Отговор на този въпрос ни дават експертите от ADAC, които са крайно несъгласни с общоприетата европейска норма. У нас по закон гумите, които се използват през зимните месеци (от 15-и ноември до 1-и март) трябва да са с дълбочина на грайфера не по-малка от 4 мм. Никой обаче няма да ви провери дали гумата е зимна или лятна, както и дали DOT-ът ѝ показва, че тя е прекалено стара. Ето и един елементарен способ, с който най-лесно да проверим дали грайферът на гумата е достатъчен, за да не ни глобят от КАТ?
За да проверите колко милиметра е грайферът на вашите гуми, то най-лесният начин е следният: Поставете монета от два лева в жлеба на протектора. Ако сребърният външен ръб остава видим над блока на протектора, то има вероятност при проверка от КАТ да бъдете глобени, като санкцията е 50 лв. Сребърната част на монетата е 4 милиметра широка. Минималната дълбочина на протектора по закон в България също е 4 мм. Иначе може да се ползват специалните уреди, по-елементарните от които съвсем не са скъпи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Марио
Коментиран от #61
11:52 16.11.2020
2 Боцко
Коментиран от #11, #17, #33, #57
11:57 16.11.2020
3 Бай Иван
Коментиран от #7, #8, #40, #45, #58
11:58 16.11.2020
4 БАЙ Х@Й
Коментиран от #5, #18, #78
11:59 16.11.2020
5 Караиванов
До коментар #4 от "БАЙ Х@Й":
Няма зимни и летни в закона - иска се само 4 мм грайфер, което, както казва Радо, е пълна глупост, но това все пак са ГЕРБ, не забравяй.Коментиран от #14
12:02 16.11.2020
6 Иво
Коментиран от #10, #42, #67
12:02 16.11.2020
7 МаКаТа
До коментар #3 от "Бай Иван":
точно това пише и в статийката12:02 16.11.2020
8 Гледай
До коментар #3 от "Бай Иван":
си работата! На времето като изобщо го нямаше дори термина "зимна" гума всички да сме се изтрепали! И щото на лед зимната гума ти помага,точно толкова колкото "на умрял китка"!!!!12:03 16.11.2020
9 Приятели мои
Аз имам верижно превозно стредство и понеже е верижно няма да стане с монета, а с банкнота от 500 евро може ли да се измери?
След измерване банкнотата давам ли я на КАТ или си я прибирам?
Благодаря ви!
Коментиран от #13, #26, #65
12:03 16.11.2020
10 Ицо
До коментар #6 от "Иво":
Имаш ли представа колко са 16 мм? Може би имаш предвид 1.6 мм, което важи за летни гуми или такива, използвани през лятото.Коментиран от #19
12:03 16.11.2020
11 🐷 Боко ТИКВАТА
До коментар #2 от "Боцко":
Бръкни в чекмеджето.Там е €€€€€€€.12:05 16.11.2020
12 98ухн89
А извън майтапа, за първи път чета смислена и полезна стаия в тоя сайт.(визирам в секцията авто-мото)
12:09 16.11.2020
13 В закона Ясно
До коментар #9 от "Приятели мои":
пише грайфер на гумата еди колко си!!! Ти си готов за поне пет глоби! 1-во Въобще нямаш гуми. 2-ро Значи и грайфера не отговаря.3-то нема начин да ти работи пръскалката,на стъклото...и т.н....12:11 16.11.2020
14 БАЙ Х@Й
До коментар #5 от "Караиванов":
Законът за движение по пътищата (член 139) изисква единствено "гуми, предназначени за ЗИМНИ УСЛОВИЯ, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март". Какви са гумите ЗА ЗИМНИ УСЛОВИЯ ?Коментиран от #28
12:14 16.11.2020
15 куку руку ку
Коментиран от #62
12:22 16.11.2020
16 куку руку ку
Според чл. 139, ал. 4 от Закона за движение по пътищата, движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат с гуми, предназначени за зимни условия, ИЛИ с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март.
Разковничето е съюзът "ИЛИ".
Значи, ако гумите не са зимни, а летни, то те трябва да имат 4мм протектор. Аз с летни гуми зимата не бих карал, па ако ще и с 10мм протектор да са.
Коментиран от #35
12:27 16.11.2020
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Мимч
До коментар #4 от "БАЙ Х@Й":
Прав си точно така пише в закона,демек зимните гуми не е задължително да са с 4 мм. грайфер...само за летните се разбира и то за през зимата,а през лятото ,също не е задължително....12:44 16.11.2020
19 Иво
До коментар #10 от "Ицо":
Неволна грешка, имах в предвид 1,6мм12:48 16.11.2020
20 Патил
Коментиран от #29, #44
12:50 16.11.2020
21 Bikoborets
13:14 16.11.2020
22 tapanar4o
Коментиран от #27
13:36 16.11.2020
23 Чук Ундуров
Коментиран от #60
13:38 16.11.2020
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Пежо
Коментиран от #43
14:15 16.11.2020
26 Булгарбаши
До коментар #9 от "Приятели мои":
Банкнотата си я прибираш( между другото имам от същите разхвърляни из секцията,само ,че са ксерокопия),а на полицаите им показваш една комбинация от три пръста- да се почерпят виртуално,все пак и те рода хранят.14:43 16.11.2020
27 Каквито и гуми
До коментар #22 от "tapanar4o":
да поставиш на колата,щом сложиш зад волана,некадърен,неграмотник със голямо самочувствие си приключил!!!14:53 16.11.2020
28 Бангеев
До коментар #14 от "БАЙ Х@Й":
Всякакви с грайфер над 4 мм. Точно това е малоумието на Закона14:55 16.11.2020
29 Венелин
До коментар #20 от "Патил":
С чисто нови зимни гуми на заледен път ще се хлъзнеш и въртиш. Хиперболизирате значението на зимните гуми, сякаш са "великото решение" за зимата! Аз ще карам с летни цяла зима и няма да направя ПТП заради хлъзване, въпросът е да имаш усет и рефлексКоментиран от #54, #66, #75
15:55 16.11.2020
30 дедо йоцо гледа
16:16 16.11.2020
31 Руси
Коментиран от #34
16:16 16.11.2020
32 Гост3
Към журналистите-престанете да изопачавате истината!
16:24 16.11.2020
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Гад
До коментар #31 от "Руси":
И не само едни при това. Има маркери на 1,6мм. за задължителна смяна на гумите и по високи маркери за препоръчителна смяна.19:13 16.11.2020
35 Точно така.
До коментар #16 от "куку руку ку":
Не знам защо си позволяват навсякъде да пишат 4мм за всякакви гуми.19:18 16.11.2020
36 Алекс
Защо да харча излишни пари за още един комплект!!
Коментиран от #39
19:27 16.11.2020
37 От мен
19:31 16.11.2020
38 На гол тумбак ....
19:39 16.11.2020
39 перничанин
До коментар #36 от "Алекс":
Да разбираме , че живееш в южен град. Само, че лятото сигурно е горещо и фсесезонките ти стават на локум. По завоите освен,че свирят и не държат добре. Не благодаря!19:41 16.11.2020
40 Стига ва
До коментар #3 от "Бай Иван":
Пък кат си със зимни галоши ковеш нса мвясто на леда викаш19:44 16.11.2020
41 Ядосан
19:45 16.11.2020
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Горски
До коментар #25 от "Пежо":
Три пъни зими всесезонки ме изкараха чудесно.19:48 16.11.2020
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Мъка
До коментар #3 от "Бай Иван":
Със стари зимни гуми под 4мм. автомобила ще се държи по добре отколкото с нови летни гуми!20:05 16.11.2020
46 Матей
20:06 16.11.2020
47 Димитър
"гуми, прeднaзнaчeни зa ЗИМНИ УCЛOВИЯ, или c гуми c дълбoчинa нa прoтeктoрa нe пo-мaлкa или рaвнa нa 4 mm прeз пeриoдa oт 15 нoeмври дo 1 мaрт"
Гост 3 го е казал ясно, цитирам:
"Тaкa,пo зaкoн ce изиcквa прoтeктoрa нa гумaтa дa e 1.6мм ,caмo aкo пoлзвaш лeтни гуми прeз зимaтa дълбoчинaтa нa грaйфeрa трябвa дa e 4мм."
Само за уточнение, въпреки че, горе е пак ясно, че за ВСЕСЕЗОННИ се изисква 1.6мм, тъй като от името се разбира, че е съобразена със сезона, демек по закон всичко е точно.
20:33 16.11.2020
48 Сникерс
20:34 16.11.2020
49 4455
Периодично си проверявайте налягането на гумите.
Дори гумата да е зимна ако налягането е по - голямо
контактното петно се намалява и това води до по-дълъг спирачен път.
Това- лично проверено. На една бензиностанция си проверявам налягането, глася го на правилната стойност и като тръгнах - на едно кръстовище колата се плъзна.
Веднага отидох на друга бензиностанция да проверя гумите - налягането 3 атмосфери.
От тогава си нося манометър на който съм си нарисувал на коя чертичка трябва да бъде налягането. Без значение цифрите на скалата.
20:43 16.11.2020
50 Не До
Коментиран от #56
20:48 16.11.2020
51 без значение
Коментиран от #52
20:55 16.11.2020
52 Мъка
До коментар #51 от "без значение":
А кои са тези пътни идиоти? Много относително понятие! За теб едни, за мен други, за трети.....! Звучиш малко като на медийно облъчен! Там редовно се ползват подобни термини!21:04 16.11.2020
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 Марина
До коментар #29 от "Венелин":
Брейй,един човек да разбира от гуми! Начетох се на глупости в тези коментари!22:26 16.11.2020
55 Пацо
22:54 16.11.2020
56 били
До коментар #50 от "Не До":
Може с две летни отляво и две зимни отдясно, но ако караш за гробищата23:01 16.11.2020
57 Ти ако
До коментар #2 от "Боцко":
знаеш какво да правишз няма да ти трябват пари....:)23:23 16.11.2020
58 ЕКСПЕРТА
До коментар #3 от "Бай Иван":
ЛЕТНИТЕ СА ОТ ПЛАСТМАСА ЧУДЯ СЕ ЗАЩО ИЗОБЩО ГИ ДОПУСКАТ23:41 16.11.2020
59 Гост
23:49 16.11.2020
60 ЕКСПЕРТА
До коментар #23 от "Чук Ундуров":
КАУЧУК ОТДАВНА НЯМА. ИМА ПЛАСТМАСА .00:01 17.11.2020
61 ЕКСПЕРТА
До коментар #1 от "Марио":
И КАТО СИ РАЗБРАЛ ДА ТЕ ПИТАМ - ОТ ЧИФТ ЧИСТО НОВИ ЛЕТНИ И ЧИФТ ИЗНОСЕНИ ЗИМНИ ГУМИ, КОИ ЩЕ ИЗБЕРЕШ ЗА ЗИМАТА .00:09 17.11.2020
62 Шумако
До коментар #15 от "куку руку ку":
Е ти па са мостчета ли ще гледаш - вземи кора от портокал ама тънкокор и измери с бялото отвътре дали стига до оранжевата част и изяж портокала, така може да се мери и нивото на маслото у двигательо - късаш парченце от същата кора и го мяташ в отвора на маслото, като засичаш кога ще каже пльок и смяташ нивото на маслото - ей тея от Факти ни смятат за вчерашни, да не знаем старите трикове по кочините!!! :)))00:19 17.11.2020
63 Бай Шиле
01:02 17.11.2020
64 Не всички знаят
01:46 17.11.2020
65 Гост
До коментар #9 от "Приятели мои":
Чл. 9. (1) (Доп. – ДВ, бр. 60 от 2020 г., в сила от 7.07.2020 г.) По пътищата, отворениза обществено ползване, е забранено движението на самобалансиращи се превозни
средства, верижни машини и използването на гуми с шипове.
