10 Февруари, 2021 15:32 13 211 41

Възможно ли е да карате кола без акумулатор?

  • акумулатор-
  • автомобил-
  • съвети

Още преди да сте прочели запомнете, че е по-добре да не шофирате без батерия

Възможно ли е да карате кола без акумулатор? - 1
Снимки: Shutterstock

Съдейки по бурните дискусии във форумите, въпросът за шофирането без акумулатор преследва много любознателни умове. Здравият разум диктува, че на съвременните автомобили, пълни с електроника, е по-добре да не се правят такива експерименти - рискът от фатален изход е твърде висок. Но наистина ли е опасно да управлявате кола без батерия?

Едно е ясно, в живота всичко може да се случи. Днес се интересувате от работата на автомобилните системи без акумулатор от чисто любопитство, а утре - по злощастно стечение на обстоятелствата - вече тествате знанията си, на практика. „Какво трябва да се случи, за да се наложи да управлявам колата без акумулатор?“ - може би ще попитате. Много фактори мога да доведат до пълно изтощение на батерията, а в много от случаите акумулаторът просто може да бъде откраднат - всичко се случва.

Първият проблем, с който шофьорът, решен да прибере колата си без батерия, вероятно ще се сблъска, е стартирането на двигателя.Но да предположим, че стартирате двигателя с помощта на кабели и друг автомобил. Какво следва, мога ли да карам без акумулатор? И ако да, колко дълго?

Възможно ли е да карате кола без акумулатор?

Тук е важно да се помни, че батерията не само захранва системите потребители на ток, но и изравнява напрежението и изглажда пулсациите на тока. Карането без акумулатор в "праисторическа кола" с минимум електроника може да се случи, но и това не е сигурно. Що се отнася до съвременните автомобили обаче, тук всичко е много по-сложно. В най-лошия случай важни части от електрониката могат да се развалят от пренапрежение и това несъмнено ще струва доста на собственика на автомобила.

Макар и само поради тази причина, по-добре е да не шофирате без акумулатор. Ако обаче няма друг изход, тогава трябва да обърнете специално внимание на изолирането на положителната клема. Включването на всички възможни електрически консуматори ще помогне за потушаване на пренапреженията: осветителни устройства, мултимедия, печка, отопление. И не забравяйте, че този способ се използва само в крайна нужда.

Както показва практиката, всичко зависи не само от конструктивните характеристики на автомобила и състоянието на устройствата, но и от действията на водача и... от баналния късмет. Например, един експериментатор, който споделя опита си в мрежата, успешно се вози на десетгодишно Renault Megane без акумулатор, при това - дълго време. Друг обаче успява да "взриви" бобината за запалване на обикновено Жигули, само 10 минути след старта.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 21 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Марто

    29 5 Отговор
    Опасно е, да. Иначе може
  • 2 Си ган

    18 18 Отговор
    Да, въможно е ако пробиете две дупки на шасито и карате като Флинстоун!!
  • 3 Може

    17 4 Отговор
    Ако те дърпат...
  • 4 гадно

    17 17 Отговор
    Що за безсмислена статия! Какво значи да караш без акумулатор палиш и го сваляш или да ти е умрял акумулатора, ако е второто при съвременните автомобили не можеш изобщо да запалиш камо ли да караш.

    Коментиран от #28

  • 5 пилот на Ферари

    32 11 Отговор
    Това може да стане само на старите автомобили без компютър.
  • 6 Хипотеза

    3 2 Отговор
    Може ли скапан-читав-скапан , ако нямаме кабели
  • 7 Фишор

    26 3 Отговор
    Мето бмв го карам с 8 батерии ААА по 1,5 волта
  • 8 Дедо ви

    21 10 Отговор
    Трябва,да имате поне стар акомулатор може и пълен"мъртвец",и след като запалите котора ще си се возите безпроблемно колкото искате....ако случайно,не го загасите насред пътя...Без акумулатор първото което ще ви изгори е алтернатора..за разните електроники няма начин,и те да не дадат фира. Ако е руски трактор със пусково нямате проблеми...

    Коментиран от #12, #34

  • 9 Анонимен

    26 3 Отговор
    Ако е дизел с механично ГНП може да караш колкото си искаш 😁

    Коментиран от #11

  • 10 Щом може да се кара

    30 1 Отговор
    БЕЗ ШОФЬОРСКА КНИЖКА ,МОЖЕ И БЕЗ АКУМУЛАТОР😬😁
  • 11 Дедо ви

    5 2 Отговор

    До коментар #9 от "Анонимен":

    да ама няма да имаш нищо от "тоците"...в гората става..
  • 12 пилот на Ферари

    9 8 Отговор

    До коментар #8 от "Дедо ви":

    Сложиш ли акумулатор " мъртвец" и си до там . Динамото ще клекне веднага . Това може само на моделите от рода на Голф двойка и то с изгасени фарове .
  • 13 pbdan

    15 9 Отговор
    По добре не опитвайте. В Чернобил правиха експеримент може ли реактора да работи без външно захранване, само от кинетичната енергия на ротора. Някой умник беше изчисли, че може. Резултата го знаем.
  • 14 шофер 68

    28 4 Отговор
    О,пишлеменца ! Не разбрахте статията ,нали ??? Автора ясно го е казал -праисторическа кола- , с една дума Москвич 408. Това на вас нищо не ви говори,пишлеменца,но аз съм го карак без акумулатор. Проблема е да не загасне москвето,това е !!! Хайде със здраве и прочетете малко повечко,пишлеменца!

    Коментиран от #20, #23

  • 15 Гост

    25 2 Отговор
    Карал съм стара руска кола без акумулатор. Върви без грижи, само не я гаси.
  • 16 Педячовеклакът

    28 4 Отговор
    Публикувано във факти.бг: "....а в много от случаите акумулаторът просто може да бъде откраднат - всичко се случва."....Да, и аз така. Карам си нормално и по едно време минах през циг@ нската махала. Обаче явно съм карал с под 80 км./час щото акумулатора ми изведнъж изчезна. Както и да е карах още 50 км. и гледам на магистралата някакви индийци продават акумулатор. Пък то бил точно моя. Купих си го и продължих.
  • 17 Хм Хм

    5 5 Отговор
    Това за жигулито ме развесели. Ако се е взривила бобината, то едва ли има нещо общо с липса на акумулатор.
  • 18 висок

    3 1 Отговор
    Карал съм ЗАЗ-968-А без акумулатор. Запалих с друг и го откачих, но от пика на напрежението ми изгоря оборотомера, допълнително монтиран. Иначе колата я закарах до дома без акумулатор. На другия ден сложих нови вече карах с него.
  • 19 Гошко

    6 2 Отговор
    Имах Трабант едно време и вървеше без акумулатор, та се късаше. Обаче след като му сложих електронно запалване веднъж стана така, че ми се изкърти плюсовата клема на акумулатора, който беше черен, залят с асфалт (едно време имаше такива) и докато усетя, че нещо става, то взе, че стана - първо заработи на един цилиндър (от общо два), фаровете почнаха да премигват, почна да се тресе и загасна. Е, изгоряха транзисторите на електронното, една крушка на фара и това е. Ама в една съвременна кола, бъкана с електроника, е абсолютно забранено, махнете писанията в статията и разни интернет клипчета, пълни глупости са това...
  • 20 Московец

    5 2 Отговор

    До коментар #14 от "шофер 68":

    Върви без проблеми. Ама внимателно да не загасне. Че после няма палене без акумулатор. Москвето става.
  • 21 Механик

    13 2 Отговор
    Въпросният автор на статията има "книжка" и по тази причина се смята за мастит авторитет по ТКА . ТКА идва от Теория и конструкция на Автомобилите и се учеше едно време в средните училища по автотранспорт и в механотехникумите, паралелка "Експлоатация и ремонт на автомобили и кари".
    Обяснявам, защо тази статия е лъжлива;
    Всяка акумулаторна батерия си има т. нар. ВЪТРЕШНО СЪПРОТИВЛЕНИЕ . Когато тази батерия се ЗАРЕЖДА от генератора, тя оказва СЪПРОТИВЛЕНИЕ на електричестовто, което минава през нея, за да я зареди.
    Казано инак. Представете си, че си поливате градината с някакъв маркуч. По него идва вода с определено налягане (напрежение) и при това налягане за единица време през маркуча, поради собственото му съпротивление (хидро-динамични загуби), може да мине определен ОБЕМ вода (ТОК). Ако при същите условия, премахнем половината от дължината на маркуча, хидро-дин. загуби щя паднат в геометрична прогресия и по тоя начин за единица време ще изтече много по-голям обем вода през по-късият маркуч.
    казно инак. Ако карате без акумулатор, особено при съвременните автомобили, токът който идва от алтренатора ще нарастне, и в най-лекият случай ще ви изгори диодният блок, реле-регулатора, лампите на фаровете ако са включени, а ако сте наблъскани с електорника, има голяма вероятност да се простите с част от нея, но най-вече с ЕКУ-то.
    При премахване на акумулатора при работещ двигател се получава т. нар. ПРЕВОЛТИРАНЕ. Напрежението нараства и може да достигне м

    Коментиран от #31, #32

  • 22 Механик

    7 1 Отговор
    Ох, не си направих труда прочета коментарите и писах пояснение.
    Прочетох коментарите и разбрах ,че е било напразно да обяснявам!
    Извинете, че ви изгубих времето! Пийте по една и карайте на воля!
  • 23 електрото

    5 3 Отговор

    До коментар #14 от "шофер 68":

    Може. Пробвано на Голф 1.6 моноинжекция бензин/газ. Палиш с акумулатора на приятел и бръм бръм се прибираш, като много много фффнимаваш да не изгаснеш по пътя. Нищо й нямаше на каручката. СЕГА карам 2012 година таралясник, не смеем да си правя такива опити.
  • 24 електрото

    1 2 Отговор
    Пропуснах да напиша, че моят акумулатор беше тотален мъртвец - окъсил клетки и даваше напрежение 8V.

    Коментиран от #30

  • 25 Личен опит

    3 1 Отговор
    Преминал съм от Унгария цяла Сърбия с умрял акумулатор, едната клетка беше дала фира. Акумулаторът показваше 10 V.

    Коментиран от #26

  • 26 НАТО ВЕЦ

    11 1 Отговор

    До коментар #25 от "Личен опит":

    Акумулатор с пробила клетка не може да подаде стартов ток, но служи като баласт на системата при работещ двигател и изправен алтернатор. А "статията" е ала-бала.
  • 27 Мартин

    3 2 Отговор
    Наложи ми се да карам Мерцедес Ц200 2002г. бензин,автомат с изтощен акумулатор - запалих с кабели, подкарах я , след 10км почнаха да гаснат фаровете, после изгасна таблото, накрая изгасна и цялата кола. Викнах приятел, сложихме друг акумулатор и си продължих. Явно "съвременните" коли имат някаква защита, която не позволява. Предполагам ако я няма тази защита, ще почнат да горят компютрите/системите в колата.

    Коментиран от #29

  • 28 Бреееей

    5 0 Отговор

    До коментар #4 от "гадно":

    Ти що четеш безсмислени статии бе, брат'чед?
  • 29 Plameni

    1 1 Отговор

    До коментар #27 от "Мартин":

    Ако беше с Mercedes W124 200D може и без акумулатор и без генератор (динамо) Не му трябва никакъв ток
  • 30 АНОНИМЕН

    0 0 Отговор

    До коментар #24 от "електрото":

    Значи 2 клетки на аку-то ти са дали фира едновременно! Ба си каръка?!
  • 31 ХХХХ

    6 2 Отговор

    До коментар #21 от "Механик":

    Гледай си механиката не се меси в ел. техниката не я разбираш.

    Причината, да изгори генератора не е в това, че няма акумолатор в този случай.
    Причината е, че консумацията е по-голяма от произведената ел. енергия от генератора.
    Или си опрял клемите където не трябва.

    В едно 99% от времето при работа на двигателите на съвремените автомобили акомулатора се явява консуматар.(не говорим за ел. и хибридни).

    И няма начин намалена консумация да повреди генератор с изправно управление.

    Щом генератор на автомобил с двигател работещ на обороти на място може да подържа всички ел. системи на автомобила, то в движение няма проблем.

    В 99% процента автомобилните ел. енстлации на съвременте автомобили се конструират така, че акомулатора да е само за палелене и работа на ел. системите без работещ двигател. За тях акомулатора се явява само консуматор.

    Причината за проблеми с компютърните системи е бавното реагиране на управлението на генератора(при наличие на акумолатор няма нужда да е бързо).
  • 32 ХХХХ

    1 1 Отговор

    До коментар #21 от "Механик":

    Точно това преволтиране за, което пишеш говори за бавно (евтино) управление на генератора.
    Качествено управление не трябва да допуска това никога.
    Подобно нещо може да се получи при много други превключвания(фарове, климатик и др.) на ел. инсталацията на автомобила.
  • 33 Трън

    0 4 Отговор
    Още с откачването на акумулатора, на съвременна кола, ще изгори компютъра. Без него може да се кара ама само по надолнище. Автора просто пълни сайта с глупости. Алтернатора без акумулатор ще произвежда 70-80 в ще изгорят и всички включени крушки.

    Коментиран от #36, #37

  • 34 Прадедо ви

    1 1 Отговор

    До коментар #8 от "Дедо ви":

    С "паднал" акумулатор може /след запалване с кабели/, но с такъв дал на късо - не, защото ще ви скапе алтернатора/електониката! Старите коли имаха манивели за тая работа! Не препоръчвам на никой да кара без акумулатор, най -верятно ще му излезе през носа! По-добре ходи си купи нов, или вземи временно от комшията, ако си на зор!
  • 35 vasik atanasova

    1 0 Отговор
    МОЖЕ САМО ЧЕ ПРИ ЗАПАЛВАНЕТО ЩЕ Е НЕОБХОДИМ
    И ОТ ТАМ ТРЯБВА ДА СЕ ДЪРЖАТ САМО ВИСОКИ ОБОРОТИ
    И МОЖЕ ДА СЕ СВАЛИ
  • 36 ХХХХ

    3 0 Отговор

    До коментар #33 от "Трън":

    За даде тия 70-80 волта значи управлението на генератора за нищо не става.

    Не зависимо дали има или няма акомулатор напрежението не трябва да надвишава 15 волта(освен ако фабрично е друго примерно 24 волта).
  • 37 ХХХХ

    2 0 Отговор

    До коментар #33 от "Трън":

    А и я кажи какво става с акомулатора, ако скапаното управление на генератора му бръска такива пикове от 70-80 волта.

    И само не казвай, че наличието на акомулатор ги предотвратява.
    Най-много да успее да ги позаглажда.
  • 38 hmhmhm

    3 0 Отговор
    Аз без двигател съм карал два-три пъти .... тия без акумулатор се лигавят лаф да става ...
  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.