46 943131

„Лудият проект” на Ердоган, който ще генерира $8 милиарда годишно и за който Турция мечтае от 16 век

  • канал истанбул-
  • реджеп ердоган-
  • черно море-
  • проект-
  • канал-
  • турция-
  • мраморно море-
  • истанбул-
  • босфор

Канал Истанбул се очертава като един от водещите инвестиционни проекти за последните години

„Лудият проект” на Ердоган, който ще генерира $8 милиарда годишно и за който Турция мечтае от 16 век - 1
Снимка: Shutterstock

На 26 юни в Турция бе дадено началото на реализацията на един от най-амбициозните и спорни проекти в историята на страната - Канал Истанбул, който ще свърже Черно и Мраморно море. Мечтите за изграждане на алтернатива на Босфора датират още от 16-и век. Очаква се с осъществяването на проекта в турската хазна да постъпват по осем милиарда долара годишно, предаде Нова Чолакова от БТА.

Проектът алтернатива на Босфора е сред т. нар. "луди проекти" на президента Реджеп Тайип Ердоган. Канал Истанбул се очертава като един от водещите инвестиционни проекти за последните шест години, сред които са летище Истанбул, Северната мраморноморска магистрала, жп линии, пристанища, логистични центрове. Правителството заявява, че тези инвестиции ще имат голям принос за турската икономика, като по този начин ще се увеличи влиянието на Турция в международната търговия и ще има огромни ползи за екологията и за сигурността. Твърди се, че Канал Истанбул ще е от полза не само за Турция, а и за съседните страни, сред които България и Румъния.

Същевременно опозицията в Турция, военните (във връзка с конвенцията от Монтрьо), екоподдръжниците и много жители на мегаполиса остро критикуват т. нар. "Канал на раздора", като твърдят, че с реализирането му ще бъде причинена екокатастрофа, главно заради разликата в солеността на Черно и Мраморно море, както и заради факта, че по този начин Истанбул на практика ще бъде превърнат в остров. Според някои оценки ще се повиши силно и рискът от огромни разрушения при земетресения. Турската опозиция побърза да предупреди чуждестранните инвеститори за рисковете при евентуално участие в "Канал Истанбул". По данни на проучване на социологическата агенция Метропол близо половината турци не одобряват изграждането на Канала.

Ползите от Канал Истанбул

Това не е просто воден канал, това е спасение за бъдещето на Истанбул. Така Ердоган окачестви на 26 юни проекта (когато бе направена първата копка в района Сазлъдере). Водната артерия ще бъде с дължина 45 километра, с дълбочина 20,75 метра и минимална широчина 275 метра. Предполага се, че през Канала ще може да преминават по 160-180 кораба на ден с товароподемност до 300 хиляди тона.

Ердоган съобщи, че се планира Канал "Истанбул" да бъде построен за шест години, а стойността му ще възлезе на 15 милиарда долара. Той изтъкна, че трафикът през Босфора в момента е много интензивен и е един от най-натоварените в света. По думите му капацитетът на Босфора за безопасно преминаване на кораби е 25 хиляди (годишно), а на този етап през пролива вече преминават по 45 хиляди плавателни съда. Още през май Ердоган заяви, че със сигурност има много противници на проекта, но добави: "Това няма да ни спре". Президентът изтъкна още, че проектът няма да попада под действието на Конвенцията от Монтроьо.

Министърът на транспорта и инфраструктурата Адил Караисмаилоглу заяви, че според предварителните разчети корабоплаването през Канал "Истанбул" ще бъде 13 пъти по-безопасно, отколкото през Босфора. Увеличаването на габаритите и тежестта на корабите, превозването на опасни товари, увеличаването на броя на плавателните съдове са само малка част от опасностите за пролива, казват експерти. Като естествен пролив Босфорът крие множество опасности като остри завои, силни и променливи течения; движението на плавателни съдове, които са част от градския транспорт, и туристическите корабчета също товарят трафика. В момента за преминаване през Босфора корабите трябва да чакат от 15 до 30 часа, заради което загубите за големите танкери за денонощие възлизат на до 120 хиляди долара. Предполага се, че с реализацията на Канал Истанбул корабните компании ще спестят 1,4 милиарда долара годишно.

Не трябва да се игнорира и фактът, че от преминаващите кораби през Босфора годишно 10 хиляди са танкери, превозващи тонове суров петрол. Катастрофа на такъв танкер в пролива, разделящ на две части 16-милионния мегаполис, може да доведе до екокатастрофа. Подобни инциденти е имало през 1979 и 1999 г. Същевременно почти ежедневно в пролива става леки инциденти. Всъщност според някои оценки през Босфора преминават 4 пъти повече кораби отколкото през Панамския и три пъти повече отколкото през Суецкия канал. Инцидентът в Суецкия канал наскоро допринесе за решението на турските власти за стартиране на реализацията на проекта за Канал Истанбул.

Трябва да се отбележи и фактът, че въпреки развитието на технологиите в търговията продължават да доминират морските превози, а стойността им е много по-ниска в сравнение с другите превози. Преподавателят от университета Мармара и специалист по градски мениджмънт д-р Реджеп Боздоган съобщи, че Канал Истанбул няма просто да свърже Черно и Мраморно море, а проектът включва логистичен и конгресен център, център за изложения, две големи пристанища и две яхтени пристанища. Ще бъде създадена и зона за високи технологии и ще бъдат построени два сеизмично устойчиви града. По информация на Хабер 7 в периода 2017-2019 г. са извършени задълбочени проучвания, свързани с реализацията на морската артерия. Анализирани са били всички мнения и критики от заседанията на Комисията за технически контрол, като работата е била съгласувана с мнението на експерти от 56 учреждения и организации.

Вредите от Канал Истанбул

Опозицията и екоактивистите са твърдо против реализацията на Канал Истанбул. В деня, в който бе стартирано строителството, бе организиран голям протест. "Не искаме бетонен канал, не искаме бетонен град", "Няма да мълчим, ако Каналът бъде реализиран", скандираха участниците в протеста. Според еколозите с осъществяването на проекта ще бъде разрушен екологичният баланс и ще се повиши нивото на сероводорода в Мраморно море. Това означава, че жителите на Истанбул ще усещат постоянен лош мирис (на развалени яйца), а редица видове от екосистемата може да бъдат унищожени. Най-крайните опоненти твърдят, че с изграждането на Канала ще бъде причинена екокатастрофа, тъй като Мраморно море е по-солено, а Черно море има по-голямо био разнообразие. Също така нивото на водите в Черно море е по-високо, а течението на Босфора не позволява на двете морета да се смесват. С реализирането на изкуственото съоръжение може да се стигне до там, че нивото на Черно море да спадне леко, а Мраморно море да бъде силно замърсено. Европейската част на Истанбул, превръщайки се в остров, може има проблеми, свързани с дефицит на вода, както и с повишен риск от земетресения.

Проблемите, свързани с дефицита на вода, са силно вероятни, тъй като основният източник на прясна вода в европейската част на Истанбул е именно водохранилището Сазлъдере, което с реализирането на проекта де факто ще бъде засолено. Ще са необходими много нови водоизточници. Трябва да се изтъкне фактът, че по-голяма част от населението на Истанбул (10 милиона души) живее в европейската част на Истанбул, а повечето запаси на вода се намират в азиатската част на града. Дори сега в европейската част на мегаполиса често има проблеми в водоснабдяването. Очевидно само времето ще покаже дали ползите ще са по-големи от вредите при реализирането на мегапроекта Канал Истанбул.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 68 гласа.

Свързани новини

Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 ТУРСКИ ТИР

    63 88 Отговор
    ТЕЗИ БОЛНИ ФАНАТИЦИ ЗА ЗЛО КЪРВАВА РЕЛИГИЯ

    Коментиран от #120

  • 3 сила

    162 29 Отговор
    всички герберасти начело с Вожда Им да отиват да копат....

    Коментиран от #14, #128

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Българина

    155 16 Отговор
    а герб унищожиха всички големи проекти

    Коментиран от #19, #124

  • 6 Чоребе на буци

    40 35 Отговор
    За тия турци!

  • 7 РазБойко

    112 14 Отговор
    Мойта мечта е да сънирам зайчарника и зимаска с Мата Хари да се таковаме кат зайци.
  • 8 ИВАН

    37 10 Отговор
    НИЕ КОГА ????
  • 9 да прецакаме турците

    99 41 Отговор
    да построим свой канал от Бургас до Ямбол там изместваме коритото на Тунджа към Свиленград и там ще се влива в Марица през Гърция в Средиземно море и турчаците фалират

    Коментиран от #10

  • 10 Землянин

    76 23 Отговор

    До коментар #9 от "да прецакаме турците":

    Хапчетата, бързо...
  • 11 Последния Софиянец

    29 44 Отговор
    Изметохме ГЕРБ, сега е ред на БСП и на Кауня !

    Коментиран от #65

  • 12 СВД

    72 15 Отговор
    Ето докъде бе България според Лондонския договор в края на Балканската война, но алчността на Бай Ганчев съсипа всичко!

    Коментиран от #50, #119

  • 13 българин

    162 7 Отговор
    Луд не луд - ще го направят, а ние тука какво? 35 години строеж на АЕЦ Белене и накрая един гъол и оборудване, обвито с найлони.
  • 14 Чичо

    76 4 Отговор

    До коментар #3 от "сила":

    Въй баце е ходил при султаня да му дава строителни съвети, носел е и няколко гардероба
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Хасан

    65 35 Отговор
    това е много добре за турция,много пара ще се налее в държавата,и ще повиши стандарта на населението

    Коментиран от #17, #64

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Хасан

    47 20 Отговор
    по бързи изчисления на експерти точно за 2,1 години ще се изплати и след това започва печалбата
  • 19 Не ги унищожава 😏

    33 16 Отговор

    До коментар #5 от "Българина":

    Прави ги с нашите пари в полза на трети страни . Купува виртуални Ф-16 ,балкански-турски-РУСКИ газопровод печели дивиденти и *КОМИСИОН* на гърба на българския народ в своя лична изгода (влиза си Американското посолство когато си пожелае ,среща се с Ердоган когато си пожелае) ,а ние всички си мълчим . Вината е на тези които го назначиха на тази позиция (бившите ДС) . Къде са те защо мълчат отговорността е тяхна . Бивши ДС няма така че да си поемат отговорността ЧАКАМЕ ОТГОВОРИ 😏😞🧐👏👋
  • 20 Сметки без кръчмар

    20 25 Отговор
    Колко пък да е натоварен трафика през Босфора освен Русия кой друг прекарва много стоки от там през Украйна Румъния и България няма много стоки съмнително ми е по скоро се прави за богатите инвеститори които ще построят скъпи жилища и ще ги продават знаем колко струва едно имение на Босфора

    Коментиран от #22

  • 21 шантави калпаци

    51 5 Отговор
    То и суецкият канал е бил „Лудият проект”
  • 22 Землянин

    74 12 Отговор

    До коментар #20 от "Сметки без кръчмар":

    Прави се с идеята, че населението около Черно море ще се увеличи в бъдещето. Също има проект за мега Истанбул. Нищо, което Ердоган прави, не е случайно. Хората си имат разузнаване, експерти, икономисти и т.н.
  • 23 шантави калпаци

    44 15 Отговор
    Защо да не се построи български луд проект канал Русе-Варна? Проект от времето на Тодор Живков. Кой мисли че е не възможен и не изгоден? Само тиквата защото няма друго перо освен магистрали да се краде ама да се краде без огледно нагло.

    Коментиран от #26, #95

  • 24 гост

    48 43 Отговор
    Време е България и Гърция да дръпнат килимчето на Турция и като външна граница на ЕС да спретнат една високоскоростна железница Александруполис - Бургас и да накарат султана да си ползва каналите за плаж , хахахах !!
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 гост

    43 26 Отговор

    До коментар #23 от "шантави калпаци":

    Няма нужда от канали , дори китайците осъзнаха , че железницата е много по-бърза и на същата цена , когато е контейнерна и дигитализирана !! В Китай вече има пристанища и гари на които няма жив човек , всичко е роботи !!! Когато е електрифицирана и без граници , като Гърция , България , Румъния и на север чак до Балтийско море , няма нужда от канали и пристанища !

    Коментиран от #28, #29

  • 27 С ДПС напред

    21 11 Отговор
    Спокойно граждани , скоро ще започне канала под название Балкан-Канал който ще свърже Сараите на нашият свещен вожд Св. Доган през Черно море Украйна ,Белорус и Литва та чак до Баренцово море . Проекта е одобрен и съгласуван от всички мафиоти на партията.

    Коментиран от #42

  • 28 Землянин

    26 10 Отговор

    До коментар #26 от "гост":

    Точно Китай финансира голяма част от проекта, изграждат алтернатива на щатския монопол по цял свят...

    Коментиран от #32

  • 29 Домакинът

    27 21 Отговор

    До коментар #26 от "гост":

    Не прави опити за свободно съчинение. 1. Морското карго се увеличава и е по евтино. 2. Защо ли строят военни кораби а не военни влакове? Явно имаш герберска логика.

    Коментиран от #33

  • 30 Sieg

    31 14 Отговор
    Нека се развиват! Дайте ние да махнем Б. Б и да започнем и ние да се развиваме.
  • 31 Сидеров

    28 11 Отговор
    Сега ще ни източат морето през канала и ще си напълнят тяхното.

    Коментиран от #113

  • 32 гост

    35 12 Отговор

    До коментар #28 от "Землянин":

    Кое финансирал Китай , канала на султана ??? Хахахах , мечтай си !!Май не си разбрал , че купиха пристанището в Пирея и още няколко !! И накъде ще вози Китай през Босфора , за Раша ?? Където има от изток три пъти по-къс и лесен път , също със железница ??? Мнооого си се оплел в опорките , направо пиле в кълчища !! Китай търси пътища на запад , а не в обратна посока !! Само да ти кажа , че таксите в Суецкия и Панамския канал достигат милион долара на контейнеровоз !!!! И се чака със седмици понякога !

    Коментиран от #54

  • 33 гост

    18 15 Отговор

    До коментар #29 от "Домакинът":

    Единствената полза от тоя канал ще е за САЩ, Австралия и Катар , които моментално ще напълнят Украйна с танкери с втечнен газ , а оттам и на запад , по руските тръбички и за сметка на Газпромовци !! Ако това ти е мечтата , честито , хахах !!

    Коментиран от #34, #35

  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 абе късоумния

    21 9 Отговор

    До коментар #33 от "гост":

    Какво им пречи и сега на САЩ, Австралия и Катар , моментално да напълнят Украйна с танкери с втечнен газ , а оттам и на запад , по руските тръбички и за сметка на Газпромовци !! Това ти е мечтата ,късо у...., честито , хахах !!

    Коментиран от #36, #37

  • 36 гост

    21 9 Отговор

    До коментар #35 от "абе късоумния":

    Ами например това , че през Босфора е забранено да минават танкери с газ , само такива с петрол пускат !! И това ли не знаеш ??
  • 37 гост

    7 9 Отговор

    До коментар #35 от "абе късоумния":

    Ако не беше това вместо да купуваме терминал в Александруполис щяхме да си го направим в Бургас !! Ама като гледам султана пак ще ни осигури такава възможност , тъкмо преди "турския поток" , хахахах !!

    Коментиран от #40

  • 38 абе късоумния

    7 4 Отговор
    и каква е предпоставкота с канала да минават? Не, нама те от чорапите нагоре.

    Коментиран от #39

  • 39 гост

    18 5 Отговор

    До коментар #38 от "абе късоумния":

    Ами предпостравката е , че по него ще е разрешено , щото султана иска такси , понимайш , хахаха !!! Ама образовайте се малко , няма всичко наготово да ви казвам !!

    Коментиран от #41, #44, #47

  • 40 абе късоумния

    13 5 Отговор

    До коментар #37 от "гост":

    какъв терминал в Александруполис си купувал? тиквени приказки, 10% и си купил терминал! Ади бегай от тука.

    Коментиран от #46

  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 гост

    11 3 Отговор

    До коментар #27 от "С ДПС напред":

    Че тоя канал е практически готов , пак ли да ви отварям , хахах !! Айде сега погледни къде минава Днепър и Висла и обърни внимание , че и двете са в пъти по-широки и по-дълбоки от тоя канал и от Босфора даже !! Особено Днепър си е едно вътрешно море на практика !!
    Публикувано във факти.бг: Украйна планира да съедини Балтийско и Черно море
    https://fakti.bg/world/409629-ukraina-planira-da-saedini-baltiisko-i-cherno-more
  • 43 Софийско море

    32 3 Отговор
    Хората тука по пет милиарда километра магистрали строят, те за някакъв си канал спорят.
  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 абе късоумния

    11 2 Отговор
    Условията за новия каналал ще са каквито са за босфора. Не лъжи.
  • 46 гост

    9 3 Отговор

    До коментар #40 от "абе късоумния":

    Ами ти явно вече отдавна си "бегал" , ама от Карлуково !! Първо не са 10 а 20 % , да не давам линкове има го на сто места в нета и е гласувано даже в парламента !! И второ за какво са ти повече , като за толкова е капацитета на връзката с Гърция ??? Е сага като направи султана каналче ще имаш 100% в терминал Бургас , хахахха !!

    Коментиран от #48, #49

  • 47 абе късоумния

    4 3 Отговор

    До коментар #39 от "гост":

    Условията за новия каналал ще са каквито са за босфора. Не лъжи.
  • 48 абе късоумния

    5 3 Отговор

    До коментар #46 от "гост":

    защо пишеш купил а не 20%? Като половин милиард магистрали.
  • 49 абе късоумния

    5 5 Отговор

    До коментар #46 от "гост":

    Какво се дуеш с 20% Сиверна Македония имат 25%. Колкото канала да направи султана твоите лъжливи опасения няма да се сбъднат. Пишеш без зноние.
  • 50 SSG 3000

    3 3 Отговор

    До коментар #12 от "СВД":

    как тaм в питарасссея?
  • 51 Info

    15 18 Отговор
    Официалната инфлация в Турция е 17,53%, но гражданите са скептични и се оплакват, че инфлацията е над 40% и правителството я крие, за да избегне повишаване на заплатите на държавните служители и пенсионерите. По-долу са изказванията на турските граждани в телевизионни репортажи на чужди медии. "На 76 години съм и ходя на чисти места. Разбира се, работя. Как да си изкарвам прехраната с пенсия от 1800 лири? (175 евро)." "Преди петдесет години пенсионер с бонус отиде и си купи апартамент. Днес с бонуса можем да си купим два килограма баклава." "В тази държава инфлацията достигна 60%. Но те ще излязат, за да ни кажат около 14% инфлация, за да ни дадат само 7% увеличение на заплатата през семестъра." "Инфлацията всъщност е над 40%. Правителството казва 17%. Правят това, за да не увеличават заплатите на държавните служители и пенсионерите." В същото време луксозният летен курорт на Ердоган в Мармарис обхваща 92 акра, има частен басейн, частен плаж, 300 стаи и струва на турските граждани 70 милиона евро.

    Коментиран от #52, #55, #58, #63, #67, #68, #70

  • 52 Землянин

    18 11 Отговор

    До коментар #51 от "Info":

    5000% е инфлацията, задминаха дори и Венецуела. Ако не вярваш, иди и виж, как с една нормална заплата се издържа четиричленно семейство, че чак и луксозен апартамент купуват на всеки 7-8 години. Толкова са зле горките, че повечето с нови коли, луксозни апартаменти по 100 квадрата + и телефони по 1к$...
  • 53 барчо

    8 5 Отговор
    Без да чета тая нещастна тирада, ако пуснат акции, ще си купя колкото мога повече.

    Коментиран от #79

  • 54 Не бе

    1 2 Отговор

    До коментар #32 от "гост":

    Китай финансира ийстмед....хахаха
  • 55 барчо

    32 6 Отговор

    До коментар #51 от "Info":

    Инфлацията е нормална, като се има в предвид, че техните "партньори" УСАта имам в предвид е предприела редица мерки, за да съсипе турската икономика. В този момент имам познато турско семейство, което има 6 деца, като 4 от тях са вече лекари, а две учат в момента медицина в БГ. Не са от богатите, но се справят. Нали се сещаш, че е против логиката, когато една държава произвежда от домати до коли и оръжие и да изнася да е зле икономически. Значи някой мощен "приятел" сляга пръчка у коуеуото.
  • 56 А БСП УНИЩОЖИХА

    12 10 Отговор
    ЦЯЛАТА ДЪРЖАВА С КОМУНИЗМА
  • 57 Турски фалит

    12 8 Отговор
    Гладна кокошка просо сънува.
  • 58 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 59 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 60 Behemoth

    10 3 Отговор
    Половин милиард километра магистрали ви построих.....ТЕ всичките са така малкопишковците!
  • 61 Браво Ердухане

    11 12 Отговор
    С канала при следващо заметресение Константинопол ще потъне. А и чистата вода на острова ще изчезне
  • 62 Барба Ердос

    11 11 Отговор
    Тракия за европейците, Анатолия за азиатците, остров Константинопол казан-казан.
  • 63 до fame info

    17 9 Отговор

    До коментар #51 от "Info":

    Къде от турски канал отиде на турска икономика? Стой и се жалвай за калпавата бг икономика. Наскоро ти изнесох една лекция но тиквената глава не приема. Карай тъй нека твоето магаре да е мъжко. С минимална турска пенсия 1200 хляба а с българска пенсия 110 хляба. Да ти е честита такава икономика!!!!
  • 64 бай Даньо

    6 8 Отговор

    До коментар #16 от "Хасан":

    Повишавате стандарта на живот в анадолския манафет повишавате и накрая средната работна заплата на половина от тая в "провалена" България !? Май нещо правите грешно сетете се сами какво.
  • 65 Еврокомунист

    5 4 Отговор

    До коментар #11 от "Последния Софиянец":

    Де измети си първо мърлявата панелка, "софиянецо", па после мети по-умните от теб!
  • 66 бай Даньо

    7 6 Отговор
    Приземяване аркадашлар! Според numbeo

    Local Purchasing Power in Istanbul is 40.97% lower than in Sofia

    Основно защото СРЗ в София е 1,488.84 лв а в Истанбул 688.38 (3,612.34 TL) .

    Толкова!

    Коментиран от #69

  • 67 абе fake info

    10 4 Отговор

    До коментар #51 от "Info":

    Я си коментирай месечните заплатите от 60000лв а не да пишеш измислици и то за друга държава. Тук не знаеш какво става а си седнал да пишеш уйдорми за други държави.
  • 68 Силна Пуйка

    11 4 Отговор

    До коментар #51 от "Info":

    Турската Мария Антоанета, Емине Ердоган, изпитва голяма симпатия към нещастните турци и затова ги съветва че ако нямат достатъчно пари, за да изядат необходимите порции храна, няма страшно, те могат да изядат половината от необходимите порции, както в Африка.

    Коментиран от #74

  • 69 бай дъно

    6 2 Отговор

    До коментар #66 от "бай Даньо":

    я се приземи, кой индек си поместил? за тока, бензина, жилище? Ти ли си най голямото лъжливо отворко? Да не би ти да си направил водното огледало в Кърджали? Само ти ли имаш интернет?

    Коментиран от #75

  • 70 е такива инфота с лопати да ги ринеш

    22 4 Отговор

    До коментар #51 от "Info":

    Една японска йена е 0,015 Български лев. Леле колко са зле японците. Според теб нали info?

    Коментиран от #71

  • 71 абе ти

    5 7 Отговор

    До коментар #70 от "е такива инфота с лопати да ги ринеш":

    изглеждаш много умен, със сигурност ще знаеш да отговориш дали японските пенсии съответстват на 175 евро като турските...

    Коментиран от #72, #73

  • 72 на такива самохвалковци

    1 1 Отговор

    До коментар #71 от "абе ти":

    отговарям ако не си поставят +.
  • 73 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 74 А.Манов

    3 5 Отговор

    До коментар #68 от "Силна Пуйка":

    Пуйо, пуйо, такива са повечето българЕ като теП, прости и късогледи.....
  • 75 бай Даньо

    4 7 Отговор

    До коментар #69 от "бай дъно":

    Ето ги другите индекси от интернета...

    Consumer Prices in Istanbul are 19.26% lower than in Sofia (without rent)
    Consumer Prices Including Rent in Istanbul are 21.67% lower than in Sofia
    Rent Prices in Istanbul are 29.86% lower than in Sofia
    Restaurant Prices in Istanbul are 34.62% lower than in Sofia
    Groceries Prices in Istanbul are 23.00% lower than in Sofia
    Local Purchasing Power in Istanbul is 40.97% lower than in Sofia


    Всички цени в Истанбул по ниски и въпреки това с близо 41% е по висока покупателната способност на СРЗ в София!
    не съм направил водното огледало но е добре ( за вас) в анадолския манафет да прогледнете отзад "огледалата и пушека" на Ердоган с който ви баламосва. Ако не прогледнете още по добре за нас.

    Коментиран от #78, #81, #82, #83, #85, #86, #87

  • 76 Танас воевода

    5 1 Отговор
    Най големия проект колбасарски дюкян за Македонска наденица.
  • 77 Баш войвода

    5 1 Отговор
    Кои пита за наденицата.
  • 78 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 79 брежнев

    5 1 Отговор

    До коментар #53 от "барчо":

    сега щели да пускат акции от аец белене купи си ,пуск 3012 год,лентата реже бат бойко.......
  • 80 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 81 София са нужни 916лв а Истанбул 702лв

    6 4 Отговор

    До коментар #75 от "бай Даньо":

    Месечна издръжка в София са нужни 916лв а Истанбул 702лв на човек. В София с 19.15% живота е по-скъп от Истанбул.

    Коментиран от #121

  • 82 до бай дъно

    2 2 Отговор

    До коментар #75 от "бай Даньо":

    мода да трие но истината е една.
  • 83 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 84 ЧУЙ ЧУЙ

    11 1 Отговор
    НЕКА ТУРЦИЯ ВЗЕМЕ БОЙКО ДА ГИ УПРАВЛЯВА И НИЩО НЯМА ДА СТРОЯТ - САМО ЩЕ ЯДАТ И ЩЕ ПИЯТ !
  • 85 до бай дъно това е от теб

    1 2 Отговор

    До коментар #75 от "бай Даньо":

    Знаеш ли превода на това което си пейснал? "Consumer Prices in Istanbul are 19.26% lower than in Sofia (without rent) Consumer Prices Including Rent in Istanbul"
  • 86 ха ха ха за какво се драчеш

    3 2 Отговор

    До коментар #75 от "бай Даньо":

    Сам си го написъл с 21.67% разходите за месечна издръжка в Истанбул са по-ниски от София.
  • 87 това ли искаш да докажеш

    5 2 Отговор

    До коментар #75 от "бай Даньо":

    Евростат: България остава на дъното в ЕС по покупателни възможности16 Дек 2020.

    Коментиран от #92

  • 88 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 89 САТЪРА НА ХАНА

    3 5 Отговор
    ТОЯ КАНАЛ ЩЕ РАЗБЪРКА СЕРОВОДОРОДА В ЧЕРНО МОРЕ И
    ЩЕ ИЗБИЕ И ХОРАТА И РИБАТА
    ............... НЕ СЕ ВЪЗХИЩАВАЙТЕ , АМИ ТРЯБВА ДА СЕ СТРАХУВАТЕ И ТО МНОГО !
  • 90 САТЪРА НА ХАНА

    7 6 Отговор
    РУСИЯ ТРЯБВА ДА ИЗГРАДИ 30 КМ ЗАВОЙ НА ТУРСКИЯ ПОТОК
    ....... И ДА ИЗКАРА ТЪРБАТА ВМЕСТО НА ТУРСКИЯ , НА БЪЛГАРСКИЯ БРЯГ ......
    ........... И ТУРЦИТЕ УМИРАТ ПРАВИ :))
  • 91 Info

    4 7 Отговор
    Държавният департамент на САЩ и Министерството на финансите решиха да наложат санкции на трима лица и базираната в Турция компания, която координира насърчаването на финансова и друга помощ за "Ислямска държава". Това е петият път от април 2019 г., че Министерството на финансите на САЩ налага санкции на лица, които подкрепят "Ислямска държава" и се намират в Турция. Според откъс от доклад на генералния инспектор на Министерството на финансите на САЩ през януари миналата година, "Ислямска държава" използва бази в Турция за международен трансфер на пари, особено между Ирак и Сирия.
  • 92 бай Даньо

    2 8 Отговор

    До коментар #87 от "това ли искаш да докажеш":

    България е на дъното но в ЕС ( всъщност малко преди Гърция, около 5% и малко след Румъния около 5% по покупателна способност искаш ли точните цифри ? ) но цели 41 % пред анадолския манафет. Тая тема не става за трашване на България вече, трашвате си азиатския манефет , нищо че ви приглася нашенската морониада която не знае на кой свят е ...
  • 93 Нямам Срам

    9 9 Отговор
    Истанбул е български град от 3000 години ... Траки и българи е един народ този град ни принадлежи по право ...

