Last news in Fakti

7 Юни, 2023 07:37 4 265 23

Нов обрат! Задава се скандал за медицинските хеликоптери

  • георги гвоздейков-
  • медицински хеликоптер

Георги Гвоздейков счита за безумно възлагането на поръчката на италианска фирма

Нов обрат! Задава се скандал за медицинските хеликоптери - 1
Снимка: бТВ

Спешната помощ по въздух е напът отново да ни подмине въпреки че процедурата за избор на изпълнител, който да извършва полетите, е на финала. Служебният министър на транспорта Христо Алексиев на 1 юни одобри решение за избор на изпълнител – италианската компания ALIDAUNIA S.R.L и обяви, че хеликоптерите се очакват до средата на месец юли. Но новият ресорен министър Георги Гвоздейков обяви в свой пост, че счита сключването на договор за аутсорсване на тази дейност за безумие, което ще ощети държавния бюджет. Това коментира за "Сега" Таня Петрова.

Гвоздейков поема министерския пост след ожесточено противопоставяне със служебния кабинет заради решението му да закрие оглавяваната от него компанията „България Хели Мед Сървиз“. Създаденото от кабинета "Петков" дружество бе закрито през февруари, а дейността му – прехвърлена към държавния авиационен оператор. Така пропадна и обявената от „България Хели Мед Сървиз“ обществена поръчка за сух лизинг на хеликоптер. Процедурата бе стигнала до отваряне на оферти, но така и не приключи и бе прекратена. Вместо нея транспортното министерство обяви нова процедура за избор на изпълнител за извършване на полети и след подадени две оферти за победител бе обявена италианската компания ALIDAUNIA S.R.L.

Фирмата предложи цена от 17 954, 52 лв. за 1 час полетно време без ДДС, като се предвижда за две години да бъдат навъртени 1000 часа във въздуха. Така общата цена на поръчката достига 17,9 млн. лв. В тази сума е включена както осигуряването на техниката, така и на екипажи и на наземен персонал. Така на практика цялата дейност се аутсорсва. Наред с това в проектодоговора е предвидено плащането да се извършва на месечна база в размер на 1/24 от общата стойност, тоест твърдо плащане независимо от дейността.

Според Гвоздейков това решение е много по-неизгодно от използването на вертолет на сух лизинг, каквато бе обявената от „България Хели Мед сървиз“ поръчка. При нея се предвиждаше да се наеме един хеликоптер, като екипажите са на българското дружество и само минават през обучение при доставчика на машината. Прогнозната стойност на обявената при Гвоздейков поръчка бе 963 002 евро без ДДС за една година с опция за удължаване без разходите за обучение за още една година (793 002 евро).

„Защо аутсорсваме дейност по най-безумния начин, за която България получава финансиране по ПВУ и е задължена да изгради системата HEMS? Защо трябва да бъде подписан абсолютно неизгоден и неефективен договор, ощетяващ изцяло държавния бюджет, при така заложените условия?“, написа в свой пост във Фейсбук Гвоздейков. Той изчислява, че по този начин хазната ще бъде ощетявана с по 400 000 лв. на месец.

Вчера не стана ясно на този фон какви действия ще предприеме новият министър. Гвоздейков не отговори на въпроса на „Сега“ ще прекрати ли процедурата. Законът за обществените поръчки предвижда сключване на договор минимум 14 дни след одобряване на решението за класиране. ЗОП дава ограничени възможности за прекратяване на процедурата в такива случаи, но все пак тя може да бъде спряна и по целесъобразност – при отпадане на необходимостта от провеждане на процедурата или от възлагане на договор в резултат на съществена промяна на обстоятелствата.

СМЕТКИ

„Съгласно договора и предоставеното ценово предложение от близо 18 000 000 лева без ДДС (без вкл. гориво, аеронавигационно обслужване и такси), следва да бъде извършвана описаната по-горе услуга с два хеликоптера за две години. Това означава, че Българската държава трябва да заплаща месечно 1/24 от общата цена или 750 000 лева без ДДС, независимо дали има или няма извършвани реални полети за спасителни мисии. Всичко това буди сериозно недоумение и съмнение, защо след като авиационния бизнес в световен мащаб и европейските регулации предлагат възможността да бъде осъществен т.н. "Сух лизинг" (наем на хеликоптер без екипаж), който е в пъти по-изгоден и ще подпомогне ефективно изграждането на системата HEMS в България.

Пример от световната и европейска практики:
- фиксирана месечна цена за наем на два хеликоптера с включена застраховка: 200 000 лева.
(цена на летателен час: 1200 - 1500 лева)
- при условие, че имат общо 10 летателни часа за месеца: 15 000 лева.
- разходи за възнаграждения на екипажи и технически персонал: 135 000 лева
Общ разход: 350 000 лева за месец!“, изчислява Гвоздейков.


Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 18 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ПОЛИТ КОРЕКТ

    9 9 Отговор
    а така, работете, вършете си работата, за какво ви плащаме тия данъци
  • 2 Жоро

    12 20 Отговор
    Тъпаци - поръчайте ги на американците. Ще пристигнат бързо и не само … ще са на тройно по-ниска цена

    Коментиран от #6

  • 3 Румен Радев

    17 6 Отговор
    19.05.2020
    Ако аз управлявах, нямаше да се краде.
    При мен няма никакви злоупотреби.
    Моето шкафче е празно и не режа лентички на прескъпи обекти.
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 провинциалист

    18 3 Отговор
    Да разбирам ли, че никога не сме имали предложение за покупка на медицински хеликоптер(и), а само за наем?

    Коментиран от #21

  • 6 свиреп ОХЛЮВ

    26 4 Отговор

    До коментар #2 от "Жоро":

    Както го направи една Тиква от Банкя ли ? Плати ги , дадоха му чертежи на хартия / да се радва и хвали / и сега ги чакаме и ще чакаме още доста години май ! ГАРАНТИРАНО от Бойко ?
  • 7 Всичкото оклук

    13 2 Отговор
    отива в държавната администрация с готова схема ...
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Госあ

    17 1 Отговор
    Тия ще направят едно частно дружество в което да налива държавата, както в частните болници, а печалбата ще отива в немската премиум автомобилна индустрия и луксозни хотели по света.
  • 10 Всеки

    14 4 Отговор
    ден ще лъсват нови безумия и безумни харчове за сметка на българските данъкоплатци !
  • 11 Госあ

    4 0 Отговор
    Освен това, ако не шариш кинтите на момента, хели - нема ! Ше си ти ползват 10% с крадените фондове и ДДС, а ние ще наливаме в дружеството от данъците.
  • 12 Що ни требат хиликоптери

    5 1 Отговор
    « Спартанчето» си върши екстра работа!
    Може да му разширим дейността: в едната посока болни, на връщане- туристи!
  • 13 гост

    2 7 Отговор
    Няма ли оферта от грипен?
  • 14 мдее

    7 2 Отговор
    За тези пари 20 милиона директно 5-6 хеликоптера се купуват и се решава проблема за десетки години напред
  • 15 Лилипутин

    10 10 Отговор
    Сега ще видите как е крал Радев, а след години ще има нов "Барселона гейт", но на Радев.

    Коментиран от #23

  • 16 Въпрос

    12 2 Отговор
    А знаейки това защо не сте задали този въпрос в Парламента, а чак сега се “събудихте”?
  • 17 Дървото

    3 0 Отговор
    Хубава работа, ама българска. Некадърник след некадърник. Жалка история. Поредна! Перманентна експертна безпомощност.
  • 18 Фатмака да не се събува

    2 6 Отговор
    Много му миришат зелените чорапи.
  • 19 Флфлфлф

    0 0 Отговор
    Е,то се знаеше,че някой иска сериозно да захлеби от това…..Не сме и очаквали,че всичко ще мине по мед и масло
  • 20 НЯКОЙ

    2 4 Отговор
    Май ще се окаже, че навсякъде служебните са работили като на чуждо - некачествено, скъпо и временно! Това е причината за хвалебственото слово на президента "Ние сме велики и неповторими!"
  • 21 ИМПЕРИАЛИСТ

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "провинциалист":

    ... още в края на 70те години на 20 век у нас се използваха военни хеликоптери при нужда, както в планината така и в населените места, без никакви глупави бюрократични формалности! Военните никога, повтарям никога, не отказваха хеликоптер. Във вътрешния двор на Пирогов имаше хеликоптерна площадка, която сега е служебен паркинг....Тази "обществена поръчка" за медицински хеликоптери вони на КОМИСИОННИ та се не трае....
  • 22 Гошо

    0 0 Отговор
    А аз си мислех, че вече са на път за Булгар!
    Цъъъррррррр
  • 23 фАНТОМасс

    0 0 Отговор

    До коментар #15 от "Лилипутин":

    Ако имаше такова нещо , бойковците щяха на мига да го извадят ! Ще ги почакаме , преди бат Бойче да е влязъл в затвора !