космоса":
Ко искаш от човека ве калтак?19:54 12.06.2025
4 Гост
Коментиран от #7
21:51 12.06.2025
5 соята харесва това
10:22 13.06.2025
6 Антиелектрика
А то било за зареждане .... И пак проблем кабела много дебел къде ще го включим, панелката няма такава мощна инсталация :-D :-D :-D :-D :-D
13:18 13.06.2025
7 Коментиращ
До коментар #4 от "Гост":
Износването им е най-малкият проблем!При заряд от 400V по 250A имате към 100kW за един час (без да се отчитат загубите)!
Когато говорим за 5 минути, това е 1/12 от час!
Следователно токът трябва да е 12 пъти по-голям, че да успее да смогне за я зареди за към 5 мин!
Има там разни разработки за 800V-1200V електромобилни батерии, които позволяват заряд с по-високо напрежение, НО необходимата мощност от станцията за да заредите 1 ел автомобил със 100кв батерия за 5 мин, ще бъде към 1200kW (1,2MW), без да се отчитат загубите, демек ви трябва дори по-голяма мощност!
1,2 MW зарядна мощност я умножете по броя превозни средства, чакащи за заряд и си направете сметка, от коя въглищна, или атомна централа ще дойде тоя "еко ток?! И коя съвременна ел инфраструктура ще позволи такава консумация?!
15:06 15.06.2025