03:01 17.11.2020
66 Гост
До коментар #29 от "Венелин":
Ще караш на конзолата..пред телевизора. Или ще вадиш талигата само в сухо време. Трети вариант няма.05:15 17.11.2020
67 МДЖМ
До коментар #6 от "Иво":
Te новите не са 16 мм06:48 17.11.2020
68 ГоЩо
07:54 17.11.2020
69 Шаран БГ
Майката му е да имаш остро зрение - забележиш ли патрул на КАТ, свивай на ляво или на дясно !Дори героите на Димитър Туджаров казаха на служителя от КАТ: " Знакът го видехме, ехе, от оня баир, ама Вас не Ви забелезахме , което е ГРЕШКА !!"
Не правете грешки !!!
Друго важно условие през зимата- да се кара бързо, по-бързо, още по-бързо, със скорост близка до скоростта на вятъра на ураганите "Зета", Ета" и "Ото" вземати заедно !
А знаците ! Какви знаци ,бе ? При такава скорост и без заледена повърхност, най-сигурно е да видиш Свети Петър !!
Офисът му работи денонощно - без прекъсване !!!
08:08 17.11.2020
70 Ник
09:08 17.11.2020
71 НЕПРАВИСТ
зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през
периода от 15 ноември до 1 март.
09:20 17.11.2020
72 тъпотия до шия
09:31 17.11.2020
73 Свинята
10:01 17.11.2020
74 ттт
Коментиран от #79
11:45 17.11.2020
75 Добронамерен
До коментар #29 от "Венелин":
Не се прави на Майстор, защото всеки майстор си намира майстора! В момента, в който слезеш от колата ставаш пешеходец. И недай си да ти се наложи да пресечеш платното и точно тогава някой такъв, прочел твоя съвет да те удари! Всеки иска да мине метър и да спести та ако ще и 2 лв, ама точно от това не не бива! Поне за собствено успокоение, аз да съм си направил каквото трябва, това което зависи от мен пък...но все се пак не всичко зависи от мен, разбира се!Така. че приятелски добронамерен съвет. Сложи си зимни гуми, най-малко заради собственото спокойствие, не заради 50 лв глоба!
13:14 17.11.2020
76 Boфощксд
20:09 17.11.2020
77 Джони Фонтейн
08:56 18.11.2020
78 ddаааааааааа
До коментар #4 от "БАЙ Х@Й":
Прав си, така е. Вложената логика е, че на твърдата лятна гума трябват минимум 4мм грайфер за да става за зимата. А зимните, които са с правилната мека смеска, може и да са с по-нисък грайфер.Така е по закон - на книга, а законът на пътя показва, че зимата си иска зимни гуми с не по-малък грайфер от 5мм и да не са по-стари от 3 години. Всичко друго е компромис!
14:48 18.11.2020
79 ddаааааааааа
До коментар #74 от "ттт":
Няма лошо да са само зимни. Първите 2 години отпред, свириш яко в завоите, после така яко се изпичат лятото и им се търка грайфера, че стават като летни. Слагаш ги отзад и купуваш нови 2 зимни за отпред. Това само за коли с предно предаване.Вече се отказах да купувам летни гуми, явно и други хора са така, защото нещо им намаляха цените. Летните след втората година стават твърди като конско копито и почват яки вибрации в предницата. Няма ги вече старите каучукови летни гуми, сега летните са само пластмаса.
При зимните, освен китайците, другите не смеят да слагат по много пластмаса, защото ги е страх в поледиците да не почнат дела срещу фирмата.
14:55 18.11.2020
80 Именно
15:28 18.11.2020
81 ПСР
И какво от това?!В сместа й,преобладават силикони и пластмаса-при под 7-0 градуса,става твърда и губи сцепление.За сняг да не говорим.
Виждал съм гуми с перфектен грайфер и ДОТ 0704...е,хайде сорка,че е "запазена"и става за каране през 2020/21г.
06:52 19.11.2020
82 Този коментар е премахнат от модератор.
83 Този коментар е премахнат от модератор.