Last news in Fakti

3 Март, 2011 00:00 15 301 16

Някои го предпочитат грозно

  • avanti-
  • studebaker

Възможно ли е да се създаде автомобил за две седмици? Ако се вярва на фолклора на американския индустриален дизайн от 50-те и 60-те години, Studebaker успяват да го сторят. На 9 март 1961 г. президентът на закъсалата компания Шерууд Егбърт привиква шеф-дизайнера си Реймънд Лоуи и му заръчва да впрегне екипа си. Две седмици по-късно пред управителния съвет на корпорацията е представен Avanti, един от най-противоречивите модели, пръквали се някога.

Реймънд Лоуи обичал да на­рича себе си "баща на индустриалния дизайн". Според официалната версия в края на 30-те години на ХХ в. той вече е спасявал Studebaker от блатото, създавайки модела Champion. Работи на свободна практика за редица фирми, включително европейски. В кариерата му има доста неясни моменти, заради които често е обвиняван в плагиатство. Започва като дизайнер на дамско бельо (!), сетне се ориентира към рекламата, директния маркетинг и търговските кампании. Захваща се с автомобили чак в средата на 30-те, когато получава от Studebaker поръчка за изцяло нов автомобил. Години по-късно ще се разбере, че в екипа му работел вездесъщият Върджил Екснър, вероятно най-известният американски дизайнер на всички времена, и суперуспешният Cham­pion, изправил компанията на крака, всъщност е негово дело.

Факт е обаче, че макар да предизвиква абсолютно полюсни оценки, а създателят му нерядко да е наричан самозванец, Avanti остава един от най-интересните американски автомобили. Когато Stude­baker го представя на Международното автошоу в Ню Йорк през април 1962 г. ефек­тът сред публиката е съизмерим с този на атомната бомба. Възхищение предизвикват не само шантавите форми, а и техническите характеристики на модела. Под предния капак се кипри 4.7-литров осмак, предлаган както в атмосферен, така и в турбовариант. Avanti е първият сериен американски автомобил с дискови спирачки на четирите колела, а в списъка с опциите при­съства четиристепенна автоматична скоростна кутия - нечуван лукс по времето, когато много шосейни кръстосвачи боботят по магистралите на Щатите с двустепенни автомати. Новият Stude­baker постига и няколко шеметни рекорда. След като изминава четири пъти разстоянието от Тихия до Атлантическия океан и подобрява постижението при всеки от "курсовете", сериен Avanti успява да ускори до 236 км/ч с трима души на борда и същите гуми, с които прекосява Северна Америка. Специално подготвеният Due Centro с два турбокомпресора пък постига 315.58 км/ч.

Идиличната картинка обаче скоро е помрачена от производствените трудности, с които се сблъсква Stude­baker и финансовия колапс, в който компанията изпада след закупуването на Pac­kard. Моделът се задържа на поточната линия до пролетта на 1966 г., когато фирмата обявява решението си да се откаже от бизнеса с автомобили.

Avanti обаче се оказва удивително витален проект. Съживяват го Нейт Олтман и Лио Нюман, дилъри на Packard, Studebaker и Edsel в Саут Бенд, Индиана - родното място на легендарната марка. Те изкупуват конвейера и всички производствени мощности и започват да сглобяват отново модела с каросерия от фибростъкло. Тя се доставя от

Molding Fibreglas, които изработват също купетата на Chevrolet Corvette. С незначителни прекъсвания производството на Avanti продъл­жава мвого дълго. Тези, които го предпочитат грозно, могат да се сдобият с него срещу $22 995 - може би най-ниската цена за ръчно изработван автомобил с подобна история.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Евгени

    27 3 Отговор
    Увлекателна историйка. Браво.
  • 2 Стефан

    29 2 Отговор
    Имал съм удоволствието да видя Студебейкър Аванти II,,същия като този но с квадратно фарове.На истина уникален автомобил и беше със над 320к.с.Вече трудно може автомобил да грабне погледа на човек.Всички са толкова скучни и еднакви.
  • 3 2w47

    9 17 Отговор
    ммм много е красив,все едно аз съм го правил (с чук и брадва) :D
  • 4 qwerty

    18 0 Отговор
    мен ме радва защото за времето си е било нещо доста бързо а и не изглежда толкова зле даже е респектиращ на вид,а обърнете внимание на бориите отзад като актуланите в момента са хаха
  • 5 rx

    17 1 Отговор
    na men mi hareswa dizaina..nqkak si e ekzotichen
  • 6 Rossoner4o

    16 2 Отговор
    хаха интересна кола определено
  • 7 gan4u

    20 0 Отговор
    Има нещо батмобилско в тази кола, странна е, но и магнетична........харесва ми, извратеното не винаги е грозно!
  • 8 никола

    22 2 Отговор
    Две критики към автора на статията. Пише се "колапс" , а не "колаБс" и ми е трудно да повярвам , че човек който пише за специализиран сайт би нарекъл творение на Реймънд Лоуи грозно.
  • 9 as_za_vsi4ki_vas

    4 14 Отговор
    xaxaxxaxaxaxxaxaxxaxaxxaxaxxaxaxxaxaxxaxaxxaxaxxaa
  • 10 мимо

    15 1 Отговор
    На мен ми харесва! Опеделено е нещо ,след което всеки ще се обърне на улицата! Доста екстравагантен е и в това му е чара! А пък и техническите му характеристики са си наистина добри, особено за преди 50 години. Статията е интересна , браво на Мобиле.бг. Мисля , че ще е ползотворно за всички да ни запознават по-често с такива останали в историята творения на автомобилостроенето.
  • 11 изумен

    15 2 Отговор
    Имам чувството че това преди да стане кола е било летяща чиния от 20-те.
  • 12 ludmakx99

    18 0 Отговор
    istenski avtomobil za zabavlenie ama ne e za na6ia standart na jivot .
  • 13 Нешко

    10 6 Отговор
    Много си е красиво
  • 14 ivko

    19 8 Отговор
    Ако на това викате грозно какво да кажем за Рено Меган, Пежо 308, Мултипла и Москвич?!
  • 15 Калоян

    4 3 Отговор
    Най-ши.аната и грозна бръкма,която съм виждал през целия си живот-когато тук на стария континент се е създавала историята на автомобилостроенето от марки като мерцедес бенц,ягуар,ферари и т.н. американците са за.ирали всичко както само те го могат и както правят и сега...
  • 16 stoian

    3 0 Отговор
    Pdkrepiam N:2 napulno niama identichnost v novite avtomobili mnogo rjdko njakoi da izpukne s ne shto razlichno.Ostava samo nasladata ot shofiraneto nalubimata marka