На 26 юни в Турция бе дадено началото на реализацията на един от най-амбициозните и спорни проекти в историята на страната - Канал Истанбул, който ще свърже Черно и Мраморно море. Мечтите за изграждане на алтернатива на Босфора датират още от 16-и век. Очаква се с осъществяването на проекта в турската хазна да постъпват по осем милиарда долара годишно, предаде Нова Чолакова от БТА.
Проектът алтернатива на Босфора е сред т. нар. "луди проекти" на президента Реджеп Тайип Ердоган. Канал Истанбул се очертава като един от водещите инвестиционни проекти за последните шест години, сред които са летище Истанбул, Северната мраморноморска магистрала, жп линии, пристанища, логистични центрове. Правителството заявява, че тези инвестиции ще имат голям принос за турската икономика, като по този начин ще се увеличи влиянието на Турция в международната търговия и ще има огромни ползи за екологията и за сигурността. Твърди се, че Канал Истанбул ще е от полза не само за Турция, а и за съседните страни, сред които България и Румъния.
Същевременно опозицията в Турция, военните (във връзка с конвенцията от Монтрьо), екоподдръжниците и много жители на мегаполиса остро критикуват т. нар. "Канал на раздора", като твърдят, че с реализирането му ще бъде причинена екокатастрофа, главно заради разликата в солеността на Черно и Мраморно море, както и заради факта, че по този начин Истанбул на практика ще бъде превърнат в остров. Според някои оценки ще се повиши силно и рискът от огромни разрушения при земетресения. Турската опозиция побърза да предупреди чуждестранните инвеститори за рисковете при евентуално участие в "Канал Истанбул". По данни на проучване на социологическата агенция Метропол близо половината турци не одобряват изграждането на Канала.
Ползите от Канал Истанбул
Това не е просто воден канал, това е спасение за бъдещето на Истанбул. Така Ердоган окачестви на 26 юни проекта (когато бе направена първата копка в района Сазлъдере). Водната артерия ще бъде с дължина 45 километра, с дълбочина 20,75 метра и минимална широчина 275 метра. Предполага се, че през Канала ще може да преминават по 160-180 кораба на ден с товароподемност до 300 хиляди тона.
Ердоган съобщи, че се планира Канал "Истанбул" да бъде построен за шест години, а стойността му ще възлезе на 15 милиарда долара. Той изтъкна, че трафикът през Босфора в момента е много интензивен и е един от най-натоварените в света. По думите му капацитетът на Босфора за безопасно преминаване на кораби е 25 хиляди (годишно), а на този етап през пролива вече преминават по 45 хиляди плавателни съда. Още през май Ердоган заяви, че със сигурност има много противници на проекта, но добави: "Това няма да ни спре". Президентът изтъкна още, че проектът няма да попада под действието на Конвенцията от Монтроьо.
Министърът на транспорта и инфраструктурата Адил Караисмаилоглу заяви, че според предварителните разчети корабоплаването през Канал "Истанбул" ще бъде 13 пъти по-безопасно, отколкото през Босфора. Увеличаването на габаритите и тежестта на корабите, превозването на опасни товари, увеличаването на броя на плавателните съдове са само малка част от опасностите за пролива, казват експерти. Като естествен пролив Босфорът крие множество опасности като остри завои, силни и променливи течения; движението на плавателни съдове, които са част от градския транспорт, и туристическите корабчета също товарят трафика. В момента за преминаване през Босфора корабите трябва да чакат от 15 до 30 часа, заради което загубите за големите танкери за денонощие възлизат на до 120 хиляди долара. Предполага се, че с реализацията на Канал Истанбул корабните компании ще спестят 1,4 милиарда долара годишно.
Не трябва да се игнорира и фактът, че от преминаващите кораби през Босфора годишно 10 хиляди са танкери, превозващи тонове суров петрол. Катастрофа на такъв танкер в пролива, разделящ на две части 16-милионния мегаполис, може да доведе до екокатастрофа. Подобни инциденти е имало през 1979 и 1999 г. Същевременно почти ежедневно в пролива става леки инциденти. Всъщност според някои оценки през Босфора преминават 4 пъти повече кораби отколкото през Панамския и три пъти повече отколкото през Суецкия канал. Инцидентът в Суецкия канал наскоро допринесе за решението на турските власти за стартиране на реализацията на проекта за Канал Истанбул.
Трябва да се отбележи и фактът, че въпреки развитието на технологиите в търговията продължават да доминират морските превози, а стойността им е много по-ниска в сравнение с другите превози. Преподавателят от университета Мармара и специалист по градски мениджмънт д-р Реджеп Боздоган съобщи, че Канал Истанбул няма просто да свърже Черно и Мраморно море, а проектът включва логистичен и конгресен център, център за изложения, две големи пристанища и две яхтени пристанища. Ще бъде създадена и зона за високи технологии и ще бъдат построени два сеизмично устойчиви града. По информация на Хабер 7 в периода 2017-2019 г. са извършени задълбочени проучвания, свързани с реализацията на морската артерия. Анализирани са били всички мнения и критики от заседанията на Комисията за технически контрол, като работата е била съгласувана с мнението на експерти от 56 учреждения и организации.
Вредите от Канал Истанбул
Опозицията и екоактивистите са твърдо против реализацията на Канал Истанбул. В деня, в който бе стартирано строителството, бе организиран голям протест. "Не искаме бетонен канал, не искаме бетонен град", "Няма да мълчим, ако Каналът бъде реализиран", скандираха участниците в протеста. Според еколозите с осъществяването на проекта ще бъде разрушен екологичният баланс и ще се повиши нивото на сероводорода в Мраморно море. Това означава, че жителите на Истанбул ще усещат постоянен лош мирис (на развалени яйца), а редица видове от екосистемата може да бъдат унищожени. Най-крайните опоненти твърдят, че с изграждането на Канала ще бъде причинена екокатастрофа, тъй като Мраморно море е по-солено, а Черно море има по-голямо био разнообразие. Също така нивото на водите в Черно море е по-високо, а течението на Босфора не позволява на двете морета да се смесват. С реализирането на изкуственото съоръжение може да се стигне до там, че нивото на Черно море да спадне леко, а Мраморно море да бъде силно замърсено. Европейската част на Истанбул, превръщайки се в остров, може има проблеми, свързани с дефицит на вода, както и с повишен риск от земетресения.
Проблемите, свързани с дефицита на вода, са силно вероятни, тъй като основният източник на прясна вода в европейската част на Истанбул е именно водохранилището Сазлъдере, което с реализирането на проекта де факто ще бъде засолено. Ще са необходими много нови водоизточници. Трябва да се изтъкне фактът, че по-голяма част от населението на Истанбул (10 милиона души) живее в европейската част на Истанбул, а повечето запаси на вода се намират в азиатската част на града. Дори сега в европейската част на мегаполиса често има проблеми в водоснабдяването. Очевидно само времето ще покаже дали ползите ще са по-големи от вредите при реализирането на мегапроекта Канал Истанбул.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 ТУРСКИ ТИР
Коментиран от #120
13:12 07.07.2021
3 сила
Коментиран от #14, #128
13:13 07.07.2021
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Българина
Коментиран от #19, #124
13:13 07.07.2021
6 Чоребе на буци
13:13 07.07.2021
7 РазБойко
13:14 07.07.2021
8 ИВАН
13:20 07.07.2021
9 да прецакаме турците
Коментиран от #10
13:20 07.07.2021
10 Землянин
До коментар #9 от "да прецакаме турците":
Хапчетата, бързо...13:22 07.07.2021
11 Последния Софиянец
Коментиран от #65
13:25 07.07.2021
12 СВД
Коментиран от #50, #119
13:27 07.07.2021
13 българин
13:28 07.07.2021
14 Чичо
До коментар #3 от "сила":
Въй баце е ходил при султаня да му дава строителни съвети, носел е и няколко гардероба13:28 07.07.2021
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Хасан
Коментиран от #17, #64
13:32 07.07.2021
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Хасан
13:37 07.07.2021
19 Не ги унищожава 😏
До коментар #5 от "Българина":
Прави ги с нашите пари в полза на трети страни . Купува виртуални Ф-16 ,балкански-турски-РУСКИ газопровод печели дивиденти и *КОМИСИОН* на гърба на българския народ в своя лична изгода (влиза си Американското посолство когато си пожелае ,среща се с Ердоган когато си пожелае) ,а ние всички си мълчим . Вината е на тези които го назначиха на тази позиция (бившите ДС) . Къде са те защо мълчат отговорността е тяхна . Бивши ДС няма така че да си поемат отговорността ЧАКАМЕ ОТГОВОРИ 😏😞🧐👏👋13:43 07.07.2021
20 Сметки без кръчмар
Коментиран от #22
13:45 07.07.2021
21 шантави калпаци
13:47 07.07.2021
22 Землянин
До коментар #20 от "Сметки без кръчмар":
Прави се с идеята, че населението около Черно море ще се увеличи в бъдещето. Също има проект за мега Истанбул. Нищо, което Ердоган прави, не е случайно. Хората си имат разузнаване, експерти, икономисти и т.н.13:51 07.07.2021
23 шантави калпаци
Коментиран от #26, #95
13:56 07.07.2021
24 гост
13:57 07.07.2021
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 гост
До коментар #23 от "шантави калпаци":
Няма нужда от канали , дори китайците осъзнаха , че железницата е много по-бърза и на същата цена , когато е контейнерна и дигитализирана !! В Китай вече има пристанища и гари на които няма жив човек , всичко е роботи !!! Когато е електрифицирана и без граници , като Гърция , България , Румъния и на север чак до Балтийско море , няма нужда от канали и пристанища !Коментиран от #28, #29
14:00 07.07.2021
27 С ДПС напред
Коментиран от #42
14:01 07.07.2021
28 Землянин
До коментар #26 от "гост":
Точно Китай финансира голяма част от проекта, изграждат алтернатива на щатския монопол по цял свят...Коментиран от #32
14:03 07.07.2021
29 Домакинът
До коментар #26 от "гост":
Не прави опити за свободно съчинение. 1. Морското карго се увеличава и е по евтино. 2. Защо ли строят военни кораби а не военни влакове? Явно имаш герберска логика.Коментиран от #33
14:09 07.07.2021
30 Sieg
14:09 07.07.2021
31 Сидеров
Коментиран от #113
14:12 07.07.2021
32 гост
До коментар #28 от "Землянин":
Кое финансирал Китай , канала на султана ??? Хахахах , мечтай си !!Май не си разбрал , че купиха пристанището в Пирея и още няколко !! И накъде ще вози Китай през Босфора , за Раша ?? Където има от изток три пъти по-къс и лесен път , също със железница ??? Мнооого си се оплел в опорките , направо пиле в кълчища !! Китай търси пътища на запад , а не в обратна посока !! Само да ти кажа , че таксите в Суецкия и Панамския канал достигат милион долара на контейнеровоз !!!! И се чака със седмици понякога !Коментиран от #54
14:13 07.07.2021
33 гост
До коментар #29 от "Домакинът":
Единствената полза от тоя канал ще е за САЩ, Австралия и Катар , които моментално ще напълнят Украйна с танкери с втечнен газ , а оттам и на запад , по руските тръбички и за сметка на Газпромовци !! Ако това ти е мечтата , честито , хахах !!Коментиран от #34, #35
14:18 07.07.2021
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 абе късоумния
До коментар #33 от "гост":
Какво им пречи и сега на САЩ, Австралия и Катар , моментално да напълнят Украйна с танкери с втечнен газ , а оттам и на запад , по руските тръбички и за сметка на Газпромовци !! Това ти е мечтата ,късо у...., честито , хахах !!Коментиран от #36, #37
14:31 07.07.2021
36 гост
До коментар #35 от "абе късоумния":
Ами например това , че през Босфора е забранено да минават танкери с газ , само такива с петрол пускат !! И това ли не знаеш ??14:34 07.07.2021
37 гост
До коментар #35 от "абе късоумния":
Ако не беше това вместо да купуваме терминал в Александруполис щяхме да си го направим в Бургас !! Ама като гледам султана пак ще ни осигури такава възможност , тъкмо преди "турския поток" , хахахах !!Коментиран от #40
14:36 07.07.2021
38 абе късоумния
Коментиран от #39
14:38 07.07.2021
39 гост
До коментар #38 от "абе късоумния":
Ами предпостравката е , че по него ще е разрешено , щото султана иска такси , понимайш , хахаха !!! Ама образовайте се малко , няма всичко наготово да ви казвам !!Коментиран от #41, #44, #47
14:40 07.07.2021
40 абе късоумния
До коментар #37 от "гост":
какъв терминал в Александруполис си купувал? тиквени приказки, 10% и си купил терминал! Ади бегай от тука.Коментиран от #46
14:42 07.07.2021
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 гост
До коментар #27 от "С ДПС напред":
Че тоя канал е практически готов , пак ли да ви отварям , хахах !! Айде сега погледни къде минава Днепър и Висла и обърни внимание , че и двете са в пъти по-широки и по-дълбоки от тоя канал и от Босфора даже !! Особено Днепър си е едно вътрешно море на практика !!Публикувано във факти.бг: Украйна планира да съедини Балтийско и Черно море
https://fakti.bg/world/409629-ukraina-planira-da-saedini-baltiisko-i-cherno-more
14:46 07.07.2021
43 Софийско море
14:48 07.07.2021
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 абе късоумния
14:51 07.07.2021
46 гост
До коментар #40 от "абе късоумния":
Ами ти явно вече отдавна си "бегал" , ама от Карлуково !! Първо не са 10 а 20 % , да не давам линкове има го на сто места в нета и е гласувано даже в парламента !! И второ за какво са ти повече , като за толкова е капацитета на връзката с Гърция ??? Е сага като направи султана каналче ще имаш 100% в терминал Бургас , хахахха !!Коментиран от #48, #49
14:52 07.07.2021
47 абе късоумния
До коментар #39 от "гост":
Условията за новия каналал ще са каквито са за босфора. Не лъжи.14:52 07.07.2021
48 абе късоумния
До коментар #46 от "гост":
защо пишеш купил а не 20%? Като половин милиард магистрали.14:55 07.07.2021
49 абе късоумния
До коментар #46 от "гост":
Какво се дуеш с 20% Сиверна Македония имат 25%. Колкото канала да направи султана твоите лъжливи опасения няма да се сбъднат. Пишеш без зноние.15:03 07.07.2021
50 SSG 3000
До коментар #12 от "СВД":
как тaм в питарасссея?15:13 07.07.2021
51 Info
Коментиран от #52, #55, #58, #63, #67, #68, #70
15:17 07.07.2021
52 Землянин
До коментар #51 от "Info":
5000% е инфлацията, задминаха дори и Венецуела. Ако не вярваш, иди и виж, как с една нормална заплата се издържа четиричленно семейство, че чак и луксозен апартамент купуват на всеки 7-8 години. Толкова са зле горките, че повечето с нови коли, луксозни апартаменти по 100 квадрата + и телефони по 1к$...15:29 07.07.2021
53 барчо
Коментиран от #79
15:43 07.07.2021
54 Не бе
До коментар #32 от "гост":
Китай финансира ийстмед....хахаха15:49 07.07.2021
55 барчо
До коментар #51 от "Info":
Инфлацията е нормална, като се има в предвид, че техните "партньори" УСАта имам в предвид е предприела редица мерки, за да съсипе турската икономика. В този момент имам познато турско семейство, което има 6 деца, като 4 от тях са вече лекари, а две учат в момента медицина в БГ. Не са от богатите, но се справят. Нали се сещаш, че е против логиката, когато една държава произвежда от домати до коли и оръжие и да изнася да е зле икономически. Значи някой мощен "приятел" сляга пръчка у коуеуото.15:49 07.07.2021
56 А БСП УНИЩОЖИХА
16:37 07.07.2021
57 Турски фалит
16:45 07.07.2021
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Behemoth
18:56 07.07.2021
61 Браво Ердухане
19:24 07.07.2021
62 Барба Ердос
19:57 07.07.2021
63 до fame info
До коментар #51 от "Info":
Къде от турски канал отиде на турска икономика? Стой и се жалвай за калпавата бг икономика. Наскоро ти изнесох една лекция но тиквената глава не приема. Карай тъй нека твоето магаре да е мъжко. С минимална турска пенсия 1200 хляба а с българска пенсия 110 хляба. Да ти е честита такава икономика!!!!20:27 07.07.2021
64 бай Даньо
До коментар #16 от "Хасан":
Повишавате стандарта на живот в анадолския манафет повишавате и накрая средната работна заплата на половина от тая в "провалена" България !? Май нещо правите грешно сетете се сами какво.20:27 07.07.2021
65 Еврокомунист
До коментар #11 от "Последния Софиянец":
Де измети си първо мърлявата панелка, "софиянецо", па после мети по-умните от теб!20:28 07.07.2021
66 бай Даньо
Local Purchasing Power in Istanbul is 40.97% lower than in Sofia
Основно защото СРЗ в София е 1,488.84 лв а в Истанбул 688.38 (3,612.34 TL) .
Толкова!
Коментиран от #69
20:35 07.07.2021
67 абе fake info
До коментар #51 от "Info":
Я си коментирай месечните заплатите от 60000лв а не да пишеш измислици и то за друга държава. Тук не знаеш какво става а си седнал да пишеш уйдорми за други държави.20:35 07.07.2021
68 Силна Пуйка
До коментар #51 от "Info":
Турската Мария Антоанета, Емине Ердоган, изпитва голяма симпатия към нещастните турци и затова ги съветва че ако нямат достатъчно пари, за да изядат необходимите порции храна, няма страшно, те могат да изядат половината от необходимите порции, както в Африка.Коментиран от #74
20:41 07.07.2021
69 бай дъно
До коментар #66 от "бай Даньо":
я се приземи, кой индек си поместил? за тока, бензина, жилище? Ти ли си най голямото лъжливо отворко? Да не би ти да си направил водното огледало в Кърджали? Само ти ли имаш интернет?Коментиран от #75
20:56 07.07.2021
70 е такива инфота с лопати да ги ринеш
До коментар #51 от "Info":
Една японска йена е 0,015 Български лев. Леле колко са зле японците. Според теб нали info?Коментиран от #71
21:02 07.07.2021
71 абе ти
До коментар #70 от "е такива инфота с лопати да ги ринеш":
изглеждаш много умен, със сигурност ще знаеш да отговориш дали японските пенсии съответстват на 175 евро като турските...Коментиран от #72, #73
21:35 07.07.2021
72 на такива самохвалковци
До коментар #71 от "абе ти":
отговарям ако не си поставят +.21:53 07.07.2021
73 Този коментар е премахнат от модератор.
74 А.Манов
До коментар #68 от "Силна Пуйка":
Пуйо, пуйо, такива са повечето българЕ като теП, прости и късогледи.....22:08 07.07.2021
75 бай Даньо
До коментар #69 от "бай дъно":
Ето ги другите индекси от интернета...Consumer Prices in Istanbul are 19.26% lower than in Sofia (without rent)
Consumer Prices Including Rent in Istanbul are 21.67% lower than in Sofia
Rent Prices in Istanbul are 29.86% lower than in Sofia
Restaurant Prices in Istanbul are 34.62% lower than in Sofia
Groceries Prices in Istanbul are 23.00% lower than in Sofia
Local Purchasing Power in Istanbul is 40.97% lower than in Sofia
Всички цени в Истанбул по ниски и въпреки това с близо 41% е по висока покупателната способност на СРЗ в София!
не съм направил водното огледало но е добре ( за вас) в анадолския манафет да прогледнете отзад "огледалата и пушека" на Ердоган с който ви баламосва. Ако не прогледнете още по добре за нас.
Коментиран от #78, #81, #82, #83, #85, #86, #87
22:45 07.07.2021
76 Танас воевода
23:04 07.07.2021
77 Баш войвода
23:06 07.07.2021
78 Този коментар е премахнат от модератор.
79 брежнев
До коментар #53 от "барчо":
сега щели да пускат акции от аец белене купи си ,пуск 3012 год,лентата реже бат бойко.......23:14 07.07.2021
80 Този коментар е премахнат от модератор.
81 София са нужни 916лв а Истанбул 702лв
До коментар #75 от "бай Даньо":
Месечна издръжка в София са нужни 916лв а Истанбул 702лв на човек. В София с 19.15% живота е по-скъп от Истанбул.Коментиран от #121
23:23 07.07.2021
82 до бай дъно
До коментар #75 от "бай Даньо":
мода да трие но истината е една.23:25 07.07.2021
83 Този коментар е премахнат от модератор.
84 ЧУЙ ЧУЙ
23:32 07.07.2021
85 до бай дъно това е от теб
До коментар #75 от "бай Даньо":
Знаеш ли превода на това което си пейснал? "Consumer Prices in Istanbul are 19.26% lower than in Sofia (without rent) Consumer Prices Including Rent in Istanbul"23:40 07.07.2021
86 ха ха ха за какво се драчеш
До коментар #75 от "бай Даньо":
Сам си го написъл с 21.67% разходите за месечна издръжка в Истанбул са по-ниски от София.23:58 07.07.2021
87 това ли искаш да докажеш
До коментар #75 от "бай Даньо":
Евростат: България остава на дъното в ЕС по покупателни възможности16 Дек 2020.Коментиран от #92
00:14 08.07.2021
88 Този коментар е премахнат от модератор.
89 САТЪРА НА ХАНА
ЩЕ ИЗБИЕ И ХОРАТА И РИБАТА
............... НЕ СЕ ВЪЗХИЩАВАЙТЕ , АМИ ТРЯБВА ДА СЕ СТРАХУВАТЕ И ТО МНОГО !
00:30 08.07.2021
90 САТЪРА НА ХАНА
....... И ДА ИЗКАРА ТЪРБАТА ВМЕСТО НА ТУРСКИЯ , НА БЪЛГАРСКИЯ БРЯГ ......
........... И ТУРЦИТЕ УМИРАТ ПРАВИ :))
00:33 08.07.2021
91 Info
01:19 08.07.2021
92 бай Даньо
До коментар #87 от "това ли искаш да докажеш":
България е на дъното но в ЕС ( всъщност малко преди Гърция, около 5% и малко след Румъния около 5% по покупателна способност искаш ли точните цифри ? ) но цели 41 % пред анадолския манафет. Тая тема не става за трашване на България вече, трашвате си азиатския манефет , нищо че ви приглася нашенската морониада която не знае на кой свят е ...01:30 08.07.2021
93 Нямам Срам
Коментиран от #100, #104, #106
04:27 08.07.2021
94 Готин
06:20 08.07.2021
95 2021
До коментар #23 от "шантави калпаци":
Ако бъде построен , фекалните води на цяла Европа ще се изливат във Варна, ето за това не е построен:) И няма да бъде.Коментиран от #101, #102
07:16 08.07.2021
96 Този коментар е премахнат от модератор.
97 Хайде бе
Коментиран от #99
07:34 08.07.2021
98 1122
Коментиран от #103, #108
07:57 08.07.2021
99 Абе
До коментар #97 от "Хайде бе":
Така е, Монтрьо е разковничето. Важен аспект от конвенцията са и ограниченията за военните кораби. През канала ще влизат свободно в Черно море.08:10 08.07.2021
100 Наистина нямаш срама
До коментар #93 от "Нямам Срам":
Невеж си Истанбул никога не е бил български град а е средновековнишка българска мечта.08:31 08.07.2021
101 а сега какво е
До коментар #95 от "2021":
Чешкия скулптор Давид Черни не ти ли го показа?08:38 08.07.2021
102 Е сега не са
До коментар #95 от "2021":
фекалните води на цяла Европа а турска 0008:41 08.07.2021
103 може да има невежество
До коментар #98 от "1122":
Но толкова голямо невежество да напишеш "Канала ще увеличи изтичането на Черно море и нивото му ще спадне," изтрепа рибата в "Черно Море" остана една цаца #98Коментиран от #110
08:47 08.07.2021
104 99% си македонец
До коментар #93 от "Нямам Срам":
Друго какво е било българско?08:58 08.07.2021
105 Нищо не разбиращ
Коментиран от #118
09:09 08.07.2021
106 Ами
До коментар #93 от "Нямам Срам":
като ти принадлежи от 3000 години отиди и си го вземи!? Що клечиш из балканските канари и робтаеш за невъзможното........толкова е лесно!? Ама трябва дупе да ти е яко, нали!?09:47 08.07.2021
107 6355
Коментиран от #109, #112
09:49 08.07.2021
108 един въпрос за 4 клас
До коментар #98 от "1122":
В каква посока е течението в Босфора?Коментиран от #116
10:10 08.07.2021
109 гост
До коментар #107 от "6355":
Еха ,чак пък канал,искаха перолопровод и газопровод,но канал Бургас-Александрупулис би бил едно от чудесата на света.10:14 08.07.2021
110 Джипсито
До коментар #103 от "може да има невежество":
пО-НИСКО НИВО НА МОРЕТО, ПОВЕЧЕ ЛАЖОВЕ10:44 08.07.2021
111 бай ой
10:53 08.07.2021
112 бай ой
До коментар #107 от "6355":
Канал Бургас - Александропулис наще могат да направят с ширина 10 метра и дълбочина 2 м! По него ще могат да минават двуместни канута и салове10:56 08.07.2021
113 Ммммм даааа
До коментар #31 от "Сидеров":
Kоето не е лошо по принцип - по този начин нашата територия ще се увеличи и то откъм плажна ивица, което ще увеличи приходите от туризъм, а тяхната ще намалее. Даже можем да се окажем с граница на две морета.11:04 08.07.2021
114 Ицо
Някой да каже нещо лошо за Суецкия канал, или за панамския канал ?
В случая е нещо подобно, защото Босфора е тесен и крив.
11:23 08.07.2021
115 Гост
11:29 08.07.2021
116 еэеиэ
До коментар #108 от "един въпрос за 4 клас":
Посоката е в двете посоки. Повече тече от Черно море към Мраморно , но се връщат дълбоки води към Черно.12:10 08.07.2021
117 БГ тъпчо
12:15 08.07.2021
118 Ааааа
До коментар #105 от "Нищо не разбиращ":
Чака се съставянето на ново правителство. От Брюксел очакват въпроса да се разгледа и в следващото събиране на Г-4. Повод за срещата в същност ще бъдат дупките на Жълтите павета в София, защото според последните проучвания се оказало, че не били "черни" дупки, а Фандък ями!12:22 08.07.2021
119 пъдаро
До коментар #12 от "СВД":
Така е,ама Бай Ганчев с клакьорите си стовари вината за това, върху Цар Фердинанд.13:43 08.07.2021
120 Луд
До коментар #2 от "ТУРСКИ ТИР":
Ахх ти кървав неверник15:04 08.07.2021
121 Ицо
До коментар #81 от "София са нужни 916лв а Истанбул 702лв":
Как пък я изчисли тая месечна издръжка за София? С какво е по-различна месечната издръжка в столицата от тзаи в някои от останалите градове в България? Хлябът ли е по-скъп, бензинът ли, дрехите ли...кое? Истината е, че единствено разстоянията са по-големи и има предпоставка за повече разходи за транспорт. Но това не е задължително, разбира се. Не всеки живее на единия край на града, а работи на другия и ходи с кола на работа ( а не с метрото, което го има само в София ). Повятвайте мили "софиянци" и в останалата част от страната месечната издръжка не е малка, но за сметка на това, малки са заплатите. За това всички се натискате да живеете там, за по-високи доходи.Коментиран от #130
15:12 08.07.2021
122 SAAB
15:33 08.07.2021
123 гишщги
16:11 08.07.2021
124 Българин
До коментар #5 от "Българина":
По добре да копаеш отколкото военното служебно правителство да въведе строева подготовка вечерен час или задължителен запас и ваксина19:25 08.07.2021
125 Любен Стойков
Коментиран от #127
21:27 08.07.2021
126 Този коментар е премахнат от модератор.
127 Хайл
До коментар #125 от "Любен Стойков":
Дреме ми на мене че от скопие нямали да имат магистрала до черно море...плащат ли винетки-плащат боли ме гура от къде ще карат...пък по бойковите "магистрали" да се кара е АБСОЛЮТНО РИСКОВАНО09:43 09.07.2021
128 Айде първо
До коментар #3 от "сила":
Първо да изхвърлим старите боклуци на бкп хорората и после ако е останала измет ще я пращаш на некаде. На тебе дедо ти да не шеф на трудов лагер комуне мръсно.14:44 09.07.2021
129 нещо
у варна чаками 1 седмица кораб да видим!
днес видях един ама замина за Констанца!
15:57 09.07.2021
130 иценце
До коментар #121 от "Ицо":
чети! не аз съм го измислил, има статистика за всички градове в света.11:48 10.07.2021
131 куку калпаци
06:39 11.07.2021
132 некойси
Коментиран от #134
20:45 30.01.2022
133 България над всичко!
11:04 02.03.2022
134 От русия само бедност
До коментар #132 от "некойси":
Трябва да филтрират такива индивиди като тебе, и който не е образован няма смисъл да коментира,11:07 02.03.2022
135 Този коментар е премахнат от модератор.