    Коментиран от #100, #104, #106

  • 94 Готин

    20 3 Отговор
    Този проект е геостратегически и ще издигне Турция до нивото на четвърта световна сила. Да държиш "ключа" за два пролива е по- добре, отколкото за един. Ускореното развитие на страните в черноморският регион и прекият достъп до вътрешността на Европа по плавателните реки е ключов фактор за реализацията на този проект. Колкото и да не харесваме Ердоган, трябва да признаем, че не е луд!
  • 95 2021

    5 4 Отговор

    До коментар #23 от "шантави калпаци":

    Ако бъде построен , фекалните води на цяла Европа ще се изливат във Варна, ето за това не е построен:) И няма да бъде.

    Коментиран от #101, #102

  • 96 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 97 Хайде бе

    6 7 Отговор
    16 млрд! На тази цифра и неспециалист няма да повярва. Специалистите инжинири предвиждат не по-ниска цена от 80 млрд. Ако се вземе предвид инфлацията, то сумата е над 100 млр. Също така тези глупости за големите печалби са научна фантастика. Босфора ще се разтовари малко и корабите ще минават по-бързо и нищо повече. Бройката си остава същата. Истината е че този проект е за да се заобиколи договорът от Монтрьо и нищо друго. Анадолски чалъми...

    Коментиран от #99

  • 98 1122

    9 10 Отговор
    Канала ще увеличи изтичането на Черно море и нивото му ще спадне,което ще доведе до изтъняване на водния слой който държи сероводорода .А щом налягането на водния слой намалее,ще започне излизането на сероводород от морето,което воже да доведе до експлозия на сероводорода и унищожаването на крайбрежието на и Черноморските градове .Понякога не добре премислените идеи водят до големи екологични катастрофи.И все пак печеленето на пари на всяка цена е налудничава идея.Черно море с тоя отток си сменя водато на 100% за около 1000 години.А когато се построи канала,това ще става по бързо,освен това в него ще се влива и по солена вода от мраморно море......ще настъпи екологична катастрофа при всички случаи.Ердоган ще си отиде след десетина години,НО поразиите му ща останат с векове.ВСЯКО ЕДНО ДОБРО НАМЕРЕНИЕ ,Е ОСЕЯНО ВИНАГИ С ТРУПОВЕ!

    Коментиран от #103, #108

  • 99 Абе

    7 1 Отговор

    До коментар #97 от "Хайде бе":

    Така е, Монтрьо е разковничето. Важен аспект от конвенцията са и ограниченията за военните кораби. През канала ще влизат свободно в Черно море.
  • 100 Наистина нямаш срама

    12 2 Отговор

    До коментар #93 от "Нямам Срам":

    Невеж си Истанбул никога не е бил български град а е средновековнишка българска мечта.
  • 101 а сега какво е

    3 0 Отговор

    До коментар #95 от "2021":

    Чешкия скулптор Давид Черни не ти ли го показа?
  • 102 Е сега не са

    2 1 Отговор

    До коментар #95 от "2021":

    фекалните води на цяла Европа а турска 00
  • 103 може да има невежество

    3 1 Отговор

    До коментар #98 от "1122":

    Но толкова голямо невежество да напишеш "Канала ще увеличи изтичането на Черно море и нивото му ще спадне," изтрепа рибата в "Черно Море" остана една цаца #98

    Коментиран от #110

  • 104 99% си македонец

    1 3 Отговор

    До коментар #93 от "Нямам Срам":

    Друго какво е било българско?
  • 105 Нищо не разбиращ

    5 1 Отговор
    А ние кога или по-точно казано след колко века ще отворим Витиня?????????????????????????

    Коментиран от #118

  • 106 Ами

    5 1 Отговор

    До коментар #93 от "Нямам Срам":

    като ти принадлежи от 3000 години отиди и си го вземи!? Що клечиш из балканските канари и робтаеш за невъзможното........толкова е лесно!? Ама трябва дупе да ти е яко, нали!?
  • 107 6355

    6 3 Отговор
    Когато руснаците искаха да направят канал Бургас - Александруполис и да изхвърлят Турция от "играта" рИвахте, а сега ....

    Коментиран от #109, #112

  • 108 един въпрос за 4 клас

    2 0 Отговор

    До коментар #98 от "1122":

    В каква посока е течението в Босфора?

    Коментиран от #116

  • 109 гост

    5 1 Отговор

    До коментар #107 от "6355":

    Еха ,чак пък канал,искаха перолопровод и газопровод,но канал Бургас-Александрупулис би бил едно от чудесата на света.
  • 110 Джипсито

    0 1 Отговор

    До коментар #103 от "може да има невежество":

    пО-НИСКО НИВО НА МОРЕТО, ПОВЕЧЕ ЛАЖОВЕ
  • 111 бай ой

    6 2 Отговор
    Бойко може да го направи с неговите фирми за 3 месеца, ама ще е на стойност 150 млрд., че 90% трябва да отидат под магнолията!
  • 112 бай ой

    7 1 Отговор

    До коментар #107 от "6355":

    Канал Бургас - Александропулис наще могат да направят с ширина 10 метра и дълбочина 2 м! По него ще могат да минават двуместни канута и салове
  • 113 Ммммм даааа

    1 1 Отговор

    До коментар #31 от "Сидеров":

    Kоето не е лошо по принцип - по този начин нашата територия ще се увеличи и то откъм плажна ивица, което ще увеличи приходите от туризъм, а тяхната ще намалее. Даже можем да се окажем с граница на две морета.
  • 114 Ицо

    6 3 Отговор
    Аз пък мисля че този проект е добър.
    Някой да каже нещо лошо за Суецкия канал, или за панамския канал ?
    В случая е нещо подобно, защото Босфора е тесен и крив.
  • 115 Гост

    1 6 Отговор
    Навремето Громико искаше да им го направи безпари, ама нещо се дръпнаха хахахахахахаха Ха сега плащайте да си го правите сами, като ви идва късно хахахахахха
  • 116 еэеиэ

    3 1 Отговор

    До коментар #108 от "един въпрос за 4 клас":

    Посоката е в двете посоки. Повече тече от Черно море към Мраморно , но се връщат дълбоки води към Черно.
  • 117 БГ тъпчо

    1 2 Отговор
    Ще се промени цялата екосистема на Черно море. Ще стане по солено , ще изчезнат много местни видове , ще дойдат други и прочие
  • 118 Ааааа

    1 1 Отговор

    До коментар #105 от "Нищо не разбиращ":

    Чака се съставянето на ново правителство. От Брюксел очакват въпроса да се разгледа и в следващото събиране на Г-4. Повод за срещата в същност ще бъдат дупките на Жълтите павета в София, защото според последните проучвания се оказало, че не били "черни" дупки, а Фандък ями!
  • 119 пъдаро

    1 1 Отговор

    До коментар #12 от "СВД":

    Така е,ама Бай Ганчев с клакьорите си стовари вината за това, върху Цар Фердинанд.
  • 120 Луд

    0 1 Отговор

    До коментар #2 от "ТУРСКИ ТИР":

    Ахх ти кървав неверник
  • 121 Ицо

    1 4 Отговор

    До коментар #81 от "София са нужни 916лв а Истанбул 702лв":

    Как пък я изчисли тая месечна издръжка за София? С какво е по-различна месечната издръжка в столицата от тзаи в някои от останалите градове в България? Хлябът ли е по-скъп, бензинът ли, дрехите ли...кое? Истината е, че единствено разстоянията са по-големи и има предпоставка за повече разходи за транспорт. Но това не е задължително, разбира се. Не всеки живее на единия край на града, а работи на другия и ходи с кола на работа ( а не с метрото, което го има само в София ). Повятвайте мили "софиянци" и в останалата част от страната месечната издръжка не е малка, но за сметка на това, малки са заплатите. За това всички се натискате да живеете там, за по-високи доходи.

    Коментиран от #130

  • 122 SAAB

    1 1 Отговор
    Тоя канал ще промени течения в Черно море.......и всичко свързано с тях ....
  • 123 гишщги

    2 2 Отговор
    Тоя проект с нищо няма да навреди на Черно море. Скоростта с която водите на Черно море изтичат към Мраморно ще намалее и ще се разпредели между двата канала. Обема на изтичане ще се запази. проблемите ще са за Истанбул. Маловодие и др. изброени в статията. Не се вълнувайте.

  • 124 Българин

    0 2 Отговор

    До коментар #5 от "Българина":

    По добре да копаеш отколкото военното служебно правителство да въведе строева подготовка вечерен час или задължителен запас и ваксина
  • 125 Любен Стойков

    5 1 Отговор
    Каквито и да стане с канала на Ердоган, нас не ни засяга чак толкова. Нашият проблем е, че от кражби България не помръдва. Само една идея има в кратуните на бг политиците - да крадат, да плащат 10 милиарда евро годишно данък спокойствие на Путин и пак да крадат. Един мижав тунел под Стара планина не могат да направят за 50 години, един мост на Дунава не могат да вдигнат, една магистрала до Скопие им се свиди. Селящината не вдига глава от джобовете на българите. Как ще види нещо ново, уникално, авангардно...никак.

    Коментиран от #127

  • 126 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 127 Хайл

    2 2 Отговор

    До коментар #125 от "Любен Стойков":

    Дреме ми на мене че от скопие нямали да имат магистрала до черно море...плащат ли винетки-плащат боли ме гура от къде ще карат...пък по бойковите "магистрали" да се кара е АБСОЛЮТНО РИСКОВАНО
  • 128 Айде първо

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "сила":

    Първо да изхвърлим старите боклуци на бкп хорората и после ако е останала измет ще я пращаш на некаде. На тебе дедо ти да не шеф на трудов лагер комуне мръсно.
  • 129 нещо

    1 0 Отговор
    се е объркал ,чиляка!
    у варна чаками 1 седмица кораб да видим!
    днес видях един ама замина за Констанца!
  • 130 иценце

    0 0 Отговор

    До коментар #121 от "Ицо":

    чети! не аз съм го измислил, има статистика за всички градове в света.
  • 131 куку калпаци

    2 0 Отговор
    Българска работо, българско мислене.
Новини по държави: