Last news in Fakti

7 Януари, 2006 08:59 4 509 0

Studebaker US 6

  • studebaker-
  • us 6-
  • studebaker us 6

Американската компания Studebaker е добре известна на почитателите на ретро и класически возила. Историята и започва с производство на файтони. Това става през далечната 1852-ра и първоначално фирмата носи името H&C Studebaker. През 1890 г. започват експериментите с автомобили, задвижвани от пара, електричество и бензин. След края на Първата световна война Studebaker концентрира всичките си ресурси в производството на автомобили с бензинови двигатели. От 1920 г. до закриването на компанията през 1966 г. Studebaker Automotive е лидер в стилистичната и техническа част на автомобилите. Много от дизайнерите работели за Studebaker се превръщат във важна част от американската автомобилна история.

Малцина обаче знаят, че по време на Втората световна война компанията експортира част от продукцията си в СССР. Става дума за изключително проходимите шестколесни камиони, наречени US 6. Всъщност по време на Войната това са едни от масово използваните возила от съветската армия. Военните шофьори наричали галено тези машини “Стедер”, а вноса им в “братската” нам страна продължава от 1941-ва до 1943 година.

Конструктивно Studebaker US 6 е много близък до един от хитовите по онова време камиони на GMC. Основната разлика във външния вид е в кабината. Освен това вместо стандартните тогава двигатели с горно разположени клапани на US 6 се монтира дефорсиран агрегат с намалена степен на сгъстяване и долно разположени клапани. Това се прави с цел военната машина да може да се движи с нискооктаново гориво. Този двигател, наречен от създателите си Herkules-JXD е с обем 5.4 литра и при 2 600 об./мин. развива мощност от 95 к.с. Интерес представлява и скоростната кутия. Трансмисията на US 6 е петстепенна механична, но въпреки това на тежките тестове на руска земя всъдеходната машина отчита среден разход на гориво между 37 и 43 литра на 100 километра пробег.

Камионите се доставяли в СССР в две разновидности. Най-масова е модификацията с шест колела и колесна формула 6х6, която е оборудвана с двустепенна раздатъчна кутия. Клиренсът от 248 мм е още една предпоставка за отличната проходимост в тежки полеви условия. Спирачките също са изключително надеждни. Те са хидравлични с вакумен усилител. В значително по-малки количества се доставя модификацията 6х4. При нея въртящият момент се предава на два от трите моста. Производителят предвижда товароносимост на камиона от 2.5 тона, но ръководството на Червената армия разрешава на US 6 да се товари военно оборудване до четири тона!Основните статични военни снаражения, за които се използва машината са реактивни миномети или познатите ни “катюши” БМ 16. Отделни звена от армията използват US 6 като влекачи, а освен това една немалка част е преработена в цистерни и кранове.

За период от три години по време на Войната експортът на US 6 достига цифрата 180 000 бройки. След девоенизирането им много от тези машини преминават в “цивилния сектор” и се използват доста време. Веднага след Войната руската армия заменя Studebaker US 6 с отечествени машини. Между другото на първите прототипи ГАЗ 51 и ГАЗ 63 се монтират кабини от US 6. Впоследствие дизайнът им е изменен, но и серийните военни камиони силно наподобяват култовия американски първообраз.

Радослав Славчев
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА