Последният инцидент е само отпреди месец. Тогава огромен товарен кораб изгуби контрол, докато прекосяваше Босфора. Малко преди Момината кула, прочутата истанбулска забележителност, корабът с голяма скорост се насочи към оживената крайбрежна алея на квартал Юскюдар.
След сблъсък с пътнически ферибот няколко души бяха ранени, а до по-голяма катастрофа не се стигна само благодарение на това, че намиращата се наблизо спасителна лодка "Куртарма 5" в последния момент успя да отклони товарния кораб от курса му, обяснява в обширна публикация германската обществена медия АРД.
Страх от катастрофа
Босфорът е дълъг около 30 километра, широк е 700 метра в най-тясната си част и е дълбок до 130 метра. Той разделя Азия и Европа и свързва Черно море със Средиземно море. Историята познава не една и две войни за този важен международен маршрут, припомня изданието.
Корабоплаването в Босфора е подробно уредено в Договора от Монтрьо от 1936 година. Въпреки че Турция има пълен суверенитет, протокът е международен морски път, по който търговските кораби могат да преминават свободно в мирно време. Турските власти са в правото си да налагат такси, но не и да забраняват преминаването.
Зейнеп Караммали ръководи дейността на Камарата на инженерите по околна среда. Най-големият ѝ страх е свързан с възможна катастрофа насред милионния град Истанбул. През последните години правилата за корабоплаване бяха допълнително затегнати: на товарните кораби вече е разрешено да плават само в една посока, която може да се променя по няколко пъти на ден в зависимост от често променящите се посоки на теченията. Всичко се следи отблизо, не на последно място и поради факта, че трафикът на яхти, фериботи и малки лодки продължава да се увеличава, отбелязва Караммали.
Ролята на спасителните катери
В района на Босфора са разположени 18 спасителни катера. Всеки един от тези съдове е с размери почти 30 на 13 метра, оборудван е с по две водни оръдия и две лебедки и може да изтегли до 82 тона с двата си високоефективни двигателя. Тези катери са гръбнакът на морската спасителна служба и се намират под управлението на турската Генерална дирекция за брегова безопасност.
Енис Кусчу е капитан на най-модерния от тях - "Куртарма 18", който е в експлоатация едва от миналата година. Кусчу е бил капитан на товарен кораб, а от 13 години е морски спасител. "И най-малката загуба на концентрация може да доведе до инцидент", казва той и дава пример с инцидент отпреди няколко години, когато в най-тясната част от протока огромен товарен кораб за превоз на зърно от Русия се блъсна във вила на брега заради повреда в управлението. Щетите от тази катастрофа се виждат и до днес.
При дължина от 150 метра нагоре корабите трябва да бъдат ескортирани, ако на борда им има опасен товар. А при дължина от 200 метра нагоре това винаги е задължително, обяснява пред АРД Енис Кусчу. Между 17:30 ч. и 7:30 ч. разрешение за преминаване през Босфора се издава винаги само за един кораб, ако дължината му надхвърля 250 метра, казва още Кусчу.
Искания за още по-строги правила
Въпреки затегнатите правила Зейнеп Караммали призовава за още мерки за сигурност - например всички преминаващи през протока кораби задължително да са надлежно технически поддържани.
Преди Коледа се наложи да бъде изтеглен корабът "Cordelia Moon". Според украински източници танкерът е част от руския "сенчест флот", който под чужд флаг заобикаля западните санкции срещу Русия. Танкерът очевидно е пътувал без застраховка и вече е бил сериозно повреден. Наложи се протокът да бъде затворен за няколко часа, припомня АРД. В същото време на всички е ясно, че една по-сериозна авария в Босфора може да има драматични последици както за околната среда, така и за жителите на Истанбул.
Автор: Маркус Рош (ARD)
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #3, #4, #18, #19
13:23 14.01.2025
2 30 руско- турски войни
А племето си мисли, че са дошли. да го "асвабаждават"!
Коментиран от #5, #17
13:26 14.01.2025
3 Тва оная опов'ръщаната Ть'отя
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Ли ти го прошепна?Хехехехее
13:26 14.01.2025
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 История
До коментар #2 от "30 руско- турски войни":
Можем само да сме благодарни на Запада, че е попречил на Русия да го превземе. Сега щяхме да сме част от нейната империя и диктатор Путин да ни ползва за пушечно месо в завоевателни войни.13:31 14.01.2025
6 Руската свинщина иска да
Коментиран от #8
13:35 14.01.2025
7 Последния Софиянец
До коментар #4 от "Ти от драскане тук":
Вдигнаха ДДСто на баничките ,и не вървят ,затова съм често тук ,все нещо трябва да се работи13:36 14.01.2025
8 Петьо
До коментар #6 от "Руската свинщина иска да":
Не си ли чувал опорките им, с които нападат опонентите си? Те винаги се отнасят за самите тях. Това е основен похват на КГБ - да обвиняваш другите в собствените си грехове. Те са БЕЗРОДНИЦИ.13:38 14.01.2025
9 Антиаматьор
13:40 14.01.2025
10 тоапа
Коментиран от #25
13:40 14.01.2025
11 ВСИЧКО москалско е КЕН-- еф
13:40 14.01.2025
12 Незаконните
Не е за учудване, че отрочето на ЦРУ ДВ прикрива тези престъпления...
13:52 14.01.2025
13 БСП Обединена Левица за Радев
13:53 14.01.2025
14 Тома
13:54 14.01.2025
15 DW - Пропаганден машинен
13:54 14.01.2025
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 да се знае и помни
До коментар #2 от "30 руско- турски войни":
Писмо на император Александър III до началника на генерлния щаб Обручев от 12.09.1885 г., времето на Съединението:“Ние трябва да имаме една главна цел – да овладеем Константинопол, за да се утвърдим веднъж завинаги в Проливите и да знаем, че те винаги ще бъдат в наши ръце. Това е в интересите на Русия и трябва да бъде наш стремеж, всичко останало, което се случва на Балканския полуостров, е второстепенно за нас. Стига сме се правили на симпатични в ущърб на интересите на Русия. Сега славяните са длъжни да служат на Русия, не ние на тях.“
14:10 14.01.2025
18 българин
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
А дано.Коментиран от #20
14:11 14.01.2025
19 я по сериозно
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Всеки път ли сънуваш едни и същи сънища? И винаги ли си мислиш, че фатазиите ти могат да се сбъднат? Проливите доста скоро няма да бъдат единствено турски, но никога няма да станат и български. Веднъж отнемат ли се от образно казано самостоятелната юрисдикция на Турция, никога повече няма да бъдат под шапката на една държава. Дори самия Истанбул да престане да бъде само турски, поне официално.14:28 14.01.2025
20 ФАКТ
До коментар #18 от "българин":
ИСКА ТИ СЕ АМА НЯМА КАК ДА СТАНЕ..ОСВЕН ТОВА БОСФОРА ПО НАЧАЛО СИ СЕ ПОЛЗВА СВОБОДНО ОТ ВСЕКИ ТАКА ЧЕ ТОВА ДЕТО НЯКОЙ Е НАПИСАЛ ТУК СА ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ..ОТ ДРУГА СТРАНА ТУРЦИЯ Е ЧЛЕН НА НАТО...А ТОВА ОЗНАЧАВА ЧЕ АКО НЯКОЙ НАПАДНЕ ТУРЦИЯ СЛЕДОВАТЕЛНО САЩ МОЖЕ ДА НАПАДНЕ И ВСЯКА ДРУГА ДЪРЖАВА НА НАТО ..И ТО ПОЛОВИНАТА ДЪРЖАВИ ЩЕ СЕ ОТКАЖАТ ОТ НАТО..ОТ ТРЕТА СТРАНА АКО ТОВА ДОРИ СЕ ПЛАНУВА ТУРЦИЯ МНОГО БЪРЗО БИ СЕ СБЛИЖИЛА С РУСИЯ И КИТАЙ..ЗАЩОТО БОСФОРА Е ВАЖЕН НЕ САМО ЗА САЩ НО И ЗА РУСИЯ СЪЩО ..САМО ЧЕ ТЕЗИ ВОЙСКИ КОИТО ИМА В ЯМБОЛ И КОБАНИ СА МЕКО КАЗАНО КРАЙНО НЕДОСТАТЪЧНИ ЗА КАКВОТО И ДА БИЛО НАПАДЕНИЕ НАД ТУРЦИЯ..ДА НЕ ЗАБРАВЯМЕ ЧЕ ПОЛОВИНАТА ОТ НАТОВСКОТО-АМЕРИКАНСКОТО ОРЪЖИЕ СЕ НАМИРА ИМЕННО В ТУРЦИЯ ..А И ТОЧНО НА ТОЗИ ЕТАП НАПАДЕНИЕ СРЕЩУ ТУРЦИЯ ЗА ПРЕЗЕМАНЕ НА БОСФОРА БИ ОЗНАЧАВАЛО 100 ПРОЦЕНТА ТРЕТА СВЕТОВНА...ЗА БОСФОРА НЕ ЕДИН И ДВА ПЪТИ СА СЕ ВОДИЛИ ВОЙНИ ..ТАКА ЧЕ НИТО РУСИЯ НИТО САЩ БИХА ПОЗВОЛИЛИ НЯКОЙ ОТ ДВЕТЕ СТРАНИ ДА ГО ВЛАДЕЕ..А И НАЙ ВЕРОЯТНО НЯКОГА ЗАНАПРЕД ВЪВ ВРЕМЕТО СИГУРНО ОТНОВО ЩЕ ИМА ВОЙНА ЗА БОСФОРА...НО ЗА СЪЖАЛЕНИЕ ПРИ ДНЕШНИТЕ ОРЪЖИЯ ЗА МАСОВО УНИЩОЖЕНИЕ ТОВА ВЕЧЕ НЯМА ДА Е ВОЙНА А ПРОСТО ПОСЛЕДНА ВОЙНА ЗА ПЛАНЕТАТА..А АКО НЯКОЙ СИ МИСЛИ ЧЕ РУСИЯ НЯМА ЯДРЕНИ ОРЪЖИЯ ЗНАЧИ ЖЕСТОКО СЕ ЛЪЖЕ...НА ТУРЦИЯ ИМ Е ПРЕДЕЛНО ЯСНО ЧЕ БОСФОРА ВИНАГИ Е БИЛА СТРАТЕГИЧЕСКА ЦЕЛ НА ГОЛЕМИТЕ СИЛИ И ЕДВА ЛИ НЕ Е ВЗЕЛА МЕРКИ ЗА ПОДОБЕН РАЗВОЙ....А И НЕ МИСЛЯ ЧЕ ТУРЦИЯ ПО НАЧАЛО И ПУКА КОЙ ЗНАЕ КОЛКО ЗА БОСФОРА ..НЕ СЛУЧАЙНО СТОЛИЦАТА ИМ Е АНКАРАКоментиран от #23
14:41 14.01.2025
21 ФАКТ
14:45 14.01.2025
22 Гориил
14:49 14.01.2025
23 Алексбг
До коментар #20 от "ФАКТ":
Не разпространява руски опопки ! НИКОЙ не вярва на руските глупости15:07 14.01.2025
24 БърБОРКО
Тук грешката на ФАКТИ е че са го преписали от някои европеец които и хабер си няма от ГЕОГРАФСКИТЕ разположения и понятия/
Но защо ли пък вие не сте се осъмнили поне малко в ЕВРОПЕЙСКИЯ умствен КАПАЦИТЕТ?
15:14 14.01.2025
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Алексбг
15:45 14.01.2025
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Този коментар е премахнат от модератор.