Отидете към основна версия

10 519 42

Завръщане в японското бъдеще

  • япония-
  • прототипи-
  • концепти-
  • ретро

В автомобилния фолклор от миналия век битува устойчивото клише за таланта на японците да копират и доразвиват чужди технологии до неподозирани висоти и едновременно с това за неспособността им да създават оригинални разработки. Както всеки стереотип, и този стъпва на някои истини. 10 от най-любопитните прототипи от Страната на изгляващото слънце обаче показват и съвсем различно лице на японското автомобилостроене от годините преди да завладее света.

Toyota Proto (1957)

Стремежът към пълен визуален простор в салона не е от вчера. През 50-те години на миналия век в Щатите се появява цяла серия прототипи, наречена "Dream Cars". Характерни за тях са авиационните мотиви и най-вече прозрачните "похлупаци", наподобяващи кабините на изтребителите. Конструкторите на Toyota също се вдъхновяват от този стил. Двуместният концепт от 57-а така и не заляга в основата на сериен модел, но показва колко високи цели си поставят японците.

Prince Motors Skyline 1900 Sprint (1963)

Прадядото на днешния Nissan GT-R дава механиката си на изящен прототип, който се превръща в звездата на Токийския автосалон през 1963-та. 1.5-литровият двигател на Skyline обаче заменен от 1 862-кубиковия мотор на по-голямата Gloria, което помага на Sprint да достига скорост от 180 км/ч. Дизайнът на концепта е дело на Франко Скальоне, който по онова време вече е напуснал Bertone, където е създал шедьоври като Alfa Romeo B.A.T. 9, Giulietta Sprint и Sprint Speciale.

Mazda RX87 (1967)

Пълното господство на италианските дизайнерски студиа през 60-те не подминава и Mazda. В годината, когато компанията започва производството на първия си сериен модел с роторен двигател, в Bertone извайват прототипа RX87. Изящното купе е лишено от централни колонки на покрива. Благодарение на компактните габарити на новия Ванкелов мотор 13A със 126 к.с. японските инженери успяват да създадат първия роторен автомобил с предно предаване.

Isuzu Bellett MX1600 (1969)

Концептуалното Isuzu от 69-а надали щеше да изпъква с нещо по-особено от останалите японски разработки от същата епоха, ако в създаването му не участваше лицето Том Тяарда. Две години по-късно американският дизайнер с холандско потекло ще се повтори почти дословно с De Tomaso Pantera по поръчка за Ghia. MX1600 изглежда също толкова агресивно, но крие доста по-скромна механика. Пред задния мост е монтиран 1.6-литров четирицилиндров двигател.

Toyota EX-I (1969)

Когато я конструират, инженерите на Toyota натоварват експерименталната EX-I с една-единствена функция. Двуместното спортно купе трябва да олицетвори идеалното возило за новите магистрали в Страната на изгряващото слънце. Година по-късно обаче много от дизайнерските и аеродинамични особености на концепта си проправят път до конвейера като част от оформлението на Celica. За съжаление активният електрически спойлер на покрива не е сред тях.

Mazda RX-500 (1970)

Вратите тип "гилотина" винаги ще бъдат смятани за уникален атрибут на Lamborghini Countach. Mazda обаче прилага техния принцип на действие година преди да се появи първият прототип на легендарния италиански суперкар и четири преди да започне серийното му производство. Концептът RX500 има пластмасова каросерия и тежи едва 500 кг. Ванкеловият двигател е монтиран пред задната ос и ускорява колата до 240 км/ч. През 2008-а експерименталният автомобил е изваден от складовете на компанията и рестарвиран, за да блесне отново на изложба в Хирошима.

Nissan 270X (1970)

Стремителният дизайн на 270X скрива изключително умело анемичната механика на прототипа. В основата на автомобила лежи Nissan E10 Cherry с неговото 1 171-кубиково моторче, разположено напречно и задвижващо предните колела. Снабдено е с двукамерен карбуратор Hitachi и развива 70 к.с. - цифра, която трудно може да се предположи на фона на двата ауспуха и агресивния клиновиден силует.

Toyota EX-7 (1970)

Суперкарите не са най-силната дисциплина на японците през 70-те. Инженерите на Toyota обаче не се стесняват от липсата на опит и традиции. Имат подходяща база за експерименти - състезателния болид 7 с петлитров битурбомотор с мощност 800 к.с. За цивилната версия на колата, показана на 17-ия автосалон в Токио, го дефорсират до 450 коня. Мнозина оприличават EX-7 на Mercedes C111. Прототипът има дори същите врати тип "чайка", но се отварят назад.

Nissan 216X (1971)

Подобно на 270X, показаният година по-късно 216X заблуждава майсторски за действителната си мускулатура. Двигателят му също е четирицилиндров и монтиран напречно, но работният му обем вече е "цели" 2.0 литра. Целта на инженерите на Nissan обаче съвсем не са бясното ускорение и рекордните скорости. С 216X те експериментират с безопасността. Когато се движи, броните се издават с 15 см напред, а в издутините на покрива има перископ за задно виждане.

Toyota RV-2 (1972)

Августовското издание на Penthouse през 1973 г. хвали Toyota RV-2 като идеалния автомобил за интимни излети сред природата. Причината за такова признание е невероятната способност на прототипа да се трансформира от спортно купе в комфортно любовно гнездо. Двигателят 4M с обем 2.6 литра позволява ускорение до 190 км/ч - предостатъчно за хора "в нужда". RV-2 е приет толкова радушно, че от Toyota сериозно обмислят дали да не го пуснат в серия.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини