23 Февруари, 2024 20:35 2 537 13

Какви са цените за паркиране в германските градове

  • германия-
  • паркинг-
  • паркиране-
  • автомобили

През последните години общинските власти в редица градове на Германия вече променят концепцията: и талоните за паркиране по местоживеене, и платеният паркинг се използват като инструмент за намаляване на автомобилния трафик

Какви са цените за паркиране в германските градове - 1
Снимка: DW

Колко струва паркирането на автомобил по улиците на Берлин, Мюнхен, Кьолн и другите големи германски градове? Какви тарифи има и от какво зависят те.

Рекорден брой автомобили се движат по германските улици и автомагистрали: 48,76 милиона, преброени през 2023 година. Всъщност, „движат се“ е малко преувеличено: леките коли са в движение средно по 1 час в денонощието. А през останалото време трябва някъде да се паркират – кой където извади късмет. На шега в Германия се питат: съществува ли човешко или гражданско право на паркиране в града? Отговорът все повече клони към „не“.

Хората в градовете могат да си извадят талон за паркиране по местоживеене. Тези удостоверения са нужни най-вече в гъстонаселените градове, квартали и на улици, където паркирането иначе е платено. По такива улици общината инсталира автомати за плащане на парко-таксата, а общински служители редовно контролират за нарушители. Глобите за неплатена такса за паркиране започват от 20 евро на половин час, а след три часа се удвояват.

Едно време беше евтино

В добрите стари времена талонът за паркиране по местоживеене струваше дребни пари – няколко десетки евро годишно, без значение от модела на автомобила. През последните години обаче общинските власти в редица градове на Германия вече променят концепцията: и талоните за паркиране по местоживеене, и платеният паркинг се използват като инструмент за намаляване на автомобилния трафик в градовете.

Идеята е да се разтоварят улиците, да се намали замърсяването на въздуха, да се повишат качеството на живот и привлекателността на градовете. Всеки паркиран автомобил заема средно около 12 квадратни метра. Ако се освободи, това пространство може да бъде използвано по друг начин: кафенетата да изнесат масички и столове или просто да се поставят кашпи с цветя и друга растителност. Да се освободят градовете от част от металното бреме – това ще трае дълго. В Германия цената на паркирането расте, за да се насърчат хората по-често да взимат градския транспорт, да използват велосипед или споделени автомобили, да се отказват от лични автомобили.

В Париж приеха строги мерки

В Париж сякаш вече са крачка напред. Макар и с много ниско участие, парижани гласуваха на референдум за значително повишаване на тарифите за паркиране на SUV над 1,6 тона в града. Това важи за превозни средства с двигатели с вътрешно горене и с хибридни мотори. За електрическите SUV горната граница е 2 тона. Така автомобилите от първата група вече ще трябва да плащат по 225 евро за шестчасов паркинг в Париж.

Почасовите тарифи в зависимост от квартала се движат между 18 и 12 евро за първите два часа, после скачат нагоре. За другите автомобили ще важат старите тарифи – от 2,30 до 4 евро на час, с ограничение до два часа. От 20 часа вечерта до 9 часа сутринта паркирането е безплатно.

Къде и как се повишават тарифите за паркиране в Германия

Но да се върнем в Германия. Съвсем наскоро общинските власти в Кобленц решиха, че паркирането по местоживеене вече ще струва различно, в зависимост от габаритите на съответното превозно средство. Миналата година обаче Федералният административен съд отмени подобна мярка във Фрайбург с аргумента, че разликите в таксите са непропорционално големи спрямо разликите в дължината на превозните средства. Като илюстрация: ставаше дума за три категории – 240, 360 и 480 евро годишна такса. За сравнение: в центъра на Амстердам живущите плащат над 700 евро годишно за паркиране.

Подобни мерки се обсъждат и в други германски градове. В Кьолн например в момента цената на талон за паркиране по местоживеене е 30 евро годишно, а от началото на 2025 година ще скочи на 100-120 евро. Първоначално и в Кьолн обсъждаха стъпаловидна такса, в зависимост от дължината на превозното средство, но в резултат от критиката и цитирането съдебно решение после преосмислиха плановете. Ето цените за целогодишно паркиране по местоживеене в различните германски градове: Мюнхен – 30 евро, Берлин – 20,40 евро, Хамбург – 65 или 70.

Почасови тарифи

Колкото до цените за платено паркиране из градовете, които плащат туристите и хората без съответния талон по местоживеене – по тази тема голямо изследване публикува германската природозащитна организация Deutsche Umwelthilfe. В повече от 70 германски градове за един час паркиране се плаща едно евро, понякога дори по-малко. Най-скъпо е в центъра на Щутгарт – 4,60 евро на час. После в класацията следват Дюселдорф, Бон, Берлин, Франкфурт на Майн, Карлсруе, Кьолн и Манхайм. Най-евтино паркират шофьорите в някои градове Източна Германия и в Саарската провинция, където цените на час са от 20 до 70 евроцента. А В Санкт Ингберт, също в провинция Саар, паркирането на улицата е дори безплатно.

Природозащитниците предлагат интересна идея за уеднаквяване на цените: 1 час паркинг да струва поне колкото един билет за градския транспорт в съответния град. Така евентуално ще насърчи използването на обществени превозни средства. В същото време някои по-малки градове в Германия, обратно, дори се опитват да насърчат паркирането в центъра. В резултат от масовото навлизане на електронната търговия, магазините в централните градски части остават без клиенти и съответните общини се надяват, че чрез предоставяне на възможности за безплатно паркиране ще съживят търговията в засегнатите квартали.

Покупка на паркомясто

Собствениците на автомобили в Германия могат да си платят и годишен абонамент за паркиране на улицата или в закрит паркинг. Според статистиката средната цена е около 100-150 евро месечно, но и тук амплитудите са големи. Във Франкфурт на Майн такъв абонамент струва до 290 евро месечно, следват Мюнхен, Хамбург, Берлин и Щутгарт. Най-евтино е в Дрезден – 70 евро на месец. А ако човек иска да си купи завинаги паркомясто на закрито или открито в жилищния си комплекс, ще трябва да отдели сума в порядъка между 10 000 и 35 000 евро.


Поставете оценка:
Оценка 2.7 от 10 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ТаУмВзе

    21 4 Отговор
    Заплатите във Германия как са а? Тука едните ровят по кофите, докато шепа политяги Крадът на писта.
  • 2 В Германия всичко се променя

    16 4 Отговор
    С балканско и азиатското население, скоро Германия ще стане като балканска и азиатска държава.
  • 3 Шопо

    20 1 Отговор
    Ако човек си купи къща ще има и паркомясто пред къщата или в двора на къщата.
    Жилищните комплекси са за бедняци, роби на труда.
  • 4 Иванушка 🇷🇺

    15 9 Отговор
    "....платеният паркинг е инструмент за намаляване на автомобилния трафик...."

    Тия лъжи си пробутвайте тама в изпадналото Дойчланд.
    Истината е че с незаконно и насилствено събираните такси Фашисткото Германско правителство се опитват да закърпят огромния Дефицит в бюджета и пренасочват милиарди евра към същия Фашicткi режим в Украйна. Крастави фашисти през девет баира се надушват. Фашист козината си мени, нрава не. Фашистка кръв вода не става 😆
  • 5 Истината е, че там

    11 4 Отговор
    паркирането е доста евтино в повечето градове, особено на фона на заплатите, които взимат...

    Коментиран от #10

  • 6 Бу Бу

    9 5 Отговор
    Всички тези мерки ще дадат огромен ОТРИЦАТЕЛЕН ефект след 10г. Германско автомобилостроене ще загуби 70%. Всичко свързано с автомобилостеоенето(резервни части, консумативи, гориворазпространение, прегледи, автосервизи, автомивки, застраховки и т.н.) ще загубят 60%, Краен резултат няколко милиона гладни, безработни германеца и много десетки милиарда намалени данъци и приходи в бюджета. Ама г..й правителствата си викат " Какво ми пука , това ще е след 10-15 години"
  • 7 паси трабантът

    4 3 Отговор
    "Идеята е да се разтоварят улиците, да се намали замърсяването на въздуха, да се повишат качеството на живот и привлекателността на градовете " Защо не ограничат производството или продажбите в Германия само VW произвежда около 10 милиона леки автомобили , останалите , товарните ? . Въобще милиони работят в автомобилната индустрия и дялът е много висок само от ДВГ пазарният дял е около 250 милиарда Евро.( има се предвид от мотоциклетите до корабните двигатели ). Това е в статията чиста лъжа уж много мислили за хората обратното - как да ги скубят по добре . Автомобилът с всеки изминат ден става по проблем особено в големите градовe- трафик, губене на много време, нерви- новите коли скъпо поддържане а паркинг да намериш е друг проблем също като да хванеш дявола за опашката .

    Коментиран от #13

  • 8 Кажете нещо за цените на храните

    2 0 Отговор
    ....
  • 9 Ива

    3 0 Отговор
    И както винаги в най-бедния град Пловдив е в пъти по-скъпо паркирането!
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Калитко

    1 0 Отговор
    А у Лозенец гараж 50 000евро.Абе къде сме ние къде са германците.
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

Новини по държави: