Volvo Buses официално започна серийно производство на първото си електрическо двойно съчленено шаси BZRT, проектирано за изключително дълъг 28-метров градски автобус. Производството на това иновативно шаси е организирано във Volvo Buses Latin America, разположено в бразилския град Куритиба. Именно тук компанията внедрява една от най-модерните транспортни инициативи за сегмента на бързия автобусен транспорт - BRT (Bus Rapid Transit), която е базирана на обособени ленти и специално подготвена инфраструктура.
На базата на това шаси вече е сглобен първият автобус, оборудван с каросерия от известния бразилски производител Caio, който има значителен опит в производството на каросерии за обществен транспорт. Основната характеристика на този модел е изключителната му дължина - 28 метра, което му позволява да превозва до 250 пътници едновременно. Това прави новия електрически автобус един от най-просторните сред градските електрически автобуси, предназначени за експлоатация по маршрути с висок интензитет на пътническия трафик.

Автобусът е с висок под, а вратите са разположени на един метър от земята, което се дължи на изискванията на системата BRT за организиране на качване и слизане на пътници от повдигнати перони. Това решение позволява бързо и ефикасно взаимодействие с пътническия трафик, намалява времето за спиране на всяка платформа и същевременно повишава общата безопасност.
Шасито на Volvo BZRT има четириосен дизайн, където вторият мост е задвижващият. Общото допустимо тегло на такъв автобус е 47 тона, което е впечатляваща цифра за електрически транспорт. Електроцентралата използва два електродвигателя Volvo EPT802, които осигуряват системна мощност от 400 kW. В комбинация с тях е двустепенната автоматична трансмисия Volvo I-Shift, проектирана специално за тежкотоварни автомобили. Благодарение на това, автобусът има високо ниво на енергийна ефективност и плавно движение, дори при максимално натоварване.
Превозното средство се захранва от литиево-йонни батерии NCA (никел-кобалт-алуминий) с общ капацитет 720 kWh. Този обем е разпределен между осем батерийни модула, всеки от които е с капацитет 90 kWh и маса 535 kg. Всички батерии са монтирани под пода на автобуса, което позволява максимално вътрешно пространство за пътниците, като същевременно се оптимизира разпределението на теглото. Бързото зареждане отнема между два и четири часа, в зависимост от параметрите на свързаното оборудване, което позволява автобусът да бъде интегриран в ежедневните транспортни графици без допълнителни прекъсвания или забавяния.

Важен компонент на новия електрически автобус е интегрирането на съвременни технологии за безопасност като част от програмата на Volvo Buses Zero Accident. Тази инициатива има за цел значително да намали броя на произшествията и нараняванията, свързани с обществения транспорт. Новият автобус е оборудван с интелигентни камери и сензори, които елиминират мъртвите зони около превозното средство. Това е особено важно в гъсто населената градска среда, където рискът от контакт с пешеходци или велосипедисти се увеличава значително. Системата за цифрово наблюдение позволява на водача да реагира бързо на всякакви потенциални заплахи, които иначе биха могли да останат извън полезрението.
Специално внимание заслужава и системата Volvo Dynamic Steering - патентована технология за активно кормилно управление, която осигурява максимална прецизност и лекота при завои и маневри. Това е особено важно за тези изключително дълги превозни средства, където конвенционалното кормилно управление може да не е достатъчно ефективно, особено по тесни улици или при смяна на ленти.
Стартирането на производството на шасита BZRT в Латинска Америка също е от стратегическо значение за глобалното позициониране на Volvo Buses. Според официалното съобщение на компанията, това е първото електрическо двойно съчленено шаси на Volvo, произведено извън Европа. Това демонстрира намерението на марката да засили присъствието си на южноамериканския пазар, където урбанизацията и нуждата от устойчив градски транспорт достигат нови висоти. По този начин Volvo не само демонстрира технологично лидерство, но и всъщност задава нови стандарти в развитието на голям електрически транспорт за мегаполиси.

Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 БОЗА
Коментиран от #7
11:28 19.05.2025
2 Сталин
Коментиран от #16
11:30 19.05.2025
3 стават
11:37 19.05.2025
4 Каква
И после видяхте ли каква глупост сте написали: Електроцентралата използва два електродвигателя Volvo EPT802, които осигуряват системна мощност от 400 kW.
11:47 19.05.2025
5 Тия
15:42 19.05.2025
6 Троянски кон
05:33 20.05.2025
7 Начо
До коментар #1 от "БОЗА":
Сега се купуват самолети подписани от МИНИСТЪР Татарчев ЛИЧНО не автобуси06:47 20.05.2025
8 1111
Коментиран от #9
07:52 20.05.2025
9 🤣😂🤣🤣ГАНЬО МИСЛИТЕЛ .... ПАК
До коментар #8 от "1111":
Тъъъъп по цялата главаКоментиран от #15
09:17 20.05.2025
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Един българин
09:50 20.05.2025
12 Иван
10:48 20.05.2025
13 Петър
10:52 20.05.2025
14 Кръстника
11:04 20.05.2025
15 Много си е прав
До коментар #9 от "🤣😂🤣🤣ГАНЬО МИСЛИТЕЛ .... ПАК":
Човека12:13 20.05.2025
16 Антикомуне
До коментар #2 от "Сталин":
Ами за вас са безполезни.То в Раша пътища няма,само окопи и кал до коленете. Този автобус е за белите държави.13:03 20.05.2025
17 Очевидно
13:05 20.05.2025
18 жужо
14:01 20.05.2025
19 Пътуващ
14:24 20.05.2025
20 Вай
10:07 21.05.2025
21 Петьо
Коментиран от #24
19:40 21.05.2025
22 Джо
Коментиран от #23
06:54 22.05.2025
23 Будител
До коментар #22 от "Джо":
Май пишеш без да четеш. Производството е в Бразилия и е за Бразилия17:02 22.05.2025
24 Будител
До коментар #21 от "Петьо":
Шведски Икарус17:03 22.05.2025