Last news in Fakti

5 Март, 2019 18:17 4 469 17

Гориво от водорасли

  • гориво-
  • биогориво-
  • водорасли

Учени от Университета в Юта обявиха, че са разработили нов метод за извличане на биогориво от водорасли, което може да се използва за зареждане на кораби, самолети и автомобили. Технологията позволява бърз и икономически ефективен добив на гориво в индустриални мащаби, съобщава Slash Gear.

Процесът, разработен от екип под ръководството на Ленард Пийз, става възможен благодарение на струен миксер. С негова помощ учените извличат масло от молекулите на мастните киселини във водораслите, а с полученото гориво могат да работят дизелови двигатели.

Технологията е позната, но досега екстракцията маслото от водорасли изискваше повече енергия, отколкото се добива при самото извличане. С новия струен миксер процесът придобива икономически смисъл.

Струите на новия миксер "атакуват" водораслите, създавайки турбулентност, която принуждава липидите да "прескачат" на близко разстояние в разтворител с многократна употреба. Процесът отнема броени секунди и може да се използва също за добив на гориво от бактерии, гъби и дори микроби.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Опа

    11 2 Отговор
    Аве ей,трайте си какво сте открили,че не е угодно "свише"...
  • 2 Материал

    11 4 Отговор
    А водорасли откъде? От колко водорасли се добива литър гориво?

    Коментиран от #6

  • 3 стоянов

    16 2 Отговор
    ще мине не много време когато такива източници на енергия ще са навсякъде. И замърсявнето ще спре...колкото и да не дават "господарите на света". Защото вече....не можеш да спреш гората да се разлиства!
  • 4 Discovery

    3 0 Отговор
    Тоя с водораслите не го ли даваха по Дискавъри или national geographic отдавна и казаха, че все още е в процес на разработване, защото изисква много водорасли за 1л гориво 🤔
  • 5 сектант

    1 6 Отговор
    пфф, че аз дъстъра и сега си го карам на такова гориво...
  • 6 гост

    5 1 Отговор

    До коментар #2 от "Материал":

    Водораслите се размножават в басейни с високо съдържание на фосфор, или замърсени басейни, които не са пригодни за друго. Така ще има двойна полза. Въпросът е колко енергия и труд трябва да се вкара и дали процесите могат да се автоматизират както е при рафинериите. Ако се използва и слънчева енергия за това ще е най-добре. Доколкото се сещам синтетичното гориво на Ауди беше към 3евро на литър като поглъща двойно повече енергия отколкото отдава и е напълно безсмислено.
  • 7 Ивайло

    9 2 Отговор
    Ето, начини за добиване на горива ще се откриват още! За подобен тип гориво, получавано от водорасли, бях гледал преди време по нешънъл джиографик - един пич си го правеше и караше с него кросов мотор! Така че да не бързаме да отписваме ДВГ-то, защото то е двигателя, позволяващ най-голяма автономност (изминато разстояние), най-лесен и бърз начин за зареждане и възможност за носене на допълнителен резерв (туби и пр.). А и за всичките тези години, откакто е измислен, се усъвършенства постоянно - КПД-то, икономичността и ЕКОМОГИЧНОСТТА се подобряват постоянно! Сега феновете на електричките ще има да ме хранят и да ми цъкат минуси - видиш ли ДВГ замърсявал много! А рудниците, добива на литий и производството на батерии за електричките не замърсяват грам!!! Изкопаемите горива свършвали, НА КАКВО ЩЕ ВЪРВИ ДВГ - ами ето, има природни алтернативи!!! Със сигурност ще са по-екологични от изкопаемите горива!

    Коментиран от #8, #9

  • 8 Ивайло

    2 1 Отговор

    До коментар #7 от "Ивайло":

    Поправка - да се чете ЕКОЛОГИЧНОСТТА! ;)
  • 9 Предимства на ДВГ

    3 2 Отговор

    До коментар #7 от "Ивайло":

    Само преди пет години, предимствата на ДВГ бяха много повече, а сега единственото предимство са тубите. Porsche се зарежда до 80% за 15 минути, а вчера имаше статия за електромобил 1900 конски сили, който се зарежда до 80% за 4 минути и 40 секунди. С други думи, ДВГ ще се ползва там, където трябва да се носят туби. Ще е нишов продукт. Ти кога за последно използва туба за да си удължиш пробега? Сещаш ли се къде трябва да тръгнеш в България, за да си носиш туба, защото няма къде да заредиш? Едно време мъкнехме туби с бензин за генераторите на караваните и кемперите. Сега и този проблем се реши с фотоволтаици и акумулатори. Самият аз не съм ползвал туба с години, а ти кога за последно ползва туба с бензин за каквото и да е?

    Коментиран от #10

  • 10 Ивайло

    3 2 Отговор

    До коментар #9 от "Предимства на ДВГ":

    А като стане навън -20 градуса и капацитета на батерията ти спадне наполовина??? И като включиш отоплението - айде още надолу! При ДВГ колкото и да е студено, нивото на горивото си е толкова, колкото е сипано!!! За тубите винаги има приложение - да те питам в гората или в пустинята на рали Дакар къде ще си го пъхнеш щепсела да заредиш, а??? Или айде да не са туби - допълнителни резервоари, като на тировете или тея в Русия с камионите, дето прекосяват хиляди километри в Сибир! Там, на -60, ми е много интересно колко ще е капацитета на батерията, колко ще и е мощността и съответно километрите, които ще измине, влачейки 20 тона, примерно. 1900 коня електромобил, ОК, но само за драг - зареждаш го, върви бясно 400 м или половин миля и айде нема ток! ДВГ е там, където трябва издържливост, ефективност и изминато разстояние - демек в повечето случаи! Електрокарите си ги карайте в града, където има контакти! :)))

    Коментиран от #11

  • 11 Предимства на ДВГ

    1 2 Отговор

    До коментар #10 от "Ивайло":

    "Там, на -60, ми е много интересно колко ще е капацитета на батерията, колко ще и е мощността и съответно километрите, които ще измине, влачейки 20 тона, примерно. "

    Капацитетът на батерията не зависи от външната температура, а от температурата на самата батерия. При теглене на 20 тона, батериите и двигателите отделят достатъчно топлина, че освен за загряването на кабината, излишната топлина ще трябва да бъде отделена през радиаторите дори при минус 60 градуса. Докато батериите са поддържат топли, те разполагат с пълния си капацитет.

    Коментиран от #12

  • 12 Ивайло

    2 0 Отговор

    До коментар #11 от "Предимства на ДВГ":

    И как ще й поддържаш работна температура на -60? Ще я завиваш с одеяла ли??? Огън ли ще й палиш??? Или ще я подгряваш с някакъв друг източник на енергия, който ще я черпи от БАТЕРИЯТА??? Електромобилите не са се наложили масово във времето именно заради батериите!!! Те са слабото звено във веригата!!! Ако са били по-добри и надеждни, ДВГ да е умрял заедно с парния двигател!!! Аре стига глупости!!!

    Коментиран от #14

  • 13 Предимства на ДВГ

    1 1 Отговор
    Поредният който слага знак на равенство между съвременните литиево-йонни батерии и оловните акумулатори отпреди 100 и кусур години? Единственото нещо което спира масовото налагане на електрическите автомобили е цената. Цената на литиево-йонните батерии падна 10 пъти за последните 10 години и продължава да пада, само заради икономията от мащаба. Ако има и технологичен пробив, ще падне още по-бързо. Дори без технологичен пробив, максимум до две години цената на електромобилите ще се изравни с тази на дизеловите автомобили с подобни параметри. Забележи колко паднаха цените на електромобилите само тази година, а тя започна съвсем скоро. Няма да се изненадам до края на годината да има и технологичен пробив. Предвид сриването на цените на моделите на Тесла, дори смятам че вече е настъпил и се опитват да разпродадат произведените бройки, преди да пуснат новите батерии.
  • 14 Предимства на ДВГ

    1 1 Отговор

    До коментар #12 от "Ивайло":

    "И как ще й поддържаш работна температура на -60? Ще я завиваш с одеяла ли??? Огън ли ще й палиш??? Или ще я подгряваш с някакъв друг източник на енергия, който ще я черпи от БАТЕРИЯТА???"

    Колкото и да е съвършен електромобила, като концепция, все пак е далеч от перпетуум мобиле и има своето КПД, което е около 90%. 90% от отдадената от батерията мощност отива към колелата (20% при ДВГ), а останалите 10% от мощността (80% при ДВГ) се отделят във вид на топлина. Ако приемем, че за да теглиш 20 тона в Сибир, ти е необходима 100 киловата мощност, това означава, че ще се отделят 11 киловата топлина. Тези 11 киловата, са достатъчни да стоплят кабината и да поддържат батерията топла, дори тя да има минимална топлоизолация и вероятно малкият кръг ще се затвори и ще е необходимо поне малко охлаждане и през радиатора. Батерията може да изстине само, ако камионът не е в движение. Дори тогава, необходимата енергия ще е много по-малка отколкото, денонощната работа на дизелов двигател в Сибир, защото те работят денонощно дори когато камиона не е в движение. Угасят ли го веднъж, няма палене. Електрическият камион тръгва при всякакви температури макар и с по ниска мощност, докато му загрее батерията.

    Коментиран от #17

  • 15 гост

    2 1 Отговор
    Отново поредните опорки. Електрическия камион на Тесла има 4 електродвигателя и дори двата да дефектират, с останалите два все още е по-мощен и по-динамичен от дизеловите си събратя. Не с 20, а с 40 тона ускорява до 100 километра в час за 20 секунди, като това по никакъв начин не му пречи да измине 1000 километра с тях преди да се наложи зареждане, което трае половин час. Техническото обслужване на двигателите се прави през 1 600 000 километра. В Сибир, пустинята и в планината е много по-лесно да се направят зарядни станции за електромобили, отколкото бензиностанции. Вече почти всяко африканско село разполага с фотоволтаици, въпреки че най-близкият далекопровод се намира на хиляди километри. Бензиностанциите са на същото разстояние.

    Коментиран от #16

  • 16 ГостЪ

    2 0 Отговор

    До коментар #15 от "гост":

    Искам да видя кога ще заредиш тир от фотоволтаик за половин час . Особено в сибир . И колко по-лесно ще прекараш там
    далекопровод отколкото бензин , които в района извира като вода където си забиеш пръста . И батериите искам да ги видя дали ще работят на минус 50 , та дори това да се случи колко дни ще им е живота . Ти май си за карлуково .
  • 17 ГостЪ

    1 0 Отговор

    До коментар #14 от "Предимства на ДВГ":

    Явно съм халюцинирал когато на студено всичките ми батерии са умирали .
    Трябвало е да им кажа да ти прочетат
    Коментара та да тръгнат .