14 95868

Германия: остър недостиг на шофьори на ТИР-ове

  • тир-
  • тираджия-
  • германия-
  • работна ръка

Смята се, че източноевропейски транспортни фирми вече държат 40 на сто от пазара на товарните превози в Европа

Германия: остър недостиг на шофьори на ТИР-ове - 1
Снимка: БГНЕС/ЕРА

Германия се нуждае от десетки хиляди шофьори на товарни камиони. Много от източноевропейците се завърнаха по родните си страни или си намериха друга работа по време на пандемията. Ситуацията става все по-критична.

От 47 години Михаел Ян работи като шофьор в една спедиторска фирма от Бамберг. За това време много неща са се променили – и към по-добро, но и към по-лошо. Все по-модерно става техническото оборудване на камионите, което улеснява шофьорите, но пък ситуацията по пътищата става все по-напрегната, разразяват се истински битки и за паркоместа. Именно там, на паркингите, шофьорите водят и друга борба – срещу крадци, които нощно време разрязват платнищата на камионите и крадат стока или източват бензина.

Непривлекателна професия за младите

Тези рискове правят професията на шофьора все по-непривлекателна, особено за младите. В момента в Германия липсват близо 80 000 шофьори на камиони. Годишно по около 30 000 шофьори се пенсионират, а едва 17 000 нови влизат в професията.

Изкарването на книжка за професионален шофьор на товарен камион е скъпо – излиза по няколко хиляди евро. Сериозен проблем е и социалният дъмпинг, създаван от транспортни фирми от Източна Европа. Коронавирусът допълнително затрудни работата в бранша на спедиторите.

Още през пролетта на 2020 година за първи път остро се почувства липсата на шофьори. Тогава пандемията принуди много от източноевропейците да се завърнат в родните си страни. Голяма част от тях си намериха и друга работа. А в сегашната вълна от масови зарази с варианта Омикрон недостигът на шофьори е още по-осезателен.

В Бавария, например, по данни на спедитора Рюдигер Елфлайн, между 5 и 10 процента от шофьорите на камиони са заразени с коронавирус, а подобна липса трудно може да се компенсира. Европейското законодателство също допринася за отлива на желаещи да станат шофьори на ТИР-ове. Въведена беше например забрана шофьорите да остават в камиона по време на задължителните почивки между отделните курсове, а работодателите са длъжни да осигуряват нощувки в хотел. Има обаче транспортни фирми, основно от Източна Европа, които после удържат разходите за хотела от надниците на шофьорите. С това на практика се заобикаля европейският регламент.

Критики към източноевропейските фирми

Според новите разпоредби в ЕС шофьорите трябва да имат възможност да се връщат и в родината си, ако са били четири седмици на път в чужбина. Но това правило също не се спазва, казва пред обществено-правната медийна мрежа АРД Дирк Енгелхард - говорител на Федералния съюз на спедиторите (BGL). По думите му, в Германия редовно установяват нарушения – между 5 и 10 на сто от шофьорите не спазват горното изискване. Основно това се отнася за шофьорите на източноевропейски спедиторски фирми. „Ако правилата се спазват, цените в бранша могат да се повишат и това да направи професията по-привлекателна, твърди спедиторът от Бавария Елфлайн.

Украинските, румънските или българските шофьори продължават да работят за малко пари – средно за по 300 до 1500 евро месечно. През 2019 година в Германия са извършени проверки на по-малко от 1% от камионите. Затова от браншовия съюз настояват за разширяването на този вид контрол по пътищата.

Смята се, че източноевропейски транспортни фирми вече държат 40 на сто от пазара на товарните превози в Европа. Германските компании се опитват с по-високо заплащане да привличат нови попълнения, но конкуренцията в бранша е прекалено голяма.


Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 42 гласа.

Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 🇧🇬БАЙ Х@Й‼

    134 2 Отговор
    Нали танте доведе хиляди брадати шофьори ‼️

    Коментиран от #12, #27

  • 2 😄😄😄

    86 5 Отговор
    Като спрат вноса от Китай няма да има и нужда от доставки на стоки Made in Germany и проблема ще се оправи от самосебе си.
  • 3 кики

    152 2 Отговор
    Да вземат да обучат малко от имигрантите лентяи. Или те всички са доктори и физици?

    Коментиран от #29

  • 4 ТаУмВзе

    100 2 Отговор
    Хвани ислямистите, които покани меркелица да покарат тирове де! Не се лигави, че ще има прегазени и взривени хорица. Дреме ти на шмайзера.

  • 5 добре де

    127 2 Отговор
    А директрои, чиновници, началници, счетоводители, адвокати, ревизори и пр чантаджии не ви ли липсват?
  • 6 гадно

    115 0 Отговор
    Нещо не разбирам тоя що реве, нали пазара е движещата сила в бизнеса. Според търсенето и презлагането другото не беше ли комунизъм?
  • 7 Спецов

    52 33 Отговор
    Споко, Илон скоро ще им достави автономни Ел. камиони.... Шоферите ще служат само да подреждат стоката :)
  • 8 Рошко

    106 3 Отговор
    😁😁😁😁 Щях да се учудя ако в статията липсваше изречението, но някои са заразени с корона вирус, тва наистина с пропагандата за вируса почна да става трагикомочно и не знаех че камионите в Европа са на бензин

    Коментиран от #54

  • 9 психо

    111 1 Отговор
    кой бачка за 300 евро шофьор?

    Коментиран от #33

  • 10 Тираджия

    89 3 Отговор
    Германия е най- развитата икономика в Европа и съответно човешкия ресурс е от изключителна важност. Подведоха се по регламента "Макрон" но за Френция това беше добро решение. Отлива от работна ръка е продиктуван от големия процент не коректни фирми и на изток и на запад. Не може шофьора да покрива солидарно загубите със собственика. А това, че е пазач на камион, стока и гориво е дори опасно за живота му. Европа се напълни с гладни мигранти от Африка и Азия- друг проблем- може да лежиш години по затворите в Европа защото например група младежи от Сирия, Ирак или Афганистан са се намъкнали през нощта някъде по границите на ЕС.

    Коментиран от #18

  • 11 КРА

    73 4 Отговор
    Тия мързеливи джендъри в скоро време ще истинското си падение като нация. За последните 10 г. с очите си наблюдавах как се влошава положението.
  • 12 АХАХА

    84 2 Отговор

    До коментар #1 от "🇧🇬БАЙ Х@Й‼":

    ДОЙЧЕ ГЕЙЛЕ КАМИНИОНИТЕ СА С НАФТА И КРАДЦИТЕ ИЗТОЧВАТ НАФТАТА НЕ БЕНЗИНА,КАК НЯМА ДА ТЪРСИТЕ СЛЕД КАТО ИСКАТЕ ИНЖЕКЦИЯ И НИКОЙ НЕ ИСКА ДА СЕ ИНЖЕКТИРА ЗА ДА ВИ РАБОТИ ТЕРОРИСТИ И ЛЪЖЦИ НА КОРОНА СЕКТА.!

    Коментиран от #16

  • 13 Големи сте бързи сте евалла!

    56 1 Отговор
    Статията ми е пратил колега на немски на 18 януари в 8:00 сутринта! 4 дена я превеждате от Германия до България!

    Коментиран от #28

  • 14 по проста

    68 3 Отговор
    и неверна статия не бях чел.Журналиста като преписваш после си прочети какво си преписал.Тировете не вървят с бензин а с дизел.Минималната заплата набългарски шофьор е не по малко от 2000€ чисто и т.н

  • 15 Швабите

    57 0 Отговор
    вече ги мързи и да бачкат

    Коментиран от #20

  • 16 Rokambol

    49 0 Отговор

    До коментар #12 от "АХАХА":

    Да, освен това, искат да се товари и разтоварва сам.

    Коментиран от #31

  • 17 Боровил

    60 13 Отговор
    Да интегрират нашите роми и без това ги защитават

    Коментиран от #19, #44

  • 18 idi i vij

    68 3 Отговор

    До коментар #10 от "Тираджия":

    Германия е слабо развита мюсюлманска държава.
  • 19 един от многото

    36 1 Отговор

    До коментар #17 от "Боровил":

    Те вече фамилно са там , но са по паркингите и естествено работят това което могат!
  • 20 TROY

    29 0 Отговор

    До коментар #15 от "Швабите":

    Те швабите закъсаха до там че да им въртиш кормилото на елкавето. Що пък някой от въпросните кадри не стане щурман.
  • 21 Явно тва е пропаганда само и лъжа

    52 0 Отговор
    Ако икономиката изпитва реална нужда от шофери държавата като се намеси за седмица може да оправи нещата като въведе мин заплата от 5000 евро тоест дотация за всеки тиражия освен заплатата му...подобряване на условията на транспорт като паркинги, часове за шофиране ,проверки да няма въобще за да няма рекет ..тоест всичко да се оптимизира с една цел всички камиони и стоки да достигат дестинацията си максимално бързо и без никакви пречки от каквото и да било естество
  • 22 Негър от Африка

    37 2 Отговор
    Слизам от клона и се качвам на камиона щом дават такива пари
  • 23 James 🇺🇸

    49 0 Отговор
    Е нали вкараха милиони инженери и машинни оператори от Сиера Леоне, кво стана?
  • 24 Георги

    30 7 Отговор
    До кога ще търпим западна Европа да ни краде работната ръка.Нали сме едно семейство а за тях е много важно да си намерят работници а ние да слагаме катинара на България

  • 25 Шморца

    45 2 Отговор
    Еи не се научихте че българската дума за този вид мпс е КАМИОН,а не ТИР, простата журналистическо-софийска паплач за няколко години започнаха да пишат нов български език.
  • 26 Боби

    57 2 Отговор
    Аз живях 3 години в Германия и за тези години 3 фирми смених или по точно ме съкратиха. Пускал съм обяви на може би на 100 фирми и нямаше отговор.
    От 2 години съм във Великобритания работя в една фирма и ако намекна,че ще бягам "ще свалят гащи" и по между другото преди да започна във фирмата където работя ,имах предложения на още 11 фирми. Горе-долу където съм пускал документи за работа,всички са ми отговорили. Единственият недостатък е,че на тия всичко им е обратно и за две години още ми е гламаво да шофирам,а всички казват,че бързо се свиква. Другото което не ми харесва е,че слънце няма,все облаци,все дъжд и мъгла в повечето време. Та тези които пишат статии,явно пишат пари да взимат,ама виновен е този не къде яде баницата,а този които им я дава. Та драги работодатели взимайте по качествени репортери... А тези от DW лъжат повече от нашите депутати в парламента.
  • 27 Курдо Коленков

    32 1 Отговор

    До коментар #1 от "🇧🇬БАЙ Х@Й‼":

    Амиии...това бяха повечето ...клети майки с невръстни дечица на ръце бе :))) Даже нашата Сталинка ги прегръщаше и целуваше ,Папата , краката миеше ,а яловата Ангела ги посрещаше с отворени обятия под окуражаващите възгласи на герантофила -с мек Макарон .
  • 28 666

    18 12 Отговор

    До коментар #13 от "Големи сте бързи сте евалла!":

    То и навремето преди 9 септеври 1944 Тодор Живков се е хвалил с работа като ПРЕВОДАЧ. Превеждал говедата от един байр до друг.
  • 29 Факт

    34 0 Отговор

    До коментар #3 от "кики":

    Те са хитри. В Германия можеш с много по лесна работа да изкарваш повече пари.Виж източноевропейците сме друга бира. За без пари карат колегите ,а немец без пари не работи.На острова вдигнаха двойно ставката и изведнъж2и англичаните започнаха да карат. Значи бизнеса може и тройно2да плаща,ако се наложи,но докато Ганьо е на2линия ще дава малко повече от социалните. Кой разбрал,разбрал.

    Коментиран от #35

  • 30 Dimitrin Rusev

    23 1 Отговор
    Съществуват ли още камиони на бензин ?! Нищо лично,само за протокола !
  • 31 И не

    6 1 Отговор

    До коментар #16 от "Rokambol":

    Се заплаща
  • 32 guest

    26 0 Отговор
    как така нали си вкараха чистокръвни германци , или за красота ще си ги отглеждат ?

    Коментиран от #45, #52

  • 33 Шофер на ТИР

    22 1 Отговор

    До коментар #9 от "психо":

    АЗ бачкам за 300 евро. Ама на ден. Но има дни в които не правя курсове.

    Коментиран от #37

  • 34 Ххохълът...

    11 0 Отговор
    Сега е времето да ида и да карам МВ,без огледала,за много пари..
  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 Дедо-вия

    18 4 Отговор
    Викат му КОНКУРЕНЦИЯ. Явно германските превозвачи не са конкурентносрособни, затова пищят от източноевропейските превозвачи
  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 Биби Кинг

    3 3 Отговор
    Германските долгобойщики не са виновни каде не са кофти матреал и не искат да стават!
  • 39 Иван

    8 0 Отговор
    Не короната ....собствениците на фирми съкратиха шофьорите.....и са сега вдигнаха и заплатите
  • 40 Атанас

    15 1 Отговор
    Да внесат от афганистан.

    Коментиран от #63

  • 41 val rayan

    2 0 Отговор
    глупости
  • 42 ПЕНКО

    27 1 Отговор
    ШОФЬОР НА ТИР --- Е СВРЪХ ВИСОКА КВАЛИФИКАЦИЯ И В ЕВРОПА И КЪМ БЛИЗКИЯ ИЗТОК И ВЪВ ВЕЛИКОБРИТАНИЯ !!!!!!!!! ПЛЮС ТОВА ДА СИ ШОФЬОР НА ТИР Е САМОЖЕРТВА И ЛИШЕНИЯ И ЖЕРТВА НА ЗДРАВЕТО !!! ПО- ТЕЖКО Е И ОТ ПИЛОТ НА ИЗТРЕБИТЕЛ И ОТ ПИЛОТ НА ПЪТНИЧЕСКИ САМОЛЕТ !!!!!!!!!!!!!

    Коментиран от #53, #56

  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 44 Бурвил

    24 0 Отговор

    До коментар #17 от "Боровил":

    Ромът, Ваше не вежество, не се интегрира, а се пие. Ха наздраве 🍷!!!
  • 45 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 46 тираджия

    23 1 Отговор
    Некомпетентно написана статия, първо тировете не се движат с бензин, второ заплащане 300 - 1500 € няма, заплатите започват от 2200 €.
  • 47 Петко Петров

    13 8 Отговор
    Абе те немците плащат и то яко над 5000 еврака на месец но нашите фирми ги лапат и не плащат реално на шофьорите и за това сме на това дереже.

    Коментиран от #64

  • 48 коколино

    24 1 Отговор
    Аз смених няколко немски фирми заради ниското заплащане,те Българските взеха да плащат повече,като не плащат да си ги карат шефовете.
  • 49 А бе

    23 0 Отговор
    Тия милион талибани дето влязоха при тях напоследък даже и за шофьор на камион ли не стават?

    Коментиран от #50, #62

  • 50 Mи...

    22 0 Отговор

    До коментар #49 от "А бе":

    ...зависи от дестинацията. Тия карат само към коледни базари и подобни струпвания на гостоприемници...
  • 51 Така е като искат зелен сертификат.

    7 5 Отговор
    Така е като искат зелен сертификат.

    Коментиран от #55

  • 52 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 53 киро тиро

    5 2 Отговор

    До коментар #42 от "ПЕНКО":

    Ами то тира си е като самолет. Бараш волана и копчетата саюо ако трябва да тръгнеш, да спреш или да смениш лентата. Той сам си върви, сам си сменя скоростите, сам си се пуска по инерция... пълен рахат.
  • 54 Измамата е Глобална

    5 0 Отговор

    До коментар #8 от "Рошко":

    Списващия тази статия е пълен лаик и манипулатор НЕ ЗНАЕХ ,ЧЕ кромида е такъв Огромен проблем ,че Тировете и въобще камионите са на Бензин и защо реве за нужда от шофьори . Нали търсенето определя пред лацането ! И тия мургавите от Сирия ,И не само що не ги научихте да карат ? Или те са ай ти специалисти и дизайнери ?
  • 55 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 56 Баскът.

    7 0 Отговор

    До коментар #42 от "ПЕНКО":

    От 20 год работя ,във Валенсия,шофьор,.Това което казваш ,за пилота и за шофьора ,го чух от един пенсионер военен пилот,сега шофьор в Малага.Каза че,шофьорлъка е много по тежък занаят от пилотирането на изтребител миг29.. Запознахме се на ферито,Портсмут- Каен.2012..Парите са мизерни,работата много,напрежението е на макс .15 часа работа..

    Коментиран от #58

  • 57 МИХАЙЛОВ

    9 0 Отговор
    ...ПРЕЗ ПОСЛЕДНИТЕ
    НЯКОЛКО ГОДИНИ
    МНОГО ЧЕЖДЕНЦИ
    ОТ КЪДЕ ЛИ НЕ - ТУРЦИЯ, ИРАК,
    ЕГИПЕТ, ПАКИСТАН, ГЪРЦИЯ,
    РУМЪНИЯ, УКРАИНА,
    КАЗАХСТАН... И ОТ БЪЛГАРИЯ
    СИ РЕГИСТРИРАХА
    ТРАНСПОРТНИ ФИРМИ
    В ГЕРМАНИЯ КАТО НЕМСКИ ФИРМИ,
    ...АМА СИ КАРАТ БИЗНЕСА,
    ДАЛАВЕРИТЕ, ВРЪТКИТЕ
    И МОШЕНГИИТЕ
    ТАКА КАКТО СА ГО ПРАВИЛИ
    В ТЕХНИТЕ СИ ДЪРЖАВИ...
    ...И МАНТАЛИТЕТА ИМ
    НА СЕЛСКИ ШМЕКЕРИ
    И ОТНОШЕНИЕТО ИМ
    КЪМ ШОФЬОРИТЕ
    СА СИ СЪЩИТЕ
    КАТО ТАМ ОТ КЪДЕТО СА ДОШЛИ...
    ....ТА ТИЯ ШЕФОВЕ
    НА ТИЯ "НЕМСКИ" ФИРМИ
    СЕГА НАЙ - МНОГО РЕВАТ,
    ЧЕ НЯМАТ ШОФЬОРИ
    И НЕ МОГАТ ДА НАМЕРЯТ...
    - ПРИНУЖДАВАНЕТО
    НА ШОФЬОРИТЕ ДА КАРАТ
    ПО 15 ЧАСА БЕЗ ПОЧИВКА
    С ДВЕ КАРТИ ИЛИ
    С МАНИПУЛИРАНЕ НА ТАХОГРАФА
    Е КЛАСИКА
    В ТИЯ ФИРМИ...
    - НАЛАГАНЕТО НА
    АБСОЛЮТНО НЕЗАКОННИ ГЛОБИ
    НА ШОФЬОРИТЕ ОТ ШЕФОВЕТЕ ИМ...
    -- ПРИНУЖДАВАНЕТО НА ШОФЬОРИТЕ ДА ПРОСРОЧВАТ
    ВРЕМЕТО ЗА ШОФИРАНЕ
    ИЛИ ПРЕТОВАРВАНЕ,
    ЗА КОЕТО ШОФЬОРИТЕ БИВАТ
    ГЛОБЯВАНИ ОТ ПОЛИЦИЯТА
    С ОГРОМНИ СУМИ...
    - ОТКАЗ НА ФИРМИТЕ
    ДА ПЛАТЯТ ПАРКИНГА
    ЗА ОХРАНЯЕМ АУТОХОФ С БАНЯ
    ЗА ПЕТЪК, СЪБОТА
    И НЕДЕЛЯ...
    - НЕВЪЗМОЖНОСТ НА ШОФЬОРИТЕ
    ДА ПОСТЪПЯТ ПРИ НЕОБХОДИМОСТ
    ЗА ДИАГНОСТИКА И ЛЕЧЕНИЕ
    В БОЛНИЦА
    И ОТКАЗ НА ФИРМИТЕ
    ДА ПЛАТЯТ ЛЕЧЕНИЕТО ИМ...
    - ОТКАЗ НА ФИРМИТЕ
    ДА ПЛАТЯТ ЗА ТРАНСПОРТИРАНЕ
    НА УМРЯЛ ШОФЬОР В ГЕРМАНИЯ
    ДО РОДИНАТА МУ...
    - ЛИПСА НА
    ЕЖЕСЕДМИЧЕН
    ИЛИ ПОНЕ МЕСЕЧЕН
    РЕАЛЕН ТЕХНИЧЕСКИ ПРЕГЛЕД
    В СЕРВИЗ...
    - ОТКАЗ ОТ РЕМОНТ В СЕРВИЗ
    ИЛИ БЕЗКРАЙНО ОТЛАГАНЕ
    И ПРИНУЖДАВАНЕ НА ШОФЬОРА
    ДА ШОФИРА ТЕ

    Коментиран от #65

  • 58 Шофьор

    3 1 Отговор

    До коментар #56 от "Баскът.":

    В тази статия пишат само каквото са им наредили да пишат,а истината е че немските спедиция няма интерес да има собствени камиони,тя дава товарите на литовски спедиция която също няма камиони но е собственост на някоя мафия,тя от своя страна дава наряда на превозвач които от своя страна прибира всичко което дадат а то са трохи и за шофьора не остава нищо,колеги моля ви не се изхвърляните колко получавате тук не е банкет с дами.
  • 59 Колев

    6 0 Отговор
    Автора, или преводача, не си в час по темата.Заплатите ни започват от 2200€месечно и то чисти ,всички удръжки ,осигуровки,плоски и разни други данъци ги плащат работодателите.Ако беше по-добре,щяхме да караме за немските фирми.Много колеги започнаха там ,и после пак се върнаха в българските фирми.Тези който работят в немски фирми след удръжките получават 2000-2200€,и могат да си идват в къщи само по коледа и август по 15 дни и не спят в хотели в края на седмицата а в кабините защото швабите не им осигуряват нищо повече от един изтърбушен фургон с по 4 легла и една ел.печка с два реотана.
  • 60 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 61 Местим го

    1 1 Отговор
    Гнойче С€р€!
  • 62 Те кандидатстват за чиновници

    1 0 Отговор

    До коментар #49 от "А бе":

    и администрацията... За тежка работа идват нежнички...
  • 63 Данко

    2 1 Отговор

    До коментар #40 от "Атанас":

    Те Талибания (Германия) си имат достатъчно талибани в скапаната им държава. Преди шофьорите на такси в Германия бяха само германци, а сега са само авганистанци, сирийци, пакистанци, индийци и други такива съставки на сапуна
  • 64 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 65 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 66 Toto Rino

    3 2 Отговор
    Вярно,че сега повечето искат да са мениджъри и IT,но Какви са тия "до 1500€", като под 3300€ на месец не падам !?!
    Това с рязането на платнищата беше до преди 20г и то в БГ
  • 67 адолф

    2 1 Отговор
    Внацистка германия все още не могат да проумеят,че няма нисша и висша раса и,че всички хора са равни оттам и заплащането на труда трябва да бъде според заслугите,не според етноса.Докато съществува политиката на социален расизъм в германистан винаги ще има проблеми с работната ръка.
  • 68 Васил

    1 0 Отговор
    Нали си внесоха бежанци да ги впрегнат на работа.
Новини по държави: