Митът, че октановото число говори за качеството на бензина, е може би един от най-разпространените. Поради тази причина доста шофьори са на мнение, че е по-добре да се сипва бензин с високо октаново число, защото е по-добър. Всъщност това не е вярно. И поради тази причина на всеки резервоар е написано с какъв вид и какво октаново число трябва да е горивото.
Октановото число на горивото няма нищо общо с неговото качество. Да приемем, че А95 може да е качествено гориво (което е трудно да се приеме за България), но той просто не е подходящ за двигател с висока компресия. При такова гориво двигателят ще започне да се мъчи и водачът веднага ще го усети.
А бензинът с октаново число 100 пък не е подходящ за карбураторния двигател на класическите Жигули, например. Всички двигатели са проектирани за гориво с определена устойчивост на детонация и това трябва да се спазва. Правилото "колкото по-високо е октановото число, толкова по-добре", не е общовалидно.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Марто
Коментиран от #7, #20
15:02 03.02.2021
2 водач
Коментиран от #35
15:10 03.02.2021
3 ПСР
15:11 03.02.2021
4 Механик
Коментиран от #8, #9
15:12 03.02.2021
5 Чочо
Излизайки навън,още от Румъния се чувства,че двигателят работи по добре а цените са същите
Коментиран от #10
15:16 03.02.2021
6 Пламен
15:19 03.02.2021
7 Jack Bauer
До коментар #1 от "Марто":
Ако говорим за България повече от ясно е: По-високото октаново число означава по-качествено гориво. И не се съобразявайте какво пише на капачката на резервоара. Пример: Ауди А3 1.8Т, 4 години 96К км, с 95, както пише, трака какато трака на Жигула аванса, но със 100 мърка като коте.Коментиран от #24
15:28 03.02.2021
8 водач
До коментар #4 от "Механик":
Има един вариант,при наслагване на нагар по горивната камера и челата на буталата се повишава компресията та затова 95 ките бягат повече със 100 октанов.Коментиран от #21
15:32 03.02.2021
9 некой си
До коментар #4 от "Механик":
Я ми обясни какво ще и стане на кола от 2005,бензинова,малко над 100 к.с. с16 клапана.По книжка,капачка и според разбиращи като теб, трябва да се налива 95.От 10 години наливам само висококтанов.Две разлики: по-висок разход и по -добро ускорение . И мотора пее. Докато я карам,не ща и да чувам за 95. А, и според всички класации 16 годишен автомобил си е бричка,за това няма спор.Коментиран от #11, #12
16:18 03.02.2021
10 АНОНИМЕН
До коментар #5 от "Чочо":
Така е! Ама като не щат да махнат картела на горивата?! Те и мобилните оператори са същите - и при тях картела вдига цените и няма кой да ги спре!!16:33 03.02.2021
11 габровски
До коментар #9 от "некой си":
Ама много не сте в час със колите!Я кажи докато мотора ти пее,ти акомпанираш ли му?Коментиран от #13
16:38 03.02.2021
12 Чичо Тончо
До коментар #9 от "некой си":
Така е защото това дето пише на колонката не е това дето ти влиза в резервоара! Ако подкараш въпросната бричка примерно с унгарски бензин ще усетиш със сигурност с колко те цака картела на горивата тук в БГ на всяка бензиностанция! Рвииййшш! Преди години заредих на Шел тук в България и тръгнах в командировка с кола до Чехия! Минах Сърбия и заредих в Сегед пак на Шел същото гориво : колата върви, мотора пее и разхода с 1 до 1,5л на 100км надолу!Коментиран от #26
16:42 03.02.2021
13 Анонимен
До коментар #11 от "габровски":
Ами не! Карам по терлици и покрай мотора слушам акомпанимента на Севлиевската музика като чист габровец!Коментиран от #15
16:45 03.02.2021
14 Анонимен
Цифрата означава процента на био гориво което е добавено. Колкото повече, толкова по-зле.
Погледнете колонките, като зареждате. Аз в България не открих никъде Е5.
16:45 03.02.2021
15 габровски
До коментар #13 от "Анонимен":
Девизът на севлиевци е,,крив пирон,прав строеж,,.И музиката им се премести в Раховците.Но пък си карат масово велосипеди като виетнамци.Екологични са много.Бъди здрав!17:32 03.02.2021
16 А86
18:08 03.02.2021
17 111
Колкото двигателят е с по-висока степен на сгъстяване (няма да обяснявам какво значи), толкова по-високо октанов бензин му е нужен и обратното.
Използването на високо октанов бензин за двигатели с ниска степен на сгъстяване е нещо като гевезелък.
