Германия се нуждае от десетки хиляди шофьори на товарни камиони. Много от източноевропейците се завърнаха по родните си страни или си намериха друга работа по време на пандемията. Ситуацията става все по-критична.
От 47 години Михаел Ян работи като шофьор в една спедиторска фирма от Бамберг. За това време много неща са се променили – и към по-добро, но и към по-лошо. Все по-модерно става техническото оборудване на камионите, което улеснява шофьорите, но пък ситуацията по пътищата става все по-напрегната, разразяват се истински битки и за паркоместа. Именно там, на паркингите, шофьорите водят и друга борба – срещу крадци, които нощно време разрязват платнищата на камионите и крадат стока или източват бензина.
Непривлекателна професия за младите
Тези рискове правят професията на шофьора все по-непривлекателна, особено за младите. В момента в Германия липсват близо 80 000 шофьори на камиони. Годишно по около 30 000 шофьори се пенсионират, а едва 17 000 нови влизат в професията.
Изкарването на книжка за професионален шофьор на товарен камион е скъпо – излиза по няколко хиляди евро. Сериозен проблем е и социалният дъмпинг, създаван от транспортни фирми от Източна Европа. Коронавирусът допълнително затрудни работата в бранша на спедиторите.
Още през пролетта на 2020 година за първи път остро се почувства липсата на шофьори. Тогава пандемията принуди много от източноевропейците да се завърнат в родните си страни. Голяма част от тях си намериха и друга работа. А в сегашната вълна от масови зарази с варианта Омикрон недостигът на шофьори е още по-осезателен.
В Бавария, например, по данни на спедитора Рюдигер Елфлайн, между 5 и 10 процента от шофьорите на камиони са заразени с коронавирус, а подобна липса трудно може да се компенсира. Европейското законодателство също допринася за отлива на желаещи да станат шофьори на ТИР-ове. Въведена беше например забрана шофьорите да остават в камиона по време на задължителните почивки между отделните курсове, а работодателите са длъжни да осигуряват нощувки в хотел. Има обаче транспортни фирми, основно от Източна Европа, които после удържат разходите за хотела от надниците на шофьорите. С това на практика се заобикаля европейският регламент.
Критики към източноевропейските фирми
Според новите разпоредби в ЕС шофьорите трябва да имат възможност да се връщат и в родината си, ако са били четири седмици на път в чужбина. Но това правило също не се спазва, казва пред обществено-правната медийна мрежа АРД Дирк Енгелхард - говорител на Федералния съюз на спедиторите (BGL). По думите му, в Германия редовно установяват нарушения – между 5 и 10 на сто от шофьорите не спазват горното изискване. Основно това се отнася за шофьорите на източноевропейски спедиторски фирми. „Ако правилата се спазват, цените в бранша могат да се повишат и това да направи професията по-привлекателна, твърди спедиторът от Бавария Елфлайн.
Украинските, румънските или българските шофьори продължават да работят за малко пари – средно за по 300 до 1500 евро месечно. През 2019 година в Германия са извършени проверки на по-малко от 1% от камионите. Затова от браншовия съюз настояват за разширяването на този вид контрол по пътищата.
Смята се, че източноевропейски транспортни фирми вече държат 40 на сто от пазара на товарните превози в Европа. Германските компании се опитват с по-високо заплащане да привличат нови попълнения, но конкуренцията в бранша е прекалено голяма.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 🇧🇬БАЙ Х@Й‼
Коментиран от #12, #27
09:51 22.01.2022
2 😄😄😄
09:52 22.01.2022
3 кики
Коментиран от #29
09:52 22.01.2022
4 ТаУмВзе
09:54 22.01.2022
5 добре де
09:57 22.01.2022
6 гадно
09:57 22.01.2022
7 Спецов
09:57 22.01.2022
8 Рошко
Коментиран от #54
10:00 22.01.2022
9 психо
Коментиран от #33
10:05 22.01.2022
10 Тираджия
Коментиран от #18
10:09 22.01.2022
11 КРА
10:15 22.01.2022
12 АХАХА
До коментар #1 от "🇧🇬БАЙ Х@Й‼":
ДОЙЧЕ ГЕЙЛЕ КАМИНИОНИТЕ СА С НАФТА И КРАДЦИТЕ ИЗТОЧВАТ НАФТАТА НЕ БЕНЗИНА,КАК НЯМА ДА ТЪРСИТЕ СЛЕД КАТО ИСКАТЕ ИНЖЕКЦИЯ И НИКОЙ НЕ ИСКА ДА СЕ ИНЖЕКТИРА ЗА ДА ВИ РАБОТИ ТЕРОРИСТИ И ЛЪЖЦИ НА КОРОНА СЕКТА.!Коментиран от #16
10:19 22.01.2022
13 Големи сте бързи сте евалла!
Коментиран от #28
10:20 22.01.2022
14 по проста
10:33 22.01.2022
15 Швабите
Коментиран от #20
10:40 22.01.2022
16 Rokambol
До коментар #12 от "АХАХА":
Да, освен това, искат да се товари и разтоварва сам.Коментиран от #31
10:44 22.01.2022
17 Боровил
Коментиран от #19, #44
10:44 22.01.2022
18 idi i vij
До коментар #10 от "Тираджия":
Германия е слабо развита мюсюлманска държава.10:55 22.01.2022
19 един от многото
До коментар #17 от "Боровил":
Те вече фамилно са там , но са по паркингите и естествено работят това което могат!10:57 22.01.2022
20 TROY
До коментар #15 от "Швабите":
Те швабите закъсаха до там че да им въртиш кормилото на елкавето. Що пък някой от въпросните кадри не стане щурман.11:07 22.01.2022
21 Явно тва е пропаганда само и лъжа
11:08 22.01.2022
22 Негър от Африка
11:10 22.01.2022
23 James 🇺🇸
11:17 22.01.2022
24 Георги
11:30 22.01.2022
25 Шморца
11:31 22.01.2022
26 Боби
От 2 години съм във Великобритания работя в една фирма и ако намекна,че ще бягам "ще свалят гащи" и по между другото преди да започна във фирмата където работя ,имах предложения на още 11 фирми. Горе-долу където съм пускал документи за работа,всички са ми отговорили. Единственият недостатък е,че на тия всичко им е обратно и за две години още ми е гламаво да шофирам,а всички казват,че бързо се свиква. Другото което не ми харесва е,че слънце няма,все облаци,все дъжд и мъгла в повечето време. Та тези които пишат статии,явно пишат пари да взимат,ама виновен е този не къде яде баницата,а този които им я дава. Та драги работодатели взимайте по качествени репортери... А тези от DW лъжат повече от нашите депутати в парламента.
11:40 22.01.2022
27 Курдо Коленков
До коментар #1 от "🇧🇬БАЙ Х@Й‼":
Амиии...това бяха повечето ...клети майки с невръстни дечица на ръце бе :))) Даже нашата Сталинка ги прегръщаше и целуваше ,Папата , краката миеше ,а яловата Ангела ги посрещаше с отворени обятия под окуражаващите възгласи на герантофила -с мек Макарон .11:46 22.01.2022
28 666
До коментар #13 от "Големи сте бързи сте евалла!":
То и навремето преди 9 септеври 1944 Тодор Живков се е хвалил с работа като ПРЕВОДАЧ. Превеждал говедата от един байр до друг.11:53 22.01.2022
29 Факт
До коментар #3 от "кики":
Те са хитри. В Германия можеш с много по лесна работа да изкарваш повече пари.Виж източноевропейците сме друга бира. За без пари карат колегите ,а немец без пари не работи.На острова вдигнаха двойно ставката и изведнъж2и англичаните започнаха да карат. Значи бизнеса може и тройно2да плаща,ако се наложи,но докато Ганьо е на2линия ще дава малко повече от социалните. Кой разбрал,разбрал.Коментиран от #35
12:06 22.01.2022
30 Dimitrin Rusev
12:06 22.01.2022
31 И не
До коментар #16 от "Rokambol":
Се заплаща12:07 22.01.2022
32 guest
Коментиран от #45, #52
12:14 22.01.2022
33 Шофер на ТИР
До коментар #9 от "психо":
АЗ бачкам за 300 евро. Ама на ден. Но има дни в които не правя курсове.Коментиран от #37
12:21 22.01.2022
34 Ххохълът...
12:24 22.01.2022
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Дедо-вия
12:53 22.01.2022
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Биби Кинг
13:21 22.01.2022
39 Иван
13:45 22.01.2022
40 Атанас
Коментиран от #63
14:26 22.01.2022
41 val rayan
15:46 22.01.2022
42 ПЕНКО
Коментиран от #53, #56
15:56 22.01.2022
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Бурвил
До коментар #17 от "Боровил":
Ромът, Ваше не вежество, не се интегрира, а се пие. Ха наздраве 🍷!!!17:17 22.01.2022
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 тираджия
17:28 22.01.2022
47 Петко Петров
Коментиран от #64
17:58 22.01.2022
48 коколино
19:39 22.01.2022
49 А бе
Коментиран от #50, #62
19:53 22.01.2022
50 Mи...
До коментар #49 от "А бе":
...зависи от дестинацията. Тия карат само към коледни базари и подобни струпвания на гостоприемници...19:59 22.01.2022
51 Така е като искат зелен сертификат.
Коментиран от #55
20:51 22.01.2022
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 киро тиро
До коментар #42 от "ПЕНКО":
Ами то тира си е като самолет. Бараш волана и копчетата саюо ако трябва да тръгнеш, да спреш или да смениш лентата. Той сам си върви, сам си сменя скоростите, сам си се пуска по инерция... пълен рахат.21:56 22.01.2022
54 Измамата е Глобална
До коментар #8 от "Рошко":
Списващия тази статия е пълен лаик и манипулатор НЕ ЗНАЕХ ,ЧЕ кромида е такъв Огромен проблем ,че Тировете и въобще камионите са на Бензин и защо реве за нужда от шофьори . Нали търсенето определя пред лацането ! И тия мургавите от Сирия ,И не само що не ги научихте да карат ? Или те са ай ти специалисти и дизайнери ?22:06 22.01.2022
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Баскът.
До коментар #42 от "ПЕНКО":
От 20 год работя ,във Валенсия,шофьор,.Това което казваш ,за пилота и за шофьора ,го чух от един пенсионер военен пилот,сега шофьор в Малага.Каза че,шофьорлъка е много по тежък занаят от пилотирането на изтребител миг29.. Запознахме се на ферито,Портсмут- Каен.2012..Парите са мизерни,работата много,напрежението е на макс .15 часа работа..Коментиран от #58
23:39 22.01.2022
57 МИХАЙЛОВ
НЯКОЛКО ГОДИНИ
МНОГО ЧЕЖДЕНЦИ
ОТ КЪДЕ ЛИ НЕ - ТУРЦИЯ, ИРАК,
ЕГИПЕТ, ПАКИСТАН, ГЪРЦИЯ,
РУМЪНИЯ, УКРАИНА,
КАЗАХСТАН... И ОТ БЪЛГАРИЯ
СИ РЕГИСТРИРАХА
ТРАНСПОРТНИ ФИРМИ
В ГЕРМАНИЯ КАТО НЕМСКИ ФИРМИ,
...АМА СИ КАРАТ БИЗНЕСА,
ДАЛАВЕРИТЕ, ВРЪТКИТЕ
И МОШЕНГИИТЕ
ТАКА КАКТО СА ГО ПРАВИЛИ
В ТЕХНИТЕ СИ ДЪРЖАВИ...
...И МАНТАЛИТЕТА ИМ
НА СЕЛСКИ ШМЕКЕРИ
И ОТНОШЕНИЕТО ИМ
КЪМ ШОФЬОРИТЕ
СА СИ СЪЩИТЕ
КАТО ТАМ ОТ КЪДЕТО СА ДОШЛИ...
....ТА ТИЯ ШЕФОВЕ
НА ТИЯ "НЕМСКИ" ФИРМИ
СЕГА НАЙ - МНОГО РЕВАТ,
ЧЕ НЯМАТ ШОФЬОРИ
И НЕ МОГАТ ДА НАМЕРЯТ...
- ПРИНУЖДАВАНЕТО
НА ШОФЬОРИТЕ ДА КАРАТ
ПО 15 ЧАСА БЕЗ ПОЧИВКА
С ДВЕ КАРТИ ИЛИ
С МАНИПУЛИРАНЕ НА ТАХОГРАФА
Е КЛАСИКА
В ТИЯ ФИРМИ...
- НАЛАГАНЕТО НА
АБСОЛЮТНО НЕЗАКОННИ ГЛОБИ
НА ШОФЬОРИТЕ ОТ ШЕФОВЕТЕ ИМ...
-- ПРИНУЖДАВАНЕТО НА ШОФЬОРИТЕ ДА ПРОСРОЧВАТ
ВРЕМЕТО ЗА ШОФИРАНЕ
ИЛИ ПРЕТОВАРВАНЕ,
ЗА КОЕТО ШОФЬОРИТЕ БИВАТ
ГЛОБЯВАНИ ОТ ПОЛИЦИЯТА
С ОГРОМНИ СУМИ...
- ОТКАЗ НА ФИРМИТЕ
ДА ПЛАТЯТ ПАРКИНГА
ЗА ОХРАНЯЕМ АУТОХОФ С БАНЯ
ЗА ПЕТЪК, СЪБОТА
И НЕДЕЛЯ...
- НЕВЪЗМОЖНОСТ НА ШОФЬОРИТЕ
ДА ПОСТЪПЯТ ПРИ НЕОБХОДИМОСТ
ЗА ДИАГНОСТИКА И ЛЕЧЕНИЕ
В БОЛНИЦА
И ОТКАЗ НА ФИРМИТЕ
ДА ПЛАТЯТ ЛЕЧЕНИЕТО ИМ...
- ОТКАЗ НА ФИРМИТЕ
ДА ПЛАТЯТ ЗА ТРАНСПОРТИРАНЕ
НА УМРЯЛ ШОФЬОР В ГЕРМАНИЯ
ДО РОДИНАТА МУ...
- ЛИПСА НА
ЕЖЕСЕДМИЧЕН
ИЛИ ПОНЕ МЕСЕЧЕН
РЕАЛЕН ТЕХНИЧЕСКИ ПРЕГЛЕД
В СЕРВИЗ...
- ОТКАЗ ОТ РЕМОНТ В СЕРВИЗ
ИЛИ БЕЗКРАЙНО ОТЛАГАНЕ
И ПРИНУЖДАВАНЕ НА ШОФЬОРА
ДА ШОФИРА ТЕ
Коментиран от #65
00:07 23.01.2022
58 Шофьор
До коментар #56 от "Баскът.":
В тази статия пишат само каквото са им наредили да пишат,а истината е че немските спедиция няма интерес да има собствени камиони,тя дава товарите на литовски спедиция която също няма камиони но е собственост на някоя мафия,тя от своя страна дава наряда на превозвач които от своя страна прибира всичко което дадат а то са трохи и за шофьора не остава нищо,колеги моля ви не се изхвърляните колко получавате тук не е банкет с дами.00:14 23.01.2022
59 Колев
00:35 23.01.2022
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Местим го
00:49 23.01.2022
62 Те кандидатстват за чиновници
До коментар #49 от "А бе":
и администрацията... За тежка работа идват нежнички...00:51 23.01.2022
63 Данко
До коментар #40 от "Атанас":
Те Талибания (Германия) си имат достатъчно талибани в скапаната им държава. Преди шофьорите на такси в Германия бяха само германци, а сега са само авганистанци, сирийци, пакистанци, индийци и други такива съставки на сапуна01:31 23.01.2022
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Toto Rino
Това с рязането на платнищата беше до преди 20г и то в БГ
02:56 23.01.2022
67 адолф
04:01 23.01.2022
68 Васил
09:22 23.01.2022