Луннен роувър слезе по рампата на спускаемия модул на индийския космически кораб в рамките на часове след историческото му приземяване близо до южния полюс на Луната, съобщиха индийски космически служители в четвъртък, докато страната празнува новото си научно постижение.
"Индия направи разходка по Луната", каза държавната Индийска организация за космически изследвания, добавяйки, че луноходът на Чандраян-3 ще проведе експерименти в продължение на 14 дни, включително анализ на минералния състав на лунната повърхност.
Жителите на най-гъсто населената страна в света се бяха струпали около телевизори в офиси, магазини и ресторанти в сряда и избухнаха в пляскане, танци и размяна на сладкиши, когато видяха плавното приземяване на спускаемия модул. Той се приземи на неизследвана територия, за която учените смятат, че може да съдържа запаси от замръзнала вода.
"Индия отива там, където никоя нация не е стъпвала досега", гласеше заглавието от четвъртък във всекидневника The Times of India, докато вестник Индиан Експрес възкликна: "Луната е индийска".
Аджай Бхаргава, базиран в Ню Делхи архитект, каза, че е било страхотно изживяване да гледа излъчване на кацането и че смята, че това е кулминацията на усилената работа на индийските учени през годините.
"Премиерът Нарендра Моди или който и да е друг политик не трябва да си приписва заслугите за това постижение", каза Бхаргава в телефонно интервю.
Председателят на Индийската организация за космически изследвания С. Сомнат каза, че спускаемият модул се е докоснал близо до центъра на зоната с ширина 4,5 километра (2,8 мили), която е била набелязана за кацане. "Той се приземи на 300 метра (985 фута) от тази точка", цитира думите му Press Trust of India.
Сомнат съобщи, че има два научни инструмента в лунохода и три инструмента на борда на спускаемия модул и всички те са включени последователно.
"Те ще изучават основно минералния състав на Луната, както и атмосферата на Луната и сеизмичните дейности там", добави той.
След неуспешен опит за кацане на Луната през 2019 г., Индия в сряда се присъедини към Съединените щати, Съветския съюз и Китай като едва четвъртата страна, постигнала този крайъгълен камък.
Успешната мисия демонстрира нарастващото присъствие на Индия като технологична и космическа сила и съвпада с образа, който Моди се опитва да проектира: развита страна, утвърждаваща своето място сред световния елит.
Мисията започна преди повече от месец на приблизителна стойност от 75 милиона долара. Сомнат каза, че Индия ще направи следващия опит за пилотирана лунна мисия.
Много държави и частни компании се интересуват от района на Южния полюс, тъй като неговите постоянно засенчени кратери може да съдържат замръзнала вода, която може да помогне на бъдещи мисии на астронавти, като потенциален източник на питейна вода или за производство на ракетно гориво.
Успехът на Индия идва само няколко дни след като руската мисия Луна-25, която се насочваше към същия лунен регион, се завъртя в орбита и се разби. Това щеше да бъде първото успешно руско кацане на Луната след пауза от 47 години.
Ръководителят на руската държавна космическа корпорация Роскосмос приписа провала на липсата на експертиза поради дългата пауза в лунните изследвания, последвала последната съветска мисия до Луната през 1976 г.
Активна от 60-те години на миналия век, Индия изстреля сателити за себе си и за други страни и успешно пусна един в орбита около Марс през 2014 г. Индия планира първата си мисия до Международната космическа станция през следващата година в сътрудничество със Съединените щати.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Орел
Луната е македонска!
Коментиран от #6, #15
13:28 25.08.2023
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 КАТ РУСИЯ НЯМА ВТОРА
Ако не ги сваля Путин, пак лошо – анархия, т.е. не може да управлява собствената си държава по закон, какво остава за по-голями съюзи, организации и образувания .
Ако пък са го гръмнали САЩ или Украйна, това вече пък е най-лошото за Путин и Русия, стават за подигравки на целия свят , че над Русия , тези две държави могат да си правят, каквото си искат .
13:31 25.08.2023
4 Един
13:31 25.08.2023
5 Маке
13:32 25.08.2023
6 Шамара
До коментар #1 от "Орел":
Прав си, те от там са дошли.Коментиран от #70
13:32 25.08.2023
7 Ех, Луно, Луно
13:32 25.08.2023
8 Смех в блатото
Абе, нали бяха "космическа" нация. Сега па им липсвал "опит".
Коментиран от #9, #26, #27
13:33 25.08.2023
9 Като се смееш в блатото, да не се удавиш
До коментар #8 от "Смех в блатото":
Американската ракета летя 80 секунди и зрелищно се взриви. Това било вдъхновяващ опит на човечеството в овладяването на космоса.Руската излетя, стигна до Луната, но апаратът не можа да се приземи поради повреда.
Нищо че през това време американски ракети летяха само с руски двигатели.
Коментиран от #11, #24, #68, #73
13:35 25.08.2023
10 да питам
13:36 25.08.2023
11 Смех в блатото
До коментар #9 от "Като се смееш в блатото, да не се удавиш":
Ето затова си русофил - защото не знаеш за какво говориш.13:36 25.08.2023
12 Майка Индия
13:38 25.08.2023
13 трюфел
Луната е българска!
13:38 25.08.2023
14 Ксаниба
Само уркрите могат да им я вземат и ниокй друг!! Като си върнат откраднатите от кадировците чипове от перлни, веднага ще почнеоркраинцццка експанзия в луна мацедонццка!!!
13:42 25.08.2023
15 Луно македонска
До коментар #1 от "Орел":
Македонците са пуснали протестна нота до Индия, а Индия в момента ги търси на картата.13:45 25.08.2023
16 Буха ха
Коментиран от #29
13:47 25.08.2023
17 опаа
13:47 25.08.2023
18 Леля Гошо
13:48 25.08.2023
19 Дете Индиго
13:49 25.08.2023
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 явер
Коментиран от #34, #46
13:57 25.08.2023
23 Хахахахахахаха
13:58 25.08.2023
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 ха ха
13:58 25.08.2023
26 Безаналогова работа
До коментар #8 от "Смех в блатото":
Ма военно космическите интергалактически сили на рузийската федепедерация14:01 25.08.2023
27 плач
До коментар #8 от "Смех в блатото":
Русия не значи СССР нали?14:03 25.08.2023
28 Абе те питали ли са
14:07 25.08.2023
29 Бурхныбэлэг чадалтай
До коментар #16 от "Буха ха":
Правилно! Бангладеш е най-гъсто населената страна, пак са роми но друга държава.14:24 25.08.2023
30 Асанпутинофиль
14:31 25.08.2023
31 Госあ
Коментиран от #33, #38
14:35 25.08.2023
32 ицо
14:43 25.08.2023
33 Не се излагай, Балки,
До коментар #31 от "Госあ":
Такива процесори работят на места, за които дори не предполагаш, че съществуват. Не всичко е персонален компютър и телефон.Коментиран от #35, #36
14:45 25.08.2023
34 Госあ
До коментар #22 от "явер":
Да ве, ама добре че са франсетата поне да им изстрелват спътници на великите шваби 😂 Виж Япония е друга работа. Мога да ти изредя поне четири велики японски мисии и космически проекти. Освен това бъркаш страната за която са работели нацистите.Коментиран от #37
14:45 25.08.2023
35 Госあ
До коментар #33 от "Не се излагай, Балки,":
Я каи са нещо за литографските принтери 😂 Къде работат ? У беенвето ? 😂14:47 25.08.2023
36 Госあ
До коментар #33 от "Не се излагай, Балки,":
Нещо за квантови компютри ли ? Или за геномни секвенатори и масспектрометри имаш предвид ? 😂14:49 25.08.2023
37 Лаврентий Берия
До коментар #34 от "Госあ":
Някой бърка, ама не е колегата! Знаеш ли къде руснаци и американци са се стреляли взаимно 1945? На Пенемюнде. Вюрно е, че Фон Браун - Бащата на немската програма остава при американците. Но руснаците също вземат от Пенемюнде тонове документи и техника. Самия Корольов признава на по късен етап, че немските материали са изиграли огромна роля в съветската ракетна програма.Коментиран от #39
14:52 25.08.2023
38 Лаврентий Берия
До коментар #31 от "Госあ":
Мале, верно си зле! Знаеш ли коя е най напредналата в света нация в поизводството на полу-проводници? На първо място е Нидерландия, после са Тайван и после - останалите. Как можеш да кажеш такова нещо? Случайно ли в момента китайците ухажват толкова настойчиво Нидерландия според теб?Коментиран от #41, #42
14:55 25.08.2023
39 Госあ
До коментар #37 от "Лаврентий Берия":
Преди фон Браун обаче е Циолковски.Коментиран от #45
14:58 25.08.2023
40 росия губи по всички показатели
15:02 25.08.2023
41 Госあ
До коментар #38 от "Лаврентий Берия":
Еееее знаех си, че ще си дойдем на думата да литографските системи 😂 Едно е процесора, друго е принтера за печатане. Това са две съвсем различни неща. Освен това, Тайван са Китай, а японците също си върнаха част от старата форма. Скоро ще спрат да ги ухажват, защото се правят на много интересни. Вече имат тяхно ноухау за печатане на 5 nm. И като са толкова важни холандците, ще си я направят, бъди сигурен. По малка разделителна способност не им и трябва. Също така разполагат и с машина за изработка на чипове за квантови технологии, които със сигурност ще изместят конвенционалните за сериозна работа.Коментиран от #43
15:05 25.08.2023
42 Госあ
До коментар #38 от "Лаврентий Берия":
Всъщност, холандците май не се съобразиха напълно с нарежданията на джони за ембарго за машините си, знаейки много добре че това ще накара китайците да направят свои.Коментиран от #44
15:07 25.08.2023
43 Госあ
До коментар #41 от "Госあ":
да не излезе некой многознайко да ми лази по нервите, по висока разделителна способност не им и трябва.15:14 25.08.2023
44 Лаврентий Берия
До коментар #42 от "Госあ":
Всъщност, китайците винаги са били и остават добри "крадци" на технология! Ако можеха да направят собствена технология, отдавна да я бяха направили! Тайван въобще не е Китай! И едва ли ще стане "безкръвно"! Но преди да "стане" Китай, ще изнесе всички технологии и компоненти, както и учените в Щатите! Китай няма да пипне тези технологии - повярвай ми!Коментиран от #48
15:24 25.08.2023
45 Лаврентий Берия
До коментар #39 от "Госあ":
А преди него са Нютон, Коперник, Леонардо и още цяла плеяда светли човешки умове изпреварили времето си! Говорим за практическото ракетостроене все пак! Никой не отрича Циолковски!15:30 25.08.2023
46 Сандо
До коментар #22 от "явер":
Нещо си в грешка.Това е третата им мисия,предните две са неуспешни.И още:Луна-25 беше съвместен руско-европейски проект,който европейците напуснаха заради санкциите - сега руснаците имат един опит от един,макар и неуспешен старт,докато европейците нямат НИЩО.И това,което е най-любопитно и вдъхва надежди за бъдещето е призива на премиера НОДИ към Русия и Китай за създаване на съвместни космически проекти.Впрочем първия индийски спътник е изведен в орбита със съветска ракета.15:36 25.08.2023
47 Факт
15:36 25.08.2023
48 Госあ
До коментар #44 от "Лаврентий Берия":
Това може да го каже само човек, който няма представа от технологии. Истинските крадци на технологии са сащ и коментара ти за китайските учени от остров Тайван го доказва. Голяма маст от учените в МИТ и почти във всяка една “американска” публикация са китайци. Също и индийци напоследък. Стандарта в Китай обаче е достатъчно добър, за са остават китайците в родината си. А това ще бъде голям проблем за запада, повярвай.Коментиран от #49, #51, #53
15:46 25.08.2023
49 Лаврентий Берия
До коментар #48 от "Госあ":
Знаеш ли, определено не ми се спори в края на работния ден с дървени философи за които от Кремъла по високо нема! Пожелавам ти хубав ден! И вземи та прочети нещо за историята на полу-проводниците, защото е смешно това което говориш.15:51 25.08.2023
50 Абсолютен Безаналог
16:02 25.08.2023
51 ...
До коментар #48 от "Госあ":
едно е да имаш ИДЕИ и китайците да бачкат за тебе, друго е да си гола вода и да краднеш само. Що така тия "китайци" не се проявяват в КИТАЙ? АРе бе... вЕроно ли? Че и вече знаеш процента. Китаец, кореец... все жълто, а? Аре марш от тука. Бай ти Джон (Атанасов) де и той БЪЛГАРИН, а? Щото е АТАНАСОВ... нищо че майка му е ИТАЛИАНКА. Че е РОДЕН В САЩ, изучен в САЩ, работил в САЩ... ма за тебе.. щом тати е хвърлил семето то компютъра е БЪЛГАРСКО изобретение и САЩ са го краднали. вЕрно ли си толкова ограничен или просто лоботомиран?Коментиран от #58, #59, #61
16:37 25.08.2023
52 Ранджит
16:40 25.08.2023
53 7264
До коментар #48 от "Госあ":
И ти като 90% от русофилските предатели си неук и невеж по темите по които се правиш на капацитет ама иначе много ти знае устата.Коментиран от #57
16:55 25.08.2023
54 Диамантената ръка
17:06 25.08.2023
55 факти
17:11 25.08.2023
56 Оги
17:13 25.08.2023
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Госあ
До коментар #51 от "...":
Кви идеи имаш па ти ве ? МакакКоментиран от #60
17:21 25.08.2023
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Майсторът 🐷 на Илюзийте
До коментар #58 от "Госあ":
Що? Ти като си прочел две-три сайтчета да не си станал специалист по DUL? Или мислиш да изместиш холандската ASML от пазара? От къде - от мазето ли 😂 ?!Коментиран от #62, #63
17:34 25.08.2023
61 Госあ
До коментар #51 от "...":
Пак ще го напиша - преди ВСВ сащ беше една треторазрядна страна от типа на Мексико. Сред кражбата на технологии и учени от Германия и Япония си вдигнаха стандарта, който продължиха да поддържат благодарение и на потока интелигенция от Китай, който напусна поради ясни причини. Кво ше ми говориш и лепиш етикети за некви 50-60 години бе ? Кви идеи, кви 5лв17:35 25.08.2023
62 Госあ
До коментар #60 от "Майсторът 🐷 на Илюзийте":
Не, специалист съм по рекомбинантни ДНКи и белтък-белтъчни взаимодействия. Що ? Ама тва с курсчета не стаа като при псевдоайтитата, дето са научили неколко думички. Учи се бате пет години и половина и после праиш докторска. Панял ?Коментиран от #65
17:38 25.08.2023
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Майсторът 🐷 на Илюзийте
До коментар #62 от "Госあ":
Не говоря руски! Не защото не го разбирам - но въпрос на избор. Айти-тата "бате" въобще не ме интересуват, освен когато трябва нещо да ми пре-инсталират! Това не ми пречи да съм изчел къде каквото има руски класици - от Достоевски до Толстой и Пушкин. Да те попитам - Александър Бел и Томес Едисон - примерно, марсианци ли са?17:44 25.08.2023
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 Майсторът 🐷 на Илюзийте
До коментар #64 от "Госあ":
Апропо, тъй като темата е малко "космическа" а ти си фен на Циолковски както разбирам, без да отричам приноса му, да те попитам - знаеш ли кой е създателя на ракетата с течно гориво? Казва се Робърт Годард и не е мексиканец 😉! Както и братя Райт де! ОК, оставям те намира. Лека вечер!17:59 25.08.2023
68 В статията
До коментар #9 от "Като се смееш в блатото, да не се удавиш":
пише още, че"Индия планира първата си мисия до Международната космическа станция през следващата година в сътрудничество със Съединените щати",нещо за руски ракети и двигатели не се споменава,но явно ти знаеш нещо,което никой друг не знае.18:05 25.08.2023
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 Лунен Пътешественик
До коментар #6 от "Шамара":
Грешиш те са от по ранен етап на вселената. Преди големия взрив и ще оцелеят и след големия срив!!!22:53 25.08.2023
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 Сардар
Браво Индия !
23:08 25.08.2023
73 фактите
До коментар #9 от "Като се смееш в блатото, да не се удавиш":
Единствено ракетите Атлас са летяли с РД-180 заради безбожно ниската цена,заради която бяха избрани във време в което Русия беше гола и боса.Двигателите са ползвани само за първи етап и само за сателити.Нито някой е имал нужда от тях,нито нищо.Американците имат двойно повече двигатели от Русия,а за орбиталните ракети дори не можем и да говорим..16:08 27.08.2023