25 Юни, 2024 03:12 1 817 18

25 юни 1868 г. Цариградската патриаршия не иска султанът да разреши на българите да имат църква

  • цариградска патриаршия-
  • султан-
  • българи-
  • църква

Българите протестират срещу корупцията на гръцките владици

25 юни 1868 г. Цариградската патриаршия не иска султанът да разреши на българите да имат църква - 1
Снимка: БГНЕС

На 25 юни 1868 г. Патриаршията изпраща на Високата порта официалните си възражения по двата правителствени проекта за разрешаване на българския църковен въпрос. В отговора се предлага свикването на вселенски събор. След завладяването на България от турците през 1396 г. и унищожаването на Търновската патриаршия по-голямата част от българските земи в църковно отношение са подчинени на Цариградската патриаршия. С премахването на независимите Ипекска патриаршия (1776 г.) и Охридска архиепископия (1767 г.) под духовната власт на Цариградската патриаршия попадат и останалите дотогава извън обсега ѝ български земи.

Тя става крепителка на султанската власт, срещу което придобива правото да получава големи доходи от поробените християнски народи под формата на много църковни данъци, такси и др. След въвеждането през II половина на ХV в. на обичая новоизбраният патриарх да заплаща на султана голям паричен дар (пешкеш), за да получи берат за своето назначение, грабежите и експлоатацията от страна на гръцкото духовенство още повече се увеличават.

Недоволството на българите изразява отначало в действия срещу деянията и злоупотребите на отделни гръцки владици. Борба срещу тях започва населението на Враца (1824 г.), Скопие (1825 г.), Самоков (1829 г.), Стара Загора, Казанлък, Нова Загора (1836 г.) и др. Така постепенно започва да се формира църковно-национална борба. Начело застава българската търговско-промишлена буржоазия. Постепенно тя успява да привлече в борбата и широките народни маси, особено селяните (които страдат най-много от грабежите на гръцкото духовенство) и градските занаятчии. Ръководители на борбата са Неофит Бозвели и Иларион Макариополски, които спечелват помощта на българските търговци и занаятчии в Цариград.

На 25 юни 1845 г. те получават от цариградските българи пълномощия да действат от името на българския народ; подават поотделно прошение до турското правителство, в което излагат исканията на българския народ: във всички български епархии да се поставят избираеми от народа и сменяеми владици българи с определена месечна заплата; в Цариград да има представители на българския народ, които да бъдат застъпници на българските интереси пред Високата порта; да се разреши построяване на българска църква в Цариград и издаване на български вестник. Макар че Високата порта приема тези искания, Патриаршията ги отхвърля и заточва двамата български представители (края на юли 1845 г.). Това дава нов тласък на църковно-националното движение.

Населението в София, Самоков, Видин, Лом, Пловдив, Пазарджик, Охрид, Сяр и др. започва по-енергично да се бори за владика българин. Църковно националната борба навлиза в решителната си фаза след Кримската война (1853-1856 г.). Издаденият през 1856 г. Хатихумаюн, в който се предвиждат и църковни реформи, дава нови надежди и силен тласък на борбата. Същата година цариградските българи от името на 6,4 млн. българи в пределите на Турция изпращат прошение до султана да им се разреши да си изберат върховен църковен и върховен граждански началник българин, който да представя пред султана български съдебни и други служби. С второто искане се слага началото на опитите за извоюване на известна гражданска автономия. Българската емиграция в Румъния и Русия подкрепя активно борбата. Особено дейни са Г. С. Раковски, д-р Ив. Селимински и др.

Цариградската българска община се утвърждава като ръководен център на Църковно-националните борби. Неин ръководител става Иларион Макариополски, който през 1858 г. е ръкоположен за епископ. Нейни членове са д-р Ст. Чомаков, П. Р. Славейков, Т. Бурмов, Г. Кръстевич и др. В Църковно-национална борба се очертават 2 течения: умерено (консервативно) и крайно (демократично), или 2 партии – “стари” и “млади”. Първите изразяват интересите на едрата търговска-лихварска буржоазия, а вторите – на дребните търговци и занаятчии. Начело с Г. Кръстевич, “старите” настояват борбата да се води в съгласие с Портата, а “младите”, водени от П. Р. Славейков, са привърженици и на крайни мерки. По нареждане на Високата порта Патриаршията свиква събор (1858 – 16 февруари 1860 г.), за да внесе известни промени в своето управление. На него присъстват само трима представители на български епархии. Съборът отхвърля дори и умереното искане на “старите” за назначаване в епархиите на владици, които да знаят езика на местното население.

