21 Декември, 2023 11:17 2 488 16

Автобусите и камионите отиват в небето

  • въздуиен транспорт-
  • дронове-
  • lyte aviation

Lyte Aviation не си губи времето. От компанията разкриха концепциите SkyBus и SkyTruck след три години интензивна научноизследователска и развойна дейност

Автобусите и камионите отиват в небето - 1

Автобус и камион за небето? Да, възможно е и това е, което Lyte Aviation вече предлага. Като стъпка напред, впечатляващите SkyBus и SkyTruck ще бъдат съчетани с уникална инфраструктурна концепция, вдъхновена от IKEA.

Lyte Aviation не губи време. Той разкри концепциите SkyBus и SkyTruck след три години интензивна научноизследователска и развойна дейност и сега си партнира с един от най-иновативните разработчици на инфраструктура - Kookiejar, който използва модулен подход и твърди, че е директно вдъхновен от шведската концепция на IKEA.

Заедно тези две компании възнамеряват да проправят пътя за тежкотоварен транспорт с дронове на дълги разстояния.

Мащабируемите и модулни вертипорт решения като създаденото от Kookiejar ще бъдат по-лесни за изпълнение и подходящи за по-широк кръг от местоположения. Те са ключов компонент на предстоящите доставки на товари от врата до врата и за търговски и пътнически полети, базирани на тежкотоварни дронове.

Freshta Farzam, основател и главен изпълнителен директор на Lyte Aviation, рисува ярка картина, в която със SkyTruck ще са необходими само три часа, за да завърши доставката на товари, която наземен камион би извършил за девет часа. Плюс това, това ще стане с по-добра горивна ефективност, което означава по-малко емисии.

Автобусите и камионите отиват в небето

Най-важното е, че това ниво на производителност не жертва нищо от полезния товар на самолета. SkyTruck е проектиран да доставя до 4.5 тона товари, което го прави най-големият товарен дрон на пазара.

SkyTruck е товарната версия на самолета SkyBus, която също може да се похвали с впечатляващ капацитет. Той може да превозва 40 пътници, което го прави и пионер – първият 40-местен eVTOL (електрически вертикално излитащ самолет) в света. За да бъдем точни обаче, ще трябва да кажем, че SkyBus не е чисто електрически.

Оборудван е с две отделни системи за задвижване. Едната е базирана на технология с водородни горивни клетки, а другата е конвенционална турбина. Все пак турбината е проектирана да бъде съвместима със SAF (устойчиво авиационно гориво), което би помогнало за драстично намаляване на нивата на емисиите.

Автобусите и камионите отиват в небето

Що се отнася до производителността, SkyBus и неговият товарен вариант обещават максимална скорост от 300 км/ч (186 мили/ч) и възможности за дълги разстояния (до 1000 км/620 мили). За платформата LA-44 също така се твърди, че е по-добра от конвенционалните хеликоптери по отношение на горивна ефективност – и двете версии на самолета са пет пъти по-икономични и много по-малко шумни от хеликоптерите.

Иновативният производител на дронове бавно, но сигурно привлича вниманието на глобалните клиенти след официалното представяне на неговата новаторска концепция по-рано тази година. Базиран в Индия авиационен оператор вече е поръчал предварително десет единици SkyBus с 40 места.

Все пак пълномащабният прототип няма да бъде завършен по-рано от 2025 г. Lyte Aviation се надява самолетът да бъде готов за комерсиално производство след пет до шест години, но със сигурност си струва да изчакаме вариант, който може да предложи валидна алтернатива на доставката на товари с камиони.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 10 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 българина

    11 5 Отговор
    искам някой еколог да ми обясни, термина Устойчиво гориво!!!! тези които са сега да не би да са неустойчиви, сиреч да се самовзривяват или какво? стига с тази евро плява и буламач от думи без значение Още чакам да видя списъка с ценности .......

    Коментиран от #2, #3

  • 2 гост

    3 7 Отговор

    До коментар #1 от "българина":

    Малко зорлем се правиш на луд , ама хайде ! Устойчиво гориво значи метанол или амоняк произведени с ток от ВЕИ от въглероден двуокис от въздуха и водород добит чрез електролиза на вода !! Да , доста по-скъпо е от петролно гориво , но е временно решение , докато батериите се подобрят достатъчно , че да стане излишно !! Да не говорим , че барем 20 държави и фирми вече съвсем сериозно тестват БЕЗЖИЧЕН пренос на ток с насочени лъчи , точно с първа цел самолети и кораби в океана !

    Коментиран от #15

  • 3 гост

    3 6 Отговор

    До коментар #1 от "българина":

    Всъщност като се замислиш , че въпросното устойчиво гориво може да се произвежда практически навсякъде и те освобождава НАПЪЛНО от зависимости от ватници и чаршафи , да не говорим , че печалбата и всичко останало от производството остават вътре в страната и няма нужда от чужда валута за разплащане , май и двойна и тройна цена ще бъде предпочитана от всяка страна , с изключение на въпросните "производители" !!! Още повече страната може да премахне акциза върху петролните горива , който сега е поне половината от цената им , защото ще и останат достатъчно други приходи от ДДС , Данък върху доходите на заетите в производството и корпоративен данък , който не може да се изнесе в друга държава , щото няма нито доставки на суровини , нито износ на готови продукти !
  • 4 Инженер

    6 2 Отговор
    Като начало концепцията е неадекватна. Изразходва се много по-малко енергия за да "търкаляш" един товар по земята отколкото да го пренасяш по въздуха. Като добавим и "устойчивото гориво" цената на транспорта в тази схема ще се увеличи ...найсет пъти (извинявам се за неточния термин). Това въобще не е ефективно решение за все по-големия обмен на стоки между страните, а и хората пътуват все повече. Тази концепция ще пълни джобовете на определени мултинационални групировки, а хората ще бъдат "доени" и "заробвани" все повече.

    Коментиран от #5, #6, #10

  • 5 гост

    4 5 Отговор

    До коментар #4 от "Инженер":

    Цената на "търкалянето" по земята на един автобус с 40 пътника е 26-28 литра на 100 км и то ако шофьора кара икономично и автобуса е сравнително нов , за повече от половината автобуси е всъщност 30-35 литра на 100 км , особено с движение над 100 км/ч , както карат на дълги разстояния ! И изминава за 1 час въпросните около 100 км в най-добрия случай ! Тоест това е около 0,8- 0,9 литра на човек на 100 км ! Съвременен самолет от рода на Еърбъс 320 за 180 пътника минава около 1000 км със разход около 4 000 л , тоест 400 л на 100 км за 180 пътника или 2,2 л на човек на 100 км . Тук ти пишат , че дрона ще е около 5 пъти по-икономичен , което значи 0,4-0,5 литра на 100 км на човек !! И остава средната скорост от поне 250 км/ч , която е 3-4 пъти повече от средната скорост на автобус , тоест от София до Бургас ще стигнеш за час и половина , вместо 4-5 , да не кажа 6 часа с автобус , ако няма авария или задръстване по пътя , което вече е ежедневие и можеш да спестиш шофьора , главния виновник за проблеми !! Отделно не ти трябва 400 км магистрала със всичките и проблеми и разходи за милиарди , а две площадки по декар , може дори с трева в двата края на пътуването ! И всичко това с половината от разхода на автобус , а ако е на батерии и с една десета от същия !!

    Коментиран от #16

  • 6 гост

    2 3 Отговор

    До коментар #4 от "Инженер":

    Абсолютно същото се отнася и за товарните превози , дори там ефектите ще са по-големи !
  • 7 Умирам от смях

    4 0 Отговор
    Поне да има файда от въздушния Шенген
  • 8 дядото

    0 0 Отговор
    а какъв би бил ефекта от това върху природната среда и въздуха.

    Коментиран от #9

  • 9 гост

    0 2 Отговор

    До коментар #8 от "дядото":

    Напълно положителен , предвид наполовина по-малкия разход и горивото без емисии !
  • 10 гост

    0 1 Отговор

    До коментар #4 от "Инженер":

    За твое успокоение ще отбележа , че теорията че търкалянето е по-икономично от летенето е донякъде вярна , но с много важно условия !!! Ако и двете превозни средства имат ЕДНАКВО задвижване и летателното е по-тежко от въздуха ! Ако и двете се задвижват от двг или и двете се задвижват от електричество , най-вероятно "търкалящото" се ще е по икономично !! Обаче само ако летящото е по-леко от въздуха , тоест от рода на дирижабъл , енергията за преодоляване на гравитацията изчезва и остава само енергията за преодоляване на въздушното съпротивление , а при търкалящото се им и енергия за преодоляване на триенето от търкалянето , както и по-лошата обтекаемост от летящото ! И летящото става по-икономично със по-висока скорост на движение и без нужда от скъпи магистрали ! При вариант едното да е с двг , а другото на ток дори хибридно с дозареждане , чистото двг няма никакъв шанс !! Идеалния компромис е влак в тръба с вакуум , енергия се потребява само в началото за ускорение , като повечето се връща с регенерация по време на спирането накрая , а скоростите са почти непостижими дори за самолет или постижими с огромен разход на енергия и огромни рискове ! Но при него разходите за "път" са същите и по-големи от магистрала , поне засега , ако се развие технология за евтино пробиване на тунели просто няма да има конкуренция от никакъв друг транспорт !

    Коментиран от #12, #14

  • 11 Антикравар,пардон - антиквар

    1 0 Отговор
    А какво ли ще стане с метлите на краварете,с които отдавна вече пътуват до Луната ?
  • 12 Господин Виагра

    0 1 Отговор

    До коментар #10 от "гост":

    А нещо да кажеш за виаграта, която рекламирам и продавам?
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Знайко

    1 0 Отговор

    До коментар #10 от "гост":

    Ако вземеш да напишеш сикрет-спейс-програм и супер-соник-тубс ще разбереш, че вече съществува транспортна система от тръби с вакуум и скоростни капсули. Първите 50% от времето се ускоряват, след средата на пътуването почват да намалят скоростта.
    Ако си гледал Хрониките на ридик, там имаше една планета (Крематория), където имаше подобна железница в тунел, само че бяха скоростни шейни и не във вакуум.
    Твърди се , че под летището в Денвър е едната от тези станции. Има 6 сгради които са изградени под земното ниво и после са закопани.
    За статията конкретно- факта , че летейки машината ще прекарва в ативен режим 3 пъти по-малко време, прави спора за икономията незначителен.
    На първо време богатите ще летят, а бедните ще се търкалят.
    Големите логистични компании ще накупят дронове, ще изхвърлят персонала и ще намалят разходите и инцидентите , свързани с човешкия фактор.
  • 15 СЗО

    0 1 Отговор

    До коментар #2 от "гост":

    Безжичния пренос на ток вече е измислен от Н. Тесла. Както знаем, при смъртта мъ половината негов архив е изчезнал (вкл. и този за преноса на ток). Така че се чака подходящия момент...
  • 16 СЗО

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "гост":

    И какво правим когато и небето се задръсти с "камиони" и "автобуси"???