Отидете към основна версия

4 526 0

Studebaker US 6

  • studebaker-
  • us 6-
  • studebaker us 6

Американската компания Studebaker е добре известна на почитателите на ретро и класически возила. Историята и започва с производство на файтони. Това става през далечната 1852-ра и първоначално фирмата носи името H&C Studebaker. През 1890 г. започват експериментите с автомобили, задвижвани от пара, електричество и бензин. След края на Първата световна война Studebaker концентрира всичките си ресурси в производството на автомобили с бензинови двигатели. От 1920 г. до закриването на компанията през 1966 г. Studebaker Automotive е лидер в стилистичната и техническа част на автомобилите. Много от дизайнерите работели за Studebaker се превръщат във важна част от американската автомобилна история.

Малцина обаче знаят, че по време на Втората световна война компанията експортира част от продукцията си в СССР. Става дума за изключително проходимите шестколесни камиони, наречени US 6. Всъщност по време на Войната това са едни от масово използваните возила от съветската армия. Военните шофьори наричали галено тези машини “Стедер”, а вноса им в “братската” нам страна продължава от 1941-ва до 1943 година.

Конструктивно Studebaker US 6 е много близък до един от хитовите по онова време камиони на GMC. Основната разлика във външния вид е в кабината. Освен това вместо стандартните тогава двигатели с горно разположени клапани на US 6 се монтира дефорсиран агрегат с намалена степен на сгъстяване и долно разположени клапани. Това се прави с цел военната машина да може да се движи с нискооктаново гориво. Този двигател, наречен от създателите си Herkules-JXD е с обем 5.4 литра и при 2 600 об./мин. развива мощност от 95 к.с. Интерес представлява и скоростната кутия. Трансмисията на US 6 е петстепенна механична, но въпреки това на тежките тестове на руска земя всъдеходната машина отчита среден разход на гориво между 37 и 43 литра на 100 километра пробег.

Камионите се доставяли в СССР в две разновидности. Най-масова е модификацията с шест колела и колесна формула 6х6, която е оборудвана с двустепенна раздатъчна кутия. Клиренсът от 248 мм е още една предпоставка за отличната проходимост в тежки полеви условия. Спирачките също са изключително надеждни. Те са хидравлични с вакумен усилител. В значително по-малки количества се доставя модификацията 6х4. При нея въртящият момент се предава на два от трите моста. Производителят предвижда товароносимост на камиона от 2.5 тона, но ръководството на Червената армия разрешава на US 6 да се товари военно оборудване до четири тона!Основните статични военни снаражения, за които се използва машината са реактивни миномети или познатите ни “катюши” БМ 16. Отделни звена от армията използват US 6 като влекачи, а освен това една немалка част е преработена в цистерни и кранове.

За период от три години по време на Войната експортът на US 6 достига цифрата 180 000 бройки. След девоенизирането им много от тези машини преминават в “цивилния сектор” и се използват доста време. Веднага след Войната руската армия заменя Studebaker US 6 с отечествени машини. Между другото на първите прототипи ГАЗ 51 и ГАЗ 63 се монтират кабини от US 6. Впоследствие дизайнът им е изменен, но и серийните военни камиони силно наподобяват култовия американски първообраз.

Радослав Славчев
rslavtchev@avto.bg

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

  • Rodzilla с 29-литров турбомотор от танк

    Какво бихте направили ако под навеса в къщата ви стои каросерия от стар Studebaker? Някои ретро маниаци биха започнали с реставрацията му в оригина ...
    26.08.2013
    23 842
    11
  • От Cord до Ford

    Септемврийският брой на списание "Motor Trend" от 1950 г. подкупва читателите с три основни теми. Едната е тест на новия Chevrolet Bel Air, втората пр ...
    22.04.2006
    1 137
    0
  • Рали "Розова долина" 2004

    Имало едно време, в нашата страна, състезание за четириколесни, което било наречено “Розова долина”. Това се е случило през далечната 1938 ...
    12.06.2004
    2 151
    0
  • Някои го предпочитат грозно

    Възможно ли е да се създаде автомобил за две седмици? Ако се вярва на фолклора на американския индустриален дизайн от 50-те и 60-те години, Studebaker ...
    03.03.2011
    15 321
    16