В знак на протест българските представители отказват да подпишат протоколите на събора. Църковно-национална борба се изостря все повече. В много селища населението не приема новоназначените гръцки владици, стават сблъсквания между българи и гръкомани и др. Упорството на Цариградската патриаршия убеждава българските водачи, че народът сам трябва да отхвърли открито нейната власт. На 3 април 1860 г. (Великден) Иларион Макариополски изпълнява народната воля и не споменава на тържествената служба името на гръцкия патриарх. Великденската акция повдига духа на българския народ. От всички краища на България пристигат прошения, с които народът се отказва от Патриаршията и признава за свой духовен глава Иларион. Наскоро след това той е заточен отново заедно с присъединилите се към борбата Авксентий Велешки и Паисий Пловдивски.

Във всички български земи се провеждат митинги, изгонват се владици, населението не плаща църковните данъци и др. Критското въстание (1866-1869 г.), нарастването на революционния подем в България и преминаването на четите на П. Хитов и Филип Тотьо (1867 г.), на Хаджи Димитър и Стефан Караджа (1868 г.) в България принуждават Високата порта да разреши църковно-националния въпрос в полза на бългaрския народ. На 28 февруари 1870 г. е издаден ферман за учредяването на Българска екзархия.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 10 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Професор

    22 7 Отговор
    120 години по късно българската държава сменя имената на мюсюлманите на своя територия включително имената в гробищата като нарича това "възродителен процес".

    Коментиран от #8, #10

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Гост

    4 6 Отговор
    Поредните църковни глупости.
  • 7 пимпарев

    7 0 Отговор
    Сигорно в гроба салта правят борците ни за църковна и национална незвисимост, сега, когато гръкоман и евроатлантик е на път да обязди БПЦ,а т.н ни "синод" е бъкан с евроатлантици-икоменисти и прочее нечестиви антибългари..С гърчеещия се Григорий-вселенски разграждат структурите който поставиха на европейската карта понятието българин.
  • 8 Гост

    8 16 Отговор

    До коментар #2 от "Професор":

    Щом си в България с българско име . Ако иска турско да си ходи в Турция .

    Коментиран от #17

  • 9 а сега папазите

    0 0 Отговор
    запрятат фустани пред орската порванослафна секта
  • 10 българин

    4 16 Отговор

    До коментар #2 от "Професор":

    Тези, които си бяха турци,си тръгнаха с идването на руската армия. Тези, които останаха са си българи, приели исляма по натиска на турския ятаган. Те затова и останаха, защото тука им е родината. Грешка беше на държавата, че не започна по-рано да ги преименува и че го направи по този начин. Не можеш да накараш възрастни хора да си сменят имената, а трябваше всяко новородено да е с българско име. Да се премахнат джамиите. И така както приелите исляма, след години започнаха да се определят като турци, така и тези щяха да си станат пак българи.

    Коментиран от #13

  • 11 българин

    6 11 Отговор
    Открай време гърци, сърби и турци се опитват да ни асимилират. За наша радост винаги е имало будни българи, които не са позволили това. В момента продължава този процес и тъжното е, че хората не се усещат. Масово циганите приели исляма се турчеят. Масово се слуша гръцка и сръбска музика. Това са все неща, които ни превземат без да се усещаме. И като кажа, че не е нормално български общини да канят разни сръбски и гръцки певачки, започват да ме плюят, че съм се излагал.
  • 12 И какво излезе сега

    9 1 Отговор
    Че т.нар.турско робство всъщност е било гръцко ама не политкоректнобда се говори за това
  • 13 Какви глупости си изпляскало

    10 3 Отговор

    До коментар #10 от "българин":

    Ако това беше правилно турците още с идването си щяха да го направят вместо да ти строят църкви и да те спасяват от сърби и гърци
  • 14 Както и да го усукваме накрая ще

    13 3 Отговор
    признаем, че турците са ни съхранили като народ приемайки ни под сянката на султана. Истината винаги излиза наяве.
  • 15 5115

    8 0 Отговор
    Повече от 100 години ни уверяват че всъщност османлийските турци не разрешавали строежа на Български Църкви.

    Сега кое е вярното първото или това описано в статията.
  • 16 И какво стана с опорките

    8 0 Отговор
    Че турците съсипвали българите с неимоверни данъци? Оказва се, че християнското население е плащало данъци на гръцката патриаршия. При това положение изобщо не е чудно, че българите са приемали масово исляма за избегнат своеволията на гръцките попове
  • 17 Ми, дрогаре и дрогарки !

    9 0 Отговор

    До коментар #8 от "Гост":

    Тюрките - прабългари са основатели на българската държава ; следователно требе да се говори на тюркски език.

    Коментиран от #18

  • 18 Мехмед

    8 1 Отговор

    До коментар #17 от "Ми, дрогаре и дрогарки !":

    Не само прабългарите, династиите от Второто Българско Царство са кумански /тюркски/.
    Следва Османският период - отново тюркски. Ганювците и техният език имат дума едва след руско-турската война.

    𐱅𐰇𐰼𐰰
Новини по държави: