Съдейки по бурните дискусии във форумите, въпросът за шофирането без акумулатор преследва много любознателни умове. Здравият разум диктува, че на съвременните автомобили, пълни с електроника, е по-добре да не се правят такива експерименти - рискът от фатален изход е твърде висок. Но наистина ли е опасно да управлявате кола без батерия?
Едно е ясно, в живота всичко може да се случи. Днес се интересувате от работата на автомобилните системи без акумулатор от чисто любопитство, а утре - по злощастно стечение на обстоятелствата - вече тествате знанията си, на практика. „Какво трябва да се случи, за да се наложи да управлявам колата без акумулатор?“ - може би ще попитате. Много фактори мога да доведат до пълно изтощение на батерията, а в много от случаите акумулаторът просто може да бъде откраднат - всичко се случва.
Първият проблем, с който шофьорът, решен да прибере колата си без батерия, вероятно ще се сблъска, е стартирането на двигателя.Но да предположим, че стартирате двигателя с помощта на кабели и друг автомобил. Какво следва, мога ли да карам без акумулатор? И ако да, колко дълго?
Тук е важно да се помни, че батерията не само захранва системите потребители на ток, но и изравнява напрежението и изглажда пулсациите на тока. Карането без акумулатор в "праисторическа кола" с минимум електроника може да се случи, но и това не е сигурно. Що се отнася до съвременните автомобили обаче, тук всичко е много по-сложно. В най-лошия случай важни части от електрониката могат да се развалят от пренапрежение и това несъмнено ще струва доста на собственика на автомобила.
Макар и само поради тази причина, по-добре е да не шофирате без акумулатор. Ако обаче няма друг изход, тогава трябва да обърнете специално внимание на изолирането на положителната клема. Включването на всички възможни електрически консуматори ще помогне за потушаване на пренапреженията: осветителни устройства, мултимедия, печка, отопление. И не забравяйте, че този способ се използва само в крайна нужда.
Както показва практиката, всичко зависи не само от конструктивните характеристики на автомобила и състоянието на устройствата, но и от действията на водача и... от баналния късмет. Например, един експериментатор, който споделя опита си в мрежата, успешно се вози на десетгодишно Renault Megane без акумулатор, при това - дълго време. Друг обаче успява да "взриви" бобината за запалване на обикновено Жигули, само 10 минути след старта.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Марто
15:39 10.02.2021
2 Си ган
15:39 10.02.2021
3 Може
15:44 10.02.2021
4 гадно
Коментиран от #28
15:46 10.02.2021
5 пилот на Ферари
15:48 10.02.2021
6 Хипотеза
15:49 10.02.2021
7 Фишор
15:52 10.02.2021
8 Дедо ви
Коментиран от #12, #34
15:52 10.02.2021
9 Анонимен
Коментиран от #11
15:54 10.02.2021
10 Щом може да се кара
15:54 10.02.2021
11 Дедо ви
До коментар #9 от "Анонимен":
да ама няма да имаш нищо от "тоците"...в гората става..15:59 10.02.2021
12 пилот на Ферари
До коментар #8 от "Дедо ви":
Сложиш ли акумулатор " мъртвец" и си до там . Динамото ще клекне веднага . Това може само на моделите от рода на Голф двойка и то с изгасени фарове .16:01 10.02.2021
13 pbdan
16:29 10.02.2021
14 шофер 68
Коментиран от #20, #23
16:29 10.02.2021
15 Гост
16:30 10.02.2021
16 Педячовеклакът
18:06 10.02.2021
17 Хм Хм
19:03 10.02.2021
18 висок
20:21 10.02.2021
19 Гошко
20:35 10.02.2021
20 Московец
До коментар #14 от "шофер 68":
Върви без проблеми. Ама внимателно да не загасне. Че после няма палене без акумулатор. Москвето става.21:25 10.02.2021
21 Механик
Обяснявам, защо тази статия е лъжлива;
Всяка акумулаторна батерия си има т. нар. ВЪТРЕШНО СЪПРОТИВЛЕНИЕ . Когато тази батерия се ЗАРЕЖДА от генератора, тя оказва СЪПРОТИВЛЕНИЕ на електричестовто, което минава през нея, за да я зареди.
Казано инак. Представете си, че си поливате градината с някакъв маркуч. По него идва вода с определено налягане (напрежение) и при това налягане за единица време през маркуча, поради собственото му съпротивление (хидро-динамични загуби), може да мине определен ОБЕМ вода (ТОК). Ако при същите условия, премахнем половината от дължината на маркуча, хидро-дин. загуби щя паднат в геометрична прогресия и по тоя начин за единица време ще изтече много по-голям обем вода през по-късият маркуч.
казно инак. Ако карате без акумулатор, особено при съвременните автомобили, токът който идва от алтренатора ще нарастне, и в най-лекият случай ще ви изгори диодният блок, реле-регулатора, лампите на фаровете ако са включени, а ако сте наблъскани с електорника, има голяма вероятност да се простите с част от нея, но най-вече с ЕКУ-то.
При премахване на акумулатора при работещ двигател се получава т. нар. ПРЕВОЛТИРАНЕ. Напрежението нараства и може да достигне м
Коментиран от #31, #32
22:36 10.02.2021
22 Механик
Прочетох коментарите и разбрах ,че е било напразно да обяснявам!
Извинете, че ви изгубих времето! Пийте по една и карайте на воля!
22:41 10.02.2021
23 електрото
До коментар #14 от "шофер 68":
Може. Пробвано на Голф 1.6 моноинжекция бензин/газ. Палиш с акумулатора на приятел и бръм бръм се прибираш, като много много фффнимаваш да не изгаснеш по пътя. Нищо й нямаше на каручката. СЕГА карам 2012 година таралясник, не смеем да си правя такива опити.23:29 10.02.2021
24 електрото
Коментиран от #30
23:34 10.02.2021
25 Личен опит
Коментиран от #26
23:39 10.02.2021
26 НАТО ВЕЦ
До коментар #25 от "Личен опит":
Акумулатор с пробила клетка не може да подаде стартов ток, но служи като баласт на системата при работещ двигател и изправен алтернатор. А "статията" е ала-бала.03:21 11.02.2021
27 Мартин
Коментиран от #29
08:42 11.02.2021
28 Бреееей
До коментар #4 от "гадно":
Ти що четеш безсмислени статии бе, брат'чед?09:37 11.02.2021
29 Plameni
До коментар #27 от "Мартин":
Ако беше с Mercedes W124 200D може и без акумулатор и без генератор (динамо) Не му трябва никакъв ток09:58 11.02.2021
30 АНОНИМЕН
До коментар #24 от "електрото":
Значи 2 клетки на аку-то ти са дали фира едновременно! Ба си каръка?!15:57 11.02.2021
31 ХХХХ
До коментар #21 от "Механик":
Гледай си механиката не се меси в ел. техниката не я разбираш.Причината, да изгори генератора не е в това, че няма акумолатор в този случай.
Причината е, че консумацията е по-голяма от произведената ел. енергия от генератора.
Или си опрял клемите където не трябва.
В едно 99% от времето при работа на двигателите на съвремените автомобили акомулатора се явява консуматар.(не говорим за ел. и хибридни).
И няма начин намалена консумация да повреди генератор с изправно управление.
Щом генератор на автомобил с двигател работещ на обороти на място може да подържа всички ел. системи на автомобила, то в движение няма проблем.
В 99% процента автомобилните ел. енстлации на съвременте автомобили се конструират така, че акомулатора да е само за палелене и работа на ел. системите без работещ двигател. За тях акомулатора се явява само консуматор.
Причината за проблеми с компютърните системи е бавното реагиране на управлението на генератора(при наличие на акумолатор няма нужда да е бързо).
16:08 11.02.2021
32 ХХХХ
До коментар #21 от "Механик":
Точно това преволтиране за, което пишеш говори за бавно (евтино) управление на генератора.Качествено управление не трябва да допуска това никога.
Подобно нещо може да се получи при много други превключвания(фарове, климатик и др.) на ел. инсталацията на автомобила.
16:15 11.02.2021
33 Трън
Коментиран от #36, #37
16:48 12.02.2021
34 Прадедо ви
До коментар #8 от "Дедо ви":
С "паднал" акумулатор може /след запалване с кабели/, но с такъв дал на късо - не, защото ще ви скапе алтернатора/електониката! Старите коли имаха манивели за тая работа! Не препоръчвам на никой да кара без акумулатор, най -верятно ще му излезе през носа! По-добре ходи си купи нов, или вземи временно от комшията, ако си на зор!16:54 12.02.2021
35 vasik atanasova
И ОТ ТАМ ТРЯБВА ДА СЕ ДЪРЖАТ САМО ВИСОКИ ОБОРОТИ
И МОЖЕ ДА СЕ СВАЛИ
17:41 12.02.2021
36 ХХХХ
До коментар #33 от "Трън":
За даде тия 70-80 волта значи управлението на генератора за нищо не става.Не зависимо дали има или няма акомулатор напрежението не трябва да надвишава 15 волта(освен ако фабрично е друго примерно 24 волта).
18:32 12.02.2021
37 ХХХХ
До коментар #33 от "Трън":
А и я кажи какво става с акомулатора, ако скапаното управление на генератора му бръска такива пикове от 70-80 волта.И само не казвай, че наличието на акомулатор ги предотвратява.
Най-много да успее да ги позаглажда.
18:38 12.02.2021
38 hmhmhm
22:11 12.02.2021
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Този коментар е премахнат от модератор.