Коментиран от #19, #37
20:47 03.02.2021
18 перничанин
Коментиран от #22
20:51 03.02.2021
19 водач
До коментар #17 от "111":
Ами нали и аз това им разправям ама...20:54 03.02.2021
20 Гост
До коментар #1 от "Марто":
Заблуждението идва от това, че по-високооктановият бензин има и повече добавки. Така шофьора усеща повече мощност и си мисли, че е от октана.20:54 03.02.2021
21 Гост
До коментар #8 от "водач":
Нагара прави опасност от детонации.Коментиран от #23
20:57 03.02.2021
22 водач
До коментар #18 от "перничанин":
Това е съвсем друга бира.По принцип бензина винаги трябва да е поне относително пресен.20:59 03.02.2021
23 водач
До коментар #21 от "Гост":
Нали аз точно това се мъча да ви втълпя,бе господине.При повишена компресия 95 детонира по лесно и това води до разрушаване на бутала,сегменти,прегряване и т.н.Точно затова един двигател за 95 при тези условия работи по добре със 100 октанов,защото се избягват детонациите.Чао,че взе да ми чука аванса.21:09 03.02.2021
24 Гоуст
До коментар #7 от "Jack Bauer":
Отговарям на теб и на няколко писали под теб. Октановото число определя устойчивостта на бензина към САМОДЕТОНАЦИЯ. Калоричността на горивото определя по-високото КПД на единица изразходвано гориво( повече"върви", по-нисък разход и т.н.) За това бензина се изписва с две цифри ( почти никой не го знае това) пример 95/ 105 е ПО-ДОБЪР от 97/100. Първото число е устойчивост на самодетонация, второто е калориКоментиран от #25
00:07 04.02.2021
25 водач
До коментар #24 от "Гоуст":
като си разбирач правиш ли разлика между детонация и т.нар.топлинно самозапалване?На него ли казваш самодетонация?Не ми се вярва,защото нищо не споменаваш за неподходящи свещи,прегрети електроди,преобеднена горивна смес,явления които се избягват с по високооктанов бензин.Коментиран от #33
03:27 04.02.2021
26 водач
До коментар #12 от "Чичо Тончо":
Ами,чичо Тончо,ти си най прав,така излезе,защото кой каквото от нас да разправя за техники,детонации и др.работата най банално опря пак до пари и далавера в БеГе.Цакаш се за 100 окт.,той реално е да речем 95 без да считаме другите боклуци в него,бензинджията се подхилква,ание се радваме,че бягат колите.Долу Лукоил!04:39 04.02.2021
27 Един
08:46 04.02.2021
28 Hellish
По заводски изисквания, трябва да се кара с А92 като и А89 няма да и е проблем. Та каране със 100 октанов бензин би била пълна глупост.
И не е карбураторно жигули 6 цилниндрово инжекционно BMW е
Коментиран от #30
10:48 04.02.2021
29 qwerty
14:46 04.02.2021
30 водач
До коментар #28 от "Hellish":
Според мен би трябвало да я караш с 95.Безсмислено е със100 окт.само си товариш джоба.Ако забележиш,че ти гори повече на дълъг път извънградско,поне 100 км,тромава е,или двигателя прегрява,се консултирай с добър автомеханик.Във нета си направи справка за твоя модел колко разход му дават и сравнявай.15:59 04.02.2021
31 уфф
18:28 04.02.2021
32 TulskiTokarev
21:30 04.02.2021
33 Гоуст
До коментар #25 от "водач":
Виждам ,че малко си прочел, но не стига.Самозапалване = самозапалване. Детонация= неправилно горене. Дизела работи на самозапалване. При определени условия( високо налягане, висока температура и т.н.) всички горива се самозапалват. В ДВГ процеса на горене ТРЯБВА да е контролиран( определена скорост на разпространение на пламъка, темпрратура, получено разширение и т.н.) , детонацията е неправилно горене( свързано със локални взривове= прекалено бързо горене). Много е дълго да ти се обяснява.Вземи книги и чети.За това се избират топлинни числа на свещи, електроди, сила на искра, разположение на свещи , форма на бутала и горивни камери, степен на сгъстяване.....23:56 04.02.2021
34 Льолю
Коментиран от #36
00:44 05.02.2021
35 Карачо
До коментар #2 от "водач":
Никога не зареждай на Магарешки каквото и да е гориво, ако не искаш да имаш проблеми с двигателя. Много хора изпищяха от евтините му горива. Няколко пъти преди години зареждах, докато не установих, че двигателя работи по-лошо, вибрации на празен ход, които с други горива ги няма и завишен разход на гориво. Уж по-евтино, но колата като вземе да харчи повече цената ти идва същата, а ако получиш проблеми по мотора си вътре отвсякъде. Иначе статията е абсолютно вярна. Пробвал съм да слагам 100 октана гориво вместо 95 на каквото е предвидено да работи колата и резултата е точнок никакъв освен, че съмдал повече пари за гориво. Приказките че повече щяла да върви и по икономична да стане със 100 октана не е вярно.10:16 05.02.2021
36 Тези лъжи
До коментар #34 от "Льолю":
ги разправяй в кръчмата! Няма как да ти даде 10% икономия на гориво. Пълен абсурд е това. На много коли съм го пробвал и няма такова нещо. Дори има вероятно да ти харчи повече заради некоректната работа на двигателя както при мен се получи на едната кола.10:20 05.02.2021
37 турбо жигули
До коментар #17 от "111":
Некой ора ти обясняват че у нас нищо не е под стандарт та 97 отговаря на 95 и надолу а 95 отговаря на 91 магарят всичко, дизел газ бензин всичко боклуци тва е. Ще наливаш каквото пише на капачката но не и у Бегето.03:02 07.02.2021
38 двучифтово куче
03:04 07.02.2